Den charmerende tidligere ålekvase, nu turistskibet Aventura, har mange historier at fortælle fra en tid, hvor den sejlede med levende ål fra Norge til Lillebælt og resten af verden. Den 84-årige Hans Mikkelsen fra Middelfart deler nogle af sine livlige minder fra året 1959, hvor han var besætningsmedlem.

Træskibet Aventura er et symbol på både tradition og eventyr. Skibet er tidligere på året blevet købt af Bridgewalking Lillebælt. Det repræsenterer ikke kun et stykke sejlskibshistorie, men fungerer også som en levende attraktion, der forbinder byerne Middelfart og Fredericia. I sommerperioden bliver Aventura til et sæsonbestemt skib, der indtager sit retsmæssige sted i de to byers livlige sommerprogram,

Men Aventura er mere end bare en turistattraktion. Det er et levende minde, et vidne til tider, der engang var, og til mennesker, der havde deres liv knyttet til havet. Hans Mikkelsen har en særlig forbindelse til Aventura.

Hans Mikkelsen husker tydeligt sin tid på havene med Aventura. Foto: Christian Fris, AVISEN

På en smuk solskinsdag på havnen, med Aventura som bagtæppe, deler Hans Mikkelsen sine oplevelser fra 1959. Hans ord og erindringer tager os tilbage til dengang Aventura var en ålekvase, der sejlede med levende ål mellem Norge og Lillebælt, hvor skibet samtidig var en del af en industri, der nu næsten er forsvundet.

– Aventura er oprindelig bygget som en ålekvase. De levende ål fik tilført ilt gennem 6500 små huller i skroget, en slags dam – 6500 huller, som besætningen hvert år malede med en flaskerenser med bundmaling, siger Hans Christian.

Livet ombord var ikke for de sarte, og detaljer som besætningens toilet, der var en sildetønde placeret i redningsbåden bag ved styrehuset, giver et klart billede af de krævende forhold.

– Dér står mange steder, at vi kunne sejle med 24 ton ål, men det gjorde man dæleme aldrig. Så kunne man jo gå på dem. Nærmere har vi måske sejlet 15-16 ton. I Kolding kunne vi ligge med 6-8 ton i kvasen, husker Hans Mikkelsen og griner med et grin.

Tiden som ålekvase ophørte

Aventuras historie ændrede sig, da ålekvase-tiden ophørte i 60’erne. Derefter blev ål transporteret i tankbiler, og Hans Mikkelsen husker tydeligt de tidlige dage.

– Der lå en masse hyttefade i Kolding, og derfor sejlede vi altid dertil, siger han.

Aventuras historie som en ålekvase er et fascinerende kapitel i skibets rige fortid. Fra dens tidlige dage indtil engang i 1960’erne fungerede Aventura som en vital brik i ålens rejse fra Norge til Lillebælt og videre ud i verden. Skibet var særligt konstrueret til denne opgave, og dens rolle i åleindustrien var så central, at den formåede at udholde årtiers sejlads.

Hans Mikkelsen husker klart, hvordan ålene blev transporteret levende, hvilket krævede unikke metoder og færdigheder. Skibet havde en særlig rolle i et økosystem, der forbandt havet med menneskenes bord.

Men tiden ændrede sig, og med fremkomsten af nye teknologier og transportmetoder blev Aventuras rolle som ålekvase gradvist erstattet.

– Derefter kørte man ål rundt i tankbiler, fortæller Hans Mikkelsen. En ære sluttede, men blev begyndelsen på en ny.

Maden ombord var heller ikke noget at skrive hjem om. Den var på ingen varieret, og Hans Mikkelsen husker endda, at man spiste den samme ret 14 dage i streg.

– Vi fik kartofler med hjerter i flødesovs 14 dage i streg. Så det spiser jeg ikke længere, forklarer Hans Mikkelsen.

Guider og besætning klar til historier fra dækket. Foto: Christian Fris, AVISEN

Aventura, med sin nu tredje motor, blev født til at være under sejl. Kim, som er Hans’ søn er nu en af de nye, der sejler med Aventura, og i hans arbejde ser man spejlingen af en tid, hvor skibet er et transportmiddel. I gamle dage var det en livsstil og et fællesskab.

Men denne fortid indebærer også noget mere: et krav om fysisk styrke og udholdenhed, som kan synes fremmed for det moderne samfund. Dengang var søfolk kendt for deres rå styrke og mod, og de inspirerede både respekt og frygt.

Hans husker denne tid med både nostalgi og stolthed og siger med et smil på læben:

– Det der rygte om at søfolk i gamle dage var stærke, var ikke for sjov. Når søfolkene kom i havn, så var rockerne bange, plejede man at sige. De kunne række en fuld kasse øl frem med blot én arm, siger Hans Mikkelsen.

Altid baglæns ned af trappen. Foto: Christian Fris, AVISEN

Hårdt arbejde ombord

Arbejdsdagen ombord på Aventura var en manifestation af den sejlskibsæras rå realitet, præget af disciplin, hårdt arbejde, og et liv forbundet til skibet. Hans Christian beskriver det med nøjagtighed og ærlighed:

– Al den tid vi sejlede er vi to mand. Alt det moderne havde vi ikke, så der var altid en mand i styrhuset. Der var et spritkompas og en radiopejler, som aldrig blev brugt, siger Hans.

Dagen ombord var inddelt i skift, hvor Hans for eksempel stod ved roret fra midnat til kl. 06.00, mens hans kammerat tog over fra kl. 06.00 til 12.00. Disse timer var fyldt med opgaver, som at hælde smøreolie på hver fjerde time, kontrollere sejl og navigere i nogle gange udfordrende vejrforhold.

Hvis Aventura lå i havn i flere dage uden at blive læsset, blev dagene til en ventetid, hvor man måtte finde måder at få tiden til at gå på. Kabyssen, der lå forud, var udstyret med to blus, og det var der, måltiderne blev tilberedt.

Skibets konstruktion var unik, og det bestod af fem rum fra masten til styrhuset med damluger på, og som Hans Christian siger:

– Det sidder vi ovenpå nu.

Træder ind i historiebøgerne

Til venstre for Hans Mikkelsen i den Bordeaux polo, står hans søn Kim, som den dag i dag er besætning på Aventura, således er der fuld cirkel. Foto: Christian Fris, AVISEN

I dag er Aventura ikke kun et levende minde om fortiden men også en attraktion, der fortsætter med at charmere og inspirere. Skibets gæster i 2023 kan træde ind i en verden, der ellers kun findes i historiebøgerne, når de går om bord i skibet. Inden for skibets vægge åbnes dørene til et liv, som det var: banje (opholdsrummet), der tidligere var åle-lastrum; de små, hårde køjer (senge) i skibets kabys (køkken); og resterne af tidligere skipperes lukaf (soveplads) ved siden af den brummende dieselmotor.

Disse detaljer er ikke blot æstetiske træk; de er essensen af Aventura, og de fortæller historier om de mænd, der engang arbejdede og levede ombord. De formidler en følelse af fortiden, der er så reel, at man næsten kan dufte havsaltet og høre latteren og sangene fra dengang.

Målet med disse bevaringer og restaureringer er at give Fredericia og Middelfarts borgere og turister, samt skibets gæster, en endnu mere autentisk oplevelse. Det handler ikke kun om at sejle mellem Fredericia og Middelfart eller at chartre den gamle ‘dame’ for nogle timer. Det handler om at forbinde med en tid, der har formet vores kultur og identitet, en tid, der fortsat taler til folk gennem Aventuras knirkende planker og vajende sejl.

Fakta om Aventura:

  • &W Alpha 116 HK/ 85 kW 2-takts dieselmotor
  • Akselgenerator 24 v – 110 A
  • Dieselgenerator 10 HK Ruggerini vandkølet 220 v – 10 A
  • Nød dieselgenerator 3 kW 220 v til brand og nødlæsning
  • Ekstra dieselgenerator Himionsa type 1D90S 4,8 kW V 400/230 /50 kHz 8,66/15,06 A
Hastighed
  • Cruisefart: 6,5 knob
  • Fuld fart: 7,5 knob
  • For sejl alene: 9,5 knob v. 14 m/sek
Passagerantal

Aventura er godkendt til følgende:

  • Dagssejlads: Maks. 40 passagerer (sommer)
  • Dagssejlads: Maks. 30 passagerer (vinter)
  • Døgnsejlads, indenrigs: Maks. 20 passagerer
  • Døgnsejlads, udenrigs: Maks. 12 passagerer

Størrelse

  • Længde overalt: 24 m
  • Længde i skroget: 18,9 m
  • Bredde: 5,8 m
  • Dybgang, agter: 2,4 m
  • Sejl: 200 m2, gaffelrigget