Solstrålerne danser over Fredericia på en klar dag. Normalt ville der være liv og glade dage med campister parkeret langs Esplanaden, men i dag er pladsen forbløffende tom. Reglerne er blevet strammet, og autocampere har nu samme parkeringsvilkår som personbiler – en regelændring, der har efterladt Esplanaden uden sine sædvanlige besøgende.
For mange er denne ændring et alvorligt slag mod den lokale økonomi. Autocampere bringer ofte turister til byen, og deres fravær betyder mindre indtægt for butikkerne nær Esplanaden. Flere butiksejere har henvendt sig til AVISEN med denne problematik, men ikke alle ser sådan på det. Nye Borgerliges byrådsmedlem, Karsten Byrgesen, der også sidder i Kanalbyens bestyrelse, er uenig i kritikken.
– Det har ikke stor betydning for os. Vi har stadig et fantastisk sted ved lystbådehavnen. Hvis vi tillod camping her, ville det være svært at skabe forandring. Hvorfor skal freeloaders have første prioritet? spørger Bygesen.
Han mener, at campisterne i høj grad er selvforsynende og derfor ikke bidrager i stor grad til den lokale økonomi.
– Jeg tror ikke, de ofte besøger kaffebarer eller pubber. De har alt, hvad de behøver i deres autocampere, siger Karsten Byrgesen.
Byrgesen mener i stedet, at Fredericia skal invitere til mere kreativitet. Han ser en fremtid, hvor havnefronten bruges til at tiltrække lystfiskere, og hvor lokale iværksættere får mulighed for at etablere permanente stande, som bidrager til et levende bymiljø.
– Jeg synes i forvejen, at man har været for langsom med udviklingen af Kanalbyen. Man vidste eksempelvis, at containerne i C-byen var midlertidige, og området ved campisterne, skal også bruges til noget andet permanent, der kan være med til at sikre nok liv til, at der kan komme et supermarked i den bydel, siger Byrgesen.
I stedet kommer Karsten Byrgesen med et andet forslag, der kan forhindre ukrudt, som der er nu, hvor der er mælkebøtter og brændenælder i stor stil.
– Biodiversiteten er smuk, så i stedet for at lade mælkebøtterne vokse, kunne man lave noget andet, foreslår han.
Mens området er ejet af Kanalbyen, hører det også under kommunens ansvarsområde. Det er dog Kanalbyens opgave at administrere området. Byrgesen udtrykker tillid til samarbejdet mellem de to parter og er optimistisk om at finde en fælles løsning.
– Man kunne købe vilde planter, hvilket kunne bidrage til områdets skønhed og biodiversitet, foreslår han afslutningsvist.