Natten til tirsdag har det sneet i Fredericia, og det var Fredericia Kommunes driftsafdeling opmærksom på.

Sneen har ramt Fredericia, et fænomen der blev nøje forudsagt af Danmarks Meteorologiske Institut (DMI). Ifølge DMI’s varsler, ville snefaldet påvirke adskillige regioner i landet, herunder specifikt Trekantområdet, hvor Fredericia er beliggende. Denne præcise forudsigelse gjorde det muligt for lokale myndigheder og indbyggere at forberede sig på det kommende vejr.

Til trods for forventningerne om snefald, har mængden af sne, der faktisk er faldet i Fredericia, været relativt beskeden. Dette har betydet, at de store snemasser, som mange måske havde forberedt sig på, ikke materialiserede sig, og som følge heraf har de tungere snerydningskøretøjer, såsom sneplove, ikke været nødvendige at tage i brug. Denne begrænsede mængde sne har dog ikke mindsket behovet for forsigtighed og forberedelse blandt både kommunens driftsafdeling og byens beboere, da selv små mængder sne kan påvirke vejforholdene og den generelle mobilitet i området.

– Der har maks været en centimeter sne, og derfor vi været ude at smide salt på. Vi har det, vi kalder klasse et og to, hvor vi salter om morgenen fra klokken 04:00, og så er der klasse tre, som er mindre veje, hvor vi gør det på hverdage i normal arbejdstid, siger Bo Christiansen.

En bekymret borger i Fredericia har rettet henvendelse til AVISEN for at udtrykke utilfredshed med kommunens håndtering af cykelstierne under de seneste sneforhold. Ifølge læseren, har Fredericia Kommune ikke ydet tilstrækkelig indsats for at rydde cykelstierne tilfredsstillende.

Denne bekymring er specifikt rettet mod området langs Prangervej, der strækker sig fra jernbanebroen og frem til brandstationen. Denne rute, som ofte benyttes af cyklister, synes at have været negligeret eller ikke tilstrækkeligt prioriteret i snerydningsprocessen.

AVISEN har forholdt kritikken fra borgeren til Bo Christiansen, der oplyser, at med den mængde sne, der er kommet, har der ikke været sneplove ud, men at der er blevet saltet på cykelstierne. Han vil undersøge den specifikke henvendelse omkring Prangervej nærmere og sende en medarbejder ud for at besigtige forholdene.

– Salt virker bedst, når det køres ned i vejen, og på en cykelsti kan det derfor være sværere, hvis der ikke har været mange cyklister ude, fortæller Bo Christiansen.