Siden Kirppu åbnede Danmarks første loppesupermarked i 2014, er det gået stærkt. Med 12 butikker på Sjælland og 10 på Fyn og i Jylland er Kirppu i dag Danmarks største loppesupermarkedskæde med en bred fordeling over hele landet. Nu er de klar til at åbne butik nr. 23 og den skal ligge lige her i Fredericia.

Kirppu betyder loppe på finsk – og er et venligt nik mod landet med de mange søer. Det var nemlig her Morten Bøjland og Claus Andreassen første gang fik ideen til at åbne Danmarks første loppesupermarked. Konceptet er stærkt inspireret af det finske Kirpputori og kan bedst forklares som et slags indendørs loppemarked, hvor sælgerne ikke selv skal være til stede. Butikspersonalet tager sig nemlig af selve salget.

Kirppu Fredericia åbner på Vejlevej 131

På lørdag d. 14. februar kl. 10, når Kirppu Fredericia for første gang åbner dørene på Vejlevej 131, bliver det til åbningsfest med gratis fadøl og sodavand. Det er der nemlig tradition for hos Kirppu Loppesupermarked.

– Siden start har vi holdt åbningsfest med gratis fadøl og sodavand til alle loppeglade besøgende – og så kommer vores maskot forbi og hilser på børn og voksne. Det, synes vi, er en rigtig god måde at lære vores nye naboer at kende.

Fortæller Pernille Seidenfaden, driftschef hos Kirppu Loppesupermarked.

Selvom det er første gang butikken åbner, er det ikke et tomt loppesupermarked. Hele ugen har butikken nemlig været åben for standlejere, så de har kunne sætte deres mange ting op på deres stand. En af disse kunder er, Birgitte på 49, der for første gang har stand i Kirppu, selvom det ikke er nyt for hende at sælge ud.

– Da jeg så på Facebook, at Kirppu åbnede en butik i Fredericia, tænkte jeg, at det var lige noget for mig og pigerne. Vi har så mange fede ting, vi ikke bruger og så kan man lige så godt lade andre få glæde af det, samtidig med jeg kan få sparet lidt op til min 50-års fødselsdag.

Birgitte deler standen med sine to piger, Emma på 21 og Katrine på 12, der også begge to har en del lækkert tøj, de hellere vil sælge videre end at smide ud, for som Emma siger:

– Jeg er vant til at købe en del brugt, men jeg har ikke så meget erfaring med at sælge mine brugte ting. Det her virkede som en dejlig let måde at gøre noget godt for miljøet og samtidig få råd til mere lækkert nyt brugt tøj.

Fokus på det lokale og det personlige

En af de ting, Kirppu peger på som en succesfaktor for dem, er, at der er fokus på det lokale, det personlige og det tætte forhold til kunder. Pernille Seidenfaden uddyber:

– Det at vi sælger vores kunders ting, giver et naturligt tæt forhold, og det vil vi gerne værne om. Der er ingen tvivl om, at det er en tillidssag for vores kunder, at de sætter deres personlige ejendele til salg hos os – derfor er det også ekstremt vigtigt for os, at de føler sig trygge hos os og ved, at vi gerne vil dem.

Der er stadig enkelte ledige stande – så du kan nå at få fat i din stand fra start endnu. Butikken kører ligeledes tilbud på 125 kr. pr. uge i anledning af åbningen. Du kan læse mere om Kirppu her