Indkalder til pressemøde: Ny lægevagtsaftale på plads

0

Region Syddanmark og PLO Syddanmark har siden foråret 2022 forhandlet en ny lægevagtaftale i Region Syddanmark og skriver i dag under på en ny lægevagtaftale. AVISEN erfarer, at lægevagten genåbner i Fredericia.

Det startede med undrende spørgsmål om, hvorfor lægevagten ikke var åben i Fredericia og Middelfart. Senere fulgte andre større byer med. I starten fik coronasituationen skylden. Og det fortsatte sådan, parterne kunne ikke blive enige. Nu er der endelig en aftale på plads. Aftalen præsenteres på Hindsgavl Slot i Middelfart i dag 19. januar klokken 16.30.

Her vil Region Syddanmarks udvalgsformand for Udvalget for Det Nære Sundhedsvæsen, Bo Libergren (V), og formand for PLO Syddanmark, Birgitte Ries Møller, fortælle om den nye aftale. Medlemmer af Region Syddanmark og PLO Syddanmarks forhandlingsgrupper vil også være til stede.

Tyveri fra motorbåd i Fredericia

0
(Arkivfoto)

På Lystbådehavnen i Fredericia er der mellem d. 2/1 og 18/1 stjålet tre batterier fra en motorbåd samt nogle værkstøjsmaskiner, der også var på motorbåden. 

Båden har været ved lystbådehavnen på Jesper Banks Vej de seneste måneder, og nu er der altså desværre konstateret et indbrud og tyveri. Det fortæller Finn Ellesgaard Nielsen fra Sydøstjyllands Politi torsdag morgen.

Tyveri fra hvid Mercedes

0

På Ansgarsvej i Fredericia har der været et tyveri fra en hvid Mercedes varebil mellem søndag og onsdag. 

Det er ikke første gang, at der har været indbrud i varebiler i politikredsen, og det ser heller ikke ud til at stoppe. Denne gang kunne politiet dog ikke oplyse, hvad der var stjålet endnu, men kunne altså konstatere, at indbrudet har fundet sted.

Tyve stjal 55 tommers TV og Xbox

0
Foto: AVISEN

I en lejlighed i Oldenborggade er der natten til torsdag foregået et indbrud. Finn Ellesgaard Nielsen fra Sydøstjyllands Politi fortæller, at tyvene har haft en del at bære på, hvad angår tyvekoster. 

Anmeldelsen modtager Sydøstjyllands Politi 00.30. Gerningspersonerne har efterladt mærker på hoveddøren, og har bagefter skaffet sig adgang til en Xbox, et 55 tommers TV og et 32 tommers TV.

Fanø Sparekasse bliver en del af Middelfart Sparekasse

0

Bestyrelserne i de to garantsparekasser sigter mod en sammenlægning. Den endelige beslutning træffes den 9. februar af de to sparekassers repræsentantskaber

To gamle sparekasser gør klar til at blive til én. Bestyrelserne i Fanø Sparekasse og Middelfart Sparekasse har indgået en sammenlægningsaftale, som de to sparekassers repræsentantskaber skal forholde sig til på ekstraordinære repræsentantskabsmøder torsdag 9. februar.

Med aftalen vil Fanø Sparekasse ophøre som selvstændig sparekasse efter mere end 150 år på Fanø. Medarbejderne og de ca. 3.200 kunder i Fanø Sparekasse bliver en del af Middelfart Sparekasse, som før sammenlægningen har ca. 95.000 kunder og 380 medarbejdere.

Formanden for Fanø Sparekasse, Jeppe Valbjørn, står i spidsen for en enig bestyrelse, der anbefaler sammenlægningen. Det har i mange år været en kamp at drive en lille sparekasse med få medarbejdere.

– Det har i længere tid været en udfordring for os at rekruttere nye kolleger, og aktuelt har vi måttet opgive at finde en souschef til sparekassen. Det lagt oven i de fortsat øgede krav til alle pengeinstitutter uanset størrelse, har været udslagsgivende for beslutningen, fortæller Jeppe Valbjørn.

Beslutning truffet med hænderne på rattet

Han er glad for, at bestyrelsen træffer beslutningen nu i stedet for at vente med risiko for, at andre skulle træffe beslutningen for dem.

– Vi har hænderne på rattet, og vi har fået en meget god aftale for både Fanø Sparekasse og Fanø. Medarbejderne bliver, og afdelingen fortætter – vi bevarer endda skiltet på facaden. Samtidig oprettes der en fond bestående af Fanø Sparekasses opsparede overskud. Det betyder, at vi kommer til at kunne give 10 gange så meget til aktiviteter på Fanø som hidtil, siger Jeppe Valbjørn.

Han glæder sig også over, at kunderne kan se frem til endnu bedre rådgivning.

– Rådgiverne får nu tid til at koncentrere sig 100 procent om rådgivning, og vi får adgang til specialister inden for fx pension og investering, hvilket også vil komme til at højne kvaliteten af rådgivningen, siger Jeppe Valbjørn.

En veldrevet sparekasse i markedsområdet

Også i Middelfart Sparekasse er der tilfredshed med den indgåede aftale.

– Vi er landets tredjestørste sparekasse, og tager gerne aktiv part i konsolideringen i sektoren. Vi har i forvejen en afdeling i Esbjerg, så Fanø er en del af vores eksisterende markedsområde, hvilket gør det endnu mere oplagt, siger Flemming B. Nielsen, bestyrelsesformand i Middelfart Sparekasse, som ikke tøver med at kalde Fanø Sparekasse for en veldrevet sparekasse.

Flemming B. Nielsen håber, at begge repræsentantskaber stemmer for indstillingen.

– Det er to sparekasser, som trods forskellig størrelse drives ud fra de samme værdier om tilgængelighed, medarbejdertilfredshed og lokal opbakning. Jeg håber og tror, at kunderne i Fanø Sparekasse vil opleve genkendelighed i form af ansigterne i afdelingen og hertil nye, gode muligheder som kunder i Middelfart Sparekasse, siger Flemming B. Nielsen.

De to sparekasser har besluttet, at Fanø Sparekasse får to pladser i Middelfart Sparekasses repræsentantskab frem til næste repræsentantskabsvalg i 2025. Afdelingen på Fanø drives videre som en del af Middelfart Sparekasses afdeling i Esbjerg med afdelingsdirektør Henrik Toverud Stokkebæk som leder.

Ud over de to repræsentantskabers godkendelse er det også en forudsætning, at Finanstilsynet godkender sammenlægningen.

Fakta – de to sparekasser

  • Fanø Sparekasse er grundlagt i 1869
  • Fanø Sparekasse har ca. 3.200 kunder, otte medarbejdere og én afdeling i Nordby på Fanø
  • Middelfart Sparekasse er grundlagt i 1853
  • Middelfart Sparekasse har ca. 95.000 kunder og ca. 380 medarbejdere fordelt 14 afdelinger i Jylland og på Fyn
  • Fanø Sparekasses afdeling drives uforandret videre, dog i samdrift med Middelfart Sparekasses afdeling i Esbjerg.

Regeringen anlægger sag modEU’s mindrelønsdirektiv

0
Foto: AVISEN

I går har Danmark anlagt søgsmål ved EU-Domstolen om at få annulleret EU’s mindstelønsdirektiv.

Med præsentationen af regeringsgrundlaget den 14. december 2022 offentliggjorde regeringen, at der var taget beslutning om at få prøvet mindstelønsdirektivet ved EU-Domstolen. På denne baggrund har regeringen den 18. januar 2023 anlagt et annullationssøgsmål mod Europa-Parlamentet og Rådet med påstand om annullation af mindstelønsdirektivet.

Efter anlæggelsen af søgsmålet skal Europa-Parlamentet og Rådet inden for to måneder efter forkyndelsen af den danske stævning afgive svarskrift, hvorefter Kommissionen og de øvrige medlemsstater vil få mulighed for at gå ind i sagen til støtte for enten Danmark eller Europa-Parlamentet og Rådet.

På nuværende tidspunkt kan det ikke siges præcist, hvornår EU-Domstolens dom kan forventes at foreligge, da det bl.a. afhænger af antallet af intervenerende medlemsstater. En umiddelbar vurdering er dog, at processen kan tage op til to år.

EU’s mindstelønsdirektiv blev endeligt vedtaget den 4. oktober 2022 og trådte i kraft den 14. november 2022.  Medlemslandene skal inden for to år implementere direktivet. Medlemsstaterne skal gennemføre direktivet, selvom der kører en sag.

Foto: AVISEN

Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen siger:

– Regeringen har besluttet at anlægge et annullationssøgsmål ved EU-Domstolen for at få kendt EU’s mindstelønsdirektiv ugyldigt. Regeringen, et bredt flertal i Folketinget og arbejdsmarkedets parter har været imod EU’s direktiv om mindsteløn og har arbejdet tæt sammen under hele forhandlingsforløbet, ligesom fagbevægelsen og flere partier har opfordret til at anlægge annullationssøgsmål.

– Det er vigtigt at holde fast i, at direktivet ikke pålægger Danmark at indføre mindsteløn. Men på trods af det, så er der tale om lovgivning uden fortilfælde, hvilket gør det til en helt principiel sag. Vi insisterer på, at løndannelsen skal ske i Danmark og ikke i EU. Regeringen har derfor besluttet, at EU-Domstolen skal vurdere sagen.

Frivillige foreninger og organisationer blev hyldet

0

Onsdag blev frivillige foreninger, der er blevet tildelt §18-midler af Fredericia Kommune, hyldet i Tøjhuset ved et arrangement, hvor foreningerne fik muligheden for i hyggelige rammer at fortælle, hvad de står for, hvad midlerne skal bruges til og tale med andre foreninger.

Klokken 16:00 bød formand for Senior- og Socialudvalget, Søren Larsen (S), velkommen i caféen i Tøjhuset. De fremmødte fik efterfølgende muligheden for at forsyne sig med snacks og drikkevarer inden, at foreningerne på skift blev kaldt op til mikrofonen for at fortælle om deres forening og hvad midlerne skal bruges til. Det skete efter introduktion fra både Larsen og formand for Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Connie Maybrith Jørgensen (SF).

I alt havde 19 foreninger tilmeldt sig arrangementet, og for flere af foreningernes vedkommende, var de repræsenteret med flere repræsentanter. Blandt de fremmødte foreninger var blandt andet Sammenslutningen af foreninger i Seniorhuset I.P. Schmidt (SIPS). De var repræsenteret ved formand Mary Larsen, der fortalte om, hvad foreningens formål er, og hvad tilskuddet skal bruges til.

– Vi har konstatere, at mange ikke ved hvad Seniorhuset er. Det har været et plejehjem en overgang, og det tror mange stadig, og derfor holder vi én gang om årets åbent hus, hvor vi inviterer alle, der har lyst til at kigge ind, forbi os. Der får man at se, hvad for et aktivt hus det er, og jeg kan love, at det er andet end et plejehjem. Vi har 20-25 foreninger tilknyttet huset, og de låner lokalerne gratis på den betingelse, at de køber forplejning i caféen. Vi har omkring 2.000 mennesker ud og ind af huset i ugen, forklarede Mary Larsen og fortsatte:

– Vi vil bruge pengene på at lokke nogen af dem, der sidder derhjemme og er ensomme, til at komme forbi og kigge, og se hvad det er for nogle tilbud vi har. Der er noget for alle. Vores målgruppe er seniorer eller hvis man er varigt ude af arbejdsmarkedet. Huset er handicapvenligt, så der er plads til alle, sagde Mary Larsen og konstaterede, at pengene falder på et tørt sted.

For Søren Larsen er det vigtigt, at man anerkender det arbejde, der laves af ildsjæle som Mary og de andre fremmødte.

– Vi vil gerne opprioritere opmærksomheden på det fantastiske arbejde, der laves til stor glæde for mange. Frivillige og foreninger er noget af det vigtigste, der er i samfundet. Det bidrager til, at mennesker mødes og fællesskaber skabes, sagde Larsen.

Komiteen til at udvælge modtagerne af §18-midlerne bestod af Ole Steen Hansen (formand for Børne- og Skoleudvalget), Søren Larsen og Connie Maybrith Jørgensen. Sidstnævnte fortalte om processen.

– Det er den fornøjelse, at vi har så mange aktive foreninger i Fredericia, så det har været en svær proces at finde frem til alle dem der har gjort en fantastisk indsats. Vi har haft et team, der har kigget alle ansøgningerne igennem og kigget på relevante kriterier, forklarede Connie Maybrith Jørgensen.

Selve den formelle del af arrangementet med præsentationer af foreningerne varede en times tid, og efterfølgende var der mulighed fo at blive i Tøjhusets café for at netværke.

Modtagerne af §18-midlerne er:

Børn
Børns Voksenvenner
FitforKids
Red Barnet Ungdom, læringscafeer
Børns vilkår

Familier
Mødrehjælpen
Familienetværket Blå Kors
Fredericia Fotoklub

LGTB
AURA

Veteraner
Telegrafhistorisk samling, Militærhistorisk

Patienter
Osteoporoseforeningen
Hjerteforeningen
Astma-Allergi Foreningen
Frivilligcenter Fredericia – Demensfællesskabets orienteringsløb
Parkinsonforeningen

Seniorer/enlige
Nordbo senior
Frivilliges Hjælpecentral
Cafe Michael
Seniorhusets aktivitetsforening (Brugerrådet ved Seniorhuset I.P. Schmidt)
SIPS
Ældreklubben Erritsø
Cafe tur for en som dig
Frecia Døves Seniorklub
Oldemors spisekammer
Seniorhusets Aktivitetsforening

Anden etnisk baggrund
Frivilliggruppen i Fredericia for Dansk flygtningehjælp

Handicap
Fredericia Tegnsprogsforening
Foreningen danske døvblinde FDDB
ULF Udviklingshæmmede
Døves Ressourcecenter

Psykisk sårbare/hjemløse
Fredericia krisecenters støtteforening
Kvisten
Frivilligcenter “fodbold på tværs”
SAND – de hjemløses landsorganisation
Foreningen Den Boligsociale Fond

Øvrige
Det Grønlandske Hus
Fødevarebanken
Retsikkerhed for alle
Social Sundhed

Dødsfald Fredericia den 18. januar 2023

0

Poul Bull, 1938 – 2023

Jette Aase Konradsen, 1942 – 2023

Ole Wermuth Madsen, 1972 – 2023

Bent Due Hansen, 1938 – 2023

Dan West Larsen, 1956 – 2023

https://gardeniablomster.dk/

Næste skridt taget mod brintrørledning mellem Esbjerg og Fredericia

0

H2 Energy har planer om at producere grøn brint i Esbjerg med behov for transport af brint til Fredericia fra 2026. Evida vil gerne understøtte markedet for brint og Power-to-X med rørført infrastruktur, der hvor efterspørgslen er. På den baggrund har de to parter nu underskrevet et forståelsespapir, et såkaldt Memorandum of Understanding, som et vigtigt skridt frem mod realiseringen af rørført infrastruktur til transport af brint.

Schweiziske H2Energy har planer om at etablere et 1,2 GW elektrolyseanlæg i Esbjerg, som årligt skal producere mellem 90.000 og 100.000 tons grøn brint til tung transport og industrielle formål.

H2 Energy har nu underskrevet et forståelsespapir med Evida om den rørførte transport af brint fra Esbjerg mod Fredericia – næste skridt i realiseringen af ambitionerne om at levere det grønne brændsel frem til aftagerne.

– Brint bliver en central brik, når vi taler om den grønne omstilling i energisektoren. Evida og vores tekniske team arbejder tæt sammen, og jeg er overbevist om, at dette partnerskab med succes vil vise andre europæiske lande, at det kan lade sig gøre på 2-3 år. Denne hensigtserklæring er også et udtryk for, at vi begge har samme mål om at understøtte hurtig udvikling af PtX-industrien og holde Danmark i en førende position, understreger Clifford zur Nieden, Direktør for H2 Energy Esbjerg.

Evida er for øjeblikket i gang med en forundersøgelse af brintrørledningen mellem Esbjerg og Fredericia over Egtved. Forundersøgelsen afdækker bl.a. de økonomiske og tekniske forudsætninger for etablering af brintrørledningen.

Brintrørledningen skal forbinde brintproduktion i stor skala fra en række producenter ved Vestkysten med industri og grøn brændstofproduktion i trekantområdet. Det nu underskrevne forståelsespapir med H2Energy er endnu et vigtigt skridt imod realiseringen af en rørført brintinfrastruktur.

– Brint er udset til at være en af hjørnestenene i bestræbelserne på at kunne dække hele vores energiforbrug med grøn energi. Skal brintproduktion i stor skala kunne realiseres herhjemme, har markedet klart tilkendegivet, at der vil være behov for infrastruktur til at transportere brinten mellem producenter og aftagere. Forståelsespapiret med H2Energy markerer et vigtigt skridt i arbejdet med at realisere en dansk brintinfrastruktur, siger Peter Kristensen, strategi- og udviklingsdirektør i Evida.

Brintinfrastruktur i Danmark skal løse tre opgaver: Den skal understøtte PtX-produktion og udviklingen af et stærkt hjemmemarked, den skal balancere elsystemet, og den skal give mulighed for eksport af brint.

Det er Evidas vurdering, at lokal brint- og CO2-infrastruktur efter godkendelse vil kunne etableres på 2-3 år og længere regionale strækninger inden for 4-5 år. Evida forventer desuden, at der vil være store synergier ved samtidig udvikling og drift af net for metan, brint og CO2.

Fakta

Brintrørsstrækningen mellem Esbjerg og Fredericia over Egtved er 90 km

Markedsaktører på strækningen har tilkendegivet behov for tilgængelig brintinfrastruktur fra 2026 for at realisere deres planer.

Regeringen og et bredt flertal i Folketinget har med ”Aftale om udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer” aftalt, at det er en vigtig prioritering, at Energinet og Evida gives mulighed for at eje og drive brintinfrastruktur. Evidas forundersøgelse af en brintrørledning mellem Esbjerg og Fredericia er et forberedende skridt til en mulig realisering af dansk brintinfrastruktur, der samtidig er et led i det forberedende arbejde frem mod, at den endelige rolle- og ansvarsfordeling falder på plads.

I en landsdækkende markedsundersøgelse, som Evida og Energinet gennemførte sammen med Energistyrelsen i efteråret 2022, angiver cirka 96 procent af respondenterne, at de har et behov for en brintinfrastruktur. Knap 95 procent af producenterne og 70 procent af aftagerne af brint angiver, at brintinfrastrukturen er uundværlig eller styrker business casen væsentligt.

Markedsaktørerne forventer desuden, at 87 procent af brintproduktionen fra 2030 og frem transporteres via rør.

Ny selvbetjeningsløsning hjælper konkursramte lønmodtagere

0

Den nye løsning kan særligt hjælpe processen godt på vej for den andel af almindelige lønmodtagere, som aldrig før har stået i en situation, hvor arbejdsgiveren f.eks. går konkurs.

Med lanceringen af en ny selvbetjeningsløsning og et nyt design gør Lønmodtagernes Garantifond (LG) det lettere at komme igennem den proces, der følger med at anmelde manglende løn, pension, feriepenge mv., hvis en arbejdsgiver går konkurs, ophører, kommer under rekonstruktion eller ejer er død.

Den nye løsning tager særligt sigte på at hjælpe processen på vej for den meget store andel af almindelige lønmodtagere, som aldrig før har stået i den svære situation, og som bl.a. finder vej til LG via Borger.dk i forbindelse med virksomheders konkurser.

– Vi har ønsket at gøre det så nemt som muligt for lønmodtagere og deres rådgivere at forstå de forskellige trin i selvbetjeningsløsningen. Helt konkret bliver vejledningen undervejs nu endnu mere tydelig, så f.eks. konkursramte lønmodtagere slipper for at skulle eftersende dokumentation, når først anmeldelsen én gang er sendt af sted, siger Anne Kristine Axelsson, koncerndirektør for Pension & Erhvervssikring i ATP, der administrerer LG-ordningen.

Hver gang LG bliver nødt til at efterspørge dokumentation eller andre oplysninger forlænges sagsbehandlingstiden, og den udfordring kan med den nye løsning dermed også blive mindre.

Via den nye selvbetjening bliver anmeldere, som både kan være lønmodtagere og fuldmagthavere, ledt igennem den første vigtige del af processen med at anmelde manglende løn, pension, feriepenge mv., og det kan i sidste ende føre til, at lønmodtagerne hurtigere kan få udbetalt løn, feriepenge osv. i den ofte usikre periode efter en konkurs.

– Det bliver nu sådan, at man i selvbetjeningen bliver gjort opmærksom på, at man mangler dokumentation, og hvor man kan finde det. På den måde sikrer vi, at lønmodtagerne langt oftere får sendt den korrekte dokumentation ind i første omgang, siger Anne Kristine Axelsson.

Den nye løsning, der bl.a. også gør det lettere for brugere med synsnedsættelse at sende dokumentation, har været under udarbejdelse i et par år, og den er i høj grad blevet til med input fra særligt fagforeningerne, hvor man hjælper lønmodtagerne i forbindelse med dækning af tilgodehavende efter en arbejdsgivers konkurs.

FAKTA

Lønmodtagernes Garantifond er finansieret af de private arbejdsgivere, der betaler et lovpligtigt bidrag, og kan hjælpe lønmodtagere, hvis en arbejdsgiver er gået konkurs, ophørt, kommer under rekonstruktion eller ejer er død. Derefter kan man anmelde manglende løn, pension, feriepenge mv., som LG udbetaler.

LG kan højst udbetale 160.000 kr. i manglende løn mv. Derudover kan LG betale feriepenge, betaling af søgnehelligdage (SH-betaling) og fritvalgssaldo, hvor der ikke er et beløbsloft.

LG modtog i 2022 11.344 anmeldelser fra lønmodtagere, som var påvirket af konkurser hos i alt 1582 arbejdsgivere. Samlet udbetalte LG 599 mio. kr., i løn, erstatninger og feriepenge i 2022.