Væltede træer spærrer E45 Sønderjyske Motorvej – trafikale udfordringer i sydgående retning

0
(Foto: Fredericia AVISEN)

E45 Sønderjyske Motorvej oplever i øjeblikket trafikale udfordringer på grund af væltede træer, der spærrer det højre spor i sydgående retning. Hændelsen blev anmeldt omkring klokken 14.15 mellem motorvejskryds Skærup og motorvejskryds Kolding. Dette er blevet bekræftet af Vejdirektoratets trafikinformation.

Vejdirektoratet arbejder på at få ryddet det berørte område, så trafikken kan glide normalt igen. Indtil videre opfordrer Vejdirektoratet bilister til at udvise forsigtighed og overholde gældende hastighedsbegrænsninger, når de nærmer sig det berørte område.

Der er endnu ikke nogen præcis tidsramme for, hvornår vejen vil blive genåbnet.

Dansk Folkeparti inviterer til walk and talk i Fredericia

0
Foto: AVISEN

Lørdag den 6. maj kl. 10:00 – 12:00, afholder Dansk Folkeparti en walk and talk i Fredericia. Susanne Eilersen, Palle Dahl og Carsten Sørensen fra Region Syddanmark vil deltage og tale med både medlemmer og interesserede borgere. Gåturen starter ved Landsoldaten og slutter på Østerstrand, hvor der vil blive serveret kaffe og kage.

– Vi plejer at lave det for medlemmer. Afstanden mellem lokalafdelingerne og Christiansborg, er mindre med vores nye formandsskab, og den virkelighed vil vi gerne viderebringe til vores medlemmer i Fredericia og resten af fredericianerne. De fortæller, hvad der rører sig i byrådet og regionen. Vi kommer medlemmerne nærmere, og det kunne være andre er interesserede i at høre, hvordan det går i byrådet og regionen, siger kasserer i lokalforeningen, Sune Nørgaard Jakobsen.

Ifølge Jakobsen blæser der nye vinde i partiet, og det går godt både lokalt og på landsplan. Lokalforeningen har udarbejdet et årshjul med forskellige arrangementer, herunder en stand ved Kræmmermarkedet i Madsby.

Jakobsen fortsætter:

– Til efteråret vil Jakobsen sammen med lokalforeningen lave et oplæg omkring psykiatriens udfordringer. Dansk Folkeparti ser på det med alvor. Vi har fat i mange gode ting. Rent lokalt er vi i gang med at nedsætte arbejdsgrupper med byfornyelse og sundhed som hovedtemaer. 

Walk and talk-arrangementet er en del af Dansk Folkepartis forsøg på at komme tættere på medlemmerne og give interesserede borgere mulighed for at få indsigt i partiets arbejde og visioner på både det lokale og regionale plan.

Grøn brint kan revolutionere den tunge vejtransport i Danmark

0
05.11.2020; RŸmlang; Osterwalder-Wasserstofftankstelle. © Valeriano Di Domenico

Rasmus Bach Nielsen, bestyrelsesmedlem for H2 Energy Esbjerg ApS fortæller om den vigtige rolle, som grøn brint kan spille i fremtidens tunge vejtransport. Han peger på, at Taulov-sitet er en del af et stort projekt, der skal hjælpe Danmark med at nedbringe CO2-udledningen ved at anvende grøn brint i tunge mobilitetsløsninger. Projektet bygger på erfaringerne fra verdens første økosystem for grøn H2-mobilitet, grundlagt af H2 Energy i Schweiz i 2016.

Ifølge Bach Nielsen er der ikke noget at bekymre sig om i forhold til sikkerhed. Siden den første drift i januar 2021 er der blevet fyldt og leveret 5.000 containerlæs til tankstationer over hele Schweiz, som har gennemført 25.000 lastbil-tankninger og mange tankninger af brintbiler, uden et eneste problem. Lastbilerne, og der er 50 af dem på vejene i Schweiz, har kørt over 6 millioner kilometer.

– Grøn brint og brintlastbiler vil i vores mening blive en del af den tunge vejtransport i Danmark. Taulov-sitet er en del af et stort projekt, der skal hjælpe Danmark med at nedbringe CO2-udledningen ved at anvende grøn brint til tung mobilitet. Vi tror rigtig meget på brint i tung vejtransport også fra det vi ser i Schweiz, men det bliver sammen med el-lastbiler som omkostningsmæssigt har et forspring på nogle år. Generelt skal alt der kan komme på el, køre på el men forskellige kørselsmønstre giver i visse tilfælde brintlastbilerne en fordel også grundet meget kort optankningstid. Vi bliver nødt til at forstå, at Europa har valgt, at brint har en vigtig plads i Europas fremtidige energimix, siger Rasmus Bach Nielsen og tilføjer:

– Vi forventer, at prissættelsen af brint ved storskala brintproduktion kombineret med signifikant billigere lastbiler vil gøre brintlastbiler prismæssigt konkurrencedygtige med diesel indenfor en 3-4 årig horisont. El-lastbiler vil have en stor rolle at spille, men brint vil også blive en del af fremtidens tunge vejtransport, også i Danmark. Trekantområdet er et kæmpe logistikområde, og det er vigtigt at den tunge transport får adgang til billigere brint men det kræver også at vi får brintrør fra Esbjerg til trekantsområdet hvilket er noget vi presser hårdt på for skal ske.

Rasmus Bach Nielsen, bestyrelsesmedlem for H2 Energy Esbjerg ApS

Der er lavet analyser der viser at Danmark kan opnå op til 100 milliarder i gevinst ved udrulning af PtX og brintproduktion, som kan være med til at åbne Nordsøen samt afbalancere og optimere elnettet.

Posten og eksempelvis COOP i Schweiz kører bl.a allerede med brintlastbiler, og Bach Nielsen mener, at det også vil blive en god businesscase i Danmark om 3-4 år. Taulov er ifølge ham et strategisk vigtigt sted for at få brint til logistikken i området.

I fremtidens tunge vejtransport vil grøn brint spille en vigtig rolle, ifølge Rasmus Bach Nielsen, bestyrelsesmedlem for H2 Energy Esbjerg ApS. Han er overbevist om, at brintlastbiler vil blive en del af den tunge vejtransport i Danmark, og at Taulov-sitet er en del af et stort projekt, der skal hjælpe Danmark med at nedbringe CO2-udledningen ved at anvende grøn brint til tung mobilitet. Bach Nielsen påpeger, at sikkerheden ikke er et problem, og at erfaringerne fra verdens første økosystem for grøn H2-mobilitet i Schweiz har vist, at brintlastbiler kan køre mange kilometer uden problemer. Selvom el-lastbiler har et forspring i forhold til omkostninger, mener Bach Nielsen stadig,

Episode ved Casino Bodega på Købmagergade i Fredericia

0
(Arkivfoto )

Lørdag kl. 17:55 blev politiet tilkaldt til en episode ved Casino Bodega på Købmagergade i Fredericia. Vicepolitikommisær Mikkel Ross fortæller til AVISEN, at en ung mand, der i forvejen er kendt af politiet, blødte fra den ene finger.

Den unge mand ønskede ikke at udtale sig om hændelsen. Politiet undersøger nu, om han har været i konflikt med nogen, eller om han har skåret sig selv.

El-baronerne giver mig kvalme

0
Foto: AVISEN

Af Karsten Byrgesen, Nye Borgerlige. Regionsrådsmedlem Region Syddanmark og byrådsmedlem i Fredericia

Jeg er vred og finder det uacceptabelt, at vi som forbrugere, skal lytte til den ene efter den anden milliardær el-baron, der står og ævler om hvordan de vil bruge milliarderne som de tjener på ublu elpriser. Det er ellers meget let. Pengene skal tilbage til ejerne og det er os forbrugere.

Da jeg så på rækken af el-købmænd der skulle forholde sig til deres vanvittige fortjenester i 2022 tænkte jeg – og undskyld for min ligefremme stil ”Umoralske profithungrende direktører og bestyrelser der har siddet i et lunt direktionslokale og minut for minut har set milliarderne skylle end over rælingen medens Danmark har frosset, danske familier er gået fra hus og hjem, almindelige menneskers liv er blevet ødelagt og massevis af firmaer er knækket under vægten af jeres umoral og ublu elpriser”. I har skabt en situation I helt enkelt ikke kan være bekendt”.

Jeres mangel på enhver form for etik og moral har ramt alle danskere. Jeg græmmes.

Det er i særlig grad beskæmmende, at I nu opfinder upassende undskyldninger og dårlige forklaringer, der får jer til at mene, at I skal investere i ”grøn omstilling” og ”konsolidere” jeres diamantbjerg. I lod priserne stige, stige og stige uden jeres egen indkøbspris ændrede sig væsentligt og det var langt fra proportionalt med jeres salgspriser. NRGI ved topchef Jacob Vittrup har 30 doblet fortjenesten og energiselskabet Andel følger trop med en 28 dobling af indtjeningen. I alt 11,4 milliarder kroner som I i en omvendt Robin Hood har taget fra almindelige mennesker og givet til jer selv i vanvittige lønninger og bonusser. Der er behov for en alvorlig regulering og efterregulering, der sender pengene tilbage til forbrugerne og standser den øjeblikkelige situation med fortsat alt for høje elpriser.

Fredericia Eliteidræt overvejer sportskollegium for at fastholde unge talenter

0

Fredericia Eliteidræts indsatser er blevet evalueret, og et punkt, der står frem, er, at byens klubber mister unge talenter til konkurrerende klubber i andre byer. Et sportskollegium kan være løsningen på dette problem, fortæller formand Søren Andersen i et et interview.

Unge talenter tilbydes ofte pladser på kollegier og ungdomsuddannelser, mens de er på efterskole, men de ender med ikke at vende tilbage til Fredericia, da de får tilbud om sportskollegium i andre byer.

Derfor undersøger Fredericia Eliteidræt nu muligheden for at etablere et sportskollegium i byen.

– Flere af vores lokale samarbejdsklubber har for nylig rettet henvendelse til os om udfordringer med at kunne fastholde og rekruttere sportstalenter. Så det ligger også som en opgave sammen med klubberne, at vi får kigget på mulighederne, siger formand for Fredericia Eliteidræt, Søren Andersen.

Regionsrådsmedlem tilhænger af én aktør i nattebetjening af lægevagten

0
(Foto: AVISEN)

Regionsrådet vedtog den 24. april 2023 at undersøge forskellige modeller for natbetjeningen af lægevagten. Beslutningen blev truffet med et stort flertal, hvor også SF og Enhedslisten stemte for forslaget, men de stemte imod at sende den samlede lægebetjening om natten i udbud. Blandt de politikere, der stemte for forslaget, var Anne Marie Geisler Andersen fra Radikale Venstre.

Anne Marie Geisler Andersen udtalte efter regionsrådsmødet, at situationen var, som den var, og at der havde været nogle ønsker, men nu skulle der findes den bedste løsning.

– Det er jo sådan det er nu, vi havde nogle ønsker mens et er endt som det er. Nu skal det læses bedst muligt, siger hun og fortsætter:

– Det er sendt i udbud, og nu sidder jeg i en gruppe hvor vi selvfølgelig skal kigge på det.

Geisler Andersen understreger, at hendes personlige holdning er, at hun er tilhænger af, at én aktør skal løse opgaven med lægebetjeningen om natten.

– Min holdning er, jeg umiddelbart er et stort tilhænger af, at der er en aktør der løser opgaven, siger hun.

Samtidig er hun åben over for de forskellige muligheder, der kommer frem i udbudsprocessen.

– Men når vi sender det i udbud, så er jeg selvfølgelig stadig åben. Enten tager vi den selv, eller så er der en anden der skal gøre det, men synes det skal være en aktør alene der løfter opgave, siger Anne Marie Geisler Andersen.

Anne Marie Geisler Andersen har et ønske om at finde den mest effektive og bæredygtige løsning for natbetjeningen af lægevagten. Hendes fokus på, at én aktør skal stå for opgaven, kan ses som en måde at sikre en klar ansvarsfordeling og en ensartet kvalitet i lægebetjeningen om natten.

Det er endnu uvist, hvilken model der vil blive valgt for natbetjeningen af lægevagten, men Anne Marie Geisler Andersen og de øvrige medlemmer af arbejdsgruppen vil fortsætte med at undersøge de forskellige muligheder for at finde den bedst mulige løsning. Uanset hvilken model der vælges, er det vigtigt, at borgerne fortsat kan regne med en tryg og effektiv lægebetjening om natten.

Udover de praktiske og økonomiske aspekter ved forskellige modeller for natbetjeningen af lægevagten, er det også vigtigt at tage højde for de potentielle konsekvenser for lægernes arbejdsforhold og patienternes oplevelse af lægebetjeningen. En af de centrale udfordringer i denne sammenhæng er at finde en balance mellem effektivitet og kvalitet i betjeningen og samtidig sikre, at lægerne ikke bliver overbebyrdet og kan levere en høj standard af lægehjælp.

– Min tilgang til natbetjeningen af lægevagten handler om at være åben for forskellige løsninger og arbejde for at finde den mest hensigtsmæssige model, der kan sikre en tryg og effektiv lægebetjening om natten. Uanset hvilken model der vælges, er det vigtigt, at borgerne fortsat kan regne med en tryg og effektiv lægebetjening om natten. Det er en opgave, som jeg og de øvrige politikere i regionsrådet tager alvorligt og vil arbejde hårdt for at opnå, slutter Anne Marie Geisler Andersen.

Anne Marie Geisler Andersen og hendes kolleger i arbejdsgruppen vil også skulle tage højde for disse faktorer i deres overvejelser og drøftelser omkring de forskellige modeller. Det er vigtigt, at beslutningstagere og politikere lytter til input fra både læger og patienter, når de træffer beslutninger om organiseringen af lægevagten om natten.

Nyt partnerskab skal sikre grøn vækst og omstilling i Danmark

0

Regeringen har i dag lanceret partnerskab for udvikling af danske erhvervshavne. Partnerskabet vil have fokus på at understøtte havnesektoren og komme med anbefalinger der skal sikre grøn vækst.

Danske havne spiller en afgørende rolle for Danmarks infrastruktur og grønne omstilling. Derfor lancerer regeringen i dag et partnerskab for udvikling af danske erhvervshavne med fokus på grøn vækst og økonomisk bæredygtighed og industri.

Partnerskabet vil involvere en bred kreds af aktører på tværs af sektorer, som sammen skal kortlægge omstillingsbehov for danske erhvervshavne. Partnerskabet skal komme med anbefalinger til udvikling af havnene på markedsmæssige vilkår ift. bl.a. kommercielle investeringer, som henholdsvis erhvervslivet, kommuner og staten kan benytte sig af.

I spidsen for partnerskabet står Christina Grumstrup Sørensen, seniorpartner hos Copenhagen Infrastructure Partners, som netop er blevet udpeget til formandsrollen.

– Vi står lige nu med store geopolitiske spændinger, der rammer mange danske erhverv – også de danske havne og den danske skibsfart. Et af de redskaber vi har i værktøjskassen er at skubbe den grønne omstilling helt frem på dagsordenen. Partnerskabet for udvikling af danske erhvervshavne opgave bliver at sikre, at de danske erhvervshavne fortsat spiller en central rolle i at støtte den grønne industri og den grønne omstilling. Jeg er glad for den brede opbakning til partnerskabet og ser frem til at følge arbejdet tæt, siger erhvervsminister Morten Bødskov og bliver suppleret af Transportminister Thomas Danielsen

– Det er svært at overvurdere den rolle, som de danske erhvervshavne spiller for vores forsyningssikkerhed, da omkring 75 % af vores udenrigshandel går gennem en havn. Samtidig spiller erhvervshavnene en essentiel rolle i den grønne omstilling. Denne rolle forventes ikke at blive mindre fremover. Tværtimod. Og partnerskabet skal være med til at kortlægge dette fremtidige omstillingsbehov for erhvervshavnene, så der fortsat er plads til traditionelle havneaktiviteter som gods- og persontransport, men også til kæmpevindmøller og landstrøm.

Klima-, energi-, og forsyningsminister Lars Aagaard er enig:

– Vores erhvervshavne skal kunne følge med vores klimaambitioner – og de er store. Havnene binder land og vand sammen og spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling. Det er her, vi udskiber dele til vindmølleparker, transporterer CO2 til lagring i undergrunden og i en nær fremtid skal kunne fylde grønne brændstoffer i tankene på skibene. Det er alt sammen noget, der bringer os nærmere vores klimamål. Derfor er det vigtigt at sikre hensigtsmæssige rammevilkår for, at havnene kan udvikle sig i en retning, der understøtter dette.

Erhvervslivet er klar.

– Jeg synes, det er en meget vigtig opgave at sikre, at danske erhvervshavne har de optimale betingelser for at stå stærkest muligt til at løse fremtidens behov. Rejsen mod et fossilfrit samfund giver helt unikke muligheder for dansk vækst og beskæftigelse, også for danske havne. Det kræver, at rammerne er tilpasset den fremtidige dagsorden og timing. Jeg ser frem til at bringe mine egne erfaringer i spil, når det handler om at skabe de kommercielle rammer, som er nødvendige for at tiltrække investeringer i store infrastrukturprojekter. Jeg glæder mig til at lede arbejdet i partnerskabet, og ikke mindst at bringe de mange interessenter i spil for i sidste ende i fællesskab at bidrage med konkrete, klare og operationelle anbefalinger, siger seniorpartner hos Copenhagen Infrastructure Partners og formand for partnerskab for udvikling af danske erhvervshavne, Christina Grumstrup Sørensen.

FHK afholder håndboldskole i august med plads til alle

0
FHK Håndboldskole. Foto: Andreas Dyhrberg Andreassen, Fredericia AVISEN.

FHK arrangerer håndboldskole fra mandag den 8. august til torsdag den 11. august, som løber fra kl. 09:00 til 14:30 hver dag. Klubben melder om god tilmelding, men der er plads til flere.

Allan Windeballe, udviklings- og ungdomsansvarlig i FHK, ser frem til arrangementet og fortæller, at der vil være erfarne trænere til stede, som har deltaget i håndboldskolen før. Nogle af deltagerne er nu blevet trænere selv. Håndboldskolen starter en uge før den regulære sæson, hvilket giver en god forberedelse til de unge spillere, og så der samtidig et Adidas-spillersæt, en håndbold, frugt og frokost til deltagerne.

Ligaherrer og 1. divisionskvinder vil også deltage og træne sammen med børnene. Håndboldskolen er åben for både nybegyndere og erfarne spillere, og der er plads til 120 deltagere i alt. Windeballe understreger, at det er vigtigt at tilmelde sig snart, hvis man vil deltage.

– Der vil være erfarne trænere til stede, som har deltaget i håndboldskolen før. Nogle af deltagerne er nu blevet trænere selv. Håndboldskolen starter en uge før den regulære sæson, hvilket giver en god forberedelse til de unge spillere. Ligaherrer og 1. divisionskvinder vil også deltage og træne sammen med børnene. Håndboldskolen er åben for både nybegyndere og erfarne spillere, og der er plads til 120 deltagere i alt,” fortæller Allan Windeballe og understreger, at det er vigtigt at tilmelde sig snart, hvis man vil deltage, siger Allan Windeballe.

Trænerteamsene er ved at være på plads, og forberedelserne skrider frem som planlagt. Håndboldskolen er åben for alle, uanset om man er FHK-spiller, nybegynder eller spiller i en anden klub.

Din Tøjmand Sejersen fejrer 53-års jubilæum den 1. maj

0

Den velkendte tøjbutik, Din Tøjmand Sejersen i Vendersgade, fejrer sit 53-års jubilæum den 1. maj. Butikken har været en fast del af lokalmiljøet i over et halvt århundrede. Indehaver Henriette Sejersen, der har drevet butikken i 25 år, deler sine tanker om butikkens historie og fremtiden for Vendersgade.

Da Henriettes forældre først åbnede butikken, var Vendersgade kendt som Løvestrøget på grund af de løver, der prægede gaden. Løverne blev fjernet for nogle år siden, men blev genetableret i oktober sidste år, hvilket har været et samtaleemne for familien.

Henriette er stolt af at være en del af det lokale miljø og arbejder for at skabe en hyggelig atmosfære i gaden. For eksempel er der blevet etableret siddepladser, hvor børn og dagplejebørn kan nyde deres madpakker. I Vendersgade holder butikkerne møder en gang om måneden og samarbejder tæt for at skabe et unikt og indbydende miljø.

– Da mine forældre havde butikken, var det Løvestrøget, da de fik løverne til gaden. De blev fjernet for år tilbage, og nu fik vi dem tilbage i oktober sidste år. Det griner vi lidt over derhjemme nu, da jeg var med til at få dem tilbage, efter mine forældre fik dem oprindeligt. Vi bruger krudt på bådene, så vi har noget til børnene. Lige før sad nogle dagplejebørn ude og fik madpakker på dem og hyggede sig, fortæller Henriette Sejersen, indehaver af Din Tøjmand Sejersen.

Byens firkantede gågadestruktur er noget, som både lokale og turister værdsætter, og butiksejerne ønsker at bevare denne karakteristiske struktur. Fæstningscenteret, som der tales om, vil skabe mere turisme og øget trafik i området, hvilket er godt for butikkerne. Henriette bemærker også en stigning i antallet af lystbåde, som fremmer turismen i byen. Det lover godt for fremtiden, selvom hun også slår fast, at den er svær at stå om.

– Vi blev fredet i forhold til at lave gaden om. Vi vil gerne beholde den firkantede gågadestruktur, vi har her. Turisterne siger, vi har en unik gågade, og det skal vi også slå os på. Fæstningscenteret, de taler om, vil skabe turisme og trafik. Vi har fået flere lystbåde også, og det fremmer turismen. Det er svært at spå om, hvad der sker det næste år. Jeg har haft butikken i 25 år. Man handler lokalt, og man er mere opmærksom på det end før. Generelt er folk gode til at bruge byen, synes jeg, slutter Henriette Sejersen.