Detailbranchen står sammen i opgør med kundernes hårde tone

0
De Meza er udvalgt blandt få butikker i Jylland, og kan nu stolt sælge den nye tøjkollektion. Foto: Andreas Dyhrberg Andreassen, Fredericia AVISEN.

Uanset om man sælger dagligvarer, benzin eller udstyr til kæledyr er tendensen den sammen: Butiksansatte oplever i stigende grad at blive kaldt ”dumme kælling”, ”idiot” og andre skældsord af kunderne.

Ansatte i landets butikker og kundeserviceafdelinger oplever igen og igen kunder, som taler grimt og nedsættende til dem. Derfor går flere aktører i butiksbranchen nu sammen om at opfordre kunderne til at holde den gode tone, når de handler.

Det sker med en fælles kampagne på sociale medier og i butikkerne, hvor kunder fremover blandt andet vil blive mødt af en plakat med budskabet ”Tak, fordi du holder den gode tone”.

Derudover vil de involverede have særlig opmærksomhed på, at medarbejderne er trænet i konflikthåndtering, så de i fremtiden bliver bedre til at håndtere frustrerede kunder.

– Det er ikke en ny problemstilling, men vi kan se en udvikling, som tog fart under Covid 19-pandemien, og som vi tydeligt har kunnet mærke eskalerede yderligere i takt med den eksplosive inflation sidste år. Vi har længe trænet vores medarbejdere i konfliktnedtrapning, men vi oplever et behov for nu også at appellere direkte til kunderne selv, siger Louise Gade, HR-direktør i Salling Group.

Hun understreger dog, at de gode kundeoplevelser fylder mest i hverdagen.

Psykologhjælp til de ansatte

Louise Gade bliver mødt med opbakning fra butikskæderne Lidl, Maxi Zoo, Coop, Dagrofa, Circle K og fagforeningen HK Handel, der alle er involverede i opråbet.

I lighed med Salling Group oplever de også, at enkelte kunders opførsel er blevet forværret efter coronakrisen og de stigende priser på dagligvarer.

Flere af kæderne beretter om, hvordan deres medarbejdere har modtaget hadefulde beskeder, nedsættende kommentarer, voldsomme trusler og enkelte gange fået smidt varer efter sig.

Nogle af butikkerne har sågar måttet henvise kollegaer til psykologhjælp på grund af ubehagelige oplevelser med kunder.

– Det er vores opgave at passe på medarbejderne og sikre dem optimale arbejdsforhold. Når dialogen foregår i telefonen, som det fx er tilfældet hos kundeservice, oplever vi desværre, at tonen kan få et nøk opad, fordi man glemmer, at der sidder et rigtigt menneske i den anden ende af røret. En god kundeoplevelse skal gå to veje. Derfor skal vi fejre, at vi som virksomhed er med til at gå forrest i kampen for vores medarbejdere. Det er noget, jeg er stolt af, siger Bo Demant, der er administrerende direktør i Maxi Zoo.

Alvorligt omfang

En medlemsundersøgelse fra HK Handel understreger, at branchen står med et problem af et alvorligt omfang.

Hele 80 procent af de adspurgte butiksansatte har inden for et år oplevet at blive talt grimt eller nedsættende til af kunder. Samtidig har 14 procent oplevet at blive truet med vold.

– Det er fuldstændig uacceptabelt, at den type opførsel er blevet hverdagskost for de ansatte. Det vidner om, at der er en kultur, som skal ændres. Og her er det vigtigt, at lederne i butikkerne er dem, der går forrest og beskytter medarbejderne ved at sige fra over for de ubehøvlede kunder, siger Mette Høgh, som er formand for de butiksansattes fagforening HK Handel.

Det indeholder kampagnen:

– I alt syv parter har valgt at gå sammen om kampagnen. De involverede er Lidl, Dagrofa, Maxi Zoo, Salling Group, Coop, HK Handel og Circle K. Salling Group dækker blandt andet kæderne Netto, Bilka og Føtex, mens Coop omfatter Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Coop 365.

– De involverede vil gennem kampagnen gøre kunderne opmærksomme på problemerne med den hårde tone. Det sker både i butikkerne, i medierne og på sociale medier.

– De involverede kæders butikker vil blive udstyret med plakater, hvor kunder opfordres til at vise tålmodighed og tale pænt til de ansatte.

– Kædernes medarbejdere vil yderligere blive uddannet løbende, så de bliver endnu bedre til at håndtere konflikter med kunderne

Konfrontation med Young Boys’ hårde kerne: Slået med knytnæve i hovedet

0

I denne anden del af artikelserien om Claus Fey og hans kamp med posttraumatisk stresslidelse (PTSD) retter vi fokus på en hændelse i december 2010, hvor fodboldklubben OB møder Young Boys fra Schweiz i Europa League i Odense. Denne del af historien omhandler den farefulde situation, som Fey stod overfor, og hvordan den påvirkede hans tillid til politiet og hans eget helbred.

– Vi havde i politiet efterretninger om, at mellem 150 og 200 personer fra Young Boys’ hårde kerne var på vej til kampen i Odense. Ledelsen valgte dog ikke at tage handling på dette, og i stedet skulle dialogpolitiets tilgang prøves af. Der blev sat 14 mand af i gule veste til at tale med alle, fortæller Claus Fey og understreger, at der ikke var tilstrækkelig hjælp til at imødekomme den store gruppe af aggressive fans.

– Der gik efterretninger om, at der kom 150-200 fra den hårde kerne. Ledelsen gjorde ikke noget. Dialogpolitiet skulle, som sagt, prøves af. Der blev sat 14 mand af i gule veste til at tale med alle, siger Claus.

Claus var en del af holdet, der skulle holde øje med Young Boys’ fans. Sammen med fire kollegaer skulle han håndtere omkring 500 fans fra Schweiz. Han beskriver en hændelse, hvor en fan begynder at male med spraymaling på butikkerne på vej mod stadion. Fey beslutter at gå gennem flokken alene for at tale med ham og forsøge at stoppe hærværket.

Da han nærmer sig manden med spraydåsen, går det hurtigt galt.

– Sekundet, jeg lægger hånden på hans skulder, bliver jeg slået i ansigtet med en knytnæve. Sekundet efter er der slået ring om mig. Alle er maskerede, husker han.

Fanget i en kreds af aggressive og maskerede mænd, kæmper Claus for ikke at falde ned på jorden, da Young Boys’ fans er kendt for at trampe på folk, der ligger ned. Han gør sit bedste for at beskytte sig selv og holde sig stående. En kollega kommer Claus til hjælp, og de får sig kæmpet fri. Situationen er så anspændt og farlig, at en kollega føler sig nødsaget til at trække sin pistol. Der bliver samtidig kaldt efter hjælp på radioen. Men på dette tidspunkt er der ikke megen hjælp til rådighed. Efter selve fodboldkampen er slut, får Claus og hans kollegaer heldigvis hjælp, og det lykkes at anholde personen, der slog ham. Men i stedet for støtte og anerkendelse får Fey at vide, at det er hans skyld, at situationen eskalerede, fordi han tog kontakt til personen med spraydåsen.

Claus følte, at han skulle gøres til syndebuk, trods at det var pga ledelsen havde ignoreret efterretningerne, at det var gået galt. Det gav desværre Claus begyndende mistillid til politiets ledelse på det tidspunkt.

Efter denne hændelse blev der ikke tilbudt nogen form for psykologhjælp eller støtte, hvilket efterlod Claus alene med sine oplevelser og følelser. Denne episode blev endnu en af de traumatiserende oplevelser, der påvirkede hans nervesystem og mentale helbred.

– Ingen psykologer, ingenting, ingen hjælp. De hændelser har været traumatiserende. Mit nervesystem har aldrig fået lov til at lægge sig til ro, forklarer Claus Fey.

Når stressen varer for længe, kan den blive kronisk og forårsage skade på kroppen og psyken. For Claus var det svært at åbne op om hans oplevelser og frygt i starten.

– Jeg var bange for at fortælle om det til at starte med, indrømmer han.

Denne artikel deler et udsnit af de udfordringer og traumer, som Claus Fey har stået overfor i sit arbejde og liv. Gennem denne serie kommer vi tættere på hans historie og de følger, det har haft for hans personlige og professionelle liv. I den næste del af artikelserien vil vi fortsætte med at udforske Claus Feys kamp med PTSD og øvrige episoder, der har bidraget til hans lidelse.

Læs også

Det er dejligt ikke at skulle dømmes eller bedømmes

0

19-årige Yasmina Buhl er en kreativ og engageret studerende, der nyder teater, drama og sang i sin fritid. Men livet som ung kan også byde på udfordringer. Yasmina kæmper med selvtillid og kravene på skolen og har oplevet, at det kan være svært at håndtere hverdagens udfordringer alene. Det var her, Headspace kom ind i billedet.

“Kig efter en med regbuehår”, var hvad Yasmina sagde da vi talte med hende i telefonen, på vej ud for at mødes på Fredericia Gymnasium hvor hun går; snart er det tid til eksamen, og som alle andre håber hun på at komme op i nogle helt bestemte fag. Allerede er hun dog helt sikker på, at det bliver mange af de skriftlige. Yasmina bruger samtidig sin tid på teater og dramatik, som hjælper hende med at udtrykke sig.

– Jeg vil gerne være god, når det kommer til mine studier, og jeg stræber efter at præstere mit bedste i de forskellige fag. Jeg skal helt sikkert op i alle de skriftlige fag, det ved jeg allerede, og så nok også mundtligt engelsk. Jeg har en passion for teater og dramatik, og jeg går til sang på den kreative skole. Men samtidig sætter jeg også pris på de små øjeblikke i hverdagen, hvor jeg kan tilbringe tid med min mor, vores hund og mine venner, fortæller hun.

Hun hørte første gang om Headspace gennem sin studievejleder sidste år, hvorefter hun begyndte at gå til samtaler og fandt hurtigt støtte og hjælp i organisationens farverige og imødekommende lokaler.

– Det gik op for mig, at der var nogle indre udfordringer, som jeg gerne ville have styr på, og det var omkring julen 2021. Min studievejleder anbefalede mig at søge professionel hjælp, da der var nogle problemer, som jeg ikke selv kunne løse. Jeg havde et møde med en repræsentant fra Headspace på skolen, hvor vi talte om mine udfordringer, og hun tilbød mig flere samtaler. Jeg er taknemmelig for muligheden for at få den hjælp og fortsætter:

– Ved faktisk ikke, hvordan det hele er startet, men føler, at det er svært at leve op til kravene på skolen, også selvom det måske ikke er sådan, så får det mig til at føle mig overvældet. Jeg har tendens til at blive let påvirket af mine følelser og har haft lav selvtillid, selvom disse problemer nok virker almindelige for mange. Jeg er ikke altid klar over mine egne problemer; var der ikke andre, som havde foreslået mig at søge hjælp, så havde jeg nok ikke søgt det.

Når man kommer ned til Headspace for at får hjælp, handler det om at byder de unge velkommen med åbne arme. Yasmina, taler faktisk med to forskellige vejledere, alle har forskellige kompetencer. Nogengange hjælper de hende også lige med en aflevering. Hun har fået en række værktøjer, der hjælper hende med at arbejde på sin selvtillid og kommunikation med andre. Hun nævner blandt andet visualisering som en effektiv metode.

– Jeg har fundet en måde at håndtere mine negative tanker på ved at tage dem og lægge dem i en kasse, hvor jeg kan slippe af med dem og sige nej tak. Derefter trækker jeg vejret dybt og fokuserer på at være opmærksom på mine omgivelser, kigger rundt i rummet og lægger mærke til de små ting omkring mig. Dette hjælper mig med at slippe af med den negative energi og bringer mig i en mere positiv tilstand, uddyber hun.

Det er en ressource for unge, og Yasmina ønsker, at der er mange andre, der prøver at få noget rådgivning. For selvom hun også har talt med psykologer, så er det bare helt anderledes, det hun oplever med rådgiverne i Fredericia.

– Jeg er utroligt taknemmelig for Headspace, og jeg ville ønske, at jeg havde kendt til det tidligere. Det er en fantastisk mulighed, og jeg ønsker virkelig at dele det med andre. Jeg tror, mit regnbuehår meget fint symboliserer, at jeg er vokset som person, og at jeg samtidig har fået selvtillid. På den måde vælger jeg også at fokusere på det positive og undgår sort og hvid tænkning. Mit hår er bare et symbol på min styrke og glæde, siger Yasmina med et smil.

Yasminas vilje med hendes eksempel er at fortælle, hvordan anonym vejledning kan være en uvurderlig ressource for unge mennesker, der søger støtte til livets mange udfordringer. Det er tydeligt, at samtalerne og værktøjerne, de kaster af sig, spiller en vigtig rolle i Yasminas personlige vækst og udvikling af selvtillid, selv under stressende perioder som eksamener.

Hendes erfaringer understreger vigtigheden af at have adgang til en støttende platform som Headspace, hvor unge kan finde hjælp til at tackle problemer og usikkerheder, der ofte opstår i ungdomsårene. Hun håber selv at kunne inspirere andre unge, som kæmper med lignende udfordringer, til selv at kigge efter hjælp og støtte, fordi det hjælper. Sammen med hendes vejledere fortsætter Yasmina med at udvikle sig, lære at håndtere udfordringer og opbygge selvtillid.

Efter fem ugers kamp mod kilometerafgift opløses Vejskatskomiteen

0

Efter flere ugers forsøg på at modarbejde det foreslåede lovforslag om kilometerafgift på lastbilkørsel, annoncerer Vejskatskomiteen, at den opløser sig selv.

Komiteen havde overvejet at støtte en plan fremlagt af en aktionsgruppe, der foreslog, at mindre grupper af vognmænd selv skulle planlægge og gennemføre lokale demonstrationer i hele Danmark. Dette skulle anmeldes som individuelle demonstrationer, en tilgang, som komiteen og deres advokat fandt juridisk forsvarlig.

Under hele processen har Vejskatskomiteen haft en positiv dialog med politiet, der har støttet op om deres planer. Politiet meddelte dog, at eventuelle blokeringer af hovedveje straks ville blive ophævet.

Komiteen viderebragte denne information til deres medlemmer, hvorefter vognmændene blev omdirigeret til at demonstrere ved motorvejstilkørslerne. På det tidspunkt var beskeden fra myndighederne, at disse demonstrationer kunne gennemføres lovligt, forudsat at Vejskatskomiteen fremlagde en detaljeret plan for demonstrationernes gennemførelse, og hvordan de ville sikre passage for nødvendige trafikanter.

Komiteen blev dog aldrig givet mulighed for at fremlægge denne plan. I stedet har repræsentanter fra Midt- og østjyllands politi koordineret en indsats for at gennemgå sagen juridisk. Som resultat heraf er Vejskatskomiteen blevet stillet over for betingelser, som de finder umulige at efterkomme.

De føler, at enhver lovmæssig mulighed er blevet udnyttet for at forhindre deres planlagte, lovlige demonstration. På baggrund heraf, og fordi komiteen udelukkende ønsker at støtte lovlige, demokratiske metoder, har de besluttet at opløse Vejskatskomiteen med øjeblikkelig virkning.

Vejskatskomiteen afslutter med at takke for den støtte, de har modtaget igennem projektet. De har værdsat den passion og engagement, som de har oplevet. De vil fortsætte med at deltage i planlagte møder og høringer, men nu som private borgere.

Et hjerte, der nægter at give op: Østjysk Smede og Maskinværksted søger ny ejer

0

Ejer af Østjysk Smede og Maskinværksted, Brian Schmidt, har kæmpet mod hjertesvigt siden februar 2021. Trods sin svære sygdom, har han kæmpet for at holde sit livsværk i gang. Nu, da hans hjerte begrænser evnen til at drive virksomheden videre, søger han en ny ejer, der vil føre Østjysk ind i fremtiden med samme passion og engagement som ham selv.

Brian Schmidt har været en del af virksomheden siden han var 15 år og overtog den fra sin far i 1995. Trods udfordringer med sygdom, har han fortsat med at drive en stærk og succesfuld virksomhed, kendt for sit gode arbejde og ry. Nu søger Østjysk Smede og Maskinværksted en ny ejer med samme dedikation og passion for at fortsætte Brian Schmidts livsværk.

– Østjysk er mig, og omvendt. Det er med blødende hjerte, bogstaveligt talt, at jeg nu må søge en ny ejer til Østjysk. Jeg ønsker kun, at virksomheden fortsætter med at eksistere, helst her i byen, men udseendet betyder ikke så meget for mig. Det vigtige er, at kunderne og virksomheden fortsætter, fortæller Brian.

Brian Schmidt, indehaver Østjysk Smede- og Maskinværksted. Foto: AVISEN

Brian er yderst taknemmelig og har den dybeste respekt for kundernes vedholdenhed og loyalitet.

– Vi har kunder, der har været med lige så længe jeg kan huske. Dem skylder jeg en tak. Kunderne, tror på os. De er påskønner vores tilgang og udførsel af de opgaver de kommer med, som strækker sig fra fru. Jensens havelåge til store tank- og skibsreparationer, og mange forskellige opgaver, uddyber han.

Den daglige vedligeholdelse, fremstilling og montering af altaner, og opretholdelse af faste folk hos kunderne, er bare nogle af de opgaver, de har mestret med dygtighed og dedikation.

Det er hjerteskærende for Brian at skulle fortælle kunder og kollegaer, om hans tilbagetrækning.

– Hvis jeg vil opleve mine børnebørn vokse op, skal jeg trække mig tilbage fra hverdagen på alle parametre, både arbejde og fritid. Kunderne har forståelse, og de ansatte, som stadig er hos mig, har taget over og ledet den daglige drift. De har løftet i flok. De har taget ansvar. De har set muligheder og ikke begrænsninger, fortæller han, med stolthed.

Til trods for de udfordringer han har mødt, har Brian Schmidt stor respekt og er dybt taknemmelig over for sine ansatte, der kontinuerligt står fast og holder på.

– Jeg har været meget åben omkring min sygdom, for mennesker omkring mig fortjener at få det og vide, mine medarbejdere, er med på, at fremtiden byder på forandringer, men de er med hele vejen, konkluderer han.

Den nye ejer vil få frie tøjler og mulighed for at sætte sit eget præg på virksomheden. Brian ønsker at hjælpe den nye ejer med at få alting sat i gang og understreger, at han ikke vil blande sig i driften. Han vil dog gerne være en del af pakken på lavt blus og tilbyde sin erfaring og ekspertise.

Ordrebogen er fuld, og mulighederne for at udvide og jagte nye kunder og projekter er nærmest uudforskede. Det betyder, at en ny ejer med blod på tanden og ambitioner kan skabe en endnu større succes.

– Nu skal det være. Vi skal se, om der er nogen der er friske på at ville det, afslutter Brian Schmidt og tilføjer med et smil.

– Det er ikke så ringe endda.

Temashop vil udvide lagerbygning i Erritsø

0

Temashop fortsætter væksten og planlægger nu udvidelse af deres lagerbygninger i Erritsø, der på nuværende tidspunkt er 3.700 kvadratmeter og rummer 1,2 millioner vareprodukter.

– Vi er simpelthen ved at vokse ud af vores lager- og kontorbygning, og vi har en udvidelse af vores lager på tegnebrættet. Vi påtænker at tilføre mindst 2.000 kvadratmeter, fortæller administrerende direktør Daniel Diness Andersen.

Sidste år opkøbte Temashop 5.000 kvadratmeter jord, der ligger i forlængelse af virksomhedens nuværende kontor- og lagerbygninger på Håndværkervej 24, og det er her udvidelsen skal ligge.

Vækst og social ansvarlighed går fortsat hånd-i-hånd

Nyheden om Temashops vækst og udvidelse vækker også glæde hos Fredericias borgmester Steen Wrist:

– Det er fantastisk, når det går så godt for vores lokale virksomheder, at der skal større rammer og mere plads til. Temashop er også en af de mange virksomheder i Fredericia, som gør en forskel for vores borgere på kanten af arbejdsmarkedet, så jeg er glad for, at de har valgt at udvide deres aktiviteter i kommunen, siger han.

Det har fra starten været en central del af Temashops strategi at have udsatte medarbejdere, hvorfor fleksjobbere, hørehæmmede og folk med psykiske udfordringer er en naturlig del af medarbejderstaben.

– Jeg tror på, at alle kan bidrage, hvis de får en håndsrækning, og lige nu har vi flere hørehæmmede og fleksjobbere. Vi har en ambition om, at mindst 20% af vores medarbejdere er fra udsatte grupper, udtaler Daniel Diness Andersen.

Daniel Diness Andersen. Arkivfoto: AVISEN

Festen vender også tilbage til Pjedsted

I begyndelsen af 2020 rykkede Temashop til større kontor- og lagerbygninger i Erritsø efter mange år med base i Pjedsted. Nu må de gamle kontorlokaler dog i brug igen.

– Vi er allerede vokset ud af vores kontorlokaler i Erritsø, og flere af vores marketing- og indkøbsmedarbejdere er rykket tilbage til vores gamle kontorlokaler i Pjedsted, siger Daniel Diness Andersen og tilføjer, at de har moderniseret kontoret og er i gang med at omdanne de gamle butikslokaler til fotostudie. Bygningen i Pjedsted udgør 2.200 kvadratmeter, og her har virksomheden også et fjernlager.

– Temashop er en virksomhed, som har formået at opfinde sig selv og ramme tidens trends. Det er dejligt at virksomheden valgte at flytte i større rammer i Fredericia kommune og nu atter udvider mulighederne for yderligere ekspansion. Temashop skaber mange arbejdspladser lokalt for kommunens borgere nu og i fremtiden. Der er potentiale til mere, udtaler Kristian Bendix Drejer, erhvervsdirektør hos Business Fredericia.

17-årig cyklist påkørt grundet vigepligtsforseelse

0
Foto: Thomas Max - avisen.nu

Et trafikuheld fandt sted på Nordre Kobbelvej i Fredericia onsdag morgen, da en 43-årig kvinde overså en 17-årig cyklist i et venstresving.

Hændelsen skete klokken 08:03, da kvinden, der førte en bil, tilsyneladende begik en vigepligtsforseelse. Kvinden kørte i venstre retning, da hun uforvarende overså den unge mand på hans cykel.

El- og hybridbiler eller traditionelle benzin- og dieselbiler

0

Elektriske- og hybridbiler har et stigende fokus i det moderne transportlandskab. De tilbyder en række fordele sammenlignet med traditionelle benzin- og dieselbiler, men mange spørgsmål omkring vedligeholdelse, omkostninger og markedsdynamikker forbliver uafklarede.

For at dykke dybere ind i disse spørgsmål har vi talt med Ermin Balešić, som er medindehaver hos Linderoth A/S, der forhandler begge dele.

Efterhånden som de første generationer af elbiler bliver ældre, kan der opstå bekymringer for, hvordan man eventuelt skal erstatte de batterier der med tiden forældes og degenerere. En sådan udskiftning er ikke billig, men Balešić bemærker, at omkostningerne ved at udskifte et batteri kan sammenlignes med de økonomiske omkostninger ved alvorlige motorproblemer i traditionelle benzinbiler.

– Vedligeholdelse af elbiler begrænser sig typisk til dæk og bremser, men med den første generation af Tesla Model S ser vi nu at batterierne stille og roligt skal udskiftes, hvilket bliver en bekostelig faktor. Det sker for alle batterierne over tid, men udskiftning af batterier kan sammenlignes med en motorfejl i en benzinbil – begge dele er en dyr affære, siger Balešić.

Med de ord er der som sådan skakmat, mellem de to store modpoler på bilmarkedet. Selvom omkostningerne ved batteriudskiftning kan vække bekymring, så er der også nogle fordele for elbilsejere. For eksempel er batteriets garanti ofte på 8 år, hvilket giver en vis sikkerhed og tryghed for ejeren i en betydelig periode. Selvom en batteriudskiftning vil være en stor udgift, så kan det også være en investering i at forlænge levetiden på elbilen. På denne måde kan batteriudskiftning bidrage til at opretholde en god ydeevne og en høj værdi for elbilen på lang sigt.

– I vores stadig mere konkurrenceprægede verden har markedstendenserne gennemgået en betydelig ændring. Tidligere var det leveringskapaciteten, der var i centrum for diskussionerne, men i de seneste måneder har der været en markant skift i fokus mod priser. Dette er særligt tydeligt inden for elbilindustrien. Hvor elbilerne de sidste måneder har været noget mere fokuserede på priser. Så det er vendt, før var det egentlig spørgsmålet om man kunne levere? Nu er vi tilbage til at snakke pris igen, siger Balešić og tilføjer:

– Dette skift i fokus markerer en tilbagevenden til en mere traditionel markedsdynamik, men det signalerer også en ny udfordring for producenterne. Markedet er blevet ‘sindsygt prisfølsomt’.

Anders Smidt, Salgskonsulent tv., Bjarke Linderoth, Indehaver mf. og Ermin Balešić, Indehaver th. Foto: AVISEN

Denne nye udvikling, som har taget form over de sidste 2-3 måneder, understreger hvordan det næsten er blevet en trend at købe en billig elbil, det er derfor næsten umuligt at forstå og reagere på skiftende forbrugeradfærd for bilproducenterne, således at de kan opretholde konkurrenceevnen i et stadig mere præget marked.

– Markedet har oplevet et betydelig skift i fokus fra leveringskapacitet til priser, og at dette især har været tilfældet for elbilerne i de sidste måneder. Tidligere var spørgsmålet primært om, hvorvidt producenterne kunne levere bilerne, men nu er prisen igen blevet en afgørende faktor for forbrugerne. Markedet er blevet utroligt prisfølsomt i de sidste 2-3 måneder, fortæller Ermin og påpeger, at det faktisk ikke er på samme måde virker til at markedet for fossile biler er påvirket.

Det antyder en markant forskel i markedets reaktion på prisændringer mellem elbiler og konventionelle biler. Mens vi har set en stigning i efterspørgslen efter elbiler som reaktion på prisfald, er interessen for traditionelle benzindrevne biler tilsyneladende ikke steget i samme omfang. Her er markedet ikke på samme måde gået op, eller ned, for den sags skyld. Dette mønster i markedets reaktion er et klart tegn på, at elbiler er på vej til at blive den nye norm, men samtidig er traditionelle biler ikke på vej ud, helt så hurtigt som man kunne antage.

Muligvis skyldes det forbrugernes voksende bekymring for klimaændringer og et skift i opfattelsen af transportens rolle. Det kunne også indikere, at forbrugerne nu er mere villige til at investere i teknologi, de anser for fremtiden, uanset kortsigtede prisudsving. Men som med enhver teknologisk revolution, er vejen til udbredt accept ikke en lige linje.

– Der er en begyndende tendens, der bevæger sig lidt tilbage mod fossilbiler. Der har været gået mode i det med elbiler, men det kommer langsomt tilbage med fossilbiler. For folk kigger på deres behov, for nogen giver det stadig ikke mening at have en bil, der kører på el, siger han.

Det afspejler en vigtig realitet i overgangen til elektrisk transport: ikke alle forbrugere finder, at elbiler passer til deres specifikke behov. Nogle kan være skræmt af begrænsningerne ved rækkevidde eller bekymret over opladningsinfrastrukturen. Andre kan finde, at de højere omkostninger forbundet ved købet af elbiler gør dem utilgængelige.

Men Balešić advarer også om, at denne tendens kan resultere i et ‘efterslæb’ på elbilmarkedet, hvor en bølge af forbrugere, der oprindeligt blev tiltrukket af den teknologien og de gode priser, opdager, at deres elbiler ikke opfylder deres behov og derfor vil tilbage til traditionelle biler. Dette kunne skabe en midlertidig opbremsning i elbilernes fremmarch, men vil også kunne give industrien værdifulde lektioner om, hvordan man bedre kan imødekomme forbrugernes behov i fremtiden

På trods af disse udfordringer, er han dog ikke i tvivl om, at forandringen i bilindustrien er kommet for at blive.

FHK kom i uventede problemer mod 2. divisionshold

0

Fredericia Håndboldklub mødte i pokalturneringens 6. runde Elitesport Vendsyssels 2. divisionshold på udebane. Holdet kom i uventede problemer, men gik videre.

Det var ikke til at se, at FHK er et af de mest formstærke hold i slutspillet. Holdet kom i uventede problemer, da turen onsdag aften gik til Hjørring for at møde Elitesport Vendsyssel, der endte som nummer et i 2. division pulje 1, og dermed i næste sæson er at finde i 1. division, 

Dermed burde der være forskel på de to hold, og det var også til at se i første halvleg, hvor FHK førte med 11-5 undervejs, og endte med at gå til pause foran 14-10.

FHK roterede kampen igennem, men det blev ingen hviledag på kontoret for nogen af de etablerede spillere, der i stedet fik kampen som et træningspas, hvor der i stedet for taktiske øvelser, var et pokalavancement på spil.

I anden halvleg begyndte Elitespor Vendsyssel at få tro på tingene samtidig med, at FHK ikke spillede op til niveau. Hjemmeholdet reducerede til 16-15 inden, at udligningen kom til 20-20, men så fik FHK sat en prop i.

Martin Bisgaard gjorde det til 24-21 og så fik FHK afstand igen, men Elitesport Vendsyssel lagde sig ikke ned. 

Med fem minutter igen havde FHK stadig ikke fået hægtet Elitesport Vendsyssel af. Stillingen var 28-26 til FHK, og det blev ved med at være tæt til det sidste. Gudmundur Gudmundsson forlangte timeout med omkring 30 sekunder igen, og det lykkedes efterfølgende fredericianerne at køre bolden rundt inden, at Rasmus Meyer blev spillet fri i sidste sekund. Stregspilleren misbrugte forsøget, men FHK vandt kampen 30-29 og er videre til næste runde i Santander Cuppen.

Næste gang FHK skal i aktion er på søndag, hvor modstanderen er Skanderborg Aarhus i slutspillet. Med minimum uafgjort sikrer FHK sig en plads i DM-semifinalen.

Fredericia elsker billige dagligvarer, det er helt BASALT

0

Billige dagligvarer står på stribe i den nye discountbutik Basalt på Vejlevej, flere af dem direkte på de paller de blev leveret på. I dag kl. 08.00 blev snoren klippet og borgerne i Fredericia kan nu også få lov at prøve Salling Groups nye discount satsning, BASALT.

Ved indgangen til butikken blafrer de røde ender fra et overklippet bånd og en gruppe af nysgerrige kunder bevæger sig utålmodigt ind ad døren. De har et håbefuldt udtryk i ansigtet, på sidelinjen står butikschef Pernille Kold sammen med kædechef Henrik Nielsen og ser til. Den nye butik er blevet til på kort tid, og medarbejderne har knoklet for at forvandle den tidligere Gourmet Outlet, der husede lokalerne, inden Basalt overtog dem.

Den hurtigtvoksende butikskæde, har nu åbnet deres første butik i området, med den 25-årige Pernille Kold i spidsen. Hun er tidligere butikschef for Netto i Vejen og glæder sig til fortsat at bygge videre på rammerne for den nye butik og glæder sig til at tage imod endnu flere af de lokale kunder. Hun ser optimistisk på åbning, og den første halve time overgår da også forventningerne. Med ti års erfaring fra Netto, tror hun på potentialet i Basalts koncept.

– Det har været en stille og rolig start, men det ser da godt ud. Der var mødt en del op, hvilket faktisk var overraskende, vi har færre varer, vi er her for at opfylde de basale behov og så tester vi altid ting, vi leger med konceptet, eksempelvis er alle priserne her markeret med gult, som symbol på de lave priser, fortæller hun.

Butikschef, Pernille Kold. Foto: AVISEN

Basalt, med sloganet “Billig, billigere, Basalt”, lægger ikke skjul på, at de ønsker at være billigst på discountmarkedet. Det betyder, at i de fleste af deres butikker finder man et mere skrabet sortiment, men i Fredericia har de faktisk introduceret et par nye varekategorier, blandt andet er der integreret frostvarer i sortimentet, hvilket er nyt for Basalt.

– Frost er nyt, det findes ikke i andre af butikkerne, det er svært med køl i forhold til at holde priserne nede, som vi ønsker, der er meget håndtering og så skal der leveres tit. Foruden det er der en del madspild ved kølevarer. Derfor finder du også kun UHT-mælk her i butikken, som ikke behøver være på køl. Frostvarer derimod er der intet madspild på. forklarer Kold. og nudlerne er nyt.

Denne taktik hjælper med at holde omkostningerne nede, hvilket er en nøglefaktor i Basalts forretningsmodel. Foruden frostvarer, forsøger Basalt i Fredericia sig også med et større udvalg af nudler og asiatisk mad foruden, at de også er den eneste af kædens butikker, som har legetøj på hylderne.

– Vi får kun levering to gange om ugen, og det betyder, at vi kan holde omkostningerne nede. Og så er elpriserne også til at have med at gøre nu, sammenlignet med dengang vi åbnede den første butik, tilføjer hun og peger på de fire frysemontre, hun står ved siden af.

Kunderne synes at tage godt imod den nye butik og det lidt anderledes sortiment. Jørgen Jørgensen, formand for beboerforeningen i Højhusene på Rygårdsvej, er meget positiv. Han har længe håbet på at en ny dagligvarekæde ville åbne i de lokaler der også engang har huset en Rema 1000.

– Jeg havde faktisk ikke regnet med, at de ville have så meget, jeg vil faktisk kunne foretage de fleste af mine indkøb hernede. Ovre i højhusene, hvor jeg bor, er der en masse ældre, som meget lettere bare kan komme her og købe en masse af de basale nødvendigheder til dagligdagen. Vi var meget kede af det, da Rema lukkede, det her er et dejligt alternativ, faktisk er her jo også frugt og grønt, det havde jeg slet ikke regnet med, siger han.

Jørgen Jørgensen. Foto: AVISEN.

Sammen med sit team har Pernille Kold, store ambitioner om at blive den største og bedste af Basalt-butikkerne, for hende er det vigtigt at have stærke ambitioner om udfordre de andre.

– Vi sammenligner det nok lidt med de andre Basalt-butikker og selvom vi skal spille sammen med dem, skal vi også udfordre hinanden. Jeg har stærk tillid til mit hold og håber, at butikken kan blive den største i Basalt-kæden. Det har været en fantastisk proces at skulle åbne min egen butik, ingen andre har haft den her butik, jeg har selv været med hele vejen, det er meget fedt, fortæller hun med et stort smil.

Butikkens koncept er simpelt men stærkt. Med skilte, der proklamerer budskaber som “Billigere end dem, du normalt kalder billig” og “Du sparer to ting ved at købe stort ind: Tid og penge”, gør Basalt det klart, at de er her for at tilbyde kunderne de mest basale varer til de laveste priser.

Basalt har åbenlyst ramt en nerve i Fredericia, og det bliver spændende at se, hvordan de vil udvikle sig på det konkurrenceprægede discountmarked.