Solen stod ind over Lillebælt, da seks selskaber fra fire lande satte sig til rette i Fredericia for at markere afslutningen på noget, der begyndte som et eksperiment. Et halvt år tidligere var de kommet hertil som fremmede med hver deres teknologi og hver deres uvished om, hvorvidt den nogensinde ville finde fodfæste i virkeligheden. Nu sad de samme seks hold som den første årgang, der har gennemført Net Zero Start-Up Hub, og stemningen i rummet bar præg af, at noget var lykkedes.
Programmet er en del af Net Zero Innovation Hub for Data Centers, der har hovedsæde i Fredericia og drives sammen med Danish Data Center Industry. Gennem seks måneder har de seks start-ups arbejdet tæt sammen med industrien om løsninger til fremtidens bæredygtige digitale infrastruktur. Holdene kom fra Danmark, Tyskland, Finland og USA: NeoCarbon fra Tyskland med direkte CO2-indfangning drevet af spildvarme, AirJoule fra USA med genbrug af varme og høst af atmosfærisk vand, danske ShipTown med reversibel brintbatteriteknologi, finske Halide Energy med energilagring i kobber-flowbatterier og Sperra fra USA og Danmark med flydende modulære datacentre.

Borgmester Peder Tind bød velkommen og lagde ikke skjul på, at byen ser sig selv som det rette sted for den slags.
»Det er den slags økosystem, vi gerne vil bygge her,« sagde han med henvisning til samlingen af start-up-miljøer, industri, forskere og offentlige aktører omkring den grønne omstilling. »At samle muligheder, diskussioner og idéer og gøre dem til løsninger i den virkelige verden. Det er præcis sådan, innovation efter min mening skal se ud.«
Han pegede på, at flere af de deltagende selskaber allerede er gået videre til konkrete drøftelser og afprøvninger, og at kommunen arbejder på at skabe endnu stærkere vilkår for innovation, blandt andet fysiske og digitale testfaciliteter.
»Udfordringerne for vores energisystem og digitale infrastruktur er betydelige. Det er vi enige om. Men der ligger også store muligheder i de udfordringer,« sagde Peder Tind. »Når jeg ser på de selskaber, der er repræsenteret her i dag, er jeg meget optimistisk. Fremtiden er lys.«
Fra Google fulgte Niels Martin Andersen, Senior Public Affairs Manager, der greb fat i selve det at være iværksætter. Han talte om de øjeblikke, alle i rummet kender, hvor en mulig investor beder en komme tilbage om et år med mere på papiret, eller hvor et familiemedlem hører forretningsidéen og foreslår, at man kunne tage sig et rigtigt arbejde.
»At stirre ind i usikkerheden og presse på, selv om kortet ikke findes. Junglen levner dig kun lidt mulighed for at se vejen forude. Det er en del af rejsen. Frustrerende til tider, men også givende, når man når en vigtig milepæl,« sagde han.
Google havde et budskab med, og det var ikke til at tage fejl af. Selskabet ønsker programmet videreført, og det ønsker mere af det. Niels Martin Andersen nævnte et eksempel fra året før, hvor hubben gennemførte en efterspørgsel på rene nødstrømsløsninger til datacentre. Hypotesen var, at gasmotorer er mere effektive end brintmotorer som backup. Efter test og research måtte branchen konkludere, at det ikke passede.
»Brint fungerer helt fint,« sagde han. »Det hjælper os fremover med at træffe forretningsbeslutninger og fremskynde afkarboniseringen af vores industri.«
Han fremhævede de områder, Google gerne ser et endnu skarpere fokus på i de kommende år: integration med elnettet, fleksibilitet, langtidslagring af energi, genbrug af varme og effektivitet med blik for AI-drevne anvendelser. Og han vendte tilbage til de seks hold.
»Hver enkelt af jer repræsenterer noget, vi som virksomhed dybt beundrer. Nysgerrighed, innovation og gåpåmod. For der skal ægte gåpåmod til at nå dertil, hvor I står i dag,« sagde han.
Henrik Hansen fra Danish Data Center Industry kunne meddele, at næste runde allerede er på vej. En ny indkaldelse til Start-Up Hub 2.0 sendes ud før sommerferien i håb om at samle endnu en god gruppe selskaber. Han beskrev et forløb, hvor holdene har besøgt virksomheder, mødt forskere og fået den slags indsigt, der kun opstår, når man kommer ud af klasseværelset og ud i virkeligheden, og hvor selskaberne trods deres forskelle har opdaget, hvor mange udfordringer de faktisk deler.
Til sidst rejste Alberto Ravagni sig, manden bag det hele som direktør for Net Zero Innovation Hub, og mindede om, at hubben selv er en start-up, grundlagt for tre år siden og ikke tilfældigt netop i Fredericia. Han vendte sig mod de seks hold med en tak, der også var et løfte.
»I har været forsøgskaninerne. Med jer fandt vi ud af, at det virker,« sagde han. »Vi vil ikke slippe jer. Vi vil følge jer og fejre med jer, mens jeres produkter forhåbentlig bliver implementeret i gigawatt-skala i datacentre. Det er målet for os alle.«
Så blev der uddelt certifikater og overrakt gaver, ét hold ad gangen. Den første årgang var dimitteret. Men som både borgmester, Google og hubbens direktør var omhyggelige med at understrege, var dagen ikke en afslutning. Den næste indkaldelse ligger allerede klar til at gå ud, før sommeren er omme.







































