Danmarks Meteorologiske Institut har fredag den 26. december udsendt varsel om tæt tåge eller tæt rimtåge, som blandt andet omfatter Fredericia og Middelfart.
Varslet dækker Nord- og Østjylland, dele af Vestjylland, Fyn samt Vestsjælland. I de berørte områder kan sigtbarheden flere steder komme under 100 meter, hvilket er kriteriet for tæt tåge. I resten af landet kan der også forekomme tåge, men her forventes sigtbarheden ikke at komme under grænsen for varsel.
Varslet gælder frem til kl. 06.00 lørdag morgen.
Ifølge DMI skyldes situationen, at fugtig luft ligger over Danmark, og kombineret med svag vind og mange steder skyfrit vejr giver det gode betingelser for, at tåge kan dannes og blive tæt.
Lokalt kan temperaturen komme under frysepunktet, hvilket betyder, at tågen kan udvikle sig til rimtåge. Rimtåge kan afsætte rim på kolde overflader og dermed skabe rimglatte veje, særligt i morgentimerne.
Den vagtgående meteorolog Henning Gisselø oplyser, at trafikanter bør være opmærksomme på meget nedsat sigtbarhed og risiko for glatte vejstrækninger.
KRIMI. En rutinekontrol i Fredericia fredag formiddag udviklede sig til en sag om både narkokørsel og besiddelse af euforiserende stoffer.
Klokken 09.59 blev en 34-årig mand standset på Nymarksvej, hvor politiet foretog en kontrol. En narkotest gav positivt udslag, og i forbindelse med en visitation fandt politiet desuden euforiserende stoffer i mandens beklædning.
»Manden blev testet, og testen viste, at han var påvirket af euforiserende stoffer. Ved visitationen fandt vi også stoffer på ham,« oplyser Sydøstjyllands Politi.
Den 34-årige, der var fra lokalområdet, blev anholdt, sigtet og indbragt med henblik på udtagelse af en blodprøve, som skal fastslå den præcise påvirkningsgrad.
Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politi døgnrapport fredag d. 26.12 kl. 17.00 af vagtchef Halfdan Kramer.
En systemteknisk fejl betyder, at der lørdag den 27. december kører færre regionaltog på flere strækninger i det syd- og østjyske. Det oplyser DSB, som opfordrer rejsende til at holde øje med opdateringer i Rejseplanen.
Togbusser på Vestfyn
På strækningen Odense–Fredericia kører regionaltogene ikke som normalt. I stedet indsættes der togbusser på Vestfyn. Ifølge DSB arbejdes der på at få ændringerne korrekt ind i Rejseplanen, men rejsende må forvente længere rejsetid.
Ingen regionaltog mod Aarhus
På strækningen Fredericia–Skanderborg–Aarhus H er regionaltogene helt indstillet denne dag. Her kan passagerer i stedet benytte InterCity- og InterCityLyntog.
For at mindske generne standser togene ekstra i Hedensted:
InterCitytog fra Aarhus H og Skanderborg mod Fredericia standser ekstra i Hedensted
InterCityLyntog fra Fredericia mod Aarhus H standser ekstra i Hedensted
DSB anbefaler, at rejsende planlægger turen i god tid og tjekker Rejseplanen inden afgang, da der kan forekomme ændringer og forlænget rejsetid.
KRIMI. Sydøstjyllands Politi standsede natten til fredag en bilist i Fredericia, som viste sig at være påvirket af alkohol. Kontrollen fandt sted klokken 02.32 i Prinsessegade.
Ifølge politiet blev manden standset og kontrolleret for spirituskørsel, og testen viste en promille over det tilladte. Den 40-årige mand, som er fra lokalområdet, blev derfor sigtet for spirituskørsel og kørt til sygehuset for at tage en blodprøve.
Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politi døgnrapport fredag d. 26.12 kl. 10.00 af vagtchef Halfdan Kramer.
Folkeskolen i Fredericia mangler penge, tid og ro. Det mener Per Breckling, formand for Fredericia Lærerkreds, som i et langt interview peger på konsekvenserne af årtiers reformer, store klasser og voksende opgaver uden tilsvarende ressourcer. Hvis politikerne vil have bedre resultater og højere trivsel, kræver det investeringer – og tillid til dem, der arbejder i skolen hver dag.
Folkeskolen i Fredericia står et sted, hvor ordene om kvalitet, trivsel og udvikling er blevet sagt så mange gange, at de næsten har mistet deres vægt. Det er ikke fordi, ambitionerne er forsvundet. Tværtimod. Men fordi skolen, som Per Breckling beskriver den, i årevis har bevæget sig i en retning, hvor forventningerne er vokset, mens tiden og pengene ikke har fulgt med.
»Vi står et sted, hvor vi har kørt i lang tid i en udvikling,« siger han og lader en pause hænge et øjeblik, før han tilføjer: »Nogle af elementerne er faktisk måske lidt en afvikling.«
Han har fulgt skolen indefra gennem et årti med ny skolestruktur og reformer. Han har set, hvordan lærere, pædagoger og ledelser igen og igen har skullet omstille sig til nye politiske logikker, nye styringsmodeller og nye krav. Og han har set, hvordan den samme skole i dag bliver målt hårdere, end den bliver hjulpet.
Den nye nationale kvalitetsaftale ser han som en positiv bevægelse i forhold til 2013-reformen. Men han hæfter sig også ved, hvad den ikke indeholder.
»Skolereformen har man nu vendt om i en såkaldt kvalitetsaftale. Det ser jeg som en positiv ting,« siger han. »Men man har ikke hældt den eneste krone i. Og så vil man have os lærere til at lave nogle nye ting ud fra nogle politiske overbevisninger.«
Det er her, hans hovedpointe træder frem, uden omsvøb og uden ornamentik. Folkeskolen i Fredericia er, som han ser det, grundlæggende underfinansieret.
»Det største problem er, at vi har en folkeskole i Fredericia, som ikke er finansieret. Altså simpelthen underfinansieret,« siger han. Han forklarer det med kommunens socioøkonomiske vilkår. Fredericia er ikke en kommune, hvor man kan forvente, at opgaven kan løses med gennemsnittet. Behovene er større. Men udgifterne ligger lavere.
»Vi har en socioøkonomi i Fredericia, der gjorde, at man skulle bruge flere penge end gennemsnittet i landet. Vi bruger væsentligt færre end gennemsnittet i landet på vores folkeskole.«
Når han siger det, er det ikke en anklage, der står alene. Han ved godt, at økonomien også presses andre steder. Han nævner familieafdelingen, hvor udgifterne er store. Han stiller ikke spørgsmålstegn ved behovene dér. Han konstaterer blot, hvad det betyder for skolen.
»Vi skal bruge mange penge på familieafdelingen. Det stiller jeg ikke spørgsmålstegn ved. Jeg konstaterer bare, at vi mangler dem på folkeskoleområdet.«
Hvis man vil forstå hans kritik, skal man ifølge ham begynde i det helt enkle: Skolen er et tilbud til børn. Ikke en politisk idé, ikke en reformmotor, ikke en social foranstaltning forklædt som undervisning. Men et sted, hvor børn skal lære noget, udvikle sig og blive dannet.
Spørgsmålet er, hvilket skoletilbud Fredericia vil have.
Da han får lov at drømme, er svaret ikke spektakulært. Det er konkret og lavpraktisk. Flere nye skoler over tid, så de fysiske rammer bliver bedre. Og mindre klasser, så lærerne kan nå det, skolen siger, den vil.
»Hvis jeg skulle drømme om folkeskolen, så kunne jeg drømme, at vi ikke bare lavede én ny skole, men vi lavede flere nye skoler, så de fysiske rammer over tid blev optimeret og blev væsentligt bedre end det, vi har nu.«
Han roser en af de få beslutninger, han mener, byrådet faktisk har taget rigtigt, nemlig klasseloftet på 24 elever i 0. klasse. Men han undrer sig over, at det stopper dér.
»Klasse loft på dem, der går i 0. klasse nu på 24 elever. Det ville være rigtig godt at gøre hele vejen op,« siger han. Mindre klasser handler for ham ikke om komfort eller lærerens bekvemmelighed, men om det, der sker, når man står med mange børn og en voksende opgaveportefølje.
Han tager afstand fra ideen om, at man bare kan skruge op for klassestørrelsen af økonomiske grunde. Han kalder det en regnearkstænkning, hvor målet er at fylde klasserne mest muligt for at få systemet til at se effektivt ud på papiret.
»Hvis du starter, når alle elever kommer ind i 0. klasse, så kan du lægge dem i 28, 28, 28 og så er der en med 20 tilbage. Det er jo det mest optimale økonomisk,« siger han. Men det, der er optimalt i et regneark, er ikke nødvendigvis optimalt i et klasselokale.
For ham handler det om, at alle elever bliver set og hørt, og at læreren har tid til at være lærer. Ikke kun den, der gennemfører undervisning, men den, der bygger relationer, fanger de små signaler og gør undervisningen levende.
Samtidig insisterer han på, at støtten i folkeskolen ikke kun skal forstås som støtte til de svageste. Han siger det tydeligt, fordi det ofte bliver glemt.
»Jeg tænker ikke kun på de svageste elever. De har virkelig behov for det. Men der er også nogle i midtergruppen, nogle i toppen rent fagligt, som kunne have brug for støtte og udvikle sig.«
Det er en sætning, der siger noget om hans blik på skoledebatten. Han oplever, at samtalen ofte bliver polariseret: enten handler den om de dygtigste, der skal presses, eller om de mest sårbare, der skal reddes. Imellem dem ligger flertallet. Og det er her, hans bekymring for det stille flertal dukker op.
I de senere år er trivselsdagsordenen vokset. Underretninger, møder, dokumentation, handleplaner, samtaler. Han siger ikke, at det er uvigtigt. Han siger, at det koster. Og at prisen i stigende grad bliver betalt i undervisningstid.
»Vi har et samfund, hvor vi har flere og flere børn, der mistrives i forhold til den måde, vi siger, de skal være i skole på,« siger han. Og han beskriver, hvordan forældre reagerer ved at søge forklaringer, ofte i form af diagnoser. Det kan han godt forstå. Men presset ender i klassen.
»Du har en klasse med 26 elever. Og du har måske otte af dem, der skal undervises med nogle specielle hensyn hele tiden. Og så har du de der 16 tilbage. Du skaber en virkelighed, der bliver meget mere kompleks.«
Når han bliver spurgt direkte, om der er en risiko for, at det stille flertal taber, svarer han uden at tøve.
»Der er en risiko,« siger han. Han kalder det ikke farligt at spørge. Han kalder det nødvendigt. For hvis man ikke taler om det, bliver det læreren, der står alene med dilemmaet i praksis: at fordele opmærksomhed, tid og støtte i et rum, hvor behovene er større, end ressourcerne er.
Løsningen er, som han ser det, ikke at opgive fællesskabet og lave en skole, der indretter sig efter hvert enkelt barn i en grad, som systemet ikke kan bære. Han vender tilbage til en idé, der i hans øjne er blevet svagere i skoledebatten: at børn også skal lære at være en del af et fællesskab, selvom de har særlige behov.
»I stedet for at skolen skal indrette sig efter hver enkelt elev, så skulle eleverne i højere grad være en del af et fællesskab og finde ud af at arbejde med at være en del af det fællesskab,« siger han. »Man skal blive sig selv, men man skal også blive sig selv i et fællesskab.«
Det betyder ikke, at han vil afskaffe specialtilbud. Han peger tværtimod på, at Fredericia allerede har gjort noget rigtigt med mellemformer og specialskoler, men at det kan udvikles mere. Hans modstand handler især om at tage børn helt ud af folkeskolens ramme.
»Jeg er lidt modstander af, at vi tager nogle børn helt ud af folkeskolen,« siger han. »Så har de mistet rigtig mange muligheder videre i deres liv.«
Midt i alt det strukturelle vender interviewet også tilbage til noget, der for ham er helt afgørende: relationen mellem lærer og elev. Den relation, der gør, at et barn kan komme tilbage i rummet, når det har været på kanten. Den relation, der gør, at undervisning ikke bare er indhold, men også tryghed.
Men relationen kræver tid. Og tid er den ressource, han mener, skolen især er blevet frataget siden 2013, da lærerne i hele landet kom til at undervise mere.
»I forbindelse med reformen i 2013 kom alle lærere til at undervise to lektioner mere om ugen,« siger han. »Det betyder, at forberedelsen skal tages et andet sted fra.«
Samtidig er dokumentationskravene steget, møderne er blevet flere, og særligt arbejdet omkring børn med diagnoser og særlige behov fylder. Han kalder møderne relevante. Men han siger også, hvad de gør ved lærernes mulighed for at forberede undervisning og gribe elever relationelt.
»Den tid går fra forberedelsen. Og det er den samme tid, vi bruger til at tage fat i en elev og lave et særligt tilbud til ham eller hende.«
Det er i den sammenhæng, han nævner co-teaching som et konkret værktøj. To lærere i klassen i nogle timer. Mere faglig støtte. Hurtigere hjælp. Og mulighed for, at én kan have specialpædagogiske kompetencer.
»Hvis jeg har brug for hjælp, så skal jeg ikke sidde og vente i 20 minutter. Så kan der være en anden lærer, der kan hjælpe mig,« siger han. »Det kræver en investering i folkeskolen, og det skal man være villig til at ville.«
Hans blik på reformer er præget af træthed, men ikke af modvilje mod forandring. Han understreger flere gange, at skolen skal udvikle sig, og at han ikke ønsker sig tilbage til den skole, han selv gik i. Men han insisterer på, at reformer skal bygge på fagligheden i praksis.
»Man oplever, at reformer kommer uden at man lytter til dem, der arbejder på det til daglig,« siger han. »Man laver store spring, som giver tumult, usikkerhed og negativitet.«
Det gælder ikke kun folkeskolen. Han nævner ungdomsuddannelserne og kalder afskaffelsen af 10. klasse et eksempel på noget, han mener er fejlvendt. Uanset hvor man står i debatten, er hans pointe, at udvikling ikke kan ske som en øvelse i centralt design, hvor hverdagen skal presses til at passe ind i en politisk model.
Skolestrukturen i Fredericia er et særligt kapitel. Distriktsskoler med basisskole og udskoling på forskellige matrikler har ændret børns skoleforløb og skabt en ekstra overgang efter 6. klasse. Breckling er igen nuanceret: Der er positive elementer, fordi en matrikel kan have et skarpt fokus. Men han mener, at man taber noget vigtigt.
»Man taber nogle af de lange linjer,« siger han. »Og man får en ekstra overgang. Man skal skifte skole efter 6. klasse, i nye klasser, nye lærere. Det er en udfordring at få til at lykkes.«
Han peger også på en mere stille konsekvens: den lokale identitet. Den følelse af »vores skole«, som tidligere kunne skabe engagement og opbakning.
»Det er svært at få folk til skolebestyrelsen,« siger han. »De har ikke den samme følelse af, at det her er vores nærområdes skole.«
Samtidig har forældrerollen ændret sig. Ikke kun på grund af reformer, men også på grund af digitaliseringen og platforme som Aula. Kommunikation er blevet lettere, men også mere konfliktfyldt, mener han, fordi skrift misforstås hurtigt og kan eskalere.
»Den bedste samtale er den, man har, hvor man sidder over for hinanden,« siger han. »Det bliver hurtigt misforstået, konfliktoptrappende. Det er ikke konstruktivt.«
Til sidst vender han tilbage til ønskelisten. Den er lang, siger han. Men det første punkt er også det mest grundlæggende: Skolerne har underskud, nogle værre end andre, og det er et signal til politikerne.
»Vi mangler nogle penge. Det er derfor, jeg kalder det underfinansieret,« siger han. Han nævner mellemformer, klasseloft på 24 hele vejen op, og co-teaching som konkrete steder at begynde. Og han insisterer på, at man skal tænke med lange tidshorisonter.
»Hvis man starter noget i 0. klasse nu, så er der lange tidshorisonter. Man må investere over tid. Og det har vi desværre ikke gjort over tid i Fredericia.«
Kommunen har en vision om at være børnefamiliernes første valg. For Breckling er det ikke et slogan, der kan bæres af kampagner og fortællinger alene. Det står og falder med folkeskolen.
»Det så jeg gerne, at folkeskolen blev i Fredericia,« siger han og gør det klart, at hans håb ikke er væk. Han kan høre politikere fra flere partier tale om behovet. Han håber, de kan finde sammen, når valgene er ovre, og hverdagen igen melder sig.
Men han sætter også en bund under håbet. Hvis Fredericia vil have bedre resultater, højere trivsel og en skole, hvor det ikke er tilfældigt, hvem der bliver set, så skal skolen have det, han kalder det mest banale og det mest afgørende på samme tid: penge, tid og tillid.
»Vi skal have en folkeskole, der er finansieret,« siger han. »Og så på så god en måde som muligt. Både af hensyn til mine medlemmer, men så sandelig også af hensyn til eleverne og forældrene.«
Vejdirektoratet advarer fredag morgen om pletvis sne- og isglatte veje flere steder i Syddanmark. Især udsatte strækninger kan være glatte, og bilister opfordres til at køre med ekstra forsigtighed.
Der er fredag morgen udsendt advarsler om sne- og isglatte veje flere steder i Syddanmark. Det er Vejdirektoratet, der melder om risiko for pludseligt glatte vejbaner, særligt på udsatte strækninger.
Ifølge Vejdirektoratets aktuelle meldinger er der i Kolding Kommune pletvis isglatte veje. På statsvejene er der overordnet set normalt føre efter årstiden, mens der på de kommunale veje advares om glatte forhold flere steder. For vejklasse 2 er der foretaget saltning tidligt på morgenen, men der kan fortsat forekomme glatte partier.
Også på Fyn er der meldinger om glatte vejforhold. I Faaborg-Midtfyn Kommune advarer Vejdirektoratet om pletvis isglatte veje, særligt på udsatte strækninger. Her er der ligeledes forskel på forholdene afhængigt af vejtype, hvor statsvejene generelt meldes med normalt føre, mens de kommunale veje kan være glatte enkelte steder.
KRIMI. Et færdselsuheld på Østjyske Motorvej ved Fredericia skabte torsdag formiddag trafikale problemer, da tre personbiler blev involveret i et sammenstød i sydgående retning. Uheldet skete kort efter klokken 10.30.
Ifølge Sydøstjyllands Politi opstod uheldet, da en bilist kørte på en måde, som politiet betegner som uhensigtsmæssig kørsel. Det medførte, at en anden bilist måtte foretage en undvigemanøvre, som resulterede i sammenstød med en tredje bil.
I forbindelse med manøvren endte den ene bil i grøften, hvor den lagde sig på siden. Den bil, der blev ramt, standsede efterfølgende omkring 200 meter længere fremme i nødsporet.
Den bilist, der ifølge politiet udviste uhensigtsmæssig kørsel, standsede ikke efter uheldet, men fortsatte fra stedet. Politiet arbejder nu på at klarlægge hændelsesforløbet nærmere og forsøger blandt andet at identificere føreren via vidneforklaringer og eventuelle optagelser fra køretøjerne.
Der er ikke meldinger om alvorlige personskader. Føreren af bilen, der endte på siden i grøften, blev dog kørt til observation på sygehuset, men meldes ikke kommet til skade. »Der er ikke nogen tilskadekomster i forbindelse med uheldet,« oplyser vagtchef Mathias Møller ved dagens pressebriefing.
Uheldet blev anmeldt klokken 10.38.
Alle oplysninger i denne artikel stammer fra Sydøstjyllands Politis døgnrapport torsdag den 25. december klokken 17.00.
Middelfart Boldklub og Christian Boyum er blevet enige om at ophæve kontrakten, og dermed forlader den norske spiller klubben efter halvandet års ophold. Aftalen er indgået i gensidig forståelse, oplyser klubben i et opslag på sociale medier.
Christian Boyum kom til Middelfart Boldklub som en rutineret profil og har i sin tid i klubben bidraget både på og uden for banen. Klubben takker ham for indsatsen og ønsker ham held og lykke i det videre forløb – både sportsligt og personligt.
Christian Jørgensen er nyvalgt byrådsmedlem for Liberal Alliance i Fredericia – men ambitionerne stopper ikke ved kommunegrænsen. Efter mere end fire årtier i finanssektoren har han valgt politik på fuld tid og sigter nu mod Folketinget, samtidig med at han vil være en tydelig liberal stemme i byrådet. I dette interview fortæller han om Liberal Alliances gennembrud lokalt, bruddet med Venstre, ønsket om et borgerligt alternativ og hvorfor Fredericia fortjener en stemme på Christiansborg.
Christian Jørgensen har siddet i Fredericia Byråd før. Dengang for Venstre. Nu er han tilbage – valgt ind for Liberal Alliance – og denne gang med en ambition, der rækker længere end byrådssalen. Efter 43 år i den finansielle sektor har han sagt sit job op, kastet sig fuldt ind i politik og sat sig et klart mål: både at være en markant liberal stemme i Fredericia Byråd og at blive valgt til Folketinget ved næste valg.
2025 blev året, hvor det hele kulminerede.
»Det var et meget intenst år. Efter jeg blev valgt som spidskandidat for Liberal Alliance i Fredericia, traf jeg et valg om at stoppe mit job i sparekassen og gå fuld tid ind i valgkampen. Fra midten af august og frem til valgdagen var det politik og valgkamp hele tiden. Det var selvfølgelig en enorm forløsning, at det så lykkedes at blive valgt. På den måde var 2025 et rigtig godt år.«
Beslutningen var ikke lille. Christian Jørgensen havde arbejdet i den finansielle sektor siden begyndelsen af 1980’erne. Banker, børsmæglerselskaber, finanskriser, konjunkturudsving og lange relationer til kunder havde fyldt et helt arbejdsliv.
»Jeg har arbejdet uafbrudt 43 år i finanssektoren. Jeg har haft glæden af at bo i Fredericia, men har arbejdet mange steder – også uden for kommunegrænsen. Det har været udfordrende, lærerigt og spændende. Dynamikken, energien, kriserne, kollegerne, kunderne. Relationer, der følger én gennem mange år. Det er da underligt ikke at være en del af det længere. Men alting har sin tid, og for mig blev det tidspunkt nu.«
Et gennembrud for Liberal Alliance lokalt
Christian Jørgensen vender tilbage til byrådet i en periode, hvor Liberal Alliance for første gang for alvor er blevet et kommunal- og regionsparti. Partiet gik ved kommunalvalget fra at være sporadisk repræsenteret lokalt til at få over 100 byrådsmedlemmer på landsplan og otte regionsrådsmedlemmer.
»Der er ingen tvivl om, at de nationale målinger har haft betydning. Ved kommunalvalget for fire år siden lå Liberal Alliance omkring fem procent i landsmålingerne. Op til det her valg har vi i lang tid ligget mellem 11 og 13 procent. Den effekt slår igennem. Men det er også vigtigt at være realistisk. Ved kommunalvalget fik vi samlet set omkring 5,5 procent på landsplan – altså cirka det halve af, hvad vi ligger til nationalt.«
Han peger på vælgerdemografien som en forklaring.
»Liberal Alliance er landets største parti blandt unge mellem 18 og 34 år. Det er ikke nødvendigvis den gruppe, der synes, kommunalpolitik er det mest tillokkende. Derfor havde vi heller ikke nogen forventning om at komme op på niveau med landsmålingerne lokalt. Men for mig er det afgørende, at partiet også står solidt i kommuner og regioner. Et parti skal stå på flere ben.«
Han kalder det et strategisk gennembrud.
»Det går begge veje. Vi har lokalt haft glæde af de gode landsmålinger. Men til næste folketingsvalg kan effekten gå den anden vej: Nu er Liberal Alliance kendt lokalt i stort set alle kommuner og regioner. Det giver troværdighed. Det giver organisation. Det giver et fundament.«
Én liberal stemme i et bredt byråd
I Fredericia Byråd er Liberal Alliance repræsenteret med ét mandat. Det gør Christian Jørgensen meget bevidst om sin rolle.
»De cirka seks procent, der har stemt på Liberal Alliance i Fredericia, har en forventning. De forventer, at de liberale værdier bliver tydelige. At der er nogen, der trækker i den blå ende af tovtrækket.«
Han understreger samtidig forskellen på lokal- og landspolitik.
»Lokalpolitik er noget andet. Her handler det om daglig drift, skoler, ældrepleje, familieområdet, kultur og idræt. Der er ikke nogen politikere, der ikke vil det bedste for de områder. Uenigheden handler om vejen derhen.«
Men forskellene skal kunne mærkes, mener han.
»Vi har en bred konstituering i Fredericia med Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten. I den ene ende trækker SF og Enhedslisten. Der kommer jeg til at trække i den anden ende – frivillighed, valgfrihed, fleksibilitet, personlig frihed. Ikke som et opgør med samarbejde, men som et tydeligt liberalt korrektiv.«
Ambitionen om Christiansborg
Christian Jørgensen lægger ikke skjul på, at byrådsarbejdet også er en platform for noget større.
»Mit mål er at blive valgt til Folketinget og samtidig bibeholde min plads i Fredericia Byråd og i økonomiudvalget. Den synergi er vigtig. At kunne tage lokale erfaringer og behov med ind på Christiansborg – og omvendt.«
Han ser en klar værdi i lokal forankring.
»Hvis vi kan få en lokal mand i Folketinget, som har boet her, arbejdet her, været foreningsmand her, har netværk her og sidder i bestyrelser her, så kan det give Fredericia noget. Ikke kun symbolsk, men konkret. En stemme. En lobbyist for Fredericia, Trekantområdet og Syd- og Sønderjylland.«
Han håber, det også kan række ud over partiskel.
»Der kan være fredericianere, som normalt ikke ville stemme Liberal Alliance, men som tænker: Det giver mening at få en lokal repræsentant ind. Det håber jeg.«
Hverdagsøkonomi og værdipolitik
Når Christian Jørgensen ser frem mod næste folketingsvalg, forventer han både klassiske værdipolitiske temaer og mere jordnære spørgsmål.
»Ukraine, udenrigspolitik og indvandring kommer til at fylde. Det gør de altid. Men jeg tror også, at hverdagsøkonomien kommer til at fylde mere og mere. Fødevarepriser, serviceniveau, velfærd. Det var tydeligt ved kommunalvalget, og det forsvinder ikke.«
Hans liberale grundsyn er klart.
»Mit politiske ståsted er, at en blå regering giver et rigere Danmark – og et rigere Danmark giver bedre velfærd. Det er let nok at stå og love mere. Det svære er at forklare, hvor pengene skal komme fra. Vi tror på, at man kan skabe en større samfundskage, så der også bliver mere at dele.«
Et håb om et borgerligt alternativ
Christian Jørgensen håber, at næste folketingsvalg åbner for et klart borgerligt alternativ.
»Regeringen hen over midten var en Lars Løkke-klassiker. Den appellerede til mange med fortællingen om sund fornuft og stabilitet. Men der er også en bagside. Valgløfter, der blev løbet fra. Stor bededag. Mink. Og regeringen er ikke populær.«
Han tror på et tæt løb.
»Jeg tror, rød og blå blok kommer meget tæt på hinanden. Så bliver spørgsmålet, om der kan samles en regering, der er funktionel og samarbejdsdygtig. Jeg håber på et blåt alternativ – og jeg håber, at Venstre finder hjem.«
Kommunerne som fundament
Trods ambitionerne om Christiansborg vender Christian Jørgensen igen og igen tilbage til kommunerne.
»Det er i kommunerne, politik mærkes. Det er her, hverdagen formes. Skolerne. Plejehjemmene. De lokale fællesskaber. Landspolitik og lokalpolitik hænger sammen, men de er ikke det samme.«
For ham er det netop kombinationen, der giver mening.
»Jeg ser ikke byrådet som et springbræt væk fra Fredericia. Jeg ser det som et fundament. Hvis jeg får mulighed for også at repræsentere Fredericia på Christiansborg, så er det en forlængelse af det arbejde – ikke en afsked med det.«
POLITIK. Elregningen bliver mærkbart lavere for danske familier de kommende år. Folketinget har vedtaget at sænke den almindelige elafgift i 2026 og 2027 til EU’s minimum, hvilket i praksis betyder, at afgiften næsten forsvinder. Beslutningen skal give luft i privatøkonomien for danskerne i en tid med høje priser på dagligvarer og faste udgifter.
Sænkelsen af elafgiften rammer bredt, men har størst betydning for husholdninger med lave indkomster. Selvom familier med høje indkomster ofte bruger mest strøm i kroner og øre, fylder elregningen relativt mere hos dem, der har færrest penge at gøre godt med. Derfor er lettelsen blandt de mest lighedsskabende afgiftsændringer.
Ifølge skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen vil mange kunne mærke forskellen direkte i hverdagen. »Jeg vil gerne sige til danskerne, at vi har set og hørt jer. Og jeg er meget optaget af, at vi her og nu sikrer, at danskerne vil opleve at få flere penge mellem hænderne. Det mener jeg, at vi gør med det her forslag. Lempelsen af elafgiften kommer relativt set de danskere, der har mindst til gode, fordi lempelsen fylder mere i deres samlede økonomi. Det vil betyde, at en almindelig arbejderfamilie med to voksne og to børn i hus får ca. 4.000 kr. om året mere til sig selv, mens et pensionistpar i hus får ca. 2.700 kr. ekstra«, siger skatteministeren.
Afgiftsnedsættelsen er en del af finanslovsaftalen mellem regeringen og Det Konservative Folkeparti. Elafgiften sænkes til EU’s minimumssats på 0,8 øre pr. kWh i både 2026 og 2027, og det skal give et tydeligt løft i husholdningsbudgetterne over hele landet.
Skatteministeren peger på, at initiativet er et første skridt i arbejdet med at afbøde de økonomiske udfordringer for mange familier. »Det er blevet dyrt for rigtig mange danskere at få enderne til at nå hinanden, når de er nede og handle. Så når vi nu banker elafgiften i bund, tager vi et markant og mærkbart første skridt for at hjælpe de mange danskere, der er trængt af de stigende priser. Vi er slet ikke færdige, og derfor kigger vi også løbende ind i, hvordan vi kan sikre, at danskerne får mere luft i økonomien«, siger Ane Halsboe-Jørgensen.
Samlet set indebærer finanslovsaftalen skattelettelser og afgiftsnedsættelser for knap 15 milliarder kroner. Regeringen vurderer samtidig, at de samlede økonomiske tiltag og generelle lønstigninger betyder, at en arbejderfamilie med børn i 2026 vil have mere end 30.000 kroner mere til rådighed sammenlignet med 2024, mens en enlig pensionist vil have omkring 12.000 kroner ekstra.