Når FC Fredericia fredag den 5. december klokken 19 løber på banen på Monjasa Park mod OB, bliver det et opgør med både fortid og fremtid i sig. Sidste gang de to hold mødte hinanden, tabte Fredericia 3-2 – og det nederlag vil være med i baghovedet, når oprykkerne jagter revanche foran hjemmepublikummet.
Direktør Stig Pedersen forventer en intens kamp, men han afviser, at der er nervøsitet i truppen.
»Ja, det bliver en spændende kamp. Sidste år tabte vi 3-2, så vi håber, at det kan blive anderledes denne gang,« siger han.
Selvom OB kommer med Superliga-erfaring og en fysisk stærk trup, fastholder FC Fredericia sin normale tilgang.
»Vi forbereder os på samme måde som til de sidste mange kampe. Vi gør de ting, vi plejer. Der er ikke den store forskel,« siger Stig Pedersen.
Fysikken bliver et våben
Direktøren peger særligt på ét område, hvor Fredericia står stærkt.
»Vi er fysisk stærkere. Det skal vi være dygtige nok til at udnytte,« siger han og understreger, at OB samtidig »er blevet bedre«.
Skal Fredericia tage point, kræver det en præstation, hvor alt hænger sammen – og hvor holdet formår at sætte deres fysiske forcer i spil.
Kommer til kampen med selvtillid
FC Fredericia går ind til opgøret med et positivt resultat i ryggen. Et resultat, der smitter af på stemningen.
»Vi har også lige lavet et godt resultat, så derfor synes jeg, at vi har lidt at have det i,« siger Stig Pedersen.
Sejren har løftet både energiniveau og troen på, at holdet kan levere mod stærkere modstandere.
»Der er en god stemning i truppen og i klubben. Sejr kan gøre mange ting – både i hverdagen og i forbindelse med kampen,« siger han.
Hjemmebanen som en fordel – også i kulden
Vejrudsigten lover decemberkulde, men direktøren forventer, at Monjasa Park alligevel kommer til at summe af liv.
»Det ser ud som om, det bliver koldt, men det bliver lidt bedre dag for dag. Og det kan vi godt,« siger han.
Hjemmebanen har tidligere løftet holdet – både spillemæssigt og mentalt – og fredag aften håber klubben igen på stærk opbakning fra lægterne.
Kampgejst og momentum som nøgler
Hvis Fredericia skal spille sig tættere på midterfeltet i tabellen, er opgøret mod OB en af de kampe, der kan definere slutningen på efterårssæsonen. Derfor er det også afgørende, at kampen mod OB gribes an med den samme energi, holdet viste sidst.
»Det skal vi. Det skal vi gøre hver gang,« siger Stig Pedersen.
Et opgør, der rækker længere end tre point
Kampen mod OB er mere end et spørgsmål om point. Den er en måling på, hvor langt Fredericia er kommet som Superliga-klub – og hvor tæt de er på at matche de etablerede hold.
For byen betyder kampen også noget bredere: Superligaen har givet Fredericia ny national synlighed, større sponsorinteresse og en stigende fanbase. Et resultat mod OB vil være endnu et skridt i retning af at konsolidere klubbens plads i landets bedste række.
FC Fredericia og OB mødes fredag den 5. december klokken 19 på Monjasa Park.
Fredericia får et nyt juleinitiativ, når den første udgave af Gå 10 km med nissehue finder sted søndag den 21. december. Bag arrangementet står søskendeparret Mille og Frederik Lorenzen, som har sat sig for at kombinere hygge, fællesskab og støtte til Røde Kors’ julehjælp.
Idéen opstod, da hendes storebror gennem flere år har gået 24 kilometer den 24. december – en tradition, som dog ikke er let for andre at deltage i.
»Min storebror har i nogle år været med ude og gå 24 kilometer den 24. december. Men så snakkede vi om, om vi skulle gøre noget, så flere kunne komme med. 24. december er jo ikke en dag, hvor mange har tid,« siger Mille Lorenzen.
Derfor besluttede de to søskende at lægge arrangementet på fjerde søndag i advent – en dag, hvor både tempoet er lavere, og hvor julestemningen ofte begynder at samle folk.
»Det er lige op til jul, og det er hyggeligt. Og det er en søndag, så det er der jo mange, der har tid til,« forklarer hun.
En rute gennem Fredericia – med plads til alle
Deltagerne mødes på Cirklebroen, hvor turen starter og slutter. Herfra går en rute på 10 kilometer gennem Fredericia, men man behøver ikke tage hele distancen.
»Der er ikke nogen tilmelding. Man dukker bare op. Ruten ligger i Facebook-begivenheden, og hvis man kun har lyst til at gå for eksempel to kilometer, så kan man også bare gøre det.«
Arrangementet handler lige så meget om at være sammen som at samle midler ind. Det foregår i et tempo, hvor alle kan være med – fra børn til bedsteforældre, venner, hunde og naboer. Der opfordres til nissehuer og juletøj for at skrue op for stemningen.
Når ruten er gennemført, kan deltagerne slutte af med en varm kakao eller kaffe med rabat på Jays.
Donationer går ubeskåret til Røde Kors
Søskendeparret har oprettet en Facebook-begivenhed, hvor ruten kan ses, og hvor der allerede er lagt et donationslink ud. Derudover hænger de plakater op i byen med en QR-kode.
»Donationerne går direkte til Røde Kors’ julehjælp. Der er ikke nogen penge, der går igennem os. Vi gør det rent frivilligt for at skabe lidt hygge og fællesskab og hjælpe dem, der ikke har så meget,« siger Mille Lorenzen.
For hende handler arrangementet om at skabe lys i en tid, der for nogle kan være tung.
»Der er jo ingen, der skal sidde alene i julen eller føle sig ensomme. Det betyder bare meget, at man kan hjælpe dem, der har det svært – og samtidig møde nogle mennesker, man måske ikke plejer at snakke med.«
Håbet om god julestemning
Mille Lorenzen håber, at dagen bliver præget af godt humør, fællesskab og en by, der er samlet om en god sag.
»Jeg håber, at det bliver mega hyggeligt, og at folk er i godt humør og julestemning – og har en nissehue på. Det ville være hyggeligt.«
Arrangementet finder sted søndag den 21. december. Det er gratis at deltage, og alle er velkomne.
Der er noget særligt over december i Fredericia. Lyset blinker i kæder over byens gader, og den kølige luft er fyldt med duften af gløgg, kaffe og brændte mandler fra Mandelmandens pande. Mennesker går langsommere, som om byen selv beder dem om at trække vejret dybere. Caféerne sender varme ud i verden, og butikkerne folder deres jul ud – hver på sin måde, hver med sin fortælling.
I årets julekalender besøger Fredericia AVISEN 24 lokale butikker, der hver dag i december åbner en ny låge ind til byens handelsliv. Det er en serie om nærvær, om faglighed og om alt det, der sker bag disken i årets mest sanselige måned.
I dag åbner vi låge 4.
Velkommen indenfor hos Tøjeksperten Fredericia
Butikken er kun tre måneder gammel. Alligevel står den med en selvsikkerhed, som om den altid har hørt til i Gothersgade. Hylderne er fyldt, farverne er afstemt til vinteren, og de store vinduer spejler decemberlyset fra gaden. Midt i det hele står Victor Hougaard, butiksassistent og en af dem, der har været med helt fra starten.
»Vi har ligget her i tre måneder. Vi åbnede den 28. august, og lige fra starten har vi haft en rigtig god modtagelse,« fortæller han. Det er en butik, der er skabt helt fra bunden. Et tomt lokale, der skulle formes, fyldes, farves og finde sin egen rytme.
Alt det nye kom på én gang.
»Det har været sjovt, men også lidt presset. Når man åbner en helt ny butik, er der meget, der skal rykkes rundt og bygges op. Og med højt til loftet og mange kvadratmeter tager det tid. Men det gør det også spændende. Det har været fedt at starte det hele op fra bunden.«
Julen som den første store prøve
Det er Victors første jul som butiksassistent i butikken. Og det kan mærkes, ikke som nervøsitet, men som forventning. December bliver på mange måder kulminationen på alt det, de har bygget op siden åbningen.
»I december betyder det alt, at folk går ud af døren med pæne gaver. Jeg gider ikke være kendt for at pakke grimt ind. Det ydre skal være flot, men det inde i gaven er mindst lige så vigtigt. Det er det vigtigste for mig,« smiler han Men før julen for alvor gik i gang, kom den første ilddåb.
Black Week.
»Der har været rigtig, rigtig travlt under Black Week. Det fyldte hele sidste måned, så der var virkelig pres på,« fortæller han. Efter det høje tempo kom der et kort pust af ro.
»Starten af december er lidt mere stille, fordi folk allerede har været ude at købe mange af deres gaver. Men i næste uge går det løs igen. Det kan jeg mærke.«
Julepynten i Tøjekspertens vinduer får mange til at stoppe op på Gothersgade. Foto: Fredericia AVISEN
Imens er gaveindpakningen allerede en fast disciplin. »Vi er godt øvet,« griner han, som én der har stået med sakse, bånd og papir i hænderne længe nok til at kende alle bevægelserne.
Når man spørger til stemningen blandt kunderne, lyser han op. »Folk er glade for at komme ind i sådan en stor, flot butik som vores.« Og det forstår man, når man står her. For allerede udefra trækker butikken blikket til sig.
Vinduer, der får folk til at stoppe op
Tøjeksperten har store facadevinduer, næsten som små scener mod gaden, og her har Victor og teamet lagt kræfterne. Det er det første, kunderne ser. Det, der får dem til at bremse op et øjeblik på vej gennem Gothersgade, og måske endda træde et halvt skridt tættere på ruden.
»Vi har lavet hele ydersiden med julevinduer. I morges var der en, der stoppede og spurgte, hvilken dekoratør der havde lavet dem. Det er bare os selv, og vedkommende syntes, det så virkelig flot ud. Det hører vi faktisk tit.«
Inde bag glasfladerne er pynten holdt i et roligt, afstemt udtryk. Ingen overgjorte opstillinger, men et bevidst valg om at lade julen understøtte kollektionen uden at tage opmærksomheden fra den.
»Konceptet er, at det skal være simpelt, men flot og hyggeligt. Vi har nogle gaver og nogle julekugler, men pynten skal selvfølgelig også passe til vores efterårs- og vinterkollektion. Det hele skal hænge sammen.«
Og selv om udtrykket allerede er gennemført, stopper ambitionerne ikke dér. For selv om butikken kun har haft sin første december, ligger de næste ønsker allerede og rumsterer.
»Vi kommer til at pynte sådan her hver jul. Og næste år håber vi at kunne gå endnu mere amok. Nu har vi nogle to meter høje juletræer, men jeg vil gerne have nogen, der er fire meter. Så det bliver helt vildt at kigge på,« smiler han.
Årets julegavehits – fra strik til blazer
Når vi spørger efter årets julegavehit, lader Victor blikket glide rundt i butikken. Man kan næsten se ham afspille de seneste ugers ekspeditioner for sit indre øje. Hvad kunderne har spurgt efter. Hvad der er blevet pakket ind igen og igen. Hvad der forsvinder hurtigt fra hylderne.
Han går hen til et stativ i midten af rummet og tager en grå striktrøje frem fra Lindbergh. »Den her er jeg selv superglad for. Strik virker hver gang,« siger han og trækker en hånd hen over stoffet. Et par skridt længere henne ligger skjorterne i lange rækker, ordnet efter farve og stil. Victor trækker en klassisk hvid model frem, den slags der aldrig når at samle støv, fordi den hele tiden bliver valgt.
Den grå strik fra Lindbergh er en af butikkens sikre julefavoritter, fortæller butiksassistent Victor Hougaard. Foto: Fredericia AVISEN
»Skjorter er altid gode gaver, og vi har dem i tonsvis af farver.« Men det er først, da han vender sig om mod blazersektionen, at hans stemme får et ekstra løft. Han tager fat i reverset på den blazer, han selv har på, som om den i sig selv er beviset.
»Blazerne har været helt vildt populære i år. Vi sælger dem til alle, og det er sådan en gave, der bare fungerer, hvis man er i tvivl.«
Blazeren har været et stort hit i år. Victor Hougaard viser modellen frem, han selv bruger. Foto: Fredericia AVISEN
Til sidst runder han af med en klassiker, måske den mest jordnære, men også en af de mest efterspurgte.
»Jeans er altid smag og behag. Men vi har mange modeller, og hvis vi ikke har det i butikken, kan jeg næsten altid skaffe det hjem. Og sådan er det med det hele herinde. Så der er virkelig noget for alle.«
Låge 4 er åben– i morgen venter en ny fortælling
Tøjeksperten er ny i Fredericia, men allerede et sted, hvor kunderne finder både inspiration, hjælp og gode gaver. En butik, der arbejder med detaljerne og forsøger at gøre december lidt flottere – både i vinduerne og i poserne, der forlader disken.
Med låge 4 har vi fået et indblik i deres første jul i Gothersgade. Den er fyldt med travlhed, strik, blazere og ambitioner, men også med glæden ved at være med til at forme byens handelsliv.
I morgen åbner vi låge 5. En ny butik. En ny stemning. Endnu en del af Fredericias jul.
Tøjhuset og Eksercerhuset går ind i 2026 med et af deres mest ambitiøse programmer til dato. Fra julekoncerter med Fallulah og Anne Linnet til nye festivaler, comedy, børneshows og store danske navne afsløres nyhederne i et tempo, der gør Fredericia til et af landets mest levende kulturcentre.
Der er fart på kulturhuset i Fredericia denne vinter. Hos både Tøjhuset og Eksercerhuset vælter nye offentliggørelser ind, og kalenderen for 2025 og foråret 2026 tyder allerede nu på en sæson, der bliver blandt de mest alsidige og omfattende i spillestederne historie. Spillestedsleder og booker Kirstine Uhrbrand beskriver situationen med et smil i stemmen. Hun siger, at det går virkelig stærkt lige nu, for der bliver offentliggjort noget næsten hver dag, og publikum kan godt begynde at glæde sig.
Samtidig er juleprogrammet nu for alvor skudt i gang, og det er her mange publikummer allerede har deres årlige traditioner. Hos Tøjhuset begynder julen i år med koncerten A Very Country Christmas i dag, som udspringer af Nashville Nights-universet. Det er et koncept, der tidligere har været en publikumsmagnet i Fredericia, hvor skiftende amerikanske sangskrivere giver deres bud på både countrymusikken og julestemningen i én og samme pakke. Tre solister står klar på scenen til at indlede højtiden med akustiske fortællinger og smil.
I morgen fredag er det Fallulah, der vender tilbage til Tøjhuset med en julekoncert, som publikum stadig taler om fra sidste år. Det var dengang, hun – helt uofficielt – bagte småkager i køkkenet sammen med de frivillige og skabte en intim atmosfære, som næsten kun kan opstå i et hus, hvor publikum står helt tæt på kunstneren. Kirstine Uhrbrand fortæller, at koncerten var én af de helt store favoritter, og at stemningen dengang føltes fuldstændig unik. Derfor er glæden stor over at få hende tilbage endnu en gang.
Senere i december indtager Anne Linnet Sct. Michaelis Kirke, hvor hun opfører sin julekoncert med sit faste hold af musikere. For Uhrbrand er netop denne koncert noget helt særligt. Hun siger, at Anne Linnet hører til blandt de mest ikoniske danske sangskrivere, og at oplevelsen af hendes stemme i en kirke bliver både rørende og magisk. Kombinationen af klassiske julesange, egen musik og den akustiske klang i kirkerummet giver koncerten en helt særlig karakter.
Julen kulminerer med endnu en lokal begivenhed, når Electric Guitars med Fredericias egen Søren Andersen vender hjem til et brag af en homecoming-koncert kort før jul. Det bliver en aften, der traditionen tro samler både lokale, hjemvendte studerende og publikum, som vil ønske hinanden glædelig jul inden ferien for alvor begynder. Ifølge Kirstine Uhrbrand er der allerede rift om billetterne, og aftenen bliver med garanti en af de mest energiske i december.
Mens juleshowene fylder nu, har billetsalget generelt været stærkt gennem hele efteråret. Uhrbrand fortæller, at huset i lang tid har mærket en stor opbakning fra publikum, og flere koncerter til næste år er allerede udsolgt, inden kalenderbladet overhovedet er vendt. Det gælder både de store stående koncerter i Eksercerhuset og de mere intime aftener i Tøjhuset. Kombinationen af kendte navne, lokale talenter og nye musikalske retninger har ramt noget, som publikum i Fredericia og omegn tager til sig.
De mange nye offentliggørelser peger på et forårsprogram, der rækker bredere end nogensinde før. I februar gæster de unge Middelfart-bands Sprittede og South of Limbo Tøjhuset i en dobbeltkoncert, der viser den lokale musikscene fra sin fremadstormende side. Den dansk-norske trommeslager og kunstner Øyunn kommer lige efter og placerer trommesættet midt på scenen i et show, der både udfordrer og begejstrer. I marts rammer byen Solar Festival, en ny elektronisk festival i Eksercerhuset, der præsenterer et helt andet musikalsk miljø end de traditionelle rock- og popaftener. Og allerede dagen efter står Fredericias egne SYNC klar til at varme op for Iris Gold i Tøjhuset, hvilket giver scenen en stærk lokal forankring.
Foråret bringer også store navne som Sanne Salomonsen, der spiller i Eksercerhuset i maj, og en afskedskoncert med Niels Skousen, som mange betragter som en af dansk musiks mest markante fortællere. Nashville Nights vender tilbage i maj, og senere på året kan publikum se frem til Clearwater Creedence Revival, hvor en række internationale rockmusikere giver liv til musikken fra et af rockhistoriens mest ikoniske bands.
Derudover kommer også comedy, hvor Martin Kanstrup allerede har et ekstra show på programmet, og singer-songwriter-koncerter med MC Hansen og Perry Stenbäck. For børnefamilierne er der alt fra Onkel Reje til Sebastian Klein. Det betyder, at både børn og voksne kan finde oplevelser i foråret, der passer netop dem.
Uhrbrand fortæller også, at der om få uger lanceres en ny folkemusik-række i Tøjhuset, og at hele forårsprogrammet bliver endeligt offentliggjort omkring jul. Hun fremhæver blandt andet Alberte Winding, der gæster Eksercerhuset den 30. januar, og som et eksempel på en stærk dansk stemme, publikum kan se frem til.
Midt i denne eksplosion af koncerter ligger der også en åbenlys julegaveidé. At give en oplevelse. For som Uhrbrand påpeger, er der nok at vælge imellem, uanset om man vil give billetter til børnene, bedsteforældrene eller sin partner. Hun nævner også den kommende koncert med Peter Bellis søn, der spiller sin fars musik med et hold danske topmusikere, som en gave, der både rummer nostalgi og kunstnerisk kraft.
Selv om huset oser af aktivitet, er det hele bundet sammen af én fælles oplevelse: At skabe musikalske møder mellem mennesker. Tøjhuset og Eksercerhuset er blevet steder, hvor generationer, genrer og historier mødes i et levende kulturelt fællesskab. Og det er netop dette fællesskab, Kirstine Uhrbrand glæder sig til at videreføre og udvide i det nye år.
En lokal startup fra Fredericia vil bruge gamification og borgerengagement til at løse et af kommunernes største vedligeholdelsesproblemer. Nu står RabbIT Data foran en afgørende pitch hos Innovationsfonden – og potentialet rækker langt ud over energisektoren.
Den danske energisektor står over for en voksende udfordring. Infrastruktur bliver ældre, vedligeholdelsesbudgetterne er under pres, og kommuner og forsyningsselskaber kæmper for at skabe tilstandsdata i et omfang, der kan forhindre brande, svigt og unødvendigt høje omkostninger. Samtidig er arbejdskraften knap, og meget af det rutineprægede tilsynsarbejde kræver teknisk personale, der i forvejen er i underskud. Midt i det landskab står en lokal iværksætter fra Fredericia med et bud på en løsning, der er lige dele lavteknologisk, nytænkende og forbløffende effektiv.
Elisabeth Jørgensen er medstifter af virksomheden RabbIT Data – et navn, der udspringer af idéen om digital datindsamling som en form for skattejagt. Konceptet bygger på en tanke, der blev født i energibranchen: Hvis man kan få millioner af mennesker til at jagte digitale monstre i Pokémon GO, kan man måske også få helt almindelige borgere eller medarbejdere til at jagte data om den kritiske infrastruktur, der står spredt ud over Danmark.
Idéen stammer oprindeligt fra hendes medstifter, Lars, som hun mødte gennem netværksmøder i energibranchen. »Ideerne er opstået inde i min partner, som også er founder i virksomheden. Vi kommer begge to fra energibranchen,« fortæller hun. Gennem samtaler lærte hun om et voksende problem: Forsyningsselskabet N1 i Esbjerg havde omkring 280.000 kabelskabe – men mødte dem kun fysisk en gang hvert 15.-30. år. Risikoen for brande eller tekniske fejl var åbenlys. »Det var altså lidt problematisk af flere grunde. Den første er, at der kunne være et alvorligt risiko for brænden, når du kun ved noget om dine ting hvert 15. år.«
Det blev startskuddet til eksperimentet, der i dag er fundamentet for RabbIT Data. Lars udviklede en simpel app, som gav medarbejderne mulighed for at indsamle data om kabelskabe i deres fritid. Det var her, konceptets storhed viste sig. »Det blev et kæmpe hit. De nåede at besøge hver eneste af de der kabelskaber, næsten alle sammen i de første år. Og det, der overraskede dem, var, hvor meget medarbejderne gik op i det.«
Engagementet var ikke kun professionelt, men også socialt. Medarbejderne begyndte at konkurrere indbyrdes – der blev udviklet interne vandrepokaler, og der opstod små gamification-elementer, længe før ordet blev en strategisk floskel i erhvervslitteraturen. »Giv pokalen ud hver måned for den, der havde samlet flest… Og det er der, hvor vi tænkte, det skal vi gøre noget mere ud af det her, netop den der Pokémon GO-gamification.«
For Elisabeth Jørgensen blev idéen til et karrieremæssigt vendepunkt. Hun havde arbejdet ti år i Ørsted, men stod pludselig uden job, da virksomheden blev ramt af finansielle problemer. »Jeg blev fristillet. Og det var der, hvor jeg tænkte, jamen hvis man nogensinde skulle prøve at være selvstændig. Så er det nu.« Da hun allerede var blevet fanget af idéen, virkede beslutningen pludselig logisk. »Det var bare et spørgsmål for at få Lars overbevist om at gøre det med mig. Og den var han med på.«
Mens idéen er enkel, er konsekvensen potentielt enorm. Kommuner og forsyningsaktører bruger i dag tusindvis af arbejdstimer på manuel inspektion af kabelskabe, gadelamper og andre såkaldte gademøbler. Ifølge Jørgensen kan RabbIT Data reducere vedligeholdelsesomkostningerne med op til 90 procent. Pointen er ikke, at teknisk arbejdskraft bliver overflødig – men at den kan bruges langt mere målrettet. »98 procent af den tid, de kører på landevej i bil og kigger på ting, der egentlig ikke er noget galt med, det kan vi bruge på en anden måde. Og vi ved også, hvor vi skal sende dem, hvor der er noget galt.«
For borgerne betyder det stille forventet vedligeholdelse af det nære miljø – færre brande, færre fejl, færre nedbrud. For kommunerne betyder det bedre beslutningsgrundlag og lavere udgifter. For medarbejdere og frivillige betyder det en ny måde at engagere sig i lokalsamfundet på.
Men at udvikle produktet har ikke været den største udfordring. Det var driften. »Udfordringen er nok det, at vi i dag også har startet en virksomhed fra… Så altså egentlig at udvikle løsningen har ikke været så svært, fordi Lars har prøvet det, og vi kendte problemet. Men det er ligesom at få virksomheden til at bestå. Alt fra salg til marketing til de slags ting havde vi aldrig prøvet før.«
Det er også grunden til, at RabbIT Data nu står foran en afgørende milepæl: Pitchrunden hos Innovationsfonden. De har før søgt – uden at komme videre. Denne gang er de blandt kun 16 virksomheder, der får lov at præsentere deres idé. »Vi er egentlig meget glade for at komme så langt nu. Og håber selvfølgelig, at det kommer til at gå,« siger hun.
For Jørgensen personligt betyder det meget mere end startup-jargon og investorkapital. »Det er vildt sjovt. Jeg tror på vores løsning. Jeg har siddet på samme problemstilling, så jeg ved godt, at der er behov for det her. Der er ikke nogen, der gider gå ud og sælge noget, som ingen har behov for.«
Men noget andet driver hende mindst lige så meget: Menneskers reaktioner på de små spilmekanismer, der er bygget ind i appen. »At se i vores test, hvordan folk bliver helt fanget og begejstret af noget så simpelt som… den der ‘den, der registrerer 70 i dag, er med i et lodtrækning’. Og lige pludselig er folk vilde af det.« Hun beskriver medarbejdere, der stolt fortæller: »Var du ude at jagte skab i går?« og griner. »Det er virkelig noget, der får mig til at smile.«
Et marked i opbrud – og en løsning i tiden
RabbIT Data befinder sig i krydsfeltet mellem borgerinnovation, vedligeholdelsesteknologi og kommunal effektivisering. Det er et område, hvor efterspørgslen kun forventes at vokse. Klimatilpasning, stigende kompleksitet i infrastrukturen og pres på de kommunale budgetter gør datadrevne beslutninger til et nødvendigt redskab.
Hvis virksomheden får investering fra Innovationsfonden, kan den bevæge sig fra pilotprojekter til udrulning i stor skala. For markedet vil det betyde en ny måde at organisere vedligeholdelse på. For kommunerne vil det kunne frigøre både tid og ressourcer. For Danmark kan det betyde bedre og mere sikre lokalsamfund – skabt i fællesskab med borgerne selv.
Fredericia Kommune får fra årsskiftet en ny – midlertidig – direktør. Kommunaldirektør Thomas Jaap har besluttet at konstituere Rasmus Balder i stillingen fra 1. januar 2026, efter at posten blev ledig i forbindelse med Mette Heidemanns skifte til en direktørstilling på Sygehus Lillebælt.
Konstitueringen skal sikre en stabil og effektiv opstart for både det nye byråd og de nye fagudvalg, der tiltræder efter kommunalvalget. Den permanente rekruttering af en ny direktør forventes afsluttet til april eller maj.
Rasmus Balder er i dag chef for Unge, Uddannelse og Borgerservice i Fredericia Kommune og har i flere år arbejdet tæt på den politiske organisation.
”Det er vigtigt, at opstarten af de nye byråd og nye udvalg bliver så god som mulig, og jeg har vurderet, at det sikrer vi bedst ved at konstituere Rasmus Balder som direktør. Rasmus kender organisationen indefra i forvejen, og han er vant til politisk betjening i sin rolle som fagchef. På den måde sikrer vi, at Mettes område er i gode hænder, indtil vi kan ansætte en ny direktør,” siger kommunaldirektør Thomas Jaap.
Konstitueringen sker for at sikre kontinuitet i et af kommunens centrale direktørområder ved overgangen til et nyt politisk hold.
Kongens Have i Odense bliver næste sommer endnu en gang centrum for nogle af landets største musiknavne. Den 14. august løber en helt ny endagsfestival, Kongens Have Live, af stablen med Medina, Gilli, Blæst og Hjalmer som hovednavne.
Festivalen er skabt i et samarbejde mellem H.C. Andersen Festivals og koncert- og eventbureauerne BrandM Live og EventC. Sammen ønsker de at styrke musikprofilen under den store odenseanske bykulturfestival.
»Jeg er rigtig glad for at have indgået samarbejdet med BrandM Live og EventC. Vi har tidligere haft andre samarbejdspartnere omkring musikken i Kongens Have, og nu glæder vi os til sammen med yderligere to stærke aktører at kunne præsentere en ny endags-musikfestival i den smukke, kongelige have,« siger festivaldirektør Peter Bøgholm.
Festivalens nye samarbejdspartnere er vant til at fylde fynske scener. BrandM Live står årligt bag 25-30 koncerter i Odense og på Fyn, og direktør Lars Peter Hermansen ser stort potentiale i det nye format.
»Vi ser i dén grad frem til at bidrage til en styrkelse af musikprogrammet i Odense og på H.C. Andersen Festivals. H.C. Andersen Festivals er en kulturel signaturbegivenhed for Odense, og vi glæder os til med vores erfaring og faglige ballast at være med til at løfte festivalens musikoplevelser.«
Med de fire kunstnere er der lagt op til en bred musikalsk oplevelse. Medina med sine ikoniske hits som Kun for mig og For altid, Gilli med generationens store streamingfavoritter, Blæsts energiske popunivers og Hjalmers nærværende sangskrivning.
Hermansen håber, at helheden løfter festivalen frem mod nye musikalske højder.
»Vi er stolte over at kunne præsentere noget af det ypperste fra den danske musikscene. Med de fire kunstnere og Kongens Haves trækroner og charme er jeg sikker på, at ’Kongens Have Live’ kan blive Odenses nye, store endags-musikfestival.«
H.C. Andersen Festivals ser også Kongens Have Live som første skridt i en større musikalsk satsning. Efter sammensmeltningen med Odense Blomsterfestival råder festivalen nu over to weekender i Kongens Have, hvor der er plads til nye koncepter.
»Vi havde lyst til at ryste posen og supplere med nye formater. Vi har samarbejdet med BrandM Live gennem mange år, og derfor tror vi også på, at ’Kongens Have Live’ bliver en succes og et tilbagevendende musiktilbud. Samtidig er det ambitionen, at vi snart kan løfte sløret for andre musiksamarbejder,« siger Peter Bøgholm.
Festivalen støttes desuden af Odense Håndbold, Ticketmaster og Albani.
Billetsalget åbner fredag den 5. december klokken 12.00.
Casper U. Mortensen i thansen ARENA. (Foto: Thomas Lægaard / Fredericia AVISEN)
Casper U. Mortensen har en fortid i Fredericia, og nu følges hans situation i Hamburg tæt.
Den tidligere FHK-fløj har i mange år været et stærkt navn i international håndbold. Han var med, da Danmark vandt OL-guld i 2016, blev verdensmester i 2019 og har to gange sluttet som topscorer i Bundesligaen. Men i HSV Hamburg er der i øjeblikket tvivl om, hvad der skal ske.
Mortensen vendte tilbage til HSV i 2021 efter ophold i Hannover og Barcelona. Kontrakten udløber til sommer, og tyske medier skriver, at den kan forlænges automatisk med et år, hvis ingen af parterne aktivt frasiger sig aftalen inden 31. december.
Netop den klausul fylder i diskussionerne i Hamburg. Mortensen har ikke ramt samme niveau som tidligere. I sæsonen 2024/25 scorede han 135 mål, og træfsikkerheden var lavere end det, klubben normalt forventer af en venstrefløj. Små skader har forstyrret rytmen, og i den seneste ligakamp mod Bergischer HC blev han taget ud efter 35 minutter og erstattet af hollandske Kaj Geenen.
Flere gange i løbet af sæsonen har signalet fra trænerteamet, Torsten Jansen og Blazenko Lackovic, været det samme: præstationerne har svinget for meget.
Sportsdirektør Johannes Bitter siger til tysk presse:
»Casper har i den seneste sæson ofte også været under sine egne forventninger. Han er blevet ramt af mindre skader, der har sat ham tilbage.«
Han peger dog samtidig på Mortensens kvaliteter:
»Vi ved selvfølgelig, at han i bund og grund er en fremragende håndboldspiller.«
Mortensen selv har flere gange sagt, at han føler sig fysisk klar og stadig nyder spillet. Men spørgsmålet i HSV lige nu er, om klubben ser det på samme måde.
Skal Hamburg beholde en løntung profil, der ikke rammer sit tidligere niveau? Eller pege mod en yngre løsning?
Svaret nærmer sig. Fristen for klausulen står for døren, og beslutningen kan få betydning for både klubben og den tidligere fløj fra Fredericia.
Fonden MESSE C opruster på den strategiske front. Den 28. november blev Allan L. Agerholm – en af Danmarks mest markante profiler inden for hotel-, event- og messebranchen – valgt ind i bestyrelsen for Danmarks tredje største messecenter. Her skal han være med til at drive centrets fortsatte vækst og udvikling.
Agerholm har en omfattende baggrund som administrerende direktør for BellaGroup, bestyrelsesformand i VisitDenmark og som en del af ledelsen i Parken Sport & Entertainment. Netop den erfaring gør ham til et værdifuldt aktiv for MESSE C, lyder det fra bestyrelsen.
Bestyrelsesformand Tim E. Halvorsen glæder sig over tilgangen.
»Jeg og den øvrige bestyrelse hos Fonden MESSE C er meget tilfredse og glade for, at Allan L. Agerholm har takket ja til at blive en del af vores bestyrelse. Vi har i dag en dygtig og kompetent bestyrelse, men vi har også i længere tid manglet en person med brancheerfaring. Med Allans tilkomst har vi netop fået en person, der har gedigen erfaring fra messe- og eventbranchen, hvilket vil styrke vores indsigt og forståelse for arbejdet med at videreudvikle MESSE C. Samtidig har han mange års erfaring fra ledende stillinger i hotelbranchen, hvilket får betydning i vores planer om et nyt hotel ved centret,« siger han.
Halvorsen pointerer, at Agerholm passer perfekt ind i fondens ambitioner om fortsat vækst. »Jeg er overbevist om, at vi nu har fået den helt rette profil, der kan hjælpe os videre på den vækst- og udviklingsrejse, vi er i fuld gang med.«
Agerholm selv ser frem til rollen og til at bringe sin erfaring i spil.
Allan L. Agerholm er nyt bestyrelsesmedlem i MESSE C
»Jeg har igennem hele min karriere brændt for hotel-, messe- og eventbranchen, og jeg ser meget frem til at kunne bidrage med min erfaring, viden og ekspertise. Der ligger mange spændende opgaver i pipeline for MESSE C, ikke mindst muligheden for at opføre et kommende hotel, som jeg er sikker på kunne blive et stort og positivt tilskud for forretningen og for Fredericia by. Jeg glæder mig til at komme i gang og til sammen med den øvrige bestyrelse at sikre en fortsat positiv udvikling af MESSE C,« siger han.