I Fredericia kommer man ikke uden om, at det er kirkerne, der giver nogle af de største musikalske oplevelser indenfor den klassiske musik.

I Trinitatis Kirke Fredericia søndag den 19. marts kl. 16 oplevede de fremmødte det uvirkelige. Duoen Petri/Hannibal omdannede en normal henslængt søndag eftermiddag til noget usædvanligt. En charmerende, uhøjtidelig stærkt koncert, hvor de med korte introduktioner guider publikum til forståelse af det særlige ved de enkelte værker. Duoen har spillet sammen siden 1992 og har turneret i Danmark og internationalt, blandt andet i lande som Europa, Japan og USA. Deres imponerende musikalske præstationer har opnået stor anerkendelse og beundring fra publikum verden over, og de har sammen modtaget flere internationale priser.

Historier fortælles, mens Petri finder det hemmelige våben

Vi af den gamle skole, der med tvang fra vores Indre Missions sanglærer skulle spille blokfløjte og fik et rap over nallerne af hans violinbue, når han af ukendte årsager mente vi fortjente det, har en vis skepsis over for dette instrument. Det bringer sorte minder frem.

Numrene fik en flot introduktion.

Petri startede med at spille blokfløjte i en alder af tre år, hun er kendt for sin virtuose kunnen og alsidighed inden for en bred vifte af stilarter, lige fra barokrepertoiret på instrumentets højdepunkt til moderne værker skrevet specielt til hende.

Hendes første optræden på dansk radio var i en alder af fem år, og som 11-årig debuterede hun som solist i Københavns Tivolis koncertsal i 1969. Hun har opført dusinvis af værker som verdenspremierer, af blandt andet Malcolm Arnold, Gordon Jacob og Richard Harvey, såvel som af Daniel Börtz, Erik Haumann, Hans Kunstovny, Erling Bjerno, Thomas Koppel, Ove Benzen, Vagn Holmboe, Piers Hellawell, Gary Kulesha, Asger Lund Christiansen, Egil Harder, Michael Berkeley, Butch Lacy, Miklos Maros, Ezra Laderman, Jens Bjerre, Henning Christiansen, Niels Viggo Bentzon, Axel Borup Jørgensen og Gunnar Berg.

Hun optrådte med Vittorio Montis Csardas sammen med komikeren og pianisten Victor Borge på hans 80-års fødselsdag. Hun betegnede det som den hidtil største udfordring i sin professionelle karriere. Dette klip ligger på Youtube og kan stærkt anbefales.

Guitar og fløje spillede kirken flot op uden forstærkning

Efter at have spillet Sonata i F-dur af Johann Sebastian Bach, der blev komponeret i 1718, tog koncerten publikum med rundt i Europa, publikum så ud til straks, at betages af det smukke samspil mellem Michala Petris blokfløjte og Lars Hannibals guitar. Michala Petri er sublim og behersker hele registeret på sine blokfløjter, hun medbragte et ukendt antal. Mens musikken spillede, kunne man med lukkede øjne nyde den gode akustik, der er i Trinitatis Kirke i Fredericia og drømme sig til at være i en kirke fra den tidsperiode, hvor stykket blev komponeret.

Efter Tyskland rejste musikken til Holland med Jacob van Eycks værk, en march og tre folkesange i variationer, som denne anmelder fik fat i det. Alle komponeret af den blinde organist og komponist. Derefter gik rejsen videre igennem Europa for til sidst at ende i Skandinavien med værker af Edvard Grieg hvor den klare nordiske lyd som kontrast til meget af det europæiske fremtonede. Yderligere fik vi en variation af Mads Doss, en af Blichers kendte personer, det var meget imponerende, da Petri både nynnede og fløjtede samtidig, hvordan gjorde hun lige det?

Koncerten sluttede ærke dansk, et muntert stykke musik Vipstjærten og gøgen med sjove gøgelyde komponeret af Asger Lund Christiansen.

Afslutningsvis takkede Michala Petri publikum for at have været meget engageret i koncerten, hvilket gav de to musikalske kunstnere en god opbakning under hele koncerten. Hun roste den gode akustik i kirken. En fortryllende musikoplevelse for det talstærkt fremmødte publikum til en vellykke musikalsk eftermiddag.

Velfortjent bifald mellem numrene og stående til slut

Den løbende dialog, med publikum om end i en lidt forvrænget mikrofon lyd, skabte en oplevelse af, at musikken kan gå fra blot at være noder på et stykke papir til at blive en følelsesmæssig og indlevende oplevelse.

De fangede atmosfæren, de spillede med den, de gjorde denne koncert til en oplevelse udover det almindelige. Så glemt er den irriterende indre missionske sanglære der plagede mig fra første til og med syvende klasse. Jeg glæder mig over Michala Petri, der med sit store talent havde en bedre introduktion til dette instrument og musikken generelt.