Viceborgmester Susanne Eilersen er ikke tilfreds med de svar, hun indtil videre har fået fra forvaltningen i Fredericia Kommune om driften af Tøjhuset. I forrige uge blev Tøjhuset ransaget af konkurrencemyndighederne, men det har ikke fået forvaltningen til at tage sagen alvorligt.

– Jeg må sige at jeg er noget overrasket over, at man på få dage kan sende mig nogle svar på min henvendelse, der blot fortæller at alt er i skønneste orden. Det virker temmelig skråsikkert, siger viceborgmester Susanne Eilersen fra Dansk Folkeparti.

Baggrunden for hendes spørgsmål til forvaltningen er den, at konkurrencemyndighederne pludselig mødte op med en dommerkendelse for at ransage Tøjhuset. Det skete på baggrund af afsløringer af, at der muligvis har været aftalt spil omkring priser til kunstnere blandt 10 spillesteder i Danmark. Efter at Tøjhuset blev ransaget, bad Susanne Eilersen derfor om at få et overblik over aktiviteterne i Tøjhuset. Det har hun nu fået, men hun er ikke tilfreds:

– Det virker meget uoverskueligt, hvor meget Fredericia Kommune faktisk bruger på spillestederne. Det hele er blandet sammen i en stor pærevælling. Man har 7 årsværk, altså medarbejdere, der arbejder på kommunens regning, samtidig med at det egentlig skulle være en frivillig forening, der driver koncertvirksomheden. Det synes jeg er en meget dårlig konstruktion. Det vil klart være det bedste, hvis der var en decideret selvejende institution, så vi får adskilt økonomien fra kommunens. Som det er lige nu, har man to spillesteder, hvor vi ikke straks kan se, hvad det koster os. Samtidig bærer kommunen en betragtelig risiko.

I den konkrete sag om karteldannelse er det også en medarbejder hos Fredericia Kommune, der er mistænkt. Forvaltningen ønsker at afvente resultatet af konkurrencemyndighedernes efterforskning, men Eilersen mener kommunen er forpligtiget til at være proaktiv, samt alene på grund af mistanken bør få undersøgt alle aktiviteterne tilbunds og af egen drift. Derfor vil hun nu rejse sagen på et kommende møde i Økonomiudvalget, samtidig med at hun opfordrer formanden for Kultur- og Idrætsudvalget, Peder Tind (V) til også at rejse sagen i det fagudvalg, han er formand for.

– Det vil da være fantastisk, hvis alt er i skønneste orden. Men vi har som kommune en pligt til at undersøge de aktiviteter, vi er involveret i. Jeg er stærkt utilfreds med, at man blander tingene sammen som pære og bananer. Vi skal vide præcist, hvordan det her bliver drevet, hvad det koster, og hvem der endeligt kommer til at stå på mål, hvis der er forgået irregulære ting. I realiteten driver Fredericia Kommune koncertvirksomhed. Det har jeg svært ved at se, at en kommune skal. Vi kan give et tilskud til kulturelle aktiviteter, men det juridiske og økonomiske ansvar skal ligge et andet sted, sådan som det i dag forholder sig med Fredericia Teater. Jeg tænker, at vi skal tage ved lære af fortidens fejl, og for mig handler det om at handle med omhu og i rette tid, siger Eilersen.

Der er i dag tilknyttet 7 medarbejdere fra Fredericia Kommune til at drive spillestederne. De er således ikke ansat af den frivillige forening Fredericia Live, der på papiret driver koncertvirksomheden. Under corona krisen endte mange danske spillesteder med at stå i en alvorlig situation på grund af nedlukningerne. Skulle spillestederne Tøjhuset og Eksercerhuset ende i uføre, vil det i sidste instans være borgerne i Fredericia, der skal løfte regningen.

– Alene på grund af den risiko vi påtager os, mener jeg, at der nu skal arbejdes på at finde en anden konstruktionsmodel. Samtidig har jeg svært ved at se, hvorfor vi ikke kan nøjes med blot et spillested, men ligefrem skal have to. Koncertvirksomheden skal efter min mening føres over på private hænder, for der er rigeligt med kommunale opgaver i forvejen, vi som kommune skal tage os af. Kulturelle tilbud er naturligvis godt for byen, men det behøver altså ikke være kommunen, der driver den slags, slutter Susanne Eilersen.