En ny måling af DI Byggeri viser, at byggesagsbehandlingstiderne i Fredericia i gennemsnit er 108 dage. Næstformand i Teknisk Udvalg, Karsten Byrgesen (D), mener at man kan optimere på flere punkter.

I 2020 var Fredericia nede på gennemsnitligt 35 dage, men kurven er gået den forkerte vej. Den seneste opgørelse viser, at der i gennemsnit er en ventetid på 108 dage i Fredericia Kommune.

– Det er en skidt service vi giver borgerne. Vi skal sikre os, at vi har de informationer vi skal have i sagerne. Der har desværre været en vedvarende tendens, at det materiale der ligges ind, ikke er oplysende nok. Det krav vi har til behandlingen, er ikke til stede og så er der meget ping pong. Ansøgeren har en pligt til at sørge for, at der er ordentligt kvalitet. Forvaltningens issue er det, at det skal gå hurtig. Vi skal ikke gå i vanvittige detaljer, hvor kun en arkitekt elller ingeniør forstår det. Det skal ikke koste kvalitet, men det skal være på bekostning af tiden så vi får tingene hurtigere igennem. Der er små detaljer, der har gjort en stor forskel, og det er ikke i orden, siger Byrgesen.

Christian Bro peger på, at man kan hente eksterne hjælp ind til mindre sager for at få dem hurtigere igennem, men det mener Byrgesen ikke er en god idé.

–  Er det således, at man skal købe ind til Hr. og Fru Fredericia mener jeg, at det er forvaltningen, der kender byen ud og ind, og skal tage sig af det. De skal tage sig af dagligdagstingene. Hr. og Fru Fredericia vil gerne bygge en garage, og det skal de tage sig af. De store erhvervsbyggerier er ligegyldigt om en ekstern sagsbehandler tager, da de sager minder om hinanden uanset om det er i eksempelvis Køge eller Fredericia. Det er godt byen udvikler sig, men det er skidt pga. byggesagsbehandling. De store sager må ud og blive udleciteret, hvis det er et problem, siger Karsten Byrgesen.

Næstformanden i Teknisk Udvalg vil nu tage en snak med direktør for vækst, teknik og klima, Rene Olesen, for at vide, hvordan man arbejder nøjagtig.

– Der er lange byggesagsider, men jeg har behov for at finde ud af processen vi har. Jeg vil vide, om der er områder, hvor vi er for omhyggelige. Er en ting 99 % i orden. Vi bør ligge niveauer, da der er et stort ansvar for at fakta er korrekte. Jeg forstår godt, at der er stor faglighed hos eksperterne i byggeafdelingen, men det skal baseres på tillid og ikke gennemregnes, slutter Byrgesen.

Karsten Byrgesen vil dermed reagere på de lange byggesagstider, og se på, hvor man kan optimere for at få sagsbehandlingen til at falde. Han mener, at man i flere tilfælde har fået en længere sagsbehandlingstid pga. detaljer, der ikke var nødvendige at tale frem og tilbage om.