25 år som ejer af tøjbutik

0

Henriette Sejersen fejrer 25 års jubilæum som ejer af Din Tøjmand Sejersen. Det er ikke eneste jubilæum, hun fejrer. Det er i år 53 år siden, at hendes forældre åbnede forretningen.

Din Tøjmand Sejersen fejrer den helt store fødselsdag. 25 år med Henriette som ejer, 34 år som ansat i butikken og 53 års fødselsdag for butikken, som Henriettes forældre åbnede. Meget tøj er langet over disken siden, men det er ikke samme slag tøj som, da butikken åbnede. Moden er skiftet med tiden.

– Branchen har ændret sig meget, kan man sige gennem alle årene. Det har butikken også. Det gjorde den også i de første år med mine forældre, da man skal følge med, så der er sket meget i de år, de havde den og i de år jeg har haft den. Man skal følge med, med om- og tilbygning, men også med varerne og den måde folk køber ind på er også anderledes, så mange ting spiller ind, det er ikke dårligere, men på en anden måde, siger Henriette Sejersen.

Tendensen med shopping har ændret sig siden Henriette Sejersen startede op i butikken. Eksempelvis købsmønstret.

– Førhen handlede mange mere når behovet var der, pengene var små tilbage i tiden, men i dag køber manden, når han mangler, og ikke af pligt, men man køber også mere, når man er der og skal have hele sæt, siger Henriette Sejersen.

Når man er kommet ind for at handle, så sker det oftere og oftere, at man laver merkøb. Det kan være konen, der påpeger det til manden, siger Henriette.

– På en måde er det sådan at folk køber ind endnu. Det sker når de mangler noget, og specielt for manden, når han mangler og han tænker om han skal have en vinterjakke. Mange kommer, når behovet er der og så finder samme kunde lidt flere ting, eller hans kone siger, at han mangler noget, så ja der købes på en anden måde.

Konen er stadig med ude at handle, men den mandlige kunde er dog også begyndt at interesse sig for mode og se godt ud, i forhold til førhen.

– Mange har konen med, og det er hyggeligt. Manden ved, hvad han mangler, men han har ikke interessen på samme måde, selvom det også har ændret sig. Manden går også ud og på cafe og shopper lidt om lørdagen, det gjorde man ikke for 20 år siden, så det har ændret sig, fortæller Sejersen.

Gennem 53 år skifter trends, tid og måden at drive forretning på. Det handler om at tilpasse sig, fortæller Henriette Sejersen.

– Man tilpasser sig løbende som butik, hvert årti har sin tid, men man tilpasser sig løbende. Det gælder også de mærker, man har inde. Manden i dag vil bare gerne være smart. Det skal passe sammen og han skal også se ordentligt og smart ud.

Henriette har været indehaver i mange år. Det betyder dog ikke, at hun hviler på laurbærerne.

– Gejsten er der altid på en måde, det bliver den nødt til, og når man har der været i mange åer, har man været igennem kriser og det har været noget op og ned hele tiden, og nu har vi lige været igennem corona- og energikrisen, som ikke er slut endnu og krigen, så man skal tilpasse sig og have fingren på pulsen hele tiden, og det er hver dag, lyder det fra Henriette Sejersen.