Når verdens første metanoldrevne containerskib fra A.P. Møller – Mærsk sættes ind i Østersøen bliver det med fast anløb til Fredericia Havn. I de senere år har Fredericia Havn fået en større og større betydning på det europæiske containermarked, og den grønne transportkorridor med Fredericia Havn og Taulov Dry Port bliver nu en central del af fortællingen, når A.P. Møller – Mærsk skriver historie med verdens første metanoldrevne containerskib. 

Fredericia Havn er ikke alene Danmarks 2. største containerhavn men samtidig også den første containerterminal med jernbanekobling mellem baglandsterminal i Taulov og havnen, hvilket er en væsentlig styrkeposition i forhold til at skabe grønne og konkurrencedygtige kombinerede transportløsninger på højde med internationale havne.

Beliggenheden i ét af Danmarks største multimodale transportknudepunkter med kobling af havn, motorvej og jernbane har tiltrukket nogle af Danmarks største virksomheder, som drager fordele af områdets grønne transportkorridor med lav-emissions lagerbyggerier, 
en fremtidssikret, elektrificeret infrastruktur til lastbiler, terminalkøretøjer og kraner samt adgang til grønne brændstoffer med den kommende brintstation – løsninger, der understøtter nedbringelse af klimaaftrykket i supply-chain.  

Nyheden om et fast anløb med verdens første metanoldrevne feeder containerskib betyder, at Fredericia skriver sig ind i historiebøgerne som én af de danske havne, hvor dekarbonisering af transportsektoren ikke bare er noget man taler om men noget, der bliver til virkelighed takket være A.P. Møller – Mærsk.

– A. P. Møller – Mærsk har en målsætning om at nå netto-nul drivhusgasudledninger i 2040, og vi er glade for at samarbejde med Fredericia Havn. Vores partnere hjælper os med at nå vores ambitiøse grønne mål, og med at sikre vores kunder en dør-til-dør service, der hjælper dem med at reducere klimaaftrykket i deres værdikæder. Ingen kan løse opgaven alene, og vi har brug for gode partnere for at den grønne omstilling af skibsfarten kan lykkes i tide, siger Birna Odefors, Nordic Managing Director hos A.P. Møller – Mærsk.

Det glæder mig, at vores værdifulde og strategiske samarbejde med Mærsk nu viser sig med et fast anløb med verdens første metanoldrevne containerskib. Anløbet er næste skridt i udviklingen af den første europæiske, grønne transportkorridor, som vi er godt i gang med at realisere. Fredericia Havn og Taulov Dry Port er et stort knudepunkt for import og eksport for hele Danmark, og kunderne efterspørger løsninger til nedbringelse af klimaaftrykket. For os som havn er det et virkeligt stort skridt og et vigtigt konkurrenceparameter. Men størst af alt er det et virkeligt stort bidrag til den grønne omstilling af transportsektoren, at Mærsk indsætter verdens første metanol containerskib. Det bliver et meget vigtigt skridt til nedbringelse af klimaaftrykket, siger Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S.

Borgmester i Fredericia, Steen Wrist glæder sig over den grønne nyhed:

– Jeg er enormt stolt over, at Fredericia kommer på verdenskortet med klimaneutral skibsfart, der er en styrkelse af området som grønt, multimodalt transportknudepunkt. Fremtidens løsninger til den grønne omstilling kræver fremsynede virksomheder og stærke partnerskaber, og det har vi i Fredericia med bl.a. A.P. Møller – Mærsk og ADP, siger Steen Wrist.

Stoltheden deler borgmesteren med formand for Klima-, Energi- og Miljøudvalget i Fredericia Kommune, Tommy Rachlitz Nielsen:

– Fredericia vil være centrum for den grønne omstilling og en markant nyhed som denne, hvor verdens første metanoldrevne containerskib får fast anløb i Fredericia, bidrager på bedste vis til Fredericia Byråds visioner og til at nå vores ambitiøse klimamålsætninger, siger Tommy Rachlitz Nielsen.

Laura Mærsk er et feederskib på 2.100 TEU, hvor TEU er en angivelse for fragtkapacitet baseret på 20-fods containere. Første anløb med Laura Mærsk på Fredericia Havn er 1. november 2023.