Normalt et otte personers band, på dagen havde de stoppet fem mand ind i bilen og kørt fra Aarhus til Fredericia. Når man ser Tøjhuset annoncere orkesteret som ” Johannes Gammelgaards Orkester, der har rødder i den eksperimenterende jazzscene” er der grund til at være ”lurens”, da det kan være alt fra en positiv overraskelse til noget værre…. (censureret).

Johannes Gammelgaards seneste album, “Ting Tar Tid”, er en samling af syv digte af Piet Hein, som er skrevet til en eksperimenterende jazzscene i Aarhus. Albummet er blevet anmelderrost for dets skæve humor og venlige uregerlighed, og det viser orkesterets naturlige styrke. Til koncerten i Tøjhuset spillede fem medlemmer af orkestret numre fra den nye plade i kvintetformat og også numre fra tidligere udgivelser. Johannes Gammelgaard og hans orkester har en unik lyd, der kan glæde et bredt spektrum af lyttere.

Jam med unge vokalister og gæstemusiker. Foto: AVISEN

Stilen denne eftermiddag tvang mig til at opfinde et nyt ord: ”Sjæle-nært-højskolejazzdigte-musik” da jeg ikke umiddelbart kan sætte det i bås med noget, jeg kender. 

Ren tilbagelænet slap af jazz, med et fantastisk dynamisk bas spil, der sad perfekt i lydbilledet, og på fornemmeste vis understøtter det meget livlige og eksperimenterende trommespil, der igen aldrig mistede kontakten til vokal og blæser, bas og trommer der gerne spiller op imod hinanden er altid spændende.

Der var så mange flotte trommedetaljer, Johannes Berg blev ved med at overraske. Trompet og sax klingede flot sammen, virkelig solid musik til både fordybelse, afslapning og læring.

Nyt for denne anmelder er ikke digte oplæst med underlægningsmusik, men digteoplæsning, hvor trommer, trompet lavede lyde til, de øvrige instrumenter faldt lidt efter lidt ind og opbygger ikke bare musik, digt, men regulær kunst, se det var nyt og en positiv anderledes måde at frem føre et digt, der trods en generel trist klang i mol, virkede det både sjovt og opmuntrende. Danske tekster på et sølvfad.

De ansvarlige for denne positive oplevelse var: Johannes Gammelgaard – tenorsaxofon, Jeppe Hjøllund – trompet, Kristoffer Bliksted – kontrabas, Johannes Berg – trommer og Rikke Nyboe som vokalist.

Christoffer Bliksted og Johannes Berg. Foto: AVISEN

En af de bedre trommeslagere, vi har oplevet til jam og i perfekt samkørsel med bas. En sjov integration af vokalen i sync med blæserne. En koncert fuld af lækre detaljer. Denne opsætning ser vi gerne igen.

I Jamdelen blev vi beriget med en ung vokalist og instrumentalister fra den gamle garde. Den gamle garde udfolder sig meget, ja så meget denne anmelder blev nødt til at trække sig for at hvile ørene. Jam er jam og en musikalsk legeplads også for ”avant garde jazz” med ligegyldige soloer, så der er plads til alle også nørderne.

Poul Rand, Musikanmelder Fredericia AVISEN.