På ti år er den danske bilpark vokset med en halv million biler

0

Siden 2011 er andelen af familier med to eller flere biler steget fra 13 pct. til 18 pct. Familier med flere biler har typisk større biler, og de bor uden for de store byer.

Der kommer flere biler på de danske veje, og flere af dem tilhører ejere på samme adresse. Andelen af familier, der ejer mere end én bil, er steget fra 13 pct. i 2011 til 18 pct. i 2021. Det viser en ny analyse fra Danmarks Statistik om befolkningens biler.

– På ti år er den danske bilpark vokset med en halv million biler, og det skyldes især, at flere familier end tidligere ejer mere end én bil. I 2021 havde næsten hver femte familie i Danmark to eller flere biler,” siger Søren Dalbro, specialkonsulent i Danmarks Statistik.

Andelen af familier med mere end én bil er steget i alle kommunetyper, men det er hovedsageligt i oplands- og landkommuner, der er mere end én bil parkeret i garagen. Andelen af familier med flere biler er lavest i hovedstadskommunerne, hvor stigningen siden 2011 også er mindst.

Familier med flere biler har oftere store biler

analysen fra Danmarks Statistik er biler inddelt i fire størrelser: Mini, small, medium og large. Der er generelt en lavere andel af biler i størrelsen large i 2021 sammenlignet med i 2011. 

Andelen af store biler er højere blandt familier, der har nøgler til flere biler i familien end blandt dem, der kun har én bil. Blandt familier, der har flere biler, er 17 pct. af bilerne i kategorien large. Samtidig er 13 pct. af bilerne large blandt de familier, der kun har én bil.

”Den større andel af store biler i familier med flere biler hænger sandsynligvis sammen med, at der i højere grad er hjemmeboende børn i familien, og derfor må det formodes, at der skal være plads til flere passagerer i bilen. Derudover har familier med flere biler typisk en højere indkomst end dem med én bil,” siger Søren Dalbro.

Læs mere om familiernes ejerskab af flere biler i analysen.

Hjulmand slår fast: Fortsætter som landstræner

0
Foto: Anders Kjærbye / DBU Foto

Danmarks fodboldlandstræner, Kasper Hjulmand, fjerner enhver tvivl, om han fortsætter.

Danmark skuffede ved VM og kom ikke videre fra gruppespillet. Derfor kunne der spekuleres i Hjulmands fremtid, men der er ingen gund til spekulationer. Landstræneren er ikke på vej ud, slår han fast.

– Jeg er topklar, og jeg glæder mig til den næste periode, siger Hjulmand.

Han ser frem til 2023, hvor der er EM-kvalifikation på programmet.

– Vi har arbejdet hårdt og har været hele vejen omkring, hvad der skete til VM. Og der er ingen grund til at dvæle, vi er blevet klogere. Nu er det tid til at se frem, slutter Kasper Hjulmand.

Beskæftigelsestillægget træder i kraft til maj

0
Berendsen er en af de virksomheder, der valgte at efteruddanne medarbejderne, da coronakrisen ramte. Foto: Ursula Bach, PensionDanmark.

Fra 1. maj 2023 får dagpengemodtagere mulighed for at få et beskæftigelsestillæg i de første tre måneders ledighed. Samtidig bliver dagpengevilkårene for dimittender ændret. Det fremgår af en ny bekendtgørelse.

Fra 1. maj vil nyledige dagpengemodtagere med en stærk arbejdsmarkedstilknytning kunne få et tillæg på mere end 3.600 kroner i de første tre måneder af ledighedsperioden.

En ny bekendtgørelse fra beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen betyder nemlig, at dagpengetiltagene fra Aftale om hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder fra 2022 træder i kraft 1. maj i år.

For at kunne modtage beskæftigelsestillægget skal man have været medlem af en a-kasse de seneste fire år, inden man bliver ledig, og sammenlagt have haft to års fuldtidsansættelse de seneste tre år.

Med bekendtgørelsen ændrer man også reglerne for såkaldte “tekniske belægninger” så personer, der har arbejdet på skæve tidspunkter eller i weekenden, inden de blev ledige, ikke længere får en lavere dagpengesats.

Ane Halsboe-Jørgensen. Arkivfoto fra besøg hos Carlsberg i Fredericia. Foto: AVISEN

Derudover vil alle ledige dimittender uden børn få færre penge udbetalt, når de første tre måneder er gået, mens nyledige dimittender samtidig vil få forkortet dagpengeperioden fra to til ét år og vil skulle opfylde et sprogkrav for at få ret til dimittenddagpenge.

Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen siger:

– Jeg er glad for, at vi med dagpengetillægget øger trygheden for omkring 1,5 millioner lønmodtagere, som kan få behov for et sikkerhedsnet mellem to job. Det vil kunne mærkes i husholdningsbudgettet for den enkelte, der er blevet ledig. Vi gør simpelthen sikkerhedsnettet for de lønmodtagere, der ryger ud af arbejdsmarkedet, stærkere.

– Nyuddannede skal uddannes til arbejde frem for arbejdsløshed – og heldigvis er der mange brancher, som mangler arbejdskraft. Det har aldrig været meningen, at nyuddannede skal starte deres arbejdsliv med at være arbejdsløse i en længere periode. Derfor glæder det mig, at vi fra politisk side sætter turbo under jobsøgningen helt fra starten.

Alternativ til klapning: Ny teknik testes i Marina City

0
(Foto: Kolding Kommune )

En ny teknik med store mulige perspektiver skal nu testes i forbindelse med uddybning af fjordbunden til det storstilede Marina City-projekt i Kolding. Håbet er helt at undgå klapning af opgravet materiale.

På sydsiden af Kolding Fjord planlægges en ny bæredygtig bydel med en topmoderne lystbådehavn med plads til 1.000 både, fritidsfaciliteter i forbindelse med vandet, maritime erhverv, havnepromenade, en ny strandpark og ca. 350 boliger.

For at gennemføre det store projekt er det nødvendigt at øge vanddybden til ny sejlrende, nyt havnebassin og under dæmningen, som skal omkranse det nye landareal. Normalt vil man løse den opgave ved at grave fjordbundsmateriale op – i dette tilfælde 360.000 m3 – som efterfølgende sejles ud og dumpes på en godkendt klapplads.

Klapning har fyldt meget i den offentlige debat de seneste måneder, senest i forbindelse med Lynetteholmen i København, og mange har udtrykt bekymring for miljøet. En ny og hidtil uprøvet metode skal nu testes i Kolding Fjord i perioden april til august. Perspektiverne er store, da opgravning, transport og klapning af fjordbundsmateriale måske helt kan undgås.

Innovativ metode

Den nye metode er udviklet af entreprenørfirmaet Munck Havne & Anlæg, som skal stå for de marine anlægsarbejder i Marina City. Sammen med Kolding Kommune har selskabet arbejdet målrettet på at finde en mulig løsning, som kan begrænse eller helt fjerne behovet for klapning af bundmaterialerne.

Ideen i den nye og innovativ metode er ved hjælp af et nyudviklet vakuum-system at suge vandet ud af det bløde og vandholdige bundmateriale, så fjordbunden synker ned til det ønskede niveau og bliver mere fast. Metoden til dræning under vand ved hjælp af vakuum er aldrig set før. Men der er en forventning om at metoden vil være egnet til at løse opgaven ved de specielle, meget bløde bundforhold, der er i Koldings inderfjord.

Venter spændt på resultater

Koldings borgmester Knud Erik Langhoff venter med spænding på testresultaterne.

– Allerede for et par år siden fik vi udarbejdet en grundig analyse af hele 16 mulige alternativer til klapning, men desværre var ingen af dem realistiske muligheder. Det har imidlertid ikke afholdt os fra løbende at afsøge nye innovative alternativer til klapning, og den metode, som Munck Havne & Anlæg nu har udviklet, ser meget spændende ud. Det vil være skønt, hvis vi kan undgå klapning, så selvfølgelig skal den nye teknik testes grundigt, siger Knud Erik Langhoff.

Store perspektiver

Den nye metode vil have stor betydning for Marina City-projektet, hvis det helt kan undgås at klappe opgravet fjordbundsmaterialer. Men da der er tale om en test, er det endnu for tidligt at sige, om teknikken virker som håbet.

Vakuummetoden kan også have store perspektiver andre steder. De fleste havne har jævnligt brug for uddybning som led i deres anlægs- og vedligeholdelsesarbejder, og i de havne, hvor bunden er blød og består af såkaldt ”gytje”, kan den nye metode vise sig at være en del af løsningen. I givet fald vil teknikken gøre det lettere at få de nødvendige tilladelser i hus, ligesom behovet for klapning kan begrænses.

– Marina City-projektet er gennemsyret af bæredygtighedsambitioner. Og den nye uddybningsmetode har store perspektiver i den retning, både i forhold til vandmiljøet, naturforhold og CO2-regnskabet. Derfor kan vores test sikkert også være interessant for mange andre vurderer formanden for Plan og Teknik i Kolding Kommune, Jakob Ville.

Kystdirektoratet skal nu sige god for, at den nye metode kan afprøves. Når testfasen er overstået til sommer, skal resultaterne vurderes grundigt, før det afgøres, om den nye metode helt eller delvist kan bruges til uddybning af fjordbunden til Marina City. Kolding Kommune har for flere år siden søgt Miljøstyrelsen om en klaptilladelse. Miljøstyrelsen har bedt om at få ansøgningen opdateret, men denne opgave er foreløbig stillet i bero, indtil resultaterne af de nye tests er klar.

Regeringen vil forbyde farligt brandslukningsskum

0

Miljøminister Magnus Heunicke vil udfase PFAS i brandslukningsskum på øvelsespladser i Danmark. Det nationale forbud vil gå forud for et kommende EU-forbud mod PFAS i brandslukningsskum.

– Vi skal sætte ind mod PFAS, hvor det er muligt. Et af de steder, hvor Danmark kan rykke hurtigt, er mod PFAS i brandslukningsskum, der bruges på øvelsespladser, siger Magnus Heunicke.

Han vil indføre et forbud mod markedsføring og brug af PFAS-holdigt brandslukningsskum på øvelsespladser i Danmark. Det sker for at imødegå nye tilfælde som i Korsør, hvor folk spiste kød med høje mængder PFAS, der stammede fra en brandskole i nærheden.

– Problemet med PFAS har vist sig at være virkelig komplekst. Det omfatter utroligt mange forskellige stoffer, der indgår i mange produkter og dukker op alle vegne. Derfor skal vi hurtigt sætte ind, hvor det er muligt og giver bedst mening. Nu går Danmark foran med et forbud mod brug af PFAS-holdigt brandslukningsskum på øvelsespladser, siger Magnus Heunicke.

Samtidig opfordrer Magnus Heunicke til, at øvelsespladserne frivilligt udfaser brugen af PFAS-holdigt brandslukningsskum allerede inden, bekendtgørelsen træder i kraft. Ministeren har derfor sendt et brev til kommuner, brandøvelsespladser og forhandlere af brandskum med opfordringen.

Indføres hurtigere end EU

Det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, er ved at behandle et forslag om at forbyde PFAS i brandslukningsskum i EU. EU-forbuddet vil også omfatte brandøvelsespladser.

– Ved at forbyde PFAS i brandslukningsskum på øvelsespladser fjerner vi en kilde til udledning af PFAS til miljøet. Arbejdet er dog langt fra gjort med dét. Herhjemme arbejder vi videre på en national PFAS-handlingsplan, som skal give os et overblik, så vi ved, hvor og hvordan vi bedst sætter ind herhjemme. Og i EU arbejdes der også på et forbud mod alle PFAS. Men det er en omfattende og kompleks opgave, som vil tage tid, siger Magnus Heunicke.

For nylig indsendte Danmark, Tyskland, Nederlandene, Norge og Sverige et udkast til et generelt EU-forbud mod PFAS-stoffer til EU’s Kemikalieagentur. Forbuddet skal forebygge forureningen fra PFAS-stoffer i vores samfund, miljø og natur.

Senere i år vil regeringen præsentere en national PFAS-handlingsplan for at afværge, inddæmme og oprense PFAS-forureninger.

Fakta

Det danske forbud mod PFAS i brandslukningsskum lægger op til, at salg og import efter en overgangsperiode forbydes fra 1. januar 2024, og anvendelsen forbydes fra 1. juli 2024. EU-forbuddet vil sandsynligvis først træde i kraft i 2024 med virkning 18 måneder efter.
PFAS omfatter en stor gruppe syntetisk fremstillede fluorstoffer, som har været brugt siden 1950’erne. Stofferne er stabile, svært nedbrydelige og er vand- og fedtskyende.
Der findes op imod 12.000 forskellige slags PFAS-stoffer. Ét af stofferne er det forbudte PFOS, der i 2021 blev fundet ved et kogræsserlaug i Korsør og stammede fra en brandskole i nærheden. PFOS i brandslukningsskum har været forbudt i EU siden 2011.
PFAS anvendes i f.eks. brandslukningsskum, imprægneringsmidler, elektronik, tekstiler, og maling.
I 2020 blev tilsætning af PFAS til fødevarekontaktmaterialer af papir og pap (fx pizzaæsker) forbudt i Danmark, hvis de kan frigives til fødevarerne.

Smedenes konkurrenceopgave til DM i Skills2023 tager udgangspunkt i den grønne energiomstilling

0

Der er ingen tvivl om, at den grønne energiomstilling har fået og får meget opmærksomhed i vores hverdag. I forbindelse med DM i Skills 2023, der finder sted fra den 2.-4. februar, er den grønne energiomstilling blevet en del af smedefagets konkurrenceopgave. Men det er helt bevidst. For det er blandt andre smeden, der kommer til at være den bærende kræft, når det kommer til at gøre Danmark mere grøn. 

Poul Lysholt Jørgensen, der er underviser på smedeuddannelsen hos EUC Lillebælt /Videnscenter Procesteknologi i Fredericia, har stået for at tegne og designe konkurrenceopgaven i tæt samarbejde med Industriens Uddannelser-UG2 Smede og Svejseteknik. 

– Det er ikke meget vi kan afsløre om opgaven, fordi den er hemmelig op til selve konkurrencen, men jeg kan sige så meget, at det er et emne, der indgår i den grønne energiomstilling. Bag opgaven er der en del sponsorer, og uden dem ville det ikke være muligt at have så meget frihed til at designe opgaven – fortæller Poul Lysholt Jørgensen. 

Gode samarbejdspartnere har inspireret til konkurrenceopgavens udformning

Smedenes konkurrenceopgave er blevet til i samarbejde med partnerskabet Triangle Energy Alliance (TEA) og virksomhederne Process Engineering og Airco Process Technology, der alle tre har kerneopgaver inden for grøn energiomstilling. Især Process Engineering og Airco ProcessTechnology har inspireret til opgavens udformning og kunnen. 

I Power to X-partnerskabet for Trekantområdet, Triangle Energy Alliance, er man meget tilfreds med, at smedekonkurrencen til det årlige Danmarksmesterskab for unge fra erhvervsuddannelserne har fokus på grøn energi. Det er nemlig der fremtiden ligger for de næste generationer. 

– Det kan siges ret enkelt. Allerede i dag skriger virksomhederne efter medarbejdere med de rigtige kompetencer, og behovet for blandt andet dygtige smede kommer kun til at stige de kommende år i takt med, at de grønne ambitioner omsættes til konkrete investeringer i Trekantområdet. Derfor kan vi også kun opfordre kyndige unge mænd og kvinder til at søge i retning af de grønne erhvervsuddannelser – 
siger Søren Schmidt Thomsen, direktør i Triangle Energy Alliance.   

DM i Skills 2023 

Den 2. februar 2023 skydes DM i Skills i gang i MESSE C, Fredericia af H.K.H Kronprins Frederik, hvorefter konkurrencerne for alvor begynder og dørene åbner for publikum. Det er også her, at smedenes konkurrenceopgave afsløres, og de forventede 50.000 publikum er velkommen til at følge dem og de øvrige konkurrencedeltagere tæt og se deres håndværk. De 45 DM-vindere kåres den 4. februar, og konkurrencen afsluttes med et brag af en fest.  

FC Fredericia lejer rutineret angriber i Superliga-klub

0

FC Fredericia har indgået en lejeaftale med 30-årig Nicolai Brock-Madsen, der i forårssæsonen er udlejet fra Superliga-klubben Randers.

I efteråret var der sparsomt med spilletid for Nicolai Brock-Madsen i Randers, og da han ikke havde udsigt til en større rolle i foråret havde han fået muligheden for at afsøge mulighederne for et skifte. Sådan en mulighed opstod der nu.

FC Fredericia har hele tiden slået fast, at de ville hente rutine ind i dette transfervindue. Det er sket med Jesper Juelsgård, Anders Holvad og nu Brock-Madsen. Dertil kommer det, at FC Fredericia også har hentet færøske Daniel Johansen og har fået rutinerede Nicolaj Ritter tilbage fra en skade.

– Da vi gik ind i dette vindue var vores målsætning at forstærke os med rutine, som vores unge, dygtige spillere kan læne sig op ad. Dette føler vi er lykkedes med Juelsgård, Holvad og Brock-Madsen, siger FC Fredericias direktør, Stig Pedersen.

Selvom transfervinduet har åbent frem til midnat, og det efterfølgende fortsat er muligt at tilknytte kontraktfrie spillere, kommer FC Fredericia ikke til at foretage sig yderligere på transfermarkedet. Dermed kommer der ikke en direkte erstatning for Alexander Jensen, der blev solgt til Brommapojkarna.

– Vi føler os godt garderet med både Oliver Olsen og Valance Nambishi. Det er midlerne fra salget af Alexander Jensen, der nu gør detmuligt, at vi kunne hente Brock-Madsen, og nu står vi med en trup, der antalmæssigt, er godt rustet til foråret, slutter Stig Pedersen.

I løbet af karrieren er det blevet til 138 kampe for Nicolai Brock-Madsen i Randers-trøjen, og i AC Horsens står han noteret for 54 kampe. Det er også blevet til udenlandsophold i St. Mirren, Birmingham, Cracovia og PEC Zwolle, hvor det blev til størst succes hos sidstnævnte med ti mål i 25 kampe.

Chefkonsulent stopper hos Business Fredericia

0

Lene Bach Jørler stopper hos Business Fredericia, og bliver ny erhvervschef hos Kalundborgegnens Erhvervsråd.

Lene Bach Jørler har været hos Business Fredericia siden etableringen i 2015, men snart stopper hun i den fredericianske erhvervsorganisation.

– Jeg glæder mig rigtig meget til lære de mange spændende virksomheder at kende i hele Kalundborg Kommune, og ikke mindst mine dygtige kollegaer på kontoret, og bestyrelsen i Kalundborgegnens Erhvervsråd. Jeg starter med en hulens masse hilse-på-kaffemøder, og generelt bare lande i mit nye job, siger Lene Bach Jørler.

– Jeg ved om nogen, at Lene brænder for erhvervsudvikling, og det strategiske arbejde, som hører med, for at kunne give det lokale erhvervsliv de bedste rammevilkår for at drive deres virksomhed, så jeg har stor forståelse for hendes valg af nye udfordringer. Lene får travlt som erhvervschef, men hun har orden i sit penalhus og hendes mange års erfaringer gør hende godt klædt på til opgaven, udtaler erhvervsdirektør Kristian Bendix Drejer.

– Det er godt nok rigtig træls, sagt på godt jysk – men som Kristian Drejer siger så har jeg naturligvis stor forståelse for Lenes valg, og Kalundborgegnens Erhvervsråd får en dygtig erhvervschef derom ingen tvivl. Nu skal vi i arbejdstøjet og i gang med at finde Lenes afløser, siger Fredericia Shoppings bestyrelsesformand Ole Mortensen, som afslutningsvis forsikrer alle om, at der er igangsat en fin overdragelse af verserende opgaver som vedrører Fredericia Shopping.

Lene Bach Jørler starter hos Kalundborgegnens Erhvervsråd onsdag den 1. marts og har sidste arbejdsdag hos Business Fredericia fredag den 24. februar. Helt naturligt så flytter Lene Bach Jørler og hendes ægtefælle til Kalundborg Kommune, hvilket bliver i løbet af sommeren. 

Bil vender på hovedet efter uheld

0

Tirsdag eftermiddag har der været et færdselsuheld på Strandvejen i Fredericia, hvor den ene implicerede bil vender på hovedet.

Opdateret klokken 17:55 med kommentar fra Sydøstjyllands Politi.

Uheldet er sket i krydset på Strandvejen ved Røde Banke omkring klokken 15:15. Hurtigt kom flere patruljer og en ambulance til stedet.

Vagtchef hos Sydøstjyllands Politi, Torben Møller, oplyser at to biler var impliceret i uheldet. Parterne i uheldet er i 40’erne og 70’erne, og er begge fra lokalområdet.

– Den ene bil væltede om, men der er ikke sket alvorlig tilskadekomst, siger Torben Møller.

Snart slut med rejsekort? Ny app testes

0
(Foto: AVISEN)

Du kan være med, når DSB tester en ny app, hvor man checke ind i DSB’s app på tværs af bus, tog og letbane. 1.000 rejsende på tværs af den kollektive transport inviteres nu til at deltage i en test fra mandag den 6. februar til den 10. marts.

Check nemt ind på din rejse med et swipe i DSB’s app, når du rejser med bus, tog eller letbane vest for Storebælt eller i DSB’s tog i hele landet.

1.000 rejsende på tværs af den kollektive transport inviteres nu til at deltage i en test fra mandag den 6. februar til den 10. marts. Her skal kunderne med DSB’s app tjekke deres rejse ind med et swipe i appen, når turen begynder, og tjekke sig ud samme sted, når den er slut. Målet er at lave en app-løsning, der gør det endnu lettere at rejse med kollektiv transport.

– Vi ønsker at gøre det lettere at rejse ved at swipe sig gennem trafikken. Nu tester vi denne løsning sammen med vores kolleger i Arriva, NT, Midttrafik, Sydtrafik og Fynbus, siger Jens Visholm, der er kommerciel direktør i DSB.

Samarbejdet med de øvrige selskaber gør det muligt at arbejde videre med appens nye funktion, der i et par måneder alene er blevet testet af brugere i DSB’s brugerpanel til togrejser. Nu kan appen også benyttes til rejser med busser og letbaner i Jylland og på Fyn.

– Ved at samle viden og erfaringer sammen, så håber vi at finde en billettype, der gør det enkelt at være kunde på tværs af de transportmidler, vi hver især tilbyder. Det er vigtigt at have kundernes erfaringer med i den indsats, siger Jens Visholm.

Mere om testen

Appen giver adgang til rejser med: Nordjyllands Trafikselskab, Nordjyske Jernbaner, Midttrafik, Sydtrafik, Fynbus, Arriva og i alle DSB’s tog, togbusser samt S-tog. Desuden gælder det også til rejser med Skånetrafikens tog i Danmark.
Billetterne i testen udbydes til priser svarende til rejsekort voksen på rabattrin 0.
Testperioden er fra 6. februar til den 10. marts 2023.
Der er løbende brug for flere testbrugere mellem 18-66 år. Interesserede kan læse mere om testen her og tilmelde sig DSB’s brugerpanel.