Middelfart Boldklubs 3. divisionshold vandt en vigtig udekamp mod Næsby, hvor Robert Kakeeto blev den store helt med sit enlige mål efter en halv time.
Kampen startede meget jævnbyrdigt, og begge hold havde muligheder for at tage føringen. Men det var Middelfart, der viste sig mest effektive, da Kakeeto fik bolden i nettet efter en flot opspilsaktion.
Efter målet fik Middelfart mere ro på spillet, og de kontrollerede kampen frem til pausen. Næsby forsøgte at presse på og skabe chancer, men Middelfarts forsvar stod stærkt og afviste alle forsøg.
Anden halvleg fortsatte i samme spor som den første, og Næsby pressede på for at få udlignet, men det skete ikke. Mod slutningen af kampen var der spænding til sidste fløjt, da Næsby pressede på for at få det afgørende mål, men Middelfart holdt stand og kunne juble over en vigtig sejr på udebane.
Med sejren topper Middelfart 3. division med ni point ned til FA 2000 på andenpladsen og hele ti point ned til Vanløse på tredjepladsen.
Middelfart kan nu se frem til en kamp mod bundproppen Dalum den 6. april på udebane, og med den form og selvtillid, som holdet har vist i de seneste kampe, bør de have gode chancer for at tage endnu en sejr med hjem.
Det bliver dog vigtigt for Middelfart at holde koncentrationen og fortsætte med at spille effektivt, hvis de vil fastholde deres position som tophold i 3. division.
På en solbeskinnet fredag eftermiddag blev der åbnet en ny el-ladepark på Lillebælt Syd i østgående retning. Der var kaffe, kage og snorklip til de mange fremmødte. Talerne stod Vejdirektør Jens Holmboe, Middelfart Kommunes borgmester Johannes Lundsfryd og ejendomsdirektør i Clever Kenneth Boe Larsen for.
Vejdirektør Jens Holmboe udtalte på åbningsceremonien, at det er en af mange lynladeparker, der åbner i disse dage. Han understregede, at der er afsat 0,5 milliarder kroner til infrastrukturplanen 2035, og at Vejdirektoratet ser frem til et godt samarbejde med kommunerne.
– Det er en af mange lynladeparker, der åbner i denne tid. Jeg ved, at det her meget stor politisk bevågenhed, og det er en del af infrastrukturplan 2035. Der afsat 0,5 milliarder kroner til det, og vi ser frem til et godt samarbejde, sagde Jens Holmoe blandt andet.
– Mange bevæger sig væk fra brændstof og det stiller krav langs statsvejene, og derfor er det en glæde, at vi kan markere den her ladepark, og der kommer en til på den anden side af motorvejen her også, sagde Holmboe.
Borgmester i Middelfart Kommune, Johannes Lundsfryd (A), påpegede, at med elbiler kan man sige, at når man har været ude i verden, vil man også hjem, og der kan ladestandere være et vigtigt skridt.
– Vi har brugt årtier på at optimere infrastrukturen omkring fossile biler, men tallet af elbiler styrkes og så skal infrastrukturen følge med, sagde Lundsfryd.
Ejendomsdirektør i Clever Kenneth Boe Larsen fortalte også om deres tro på, at fremtiden er elektrisk.
– Det er dejligt Vejdirektoratet deler den opfattese om at skabe 40 lynladepakker med i alt 600 ladepladser, forklarede Kenneth Boe Larsen.
Efterfølgende klippede de tre talere snoren, og ladeparken blev indviet. Både af gæster, der var inviteret, men også af forbipasserende biler, der benyttede åbningen til at komme forbi og få ladet bilen op.
Denne el-ladepark er endnu et skridt i retning af at styrke infrastrukturen til elbiler i Danmark og sætte fokus på bæredygtighed og grøn omstilling. Ladeparken vil forhåbentlig gøre det lettere for bilister at køre langt uden bekymring for at løbe tør for strøm, og det er en glæde at se, at politikere og virksomheder tager ansvar for at skabe en mere bæredygtig fremtid.
Fakta om ladeinfrastruktur
Den nye ladepark på Fyn er den første af omkring 40 ladeparker, der bliver anlagt, som en del af ”Infrastrukturplan 2035”. Alt i alt bliver der etableret cirka 600 ladepladser rundt omkring i landet.
Der er afsat i alt 500 millioner kroner til udrulning af ladeinfrastruktur frem mod 2030, og allerede i løbet af første halvår 2023 åbner de første fire ladeparker langs motorvejen. De to af dem på Fyn og yderligere to på rastepladserne Tappernøje Øst og Vest i Sydsjælland.
Der er i dag ladestandere på i alt 35 rastepladser langs statsvejnettet. De nye ladeparker med lynladere, bliver placeret på centrale dele af vejnettet og på rastepladser, hvor der i dag ikke allerede er opført ladestandere.
Lørdag klokken 11:00 blev Den Historiske Miniby åbnet til en ny sæson. På en råkold formiddag blev det fortalt, at målet er at få over 15.000 besøgende.
Den Historiske Miniby i Fredericia er en af de største attraktioner i byen. Den årlige åbning i år var en stor succes med over dobbelt så mange besøgende som sidste år. Til trods for det kolde vejr var der en god stemning, og folk var glade for at være der.
Minibyen er en detaljeret efterligning af en købstad fra midten af 1800-tallet. Det er et vigtigt sted for Fredericias historie, da byen blev bombet af de tyske tropper i 1849 under Treårskrigen. Minibyen viser, hvordan byen så ud før bombningen og giver et indblik i, hvordan livet var dengang.
Peder Tind, Kultur- og Idrætsudvalgsformand i Fredericia Kommune, holdt åbningstalen og takkede alle de frivillige og samarbejdspartnere, der gjorde åbningen mulig. Han fremhævede også de danske seniorer fra Fredericia, der bygger og renoverer husene i Minibyen og beskæftiger op mod 70 frivillige.
– Vi tager jer ikke for givet i Fredericia Kommune, klap jer selv på skulderen, sagde Tind og fortsatte:
– Proaktiv er også en del af det, og det gør mig stolt, at vi også har en beskæftigelsesindsats her.
Efter åbningstalen gik 6. Juli Garden en tur rundt i Minibyen og spillede musik for de besøgende, der gik efter dem. Det var en stor oplevelse for både børn og voksne at se garden marchere rundt i Minibyen og spille musik.
Efter turen rundt i Minibyen var der kaffe, kakao og kransekage til alle besøgende. Men det var ikke det eneste, der var at smage på. Google har doneret 750.000 kroner til at udvikle et såkaldt AR-spil til Minibyen. AR står for “Augmented Reality”, og det er en teknologi, der gør det muligt at se computergenerede billeder og lyde oven på den virkelige verden.
– Vi kommer til at smage på den levende miniby. Det er fantastisk at se teknologien og kulturhistorien mødes på denne måde. Det vil give en unik oplevelse for både børn og voksne sagde Tind.
AR-spillet er en måde at bringe Minibyen ind i det 21. århundrede og gøre det mere interaktivt og spændende for besøgende. Det er en del af en større indsats for at bevare Fredericias historie og kultur.
Alt i alt var åbningen af Den Historiske Miniby en stor succes. Det var en dag fyldt med historie, musik og teknologi, og det var tydeligt at se, at folk var glade for at være der.
Påsketørsten var større end forventet. Carlsbergs varianter af påskebryg er tæt på udsolgt, og bryggeriet når ikke at brygge flere.
Hvis man skal fylde påskebordet med den populære påskeøl Tuborg Påskebryg, også kaldet ”Kylle Kylle”, eller en af Jacobsens påske varianter, skal man til at skynde sig. En uge før påske er Carlsberg nemlig løbet tør for påskebryg. Lageret i Fredericia er tæt på tomt, og bryggeriet kan ikke nå at brygge flere.
– Vi vil rigtig gerne have, at vores påskebryg varer lige til påske, men i år ser det ud til at knibe. Vi er overvældet over, hvor hurtigt salget er gået, og vi er meget tæt på at løbe tør. Så man skal skynde sig, hvis man skal skåle de lyse tider ind med en påskebryg. Vi er selvfølgelig glade for, at danskerne har været så glade for vores øl, men det var selvfølgelig ikke planen, at den skulle være udsolgt allerede nu, siger Caroline Leopold, brand manager for Tuborg i Carlsberg Danmark og fortsætter:
-Påsken er årets første højtid, hvor øl har en særlig tradition, og det har vi kunnet mærke. Vi prøver at ramme den rette mængde hvert år, så vi ikke har alt for lidt eller meget. Vi har brygget samme mængde som sidste år, men danskerne har været i god tid med øl til påskebordet i år, siger Caroline Leopold.
Under 5 pct. tilbage
Carlsberg Danmarks bryggeri i Fredericia har tilsammen brygget omtrent 2.600.000 liter Tuborg Påskebryg og Jacobsen Påske Pale Ale og Jacobsen Maj Bock. Og der er under 5 pct. tilbage på lageret.
– Vi er gået udsolgt på fadøl til landets barer og restauranter og forventer også at gå udsolgt i grænsehandlen inden påske. Og der er heller ikke flere Kylle Kylle 18-pack og 30 stk. til landets dagligvarebutikker, mens der er en lille rest af 6-packs tilbage, siger Caroline Leopold.
Selvom bryggeriet er ved at løbe tør, skal påskepanikken ikke sprede sig endnu. Man kan stadig være heldig at finde en påskebryg i landets butikker og barer. Når Carlsberg melder udsolgt, er det en forvarsel, om at det snart er slut, da butikker og barer ikke kan bestille mere, da Carlsbergs lagre er tæt på tomme.
– Det burde stadig være muligt at få fat i en påskebryg flere stedet i landet. Men vi vil gerne forberede vores kunder på scenariet, så de ikke går skuffet ud af butikken, siger Caroline Leopold.
Carlsberg har solgt påskebryg siden 1905, hvor man lancerede sit første påskebryg. Året efter fulgte Tuborg trop med Tuborg Paaskebryg. Og sidenhen er der kommet flere påskevarianter til med Jacobsens Påske Pale Ale og Maj Bock.
Sådan forventes møllerne at tage dig ud i Fredericia
Kan man placere vindmøller andre steder end på marker, i naturen eller lang ude i vandet? AMU-Fyn har meldt sig på banen og har sagt ”JA tak – gerne i min baghave”, og bliver nyt testcenter for bynære vindmøller.
Moderne teknologi og nye løsninger for vindmøller gør det muligt at placere dem helt centralt uden støjgener. I hvert fald, hvis man skal tro på leverandørerne af den bæredygtige energiform.
Den påstand bliver nu sat på prøve i Odense og Fredericia, hvor man vil opføre en ny type bynære vindmøller for at test muligheder og udfordringer for leverandører, lokalområde og modtagerne af strømmen, der blandt andet skal lagres i kæmpebatterier, når det blæser rigtig meget.
Det er ikke tilfældigt, at det netop er AMU-Fyn, der er løbet med muligheden for at blive et nyt internationalt testcenter for den nye teknologi. Som direktør for AMU-Fyn, Lars Thore Jensen, udtrykker det, så har AMU-Fyn tre adresser der ligger med forskellig afstand til bycentrum og i forskellige grader af bebyggelse og industriområder. Samtidig er det netop her, at man kan uddanne sig til svejser og struktør, hvilket er de to faggrupper, der er allermest brug for, når de nye møller skal bygges og sættes op.
Skitse af de forventede møller i Odense
Både i Odense og Fredericia er man fra flertallene i byrådene glade for at kunne være med til at fremme den grønne omstilling helt fra forreste række.
Odenses Rådmand for Klima og Miljøforvaltningen Tim Vermund er begejstret på klimaet vegne og uddyber gerne:
– Ud over, at vi på denne måde kan være med til at få flere vindmøller, så giver det os muligheden for at gå foran og sige ’ja tak – gerne i vores baghave’. Det er jo en kæmpe udfordring, at ingen vil bo i nærheden af de gamle vindmøller. Det kan vi forhåbentlig være med til at lave om. Projektet har jo den yderligere fordel, at vi sparer rigtig mange kilometer kabel, der ellers skal trække hen over havbunden fra kystnære vindmøller. Her kan vi levere strømmen tæt på, hvor den skal bruges.
I Fredericia er man også glade, selv om man gerne indrømmer, at det ikke har været en dans på roser hele vejen.
– Det er jo meget nyt, og der har været en del bekymring om, hvad borgerne i nærheden kan komme til at skulle leve med, siger viceborgmester Søren Larsen og fortsætter:
– ”Det er jo dog et testcenter og der er lagt mange forskellige klausuler og begrænsninger ind i kontrakterne i forhold til støjgener og muligheder for at trække stikket, hvis det viser sig ikke at fungere. Vi vil rigtig gerne være med til at fremme den grønne omstilling og det her virker som et godt projekt i forlængelse af Fredericias vision for den grønne energiomstilling og kommer til at spille perfekt sammen med Everfuels nyopførte P-2-X anlæg, som jo kommer til at kræve meget bæredygtigt strøm. Jeg tror faktisk, at vi er i gang med noget stort her, som kan vise sig at bane vejen for fremtidig el-produktion tæt på byernes stigende energibehov.
De tre lokationer, der er tale om er alle ejet af AMU-Fyn. Det er således på Petersmindevej i Odense C, C.F. Tietgens Boulevard i Odense SØ og på køreteknisk anlæg på Parallelvej i Fredericia, at de ny møller skal sættes op.
De tre fredericianske håndværkere, Michael Kristensen, Stig Andresen og Poul Hansen, er gået sammen og har købt den historiske Hejse Kro, der i de senere år har haft skiftende ejerkredse.
Fredericia er i en rivende udvikling. Der mangler overnatningspladser i kommunen til de mange turister og messegæster. Derfor har Kristensen, Andresen og Hansen reageret, og købt Hejse Kro, som nu er tilbage på lokale hænder.
– Vi vil gerne have liv i kroen igen, og med vores fremskredne alder, skal det være nu, siger Michael Kristensen.
Planen er sat i søen, og rollerne er fordelt af de tre håndværkere, som ved siden af stadig kommer til at drive deres forretninger, hvor de er en del af BT Gulve, Andresen’s VVS og Malerfirmaet Sv. Aage Hansen & Sønner.
– Den ene uge er jeg kromand, Poul er kok og Stig er restaurantchef og tjener og så skal det rotere. På den måde sørger vi for, at vores hverdag i vores firmaer stadig vil komme til at passe ind med at eje denne fantastiske kro, siger Michael Kristensen.
Planerne er store. Med den massive vækst i både Fredericia, men også i området omkring Hejse Kro med de store virksomheder, der er flyttet ind i DanmarkC-området, er der grobund for at skabe en alsidig kro.
Opgaverne skal gå på skift. Alle har taget madlavningskurser, så det gode håndværk holdes i hævd. Foto: AVISEN
– Vi vil komme til at lave alt. Både store fester, små fester og diskotek for det modne publikum, hvor vi vil invitere Kandis og Birthe Kjær, og vi vil også gå i snak med naboerne om vi kan få lov til at lave en koncertplads herude. Vi vil kunne komme til at hyre Nik & Jay, Rasmus Seebach og andre store navne, siger Michael Kristensen.
Det er ikke kun på eventsiden, der vil komme til at ske noget. Hejse Kro vil komme til at blive udvidet betragteligt.
– Vi vil lave i første omgang udvide til at have ti etager – så vi kan have mange flere sovende gæster. Det er nødvendigt med de planer, vi har, og vi har netværket i orden til udvidelsen. I Fredericia Håndværkerforening har vi firmaer, der kan byde ind på opgaven, da vi allerhelst vil bruge gode, lokale kræfter til projektet, siger Poul Hansen.
Hvornår udvidelsen af Hejse Kro står færdig er endnu ikke sikkert.
– I de her tider er intet sikkert med byggeri. Der er inflation, og det er svært at skaffe alle de fornødne materialer hjem, men vi håber, at udvidelsen er færdig senest i sommeren 2024. Det vil passe med, at vi kan komme til at lave arrangementer i forbindelse med EM-slutrunden i fodbold, siger Stig Andresen.
Poul Maler fortæller om, hvilke farver logoet skal bære. Foto: AVISEN
Glæde hos Erhvervsdirektør
Erhvervsdirektør i Business Fredericia, Kristian Bendix Drejer, hilser det nye ejerskab velkommen. Der sker så meget i Fredericia lige nu, og derfor er det vigtigt med lokale aktører, der vil løfte arven med den kendte kro.
– Der er ingen tvivl om, at Fredericia er kommet på Europakortet med den unikke udvikling, vi har set i DanmarkC-området med Taulov Dryport som trækplaster. Nu får virksomhederne derude, men også i hele oplandet endnu et trækplaster, når de dygtige håndværkere med styr på service, gør klar til at overtage og forskønne Hejse Kro, siger Kristian Bendix Drejer.
Underskrifterne til købet af Hejse Kro er sat. Dog ønsker køberne ikke at oplyse købsprisen, og allerede i dag starter Poul “Maler” Hansen malerarbejdet med et nyt og smukt logo, der hylder de lokale rødder.
Lørdag d. 1. april er det 50 år siden, at Niels Jørgen Andersen startede Fredericia Shipping. Det er noget, der er værd at fejre. 50 år er mere end de fleste virksomheder når at fejre. Nogle virksomheder dør af børnesygdomme, overlever ikke teenageårene, eller bliver opkøbt undervejs, men på havnen fortsætter de ufortrødent. Roret er for længst overtaget af sønnen Klaus Andersen og han er med rette stolt af familievirksomheden.
Centralt på havnen ligger Fredericia Shippings kontor, i gamle dage var det et værksted, men i dag huser det hjertet af virksomheden og der er da også rigeligt at fejre. For med så mange år på havnen, har virksomheden set meget komme og gå, men den er her endnu og det bliver den ved med, forsikrer Klaus.
I løbet af de 50 år, eller 2 gange 25 år som Klaus hellere udtrykker det, er der sket meget i Fredericia Shipping, men en ting, der forbliver uændret, er grundlæggeren Niels Jørgen Andersens tilstedeværelse i virksomheden. Vi låner hans kontor til dagens besøg. Selvom hans ansvarsområder er blevet reduceret med årene, møder den 83-årige stadig op på havnen, som han har gjort det siden 1973.
– De var tre, da de startede Fredericia Shipping. To af dem på kontoret – min far havde taget en kollega med fra sin tidligere arbejdsplads, som blev på kontoret og klarede det administrative, mens han tog ud og forsøgte at skaffe kunder. Derudover mindes jeg, at de også havde en truckfører ansat, siger Klaus Andersen.
Til trods for Niels Jørgen Andersens fortsatte tilstedeværelse hos Fredericia Shipping, er han langt fra den eneste Andersen, der arbejder i virksomheden. Hans søn Klaus Andersen har været en fast del af teamet siden 1996, hvor han startede som underdirektør og senere blev administrerende direktør. Efter påsken i 2021 begyndte Klaus’ datter, Amalie Laigaard Andersen, også at arbejde for virksomheden. Om Amalies to brødre også går en fremtid i møde på Møllebugtvej 5, vil tiden vise.
– Min far var utrolig god til at give plads, og jeg var nok god til at tage den, for vores generationsskifte lykkedes jo ganske godt, især på grund af ham. Det betyder meget for en virksomhed, når dette skifte kan gøres så let som muligt. Takket være min far lykkedes det, for han var villig til at give ansvaret fra sig, da jeg kom ind i virksomheden, fortæller Klaus.
Klaus bragte nye idéer med ind i virksomheden, visioner og erfaringer fra sin tid hos A. P. Møller. Men selvom der var ligheder mellem hans tidligere og nuværende job hos Fredericia Shipping, var der også mange nye ting at lære. Der var områder, hvor jobbet hos A. P. Møller var forskelligt fra det i Fredericia Shipping.
– Min hustru og jeg havde fået børn, mens jeg var hos A. P. Møller og med dem følger der nok for mange, en eller anden lyst til at have en base, selvom jeg nok havde svoret, at jeg ikke skulle tilbage og arbejde i Fredericia, så var det alligevel, hvad der skete, siger Klaus med et smil og uddyber.
– I starten havde jeg nok heldet med mig. Kemira havde skiftet fokus og det afledte, at de skulle begynde at afskibe i containere. Min baggrund hjalp mig med at skaffe den ordre og det endte med at de garanterede 20 containere om ugen, altså 1000 om året fast. Hvis vi kunne skaffe containerservice til havnen, lovede de at sende dem ud via Fredericia Havn, så i 1998 fik vi startet containerruten i samarbejde med et tysk rederi, ved at love det tyske rederi de her 20 containere om ugen.
De tre generationer
Klaus Andersen værdsætter muligheden for at videreføre sin fars arbejde og fortsætte den positive udvikling i Fredericia Shipping under hans ledelse. Ethvert ledelsesskift indebærer udfordringer, uanset om det er en ekstern direktør eller en efterfølgende generation, der tager over, men for Klaus står det klart, at den afgående generation har ansvaret for et godt skifte.
Amalie Laigaard Andersen har arbejdet sig op fra bunden, så hun har efterhånden et godt indblik i virksomheden. Hun er tredje generation og sidder nu med i mere ledende roller, og det er derfor nærliggende, at der nok igen engang skal ske et generationsskifte.
– Min datter har været med i et par år efterhånden efter, at hun har arbejdet i bolig- og transportministeriet, blandt andet senest som ministersekretær for Kaare Dybvad, og jeg bliver også ældre, så det er helt naturligt, at hun på et tidspunkt kan overtage for mig. Om det er noget, hun har lyst til, når tiden kommer, det må vi se, samtidig har hun også to brødre, den ene er lige blevet færdig med studierne og den anden studerer stadig, og det kan sagtens være, de vil være en del af virksomheden, men uagtet håber jeg, at vi kan holde virksomheden i familieejerskab, siger Klaus Andersen.
Der er faktisk en rød tråd, som er opstået helt tilfældigt, for Niels var godt 60 år, da Klaus gjorde sin entre i virksomheden, ligeledes fylder Klaus selv 60 til sommer og Amalie er ligeledes startet på havnen – ikke at der er et regnestykke, der skal gå op, om end kunne det godt tegne til, at Klaus leder Fredericia Shipping i 25 år, som hans far gjorde det før ham.
– Vi skal holde os skarpe, sørge for vi ikke bliver bureaukratiske, at vi ikke tynges ned af regler og retningslinjer, samtidig med, at vi ikke skal overhales af udviklingen, qua vores satsning ude i Taulov, ydermere har vi investeret i bulk terminaler og egen vognmandsforretning, der nu råder over 30 biler.
Den åbenlysehemmelighed
Fredericia Shipping er en virksomhed i kontinuerlig udvikling. I den aktuelle tid er deres fokus meget rettet mod bæredygtig omstilling, hvor de blandt andet arbejder på at transportere mere gods via jernbanen til deres placering i Taulov. De ser dette område som en mulighed for at bidrage til firmaets vækst i fremtiden. Den fortsatte eksistens for Fredericia Shipping, tror Klaus Andersen hænger sammen med familien.
– Hemmeligheden bag vores fortsatte eksistens, bliver også at fastholde det her familieejerskab, som jeg tror også er meget værdsat blandt vores medarbejdere. Det personlige skal fastholdes, og når jeg siger familieejerskab, så mener jeg også familievirksomhed. I mange sammenhænge, så føler vi os alle som en familie, ikke kun fordi jeg er her, Amalie er her, og min hustru Pernille – Amalies mor er her og min far er her, men der er også flere af vores medarbejdere som er gift eller er kærester, det fyrer vi ikke folk for, siger Klaus med et grin.
Det lokale engagement er samtidig alfa og omega for selskabet, der også med stolthed bærer samme navn som byen.
– Vi lever med byen. Går det byen godt, så går det også Fredericia Shipping godt, forhåbentligt gælder det også omvendt. Vi prøver på at give vores besyv med på, at det skal gå byen godt, nu kommer der med stor sandsynlighed en stor udvidelse af containerhavnen, det kommer til at stille meget store krav til det at leve sammen med byen, vi kommer tættere på hinanden, og jeg har tidligere lovet, at vi er garant for et fortsat godt naboskab, det løfte vil vi altid holde, lover Klaus Andersen.
Virksomheden fejrede jubilæet i går ved en reception. Stort tillykke til Fredericia Shipping.
Nicolai Brock-Madsen fik hul på bylden for FC Fredericia, der fredag aften vandt 2-0 mod Fremad Amager. Han mener, at hjemmebanen kan blive en afgørende faktor med den nu tredje hjemmesejr i træk.
FC Fredericia angriber Nicolai Brock-Madsen var manden, der satte bolden i mål til 2-0 mod Nykøbing i NordicBet Ligaen. Sejren betød, at FC Fredericia nu ligger over nedrykningsstregen i rækken. Efter kampen talte Brock-Madsen med AVISEN og delte sine tanker om kampen og holdets præstation.
– Det var dejligt, men det var vigtigst at få tre point. Vi spillede en god kamp og kunne måske have scoret flere mål, sagde Brock-Madsen med et smil på læben.
Han var også tilfreds med holdets præstation i kampen og mente, at holdet havde spillet godt på trods af det høje pres.
– Det har været fint. Det har været en god træningsuge, og selvom det var en vigtig kamp, gik vi ind og dominerede og kom frem til masser af chancer, sagde han.
Brock-Madsen så til fra bænken i den første times tid, men han var ikke selv med inde i omklædningsrummet i pausen og vidste derfor ikke, hvad træneren havde sagt til holdet.
– Jeg tænker, der blev sagt, at vi skulle fortsætte. Man kan ikke spille sådan i anden halvleg og så ikke få scoret, sagde han.
Brock-Madsen var glad for at have scoret, men han erkendte også, at han stadig skulle genopbygge sine relationer på banen efter sin skade.
– Det gik fint. Jeg kan godt mærke, at jeg har været ude og mangler lidt relation, men det var dejligt med et mål. Ved 1-0 følte jeg, at vi trak os lidt tilbage, men ellers gik det godt, sagde han.
Holdet havde en nervøs periode, da Nykøbing havde en stor chance for at score, men heldigvis lykkedes det dem ikke. Brock-Madsen mente, at det var naturligt, at holdet trak sig lidt tilbage efter at have scoret det første mål.
– Det er lidt klassisk, når man scorer det første mål, at man trækker sig lidt. Heldigvis fik vi scoret til 2-0 og lukkede kampen, sagde han.
Brock-Madsen var også bevidst om, at det var vigtigt at tage kampen en ad gangen og ikke lade sejren påvirke holdets præstationer i fremtidige kampe.
– Det er vigtigt, men det var en ud af ti kampe. I dag nyder vi det, men ellers skal vi se frem mod næste kamp mod Amager, sagde han.
Brock-Madsen mente også, at holdets præstationer på hjemmebane var afgørende for at overleve i ligaen.
– Det er vigtigt. Det er noget, vi har talt om inden også med, at det kunne blive tredje sejr i træk på hjemmebane, så det kan blive rigtigt med at skabe et fort her, sagde han.
Målet var Nicolai Brock-Madsens første i FC Fredericia-trøjen efter, at han fik debut i den forrige hjemmekamp mod Fremad Amager.
Det var en aften fyldt med jubel og glæde, da Fredericia Håndboldklubs damer fejrede deres oprykning til 1. division. Det endte med en sejr på 28-25 mod Rækker Mølle, og der var derfor ekstra god grund til at juble efter kampen.
Normalt er der ikke mange tilskuere, når FHK’s kvindehold spiller, men det var lavet om fedag aften. Der var nemlig inviteret til oprykningfest mod Rækker Mølle, som holdet har kæmpet om opykningen med.
Holdene fulgtes ad i første halvleg, og der var en intens atmosfære i hallen. Fansene fra HK Ultras var ikke stille og rolige. De bakkede højlydt holdet op med tilråb, taktfaste klapsalver og på trommen slog Frank Jensen for. Ungdomsafdelingen var også repræsenteret med et stort antal supportere.
Anden halvleg var lige så spændende som den første. FHK strammede grebet og begyndte at dominere kampen. Der var flere flotte scoringer fra FHK, og publikum kunne mærke, at der var noget på spil. Rækker Mølle forsøgte at komme tilbage, men FHK var for stærke. Holdet var sammensat af dygtige spillere, der kæmpede for hinanden og aldrig gav op.
Da kampen var slut og FHK havde vundet med 28-25, var det tid til at fejre. Champagnepropperne poppede, og spillerne krammede hinanden. Fansene fra HK Ultras og ungdomsafdelingen fejrede også sejren. Der var en følelse af, at holdet havde opnået noget stort sammen.
Stolt træner
Fredericia Håndboldklubs cheftræner Mia Nygaard Hansen var en meget stolt kvinde, da hun talte med AVISEN efter holdets oprykning til 1. division. Holdet havde netop vundet deres sidste kamp, og var nu klar til at spille på et højere niveau. Nygaard Hansen kunne ikke have været mere tilfreds med holdets præstation.
– Det betyder sindssygt meget for pigerne, Jakob og mig, at der var så mange i hallen og fejre, at vi endelig er tilbage i 1. division, sagde hun med en smil på læben.
Nygaard Hansen var også glad for, at holdet havde spillet godt i deres sidste kamp. Hun vidste, at det var vigtigt for holdet at gøre et godt indtryk i deres nye liga.
– Vi vil gerne gør et godt indtryk, men vi viste den var hjemme og bad pigerne nyde det, sagde hun.
Det var også tydeligt, at holdets yngste spillere var nervøse før kampen. Men Nygaard Hansen var imponeret over, hvordan de havde håndteret presset.
– Især de yngste var nervøse, men de gjorde det rigtig godt. Jeg håber, at tilskuerne kunne se, at vi spillede en god omgang håndbold, og vil komme igen til næste sæson, sagde hun.
Fredericia Håndboldklub er nu klar til at spille mod nogle endnu bedre, og Nygaarrd Hansen håber, at flere tilskuere vil komme til kampene.
– Det håber jeg, og folk så vi godt kan spille en god omgang håndbold. Vi er én stor klub, sagde hun.
Selvom holdet havde nu har opnået deres mål om at rykke op, er der stadig masser af arbejde, der skal gøres.
– Vi skal have arbejdshandskerne på, men vi er så privilegerede, at stort set alle vores spillere fortsætter, og så skal der lidt nye til,” sagde hun.
Til sidst fortalte Nygaard Hansen om fejringen af holdets præstation.
– Det skal fejes. Vi skal ud i aften, og så holder klubben en fest på et tidspunkt, hvor vi selvfølgelig også skal give den gas,” sagde hun med et stort smil på læben.
Sejren mod Rækker Mølle betyder, at FHK slutter sæsonen på 37 point for 20 kampe, og slutter seks point foran nummer to i rækken, Silkeborg-Voel KFUM.
For to år siden fik politiet mulighed for at beslaglægge og bortauktionere køretøjer, som blev brugt til vanvidskørsel. To år efter at reglerne trådte i kraft, viser nye tal fra Rigspolitiet, at 1.902 biler er blevet beslaglagt.
Kørsel med over 100 kilometer i timen på en villavej, gaderæs midt i byen og kørsel i stærkt påvirket tilstand. Det er eksempler på såkaldt vanvidskørsel, som et bredt flertal i Folketinget i december 2020 besluttede skulle straffes hårdere.
I marts 2021 trådte de nye regler vedrørende vanvidsbilisme i kraft. Reglerne indebærer blandt andet, at politiet skal beslaglægge vanvidsbilisters køretøjer på stedet, hvor vanvidskørslen har fundet sted, og uanset ejerforhold. Når køretøjet efterfølgende er endeligt konfiskeret, har politiet mulighed for at bortauktionere køretøjerne.
Efter to år med de nye regler kan justitsminister Peter Hummelgaard konstatere, at reglerne i den grad har haft deres berettigelse.
Nye tal fra Rigspolitiet viser, at der i perioden 1. april 2021 til 20. marts 2023 i alt er beslaglagt 1.902 køretøjer med henblik på konfiskation.
Justitsminister Peter Hummelgaard:
-Vanvidskørsel er foragt for vores fællesskab og menneskers liv. Det er i mine øjne dybt forkasteligt – og det skal vi slå hårdt ned på. De mange beslaglæggelser tyder på, at stramningerne på området har været utroligt effektive. Jeg håber, at reglerne på sigt også vil have en afskrækkende effekt, så folk tænker sig om en ekstra gang, før de træder speederen i bund, sætter sig påvirkede ind i bilen eller på anden måde udsætter andre for fare med deres hensynsløse kørsel. I den kommende tid vil vi i regeringen fortsætte med at følge effekten af stramningerne på området for vanvidskørsel og løbende se på muligheden for at skærpe indsatsen mod vanvidskørsel.
Fakta – vanvidskørsel
Ifølge færdsels- og straffeloven betegnes følgende som vanvidskørsel:
-Kørsel med en hastighed på mindst 200 km/t -Kørsel med en hastighed på mindst 100 km/t og mere end det dobbelte af den tilladte fartgrænse i området. -Spirituskørsel med en promille på over 2,00 -Uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder -Udviser særlig hensynsløs kørsel -Forsætlig forvolder nærliggende fare for nogens liv eller førlighed -Uagtsomt forvolder betydelig skade på nogens krop eller helbred under særligt skærpende omstændigheder