Lørdag d. 1. april er det 50 år siden, at Niels Jørgen Andersen startede Fredericia Shipping. Det er noget, der er værd at fejre. 50 år er mere end de fleste virksomheder når at fejre. Nogle virksomheder dør af børnesygdomme, overlever ikke teenageårene, eller bliver opkøbt undervejs, men på havnen fortsætter de ufortrødent. Roret er for længst overtaget af sønnen Klaus Andersen og han er med rette stolt af familievirksomheden.

Centralt på havnen ligger Fredericia Shippings kontor, i gamle dage var det et værksted, men i dag huser det hjertet af virksomheden og der er da også rigeligt at fejre. For med så mange år på havnen, har virksomheden set meget komme og gå, men den er her endnu og det bliver den ved med, forsikrer Klaus.

I løbet af de 50 år, eller 2 gange 25 år som Klaus hellere udtrykker det, er der sket meget i Fredericia Shipping, men en ting, der forbliver uændret, er grundlæggeren Niels Jørgen Andersens tilstedeværelse i virksomheden. Vi låner hans kontor til dagens besøg. Selvom hans ansvarsområder er blevet reduceret med årene, møder den 83-årige stadig op på havnen, som han har gjort det siden 1973.

– De var tre, da de startede Fredericia Shipping. To af dem på kontoret – min far havde taget en kollega med fra sin tidligere arbejdsplads, som blev på kontoret og klarede det administrative, mens han tog ud og forsøgte at skaffe kunder. Derudover mindes jeg, at de også havde en truckfører ansat, siger Klaus Andersen.

Til trods for Niels Jørgen Andersens fortsatte tilstedeværelse hos Fredericia Shipping, er han langt fra den eneste Andersen, der arbejder i virksomheden. Hans søn Klaus Andersen har været en fast del af teamet siden 1996, hvor han startede som underdirektør og senere blev administrerende direktør. Efter påsken i 2021 begyndte Klaus’ datter, Amalie Laigaard Andersen, også at arbejde for virksomheden. Om Amalies to brødre også går en fremtid i møde på Møllebugtvej 5, vil tiden vise.

– Min far var utrolig god til at give plads, og jeg var nok god til at tage den, for vores generationsskifte lykkedes jo ganske godt, især på grund af ham. Det betyder meget for en virksomhed, når dette skifte kan gøres så let som muligt. Takket være min far lykkedes det, for han var villig til at give ansvaret fra sig, da jeg kom ind i virksomheden, fortæller Klaus.

Klaus bragte nye idéer med ind i virksomheden, visioner og erfaringer fra sin tid hos A. P. Møller. Men selvom der var ligheder mellem hans tidligere og nuværende job hos Fredericia Shipping, var der også mange nye ting at lære. Der var områder, hvor jobbet hos A. P. Møller var forskelligt fra det i Fredericia Shipping.

– Min hustru og jeg havde fået børn, mens jeg var hos A. P. Møller og med dem følger der nok for mange, en eller anden lyst til at have en base, selvom jeg nok havde svoret, at jeg ikke skulle tilbage og arbejde i Fredericia, så var det alligevel, hvad der skete, siger Klaus med et smil og uddyber.

– I starten havde jeg nok heldet med mig. Kemira havde skiftet fokus og det afledte, at de skulle begynde at afskibe i containere. Min baggrund hjalp mig med at skaffe den ordre og det endte med at de garanterede 20 containere om ugen, altså 1000 om året fast. Hvis vi kunne skaffe containerservice til havnen, lovede de at sende dem ud via Fredericia Havn, så i 1998 fik vi startet containerruten i samarbejde med et tysk rederi, ved at love det tyske rederi de her 20 containere om ugen.

De tre generationer

Klaus Andersen værdsætter muligheden for at videreføre sin fars arbejde og fortsætte den positive udvikling i Fredericia Shipping under hans ledelse. Ethvert ledelsesskift indebærer udfordringer, uanset om det er en ekstern direktør eller en efterfølgende generation, der tager over, men for Klaus står det klart, at den afgående generation har ansvaret for et godt skifte.

Amalie Laigaard Andersen har arbejdet sig op fra bunden, så hun har efterhånden et godt indblik i virksomheden. Hun er tredje generation og sidder nu med i mere ledende roller, og det er derfor nærliggende, at der nok igen engang skal ske et generationsskifte.

– Min datter har været med i et par år efterhånden efter, at hun har arbejdet i bolig- og transportministeriet, blandt andet senest som ministersekretær for Kaare Dybvad, og jeg bliver også ældre, så det er helt naturligt, at hun på et tidspunkt kan overtage for mig. Om det er noget, hun har lyst til, når tiden kommer, det må vi se, samtidig har hun også to brødre, den ene er lige blevet færdig med studierne og den anden studerer stadig, og det kan sagtens være, de vil være en del af virksomheden, men uagtet håber jeg, at vi kan holde virksomheden i familieejerskab, siger Klaus Andersen.

Der er faktisk en rød tråd, som er opstået helt tilfældigt, for Niels var godt 60 år, da Klaus gjorde sin entre i virksomheden, ligeledes fylder Klaus selv 60 til sommer og Amalie er ligeledes startet på havnen – ikke at der er et regnestykke, der skal gå op, om end kunne det godt tegne til, at Klaus leder Fredericia Shipping i 25 år, som hans far gjorde det før ham.

– Vi skal holde os skarpe, sørge for vi ikke bliver bureaukratiske, at vi ikke tynges ned af regler og retningslinjer, samtidig med, at vi ikke skal overhales af udviklingen, qua vores satsning ude i Taulov, ydermere har vi investeret i bulk terminaler og egen vognmandsforretning, der nu råder over 30 biler.

Den åbenlyse hemmelighed

Fredericia Shipping er en virksomhed i kontinuerlig udvikling. I den aktuelle tid er deres fokus meget rettet mod bæredygtig omstilling, hvor de blandt andet arbejder på at transportere mere gods via jernbanen til deres placering i Taulov. De ser dette område som en mulighed for at bidrage til firmaets vækst i fremtiden. Den fortsatte eksistens for Fredericia Shipping, tror Klaus Andersen hænger sammen med familien.

– Hemmeligheden bag vores fortsatte eksistens, bliver også at fastholde det her familieejerskab, som jeg tror også er meget værdsat blandt vores medarbejdere. Det personlige skal fastholdes, og når jeg siger familieejerskab, så mener jeg også familievirksomhed. I mange sammenhænge, så føler vi os alle som en familie, ikke kun fordi jeg er her, Amalie er her, og min hustru Pernille – Amalies mor er her og min far er her, men der er også flere af vores medarbejdere som er gift eller er kærester, det fyrer vi ikke folk for, siger Klaus med et grin. 

Det lokale engagement er samtidig alfa og omega for selskabet, der også med stolthed bærer samme navn som byen.

– Vi lever med byen. Går det byen godt, så går det også Fredericia Shipping godt, forhåbentligt gælder det også omvendt.  Vi prøver på at give vores besyv med på, at det skal gå byen godt, nu kommer der med stor sandsynlighed en stor udvidelse af containerhavnen, det kommer til at stille meget store krav til det at leve sammen med byen, vi kommer tættere på hinanden, og jeg har tidligere lovet, at vi er garant for et fortsat godt naboskab, det løfte vil vi altid holde, lover Klaus Andersen.

Virksomheden fejrede jubilæet i går ved en reception. Stort tillykke til Fredericia Shipping.