Ældre borgere bliver fortsat udsat for telefonsvindel. Sydøstjyllands Politi har lavet en folder, som du kan printe og give til dine ældre bekendte.

Nogle ældre oplever at blive svindlet over telefonen. Svindleren udgiver sig ofte for at være fra banken, politiet eller en anden offentlig myndighed. Det er ikke altid let at gennemskue om, det er en svindler, der gemmer sig i den anden ende af røret.

– Vi har brug for hjælp til at sprede budskabet til de ældre borgere. Vi ved nemlig, at ældre lytter til gode råd fra familie, venner, hjemmehjælpere eller besøgsvenner, siger Politiinspektør Michael Weiss fra Sydøstjyllands Politi.

Derfor har Sydøstjyllands Politi lavet en folder med gode råd til at undgå telefonsvindel, som du kan give til de ældre i din omgangskreds.

– Hvis personen i den anden ende af røret beder dig om at overføre penge eller videregive dine personlige oplysninger, så er der ingen grund til at være høflig og blive i røret. I sådan en situation skal man droppe høfligheden og smække røret på, siger Politiinspektør Michael Weiss fra Sydøstjyllands Politi.

Hjælp ældre i din omgangskreds med at blive mere modstandsdygtige over for svindel:

  • Fortæl dem om telefonsvindel og tricktyveri generelt, og mind dem om, at man ikke altid skal være høflig i telefonen. Hvis nogen beder om penge eller personlige oplysninger, så smæk røret på.
  • Forær dem en printet version af folderen ”Drop høfligheden og smæk røret på – undgå at blive svindlet i telefonen”. Her finder de gode råd til, hvordan man undgå at blive svindlet i telefonen.
  • Placér gerne folderen ved fastnettelefonen eller et andet sted, hvor den kan være til hjælp og bliver set.

Undgå at blive svindlet i telefonen

Vær altid opmærksom, hvis nogen ringer til dig uopfordret eller fra et ukendt nummer.

  1. Drop høfligheden og smæk røret på!
  2. Udlevér ikke personlige oplysninger eller bankoplysninger til personer, du ikke kender eller stoler på.
  3. Det er svindel, hvis nogen ringer og beder dig overføre penge. Politiet, banken eller en anden offentlig myndighed vil aldrig ringe og bede dig om at overføre penge eller udlevere dine personlige oplysninger.
  4. Ring til dine pårørende, banken eller den påståede myndighed, hvis du bliver det mindste i tvivl.
  5. Ring til politiet på 114, hvis du har været udsat for telefonsvindel.