Der har været et møde med interessenter, hvor der blev talt om Midtbystrategi i forhold til den anbefalingsrapport, som er kommet. Til mødet blev der også talt om strategi generelt, hvor et forslag blev at åbne op for gratis parkering bag rådhuset.

Fredericia Shopping og Business Fredericia stod for mødet, hvor byplanlægger i Fredericia Kommune, Louise Thaysen Raun, stod og fremlagde, hvad Grandville var kommet frem til i deres rapport, der skal danne rammen for senere på året at godkende en ny midtbystrategi i Fredericia byråd.

Louise Thaysen Raun slog fast, at essensen er at skabe en levende bymidte, der gør det attraktivt at komme ind til byen for at handle. Det var alle butikkerne også enige i, men vejen for at komme dertil var der delte meninger om.

– Har man taget højde for biler? lød et spørgsmål fra Ole Mortensen, der er indehaver af MIAMI TØJeksperten.

Til det svarede Louise Thaysen Raun:

– Det handler også om, hvordan man parkerer, og ikke nødvendigvis om 50 kilometerzoner. Man kan også se nærmere på den offentlige transport, men det kræver en trafikanalyse, svarede hun.

Der blev efterfølgende peget på, at man med den nuværende gadestruktur i Fredericia leder bilerne væk fra gågaderne, som man ikke kan se, hvor man parkerer. Det kan have en psykologisk effekt. På den anden side sagde Louise Thaysen Raun, at der er en del parkeringsmuligheder inden for en rimelig radius.

– Man skal generelt have ændret mentaliteten i Fredericia. I Aarhus, hvor jeg bor, kan man godt gå rundt til tingene. Det har man ikke kultur for her, sagde hun.

Den bemærkning blev ikke velmodtaget blandt deltagerne i mødet, der ikke mente, at man kunne sammenligne Aarhus og Fredericia, da Aarhus er en studieby, og at det derfor langtfra alle, som har en bil. Dertil kommer det også, at i Aarhus er den offentlige transport mere veludviklet. Til gengæld mente ejendomsmægler Niels Henrik Billund, som deltog i mødet, at man skulle gøre noget ved parkeringspladserne i indre by, da det er noget af det, han hører fra potentielle lejere.

– Man ser ofte, at parkeringspladsen bag rådhuset kan være ret tom. Som en forsøgsordning kunne man prøve at lave gratis parkering fra fredag til søndag. Det vil gøre, at der kommer mange gratis parkeringspladser lige op ad gågaden, sagde N.H. Billund.

Den nordlige del af Gothersgade

Gothersgade Nord står nævnt som en såkaldt udviklingszone sammen med Danmarksgade og Vendersgade. Det undrede flere af de fremmødte sig over. Det gør, at det bliver svært at leje ud, lød det fra dem.

– Politikerne vil ikke skjule fremtiden, og det er derfor, at Gothersgade Nord er nævnt, sagde Louise Thaysen Raun.

Fra de fremmødte lød det, at der pt. kun er ét ledigt lejemål i den nordlige del af Gothersgade; nemlig det gamle Underground, som fraflyttede lejemålet, da de kunne få mere plads i et nyt lokale i Jyllandsgade 41b.

Konklusionen på det to timers lange møde blev, at alle ville det bedste for Fredericia, men at der er forskellige måder at nå derhen på. Samtidig lød der en anbefaling om, at politikerne blev inviteret med til et eventuelt fremtidigt møde.