Fredericia Isenkram fyldte for nogen tid siden syv år. Indehaver Daniel Huusmann ser tilbage på tiden i Midtpunktet.

Daniel Huusmann er altid garant for et smil. Som butiksejer ved han, at det er vigtigt at være “kundernes mand”, og han ser løsninger fremfor begrænsninger. Det har været med til at bære Fredericia Isenkram igennem syv år med solid, lokal opbakning fra fredericianerne.

– De (fredericianerne, red.) har været utrolig gode, vi blev fra start taget godt imod og selvom vi lever med et marked med andre isenkræmmere vil folk gerne have det lokale og de her hverdagsting vi byder på med koste, springforme osv., det er min levevej foreløbig, siger Daniel Huusmann og smiler.

Han har selv set ind i fremtiden og er fokuseret på både sociale medier og en webshop, foruden den fysiske butik.

– Det er ting man må tage med, og jeg driver selv en webshop og det er med til at finde de små huller, der giver mening og man skal finde en blanding af at drive forretning fysisk og have webdelen, webdelen er også salg på marketingkanaler, men jeg bruger også Facebook aktivt med livesalg, så der er mange ting i det og man skal være lidt på forkant, vi har også lavet fredericiagaver.dk med Ranch Svendsen og Vinspecialisten og det er med til at finde de små huller man kan hjælpe hinanden og have det lokalforankret og kan nå en del mennesker, siger Daniel Huusmann.

Til selve Fredericia Isenkrams fødselsdag var der gang i butikken, foruden den var pyntet op. 

– Der var masser, udover kaffe og kage som altid, havde vi syv tilbud på syv kroner over tre dage. når man slog de 150 kroner ind var der ikke meget omsætning i det, men det var sjovt at se kunderne og at der stadig er trafik om morgnen og 30-40 mennesker stod i kø og det gav mig bekræftigelse af at vi gør det rigtige så man skal igennem “hjerneblødninger” for at have det sjovt, siger Huusmann.

Indehaveren af Fredericia Isenkram vedkender, at handelsmarkedet i dag er forandret i forhold til, da han åbnede.

– Generelt går det frem – man skal selvfølgelig arbejde i det marked vi er er i og vi skal ikke lægge skjul på, at vi lever i en anden verden end for 3-4 år siden og det er en tilpasning vi arbejder ud fra, og jeg synes stadig, at der er en god opbakning og vi sælger stadig meget isenkram til de lokale kunder, forklarer Daniel Huusmann og kommer ind på samarbejdet med Ranch Svendsen og Vinspecialisten:

– Det giver et sammenhold der er unikt, vi er en by med mange selvstændige og er erhvervsdrivende, der kan tale sammen på kryds og tværs. Det handler om at få noget over disken, men det handler også om at spare med hinanden, og se hvad der fungerer og hvad der ikke gør. Vi er ikke anderledes end hvis naboen har et produkt der matcher kunden bedre, så smider vi dem ind til Kop & Kande, og man skal ramme behovet for den enkelte kunde og det er vigtigt man har det, slutter han.