Fredericia Musicalteater har åbnet op for to af scenerne til musicalen INGVAR, der har premiere på fredag. I de to scener, der blev spillet, er der klare svenske kendetegn, der får smilebåndene frem, og instruktør Nikolaj Tarp garanterer, at publikum får elementer at se, hvor scenografien er ekstraordinær.

Nikolaj Tarp er begejstret. Han har netop vist to af scenerne frem til forestillingen, hvor der er premiere på fredag. Der er tale om scenerne “Billigst” og “Ja, vi er svenske”. Som særligt den sidste scene antyder har man fået draget det svenske ind i den, og et af målene for Nikolaj fra start var at få lavet det i en dansk kontekst således, at det fremstår sjovt for den menige dansker.

– Jeg er meget glad. Vi har fået meget svensk ind, og det kunne man også se. Der var flag, Astrid Lindgren, arbejderreferencer, köttbullar og andre ting vi ikke har vist endnu. Der en god, varm, kærlig stemning i det. Det er lidt overdreven nationalisme, siger Nikolaj Tarp.

Foto: AVISEN

Fra en stol på en af de forreste rækker i den store sal var AVISENs udsendte underhold, og der var ikke sparet på den satiriske del.

– Det er meget tonen. Der kan også komme noget sjovt ind under vejs, og der går et møbel i stykker, men det kan ogå have en alvorlig konsekvens. Så vi springer lidt mellem det gakkede og alvorlige, fortæller Nikolaj Tarp.

Forestillingen fremstår, bedømt ud fra de to scener, som en forestilling, der henvender sig til hele familien.

– Personligt synes jeg det er meget bredt. VI vil gerne have det er noget, der kan være intelligens og satire, men der er noget at kigge på hele tiden. Udover det er der dem, som kan lide folkemusikstilen. Satire og gang i den er det primære tema ellers, siger Tarp.

Foto: AVISEN

Instruktøren har sommerfugle i maven: Kan publikum lide det, som han og de øvrige medvirkende har gået og arbejdet med? Inden premieren venter der en forpremiere, og der vil Nikolaj Tarp og co. for alvor kunne mærke efter, om de har ramt hovedet på sømmet. Inden da er fornemmelse god.

– Det er som at sende sit barn ud, men jeg kan ikke huske at have nydt en arbejdsproces så meget som den her, fordi det er en fællesting vi har skabt. Det er ikke et ego-projekt. Det er ét stort teamwork, da den her form for forestilling er verdensmesterskaberne i samarbejde. Alle ni på scenen og hele teamet bag skal få det hele til at spille sammen, fortæller Nikolaj Tarp.

Foto: AVISEN

Nikolaj Tarp slutter med at rose både Ernestine Ruiz, der er koreograf og Lise Birch, som er scenograf. Scenografien giver Tarp et par ord med på vejen.

– Det er vidt forskellige udtryk alene i de to scener vi viste, og jeg vil garantere, der sker noget vildt i hele forestillingen. Det bliver vildere end det vi viste, og det gør det særligt i andet akt, slutter Nikolaj Tarp.

Dermed er der lagt op til et højt kunstnerisk niveau med masser af satire og svenske kendetegn, når INGVAR løber af stablen fra på fredag, hvor der er premiere.