En 72-årig kvinde fra Fredericia undgik at blive bedraget, da hun kom til at oplyse en forkert pinkode til hendes dankort.

Hændelsen begyndte, da kvinden blev kontaktet af en, der udgav sig for at være fra Danske Bank, med beskeden om, at hendes pension ikke var blevet udbetalt.

Efterfølgende blev hun bedt om at udlevere sit værdikort til en person fra Udbetaling Danmark. Kvinden blev instrueret i at skrive en kode på en konvolut, men i stedet for at skrive koden til kortet, indtastede hun en anden kode, som hun troede Udbetaling Danmark skulle bruge.

Da konvolutten med den forkerte kode blev hentet, og der ikke blev hævet penge på kortet, fattede kvinden mistanke om noget var galt. Hun kontaktede straks en bekendt, som bekræftede hendes mistanke. Kvinden fik derefter hurtigt spærret sit kort og undgik dermed økonomisk tab.

Efterforskningen af denne hændelse er i gang, og myndighederne arbejder på at identificere og retsforfølge de involverede svindlere.

På Sydøstjyllands Politis døgnrapport fremgår endnu ikke et signalement af manden, der afhentede konvolutten.