FRITID. Der er dage, hvor Trelde Næs lukker sig op på en måde, så selv de mest erfarne campingfolk standser op og mærker det. Sådan en dag var det, da et hollandsk tv-hold fra programmet »Camp2Go« slog sig ned på Dancamps Trelde Næs i Fredericia. Ikke bare for at filme hoppepuder, glampingtelte og pool, men for at trække tråde mellem ferieglæde og naturens egen rytme.

Indehaver Camilla Dvinge tager imod med en blanding af stolthed og eftertænksomhed. Hun ved, at det her handler om mere end blot at vise en campingplads frem. Det handler om at sætte ord og billeder på en ny form for turisme, hvor gæsterne selv træder ud i naturen og bliver en del af den.
»Vi kalder det regenerative aktiviteter,« siger hun og lader ordet hænge et øjeblik, inden hun forklarer videre:
»Det betyder, at man ikke bare forbruger oplevelser, men selv er med til at give noget tilbage og lære undervejs. Ferier handler ikke længere kun om at slappe af og tage billeder foran de kendte seværdigheder. Man rejser hjem med en følelse af at have stået med hænderne i vandet, mærket naturen tæt på og været en del af noget større. Man kommer hjem beriget.«

Det hollandske tv-hold er her, fordi Visit Danmark i Holland og Destination Trekantområdet har udpeget netop Trelde Næs som et sted, hvor den nye fortælling om Danmark skal foldes ud. Rejseprogrammet, som er blandt de mest sete i Holland, besøger en række destinationer i landet. Aalborg, Fyn, Trelde Næs. Alle med hver deres vinkel på ferieoplevelser. Og i Fredericia er det naturen, havet og bæredygtigheden, der står øverst.
»Vi havde 64 gæster med til den aktivitet, vi kalder nak og nyd en Lillebæltskrabbe,« fortæller Camilla Dvinge.
»Det var børn, forældre og bedsteforældre, der stod med hænderne i vandet og fangede krabber. De lærte, hvorfor det betyder noget for Lillebælts balance, at der ikke er for mange, og de så dem blive tilberedt, før de spiste dem som en lille delikatesse. Til sidst sad alle sammen, børn med saftevand, voksne med et glas hvidvin og lidt brød, og delte oplevelsen, mens børnene stolt fortalte, at de selv havde været med til at skabe måltidet.«






Hun læner sig tilbage, smiler og siger:
»Man kunne mærke, at det var en oplevelse, de ville huske. Det var ikke bare en dag på stranden, men en fortælling, de kunne tage med hjem.«
Og interessen har allerede nu været så stor, at campingpladsen har været nødt til at udvide sæsonen.
»Vi har forlænget vores aktivitetsprogram ind i august. Normalt ville vi have lukket ned, når de danske skoleferier er ovre, men fordi vi har så mange hollandske og tyske gæster lige nu, har vi valgt at holde børneaktiviteter og tilbud åbne længere. Det gør en forskel for vores belægning, og det giver en helt anden livlighed på pladsen, selv langt hen i sensommeren,« fortæller Camilla Dvinge.


At et program som Camp2Go lægger vejen forbi Fredericia, er ikke tilfældigt. Holland er et af de markeder, hvor danske campingpladser henter flest gæster, og hollænderne er kendt for at rejse sent på sommeren. Derfor kan et program, der bliver vist mellem jul og nytår, få direkte betydning for næste års bookingtal.
»Vi er klar på vores hollandske version af hjemmesiden,« siger Camilla Dvinge.
»Når udsendelsen bliver vist, vil vi gerne være klar til at tage imod, og det kan vi mærke allerede til foråret. Det betyder meget for os at blive set på den måde.«






Men det stopper ikke der. For Dancamps Trelde Næs ser besøget af tv-holdet som et skridt ind i en større strategi. Turismen skal ikke kun være hoppepuder, legepladser og klassiske campingtilbud. Der skal også være stille yoga ved solopgang, guidede ture på næsset og oplevelser, hvor man kommer tættere på naturen.
»Det er sådan noget, der bliver efterspurgt mere og mere, for gæsterne vil ikke bare være tilskuere, de vil være deltagere,« siger Camilla.

At netop Trelde Næs lægger sig i spidsen for den udvikling, er ingen tilfældighed. Trelde Næs ligger som en grøn halvø mellem Lillebælt og Vejle Fjord, hvor skovene går helt ned til stranden, og kysten rejser sig i stejle klinter. Det er et landskab, der kalder på ro og nysgerrighed. Og når de hollandske gæster sidder i glampingteltene med udsigt til vandet, mærker de netop den kombination, som Camilla Dvinge håber kan blive Trelde Næs’ særlige bidrag til dansk turisme.
»Det handler ikke om at redde verden ved at spise en håndfuld krabber,« siger hun med et glimt i øjet.
»Men det handler om at gøre noget sammen, som giver mening. At børnene får en oplevelse, de ikke kan få andre steder, og at forældrene mærker, at ferien også kan være lærerig. Det er sådan noget, der giver minder, og det er sådan noget, vi tror på vil trække folk hertil igen.«
Når udsendelsen bliver sendt på hollandsk tv til vinter, vil tusindvis af seere følge med. De vil se børn, der griner med fangsten i hænderne, voksne, der smager på friskkogte krabber, og naturvejledere, der fortæller om livet i Lillebælt. De vil se et Fredericia, hvor camping er meget mere end et sted at overnatte. Og måske vil de tænke, at lige der, i mødet mellem hav, skov og mennesker, ligger deres næste ferie.