I sit sommerhus i Nordby på Samsø finder vi kunstneren Thomas Kluge, der netop har sendt sin søn afsted med færgen til fastlandet. Han er en mand med dybe tanker om kunstens rolle, historiens påvirkning, og hvordan tiden former os. Snart åbner hans udstilling i Fredericia Kunstforening, en begivenhed der har længe været ventet.

“Kluge før Kluge” og fornyelsen af gamle former

“Kluge før Kluge kaldte vi det,” siger Kluge med et smil, mens han reflekterer over sin kommende udstilling, der løber fra den 12. august til den 10. september. Han uddyber, at udstillingen startede i 2018-stykker. Vi bor i Korsør, og mange har spurgt, om jeg ville udstille der. Min kone er præst, og jeg er gift med præsten. Det er, hvad jeg er i den by, så det ville jeg egentlig ikke.

Men nu har Fredericia trukket ham til, ikke mindst takket være Kristian Kortegård, en kunsthistoriker, han tidligere har arbejdet med. Lokalerne, som Kluge beskriver som “fantastiske” takket være hjælp fra lokale håndværkere, har også haft en positiv indflydelse.

Et liv i kunstens verden

Kluges karriere har ikke været uden udfordringer.

– Der har altid været den her snak om, jeg havde søgt ind på akademiet og fået de famøse 3 afslag. Da min kone så blev provst senere, fortæller han.

Og der har været kritik.

– Så var der en kritiker, der sagde, at det da var nogle dårlige billeder og hvorfor jeg havde præsenteret dem. Men for Kluge, er det ikke så enkelt. Hvad var det egentlig, jeg gjorde forkert dengang? Hvorfor blev jeg sorteret fra? Det er jo ikke ligegyldigt, hvad man laver som kunstner, man skal være samtidig, og det skal man gøre sig umage for, siger han indtrængende.

Kunstens genoplivelse og tidens skiften

Kluge’s tanker strækker sig over kunstens historie og samtidens landskab.

– Måske vi kan genoplive de gamle former, men det er ikke sikkert, det er os, der kan sætte den dagsorden. Hvad kom vi af, og hvorfor blev vi, som vi gjorde? Det er det, jeg forsøger at bidrage med i mine billeder i den genrekunst.

Dette arbejde inkluderer landskabmalerier, portrætter og også en gentagelse af velkendte emner som Kronborg.

– Det er malet mange gange, hvorfor skal man overhovedet male det igen? Det er fordi det er en anden tid, og vi er et andet sted. Det er den øvelse jeg gør mig.

Smagen og samtiden

Kluge’s refleksioner strækker sig også over spørgsmål om god og dårlig smag i kunst, hvor han udforsker, hvordan den gode smag er, skal du tilegne dig.

– Vi ser anderledes på kunst, end vi gjorde for 500 år siden. Det er usandt at fjerne de ting, der ikke huer os, siger han, mens han peger fremad i Fredericia, hvor han maler på et nyt billede, der hedder “Heden.”

Taknemmelighed og forventning

– Det er fantastisk det, de har gjort i kunstforeningen. De har ændret alting for at hjælpe mine billeder. Det er jo kun for en måned. Jeg er dybt imponeret over det. Der skal lyde en kæmpe tak til alle impliceret, slutter Kluge.

Med denne udstilling i Fredericia forventer Kluge ikke blot at præsentere sin kunst men at åbne dialoger om kunstens rolle, tiden og smagens paradokser.

Ferniseringen finder sted den 11. august kl. 17.00, hvor der kun er adgang for medlemmer, men der venter mange muligheder for at opleve udstillingen i ugerne efter. Gå ikke glip af denne enestående mulighed for at udforske Thomas Kluges verden i Fredericia Kunstforening. Billetter købes på https://fredericiakunstforening.dk