Med den travle julehandel lige om hjørnet er mange erhvervsdrivende og politikere i Fredericia bekymrede over planerne om at lukke en af byens centrale indfaldsveje, Nørre Port, for trafik fra den 11. november.

Spærringen, der skulle vare frem til den 25. november, eller i værste fald til 2. december, er en del af kommunens projekt om at anlægge en grusbelagt promenade langs byens voldanlæg. Projektet, der har til formål at styrke byens rekreative områder, har dog vakt bekymring blandt lokale erhvervsdrivende, der frygter negative konsekvenser for julehandlen.

Flere erhvervsdrivende i Fredericia centrum udtrykker frustration over, at de ikke er blevet inddraget i beslutningen om at igangsætte vejarbejdet netop i november – en af årets mest afgørende perioder for handelslivet. Flere peger på tidligere erfaringer med vejarbejde i byen, som skabte betydelige udfordringer for butikker og spisesteder. En lignende situation opstod for år tilbage på Vesterbrogade, hvor et vejarbejde udført af Fredericia Spildevand førte til store gener for handlende. Her blev adgangsvejene til en række butikker, herunder det tidligere Wetche Bageri, kraftigt begrænset, hvilket påvirkede omsætningen.

Flere lokale politikere har reageret på erhvervslivets bekymringer og henvendt sig til kommunens forvaltning med et ønske om at få arbejdet udsat til begyndelsen af 2025, erfarer AVISEN. De politiske partier ønsker en løsning, der tilgodeser byens erhvervsliv i en periode, hvor de traditionelt er afhængige af høje salgstal. I et tæt samarbejde mellem byrådet og kommunens forvaltning undersøges der derfor nu muligheder for at tilpasse tidsplanen for vejarbejdet.

René Olesen, direktør for Vækst, Teknik og Klima i Fredericia Kommune, har bekræfter, at kommunen er i gang med at finde en løsning, der kan mindske generne for byens erhvervsliv.

– Vi er ved at undersøge mulighederne, alternativt afkorte perioden, hvor der er lukket, siger Olesen.

Denne udmelding har givet en vis ro blandt de erhvervsdrivende, som nu håber på en fleksibel løsning, der både tager hensyn til byens udviklingsprojekter og til handelslivets behov.

Trafikale konsekvenser og alternative ruter

Lukningen af Nørre Port vil påvirke de nordgående trafikstrømme gennem byen og omdirigere dem til alternative ruter som Danmarks Port og Kongens Port. Begge veje er allerede præget af ekstra trafik, da der lige nu er spærringer på andre centrale veje, herunder Sjællandsgade og Nørre Voldgade. Lokale erhvervsdrivende påpeger, at yderligere belastning på disse veje kan skabe forsinkelser og gøre det besværligt for kunder at nå ind til byen, hvilket kan få alvorlige økonomiske konsekvenser for byens butikker.

For mange af byens detailbutikker udgør julehandlen en betydelig del af den årlige omsætning. En besværlig adgang til byens handelsområde i denne periode kan derfor have en mærkbar økonomisk effekt på det lokale erhvervsliv. Med Black Friday og julemandens ankomst, som traditionelt trækker mange besøgende til byen, er der en reel frygt blandt de erhvervsdrivende for, at spærringen kan føre til lavere kundetal og dermed lavere salgstal.

Uvished om tidsplanen

På trods af kommunens bestræbelser på at tilpasse projektet, hersker der stadig en vis usikkerhed omkring den endelige tidsplan. Med den forestående spærring og de mulige ændringer afhænger julehandlens succes nu af kommunens evne til at finde en løsning, der både imødekommer behovet for byens udvikling og erhvervslivets presserende krav om adgang til kunder i årets mest afgørende salgsperiode.

For de lokale erhvervsdrivende og politikere vil den endelige beslutning om tidsplanen være afgørende for, hvordan julehandlen kommer til at forløbe i Fredericia i år. Spørgsmålet om, hvornår Nørre Port vil blive lukket, har nu udviklet sig til et vigtigt emne i både politiske og økonomiske diskussioner i byen.