I denne og næste uger starter skoler og uddannelsesinstitutionerne op igen. Ferien er så småt forbi for herboende borgere, men på turistfronten er Fredericia stadig en destination for mange udenlandske besøgende i august. Formand for Bosætnings- og Turismeudvalget i Fredericia, Susanne Eilersen og turismechef, Sara Ekknud Windell er tilfredse med den foreløbne turistsæson. Det begrunder de i et interview med AVISEN.
– Hvis jeg skal tage udgangspunkt i min oplevelse sidste søndag, så var det virkelig enestående. Der sker noget i Fredericia, når et så stort krydstogtskib ankommer, og 1500-1800 mennesker bevæger sig rundt i byen. Det er virkelig glimrende. Jeg kunne forstå, at alle de guidede ture, vi havde til volden, og børneturene, hvor børnene legede tapre landsoldater og iførte sig kasketter, var et tilløbsstykke. Det er også en helt fantastisk oplevelse. Mange besøgende fra krydstogtskibet fik virkelig brugt byen, fortæller Susanne Eilersen (O).
Fredericia bliver vist frem på bedste vis, og det glæder formanden, der også har indtryk af, at dem der besøger Fredericia, får en god oplevelse.
– Jeg ved også, at kirkerne holdt åbent, så folk kunne besøge dem. Det afhænger selvfølgelig af hvilket publikum vi har, men det virkede som om mange af de amerikanske besøgende var meget interesserede i at besøge vores kirker. Vi fik virkelig vist byen frem på den bedst mulige måde, og det samme gjorde vi, da folk skulle tage afsked, da skibet sejlede væk. Alt i alt var det virkelig en fantastisk dag i søndags, siger hun og uddyber:
– Nu ved jeg ikke, hvad angår vejret, om flere har valgt afbudsrejser til varmere steder, men generelt synes jeg, at det har været rigtig godt i byen, og der har været mennesker hver gang, jeg har været der. Mit indtryk er, at dem, der har besøgt os, har været glade for oplevelsen. Jeg har ikke observeret noget negativt i forhold til besøgende i år. Jeg har dog endnu ikke fået tallene.
Hun tror også på, at den bredere markedsføring har virket.
– Vi har investeret nogle penge i at markedsføre os mere og få budskaberne ud, og det er også i den forbindelse, at vi er gået med i Destination Trekant-samarbejdet. Jeg tror, det har åbnet flere kanaler til at promovere Fredericia i et samlet fællesskab med de tilsluttede kommuner. Vi er måske nået længere ud, end vi tidligere har gjort de seneste år. Disse initiativer blev lanceret i år for første gang – “In the Heart of Jutland” og lignende tiltag, der er blevet udbredt, mener Eilersen.
Gode dialoger med interessenter har båret frugt.
– Jeg tror også, at vores markedsføring er blevet forbedret. Vi har også haft nogle dialoger med Fredericia Shopping, hvor de har lovet at holde åbent på nogle af de søndage, hvor gæsterne kommer. Det glæder jeg mig meget over, da det også forbedrer det indtryk, som krydstogtturisterne efterlader, da de undgår at gå igennem tomme gader i Fredericia by. Når vi samarbejder med andre, tror jeg, at vi skaber en bedre helhedsoplevelse for gæsterne, uanset om de besøger os i weekenden eller i hverdagene, slutter Eilersen.
Dårligt vejr – men gode oplevelser
Sara Ekknud Windell, Turismechef, VisitFredericia, Fredericia Kommune er også godt tilfreds med sæsonen. Ingen kan gardere sig imod dårligt vejr, og det er jo ens for alle 98 kommuner slår hun fast.
– Generelt har vejret været koldt og regnfuldt, og det har naturligvis også påvirket turismen i Fredericia, ligesom det har påvirket de øvrige 98 kommuner i hele landet. Jeg ville blive overrasket, hvis man ikke også kunne få lignende udtalelser fra personer som mig i andre kommuner, siger Windell og fortsætter:
– Jeg tænker, at biografer og andre indendørsattraktioner har haft gavn af det, og det kan man også høre, at de har haft en god sommer. Men det er klart, at når vi lancerede to udendørsaktiviteter den 1. juli – en ny jagt for de ældre børn og en rygsæk til de yngre børn – begge aktiviteter inde i byen og på volden, så er det klart, at de ikke er blevet mødt med de bedste forudsætninger, når det regner og er koldt. Det gode er heldigvis, at de ting, vi har lanceret, ikke har en udløbsdato; de er stadig aktuelle i morgen, i overmorgen og fremover, inklusive næste år. Så den gode nyhed er, at den strategi, vi har anvendt i år, heldigvis har været at skabe holdbare produkter, der kan nydes i lang tid – det er virkelig glædeligt. Derfor er det heller ikke nogen katastrofe; det er bare sådan, det er.
VisitFredericia har sat rekord i antal besøgende på sin hjemmeside, og det er et stort lyspunkt for denne sæson, mener chefen.
– Jeg kan også afsløre, at det ikke er første eller sidste gang, jeg er ansvarlig for et arrangement, hvor det regner. Der har stadigvæk været mange glade gæster her, og det kan man også se, hvis man kigger ud af vinduet. Det er langt fra en katastrofe, og vi kan også se, at vi slår rekorder. Der har aldrig været så mange besøgende på vores hjemmeside, og der har været flere positive tegn, fortæller hun og slutter:
– Tallene indsamles i øjeblikket, og vi slår rekord; der har aldrig været så mange mennesker inde at kigge. Det er simpelthen dejligt at se, at det store arbejde, især mine kolleger Pia og Gitte har udført for at dekorere byen og entreprenørgården med blomster, har båret frugt og modtaget så mange komplimenter. Det har virkelig været en glæde at se, at byen har været dekoreret med de gule blomsterkugler, og at rådhuspladsen også har været fint dekoreret.