Medlem af Børne- og Skoleudvalget, Palle Dahl (O) udtrykker bekymring over udviklingen i den fredericianske folkeskole, hvor flere dumper dansk og matematik. Han peger på skolesammenlægningen i 2014, som årsag til de store problemer.

I skyggen af økonomiske overskridelser og administrative beslutninger fra fortiden, stiller Palle Dahl fra Dansk Folkeparti, sig kritisk overfor det nuværende byråds håndtering af skolebudgetterne. Med en tydelig frustration over de udfordringer, der har fulgt i kølvandet på en omstridt skolesammenlægning i 2014, påpeger han konsekvenserne af tidligere politiske beslutninger.

– Vi er uden for budget, men derfor skal vi stadig have ordnede forhold til de unge mennesker. I 2014, da sammenlægningen kom, kæmpede jeg faktisk mod det daværende byråd og sagde, at det ikke duer. Det blev gennemtvunget, og nu betaler vi regningen. Jeg kan ikke give nogen skylden, men jeg kan bare se, at vi betaler prisen. Det er skræmmende, at man ikke kan bestå dansk og matematik, som man skal bestå for at komme på en ungdomsuddannelse. Venstre og Enhedslisten udtaler, at der skal sættes flere penge af, men hvor skal de penge findes? Da de lagde budgettet, sagde de, at det hang sammen, men det gjorde det ikke, og derfor trak vi os i DF, siger Palle Dahl.

Palle Dahl mener, at der er behov for flere timer i dansk og matematik, men understreger, at lærerne ikke kan bære hele ansvaret alene. Politikeren er bange for, at ikke alle får lavet de lektier, de skal.

– I 2017 talte man om flere timer til dansk og matematik om ugen. Hvor skal man så placere ansvaret, hos lærerne eller forældrene? Lærerne kan ikke stå alene med opgaven. Jeg er bange for, at eleverne ikke får lavet de lektier, de skal. Jeg vil gerne have oplyst, hvor mange der kommer i skole uden at have lavet lektier? Vi har møde på torsdag, og det vil jeg rejse der, forklarer Palle Dahl.

Han pointerer vigtigheden af forældrenes involvering og vil have undersøgt, hvor mange elever der møder op uden at have lavet deres hjemmeopgaver:

– Vi har brugt en milliard kroner, og det er mange penge. Vi har dygtige lærere, men det kan ikke stå alene. Vi skal have forældrene med os. Hvis man ikke laver hjemmeopgaver, så hjælper det ikke. Jeg vil have det undersøgt, for det kan være en del af forklaringen. Lærerne gør alt, hvad de kan, det ved jeg, men de skal også have hjemmet med. Har forældrene måske for travlt, eller er børnene overladt til sig selv? Det ved vi ikke. Derfor vil jeg have undersøgt det, og det vil jeg også vende med min formand, Ole Steen Hansen, siger Palle Dahl.

Palle Dahl afviser, at corona alene kan forklare de dårlige resultater, og fremhæver, at trivslen i folkeskolen generelt er god:

– Vi har en udmærket trivsel i folkeskolen, så det halter ikke så meget, som man gør det til. Vi kan heller ikke give corona skylden, da der har været det problem i hele landet, slutter Palle Dahl.

Læs også: