Spørgsmålet har været der længe: Skal Danmarksgade i Fredericia være en såkaldt sivegade, hvor der åbnes op for biltrafik i hele gaden? Det er en af de ting, som skal besluttes, når der efter planen skal vedtages en ny midtbystrategi. AVISEN har spurgt samtlige partier i byrådet om deres holdning.

I den seneste tid har der været flere møder, hvor temaet omkring fremtidens bymidte i Fredericia er blevet drøftet, og der er kommet et oplæg, der har taget udgangspunkt i en analyse fra firmaet Grandville, der er kommet med en række anbefalinger. Nu er det op til byrådet at vedtage en ny midtbystrategi efter at have fået inputs fra analysen.

Men hvad skal der ske? Det er der ikke svar på endnu. For at tage pulsen på holdningen til debatten om hvorvidt, der skal være sivegade eller ej i Danmarksgade har AVISEN spurgt partierne i byrådet om følgende vedrørende Danmarksgade: ​Skal det være en sivegade eller ej? Begrund gerne.

AVISEN har rakt ud til alle partier i byrådet, men Enhedslisten er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

SF: Ingen evidens for biltrafik i Danmarksgade

SF’s Connie Maybrith Jørgensen er klar i mælet på spøgsmålet, hvor hun svarer følgende:

– SF går ikke ind for en åbning af Danmarksgade, hverken helt eller halvt. Vi ønsker i et miljø perspektiv de bløde trafikanter og den kollektive trafik prioriteret højere i Fredericia. Der findes ikke på nogen måde evidens for at biltrafik i Danmarksgade skulle gavne handelslivet. Mere liv skabes ved at mennesker bor og lever i byen, ikke at de kører forbi.

S: Tager ikke stilling til åbning endnu

På vegne af Socialdemokratiet har Christian Bro, der er formand for Teknisk Udvalg svaret. Han vil ikke forholde sig til, hvilken retning Danmarksgade skal udvikles på sigt.

– Oplægget til Midtbystrategien handler om hvor og hvordan midtby skal udvikle sig – at midtbyen skal bindes sammen fra nord til syd, med Gothersgade som akse. I oplægget peger Grandville konsulenterne på, at gågaderne skal bevares og at fremtidens byliv skal planlægges med fokus på de bløde trafikanter og de oplevelser man finder i en levende midtby. Om gader skal åbnes for trafik, om veje og torve skal omlægges til parkering, om vandrenden skal fjernes for at give plads til regnvandshåndtering, er alt sammen handlinger, der skal tages stilling til efterfølgende og budgetlægges, siger Bro.

Byrgesen: Se på fordele og ulemper

Karsten Byrgesen, der er løsgænger, og er næstformand i Teknisk Udvalg, vil endnu ikke tage stilling til, hvad der skal ske med Danmarksgade. Han mener, at man skal kigge på de økonomiske hensyn, se på fordele og ulemper, og at man skal inddrage borgerne. På spørgsmålet, som AVISEN stillede, svarer Byrgesen følgende:

– Fredericia midtby står i en spændende forandringsproces, der giver os rige muligheder for at nyfortolke alt det kendte og alt det nye og spændende der følger med når vi udvikler Kanalbyen. Vi laver en helt ny og spændende bydel, der i noget omfang kommer til at udfordrer alt det vi kender i bybilledet. På papiret eller i teorien har vi allerede projekteret – Kanalbyen – selv om der færdige projekt – helt forventeligt – tager tid at udvikle.

– Gothersgade forbinder Nord og Syd i en spændende akse, hvor der med by forskønnelse og investeringer i ejendomme til liberalt erhverv og bolig sker en glædelig udvikling.

– Borgerinddragelse, hvor forretningsdrivende og beboere reelt medinddrages, er en forudsætning for at vi sammen skaber noget – der holder. Derfor har jeg bidraget til, at der udarbejdes en midtbystrategi. Det vi laver og forandrer, skal give mening, ske i samhørighed og være holdbart.

– Midt i processen ønsker Venstre og DF i Fredericia at Danmarksgade som gågade bliver til en almindelig gade (som de fejlagtigt kalder en ”sivegade”) med motorkøretøjer.

– Lad mig lige bringe styr på definitionerne: De kalder det en sivegade, der er en dansk betegnelse, refererer til en gade eller vej, der primært bruges til at køre på cykel. Sivegader opmuntrer som definition til bæredygtig transport og cykling som et alternativ til bilkørsel, og de er en del af en politik, der fremmer cykling som et miljøvenligt transportmiddel. Der er langt mellem at fremme bæredygtigheden og til at fjerne det stilfærdige præg som en gågade har. Tidligere har samme partier ønsket samme skæbne for Vendersgade.

– Borgerne skal høres. Jeg vil fokusere på:

  • Hvilke fordele er der forbundet med at hugge en gågade op og lægge asfalt?
  • Hvilke ulemper/hensyn til beboere og virksomheder er der?
  • Hvad koster det og, hvad taler for at vi med huller i tagene og skimmelsvamp i kommunale bygninger, skoler der er forfaldne, gader der skriger på asfalt og mange andre elendigheder, skal til at bekoste en dyr og måske ikke ønsket forandring.

– Jeg lytter gerne og lader saglige og faglige argumenter tale. Det drejer sig om bymiljø, hensyn til de mennesker der bor der og alle os, der har daglige gøremål i vores skønne midtby.

Konservative: Udmeldinger om enkelte gader giver ikke mening

Det Konservative Folkepartis byrådsgruppe, bestående af Tommy Rachtlitz Nielsen og Kirsten Hassing Nielsen, mener ikke det giver mening at komme med en udmelding om den enkelte gade. I stedet skal man se det i en sammenhæng. Svaret fra Konservative på spørgsmålet lyder således:

– Det Konservative Folkeparti mener at denne diskussion, og den heraf følgende usikkerhed, har varet alt for længe. Det bliver ikke bedre af at nogle partier har behov for at drøfte enkelte gader i pressen. I stedet bør der sættes skub i processen med midtbystrategien. De partier der er ude med holdninger til hvad der skal ske med Danmarksgade, sidder med i Teknisk Udvalg som netop arbejder med midtbystrategien. Måske skulle partierne hellere fokusere på det arbejde. Det handler om at få lavet en samlet plan, en vision, som kan udvikle vores midtby og sikre at vi også i fremtiden har en aktiv og attraktiv bymidte. Udmeldinger om enkelte gader giver ganske enkelt ikke mening, men skaber uro for butiks- og ejendomsejere. Tiden er inde til at få truffet en beslutning om en sammenhængende plan i samarbejde med butiksejere, bygningsejere, restauranter og øvrige interessenter. Det handler om hvad der er bedst for Fredericia.

Venstre: Ensrettet sivegade

Ifølge Venstre skal der snart komme en beslutning omkring, hvad der skal ske, og de peger på, at Danmarksgade skal være en ensrettet sivegade. På vegne af Venstre svarer Niels Martin Vind og Kenny Bruun Olsen følgende:

– Den nyligt ankomne rådgivningsrapport bekræfter de tiltag, som Venstre hele tiden har argumenteret for, nemlig at der skal tages hurtige og klare beslutninger for at udlejere og lejere har noget at forholde sig til. Desuden er rapporten entydig ift. at der bør ske en fortætning af handelslivet, så det bliver en dejlig oplevelse uden tomme butiksvinduer at slentre rundt i bymidten.

– Venstre mener, at en fortætning af handelslivet kræver tydelige signaler om hvilke gader, der har hvilke muligheder for transport, parkering mv. Derfor mener vi, at Danmarksgade skal være en ensrettet sivegade med 15 km/t med små 30 min. p-båse i siderne. Det samme som mange lejere og udlejere argumenterer for. På den måde vil butikker, der gerne vil have transport hen til butiksdøren have muligheden her, mens butikker og cafeer, der prioriterer gågadeareal, fx kan lægge sig i Gothersgade.

DF: Lav en forsøgsordning

Dansk Folkeparti mener, at man skal lave en forsøgsordning med at lave Danmarksgade til en sivegade. På vegne af partier svarer Palle Dahl, der sidder i Teknisk Udvalg, følgende:

– Det koster ikke noget at lave en forsøgsordning. Vi har ikke noget at tabe på det. Vi mener, at der skal komme en beslutning om det snart; hellere igår end i dag. Vi har allerede ventet alt for længe på det, og det kan vi ikke være bekendt overfor butikkerne og dens ejere. Jeg har hørt flere af butikkerne sige, at det vil være en fordel for dem, hvis Danmarksgade bliver en sivegade, og det synes jeg, at man skal lytte til. Samtidig skal man tage stængerne ned ved Riddergade sådan, at man kan køre ind i Danmarksgade den vej fra.