Det er åbenbart ikke kun efterkalkulationerne, der halter i Fredericia. Når en beslutning om at lukke Danmarks Port – en af byens vigtigste trafikårer og historiske vartegn – træffes uden nogen form for konsekvensanalyse, så er der altså noget galt med både styring, ansvar og dømmekraft.

For enhver opgave af en vis størrelse og med åbenlys samfundsmæssig betydning, bør der altidudarbejdes en konsekvensanalyse. Punktum. Det er ikke bureaukrati. Det er faglig sund fornuft. Det er respekt for både borgernes penge og byens livsnerve.

Når forvaltningen åbent erkender, der ingen faglig vurdering har været af de trafikale, økonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser, så rejser det spørgsmålet: Hvordan i alverden kan et politisk udvalg trykke på den grønne knap? Værre er, når enkelte medlemmer af Teknisk Udvalg bagefter svømmer rygsvømning og forsøger at fraskrive sig ansvar – så bliver jeg harm. For det er netop politikernes ansvar at stille de rigtige spørgsmål, kræve det fulde billede og tænke byen som en helhed – ikke blot som en byggelegeplads.

Konsekvenserne i realtid er: Butikker mister op mod 20 % af deres omsætning. Kundestrømme ændres. Bylivet dør ud i weekenderne. Fredericia er nu en byggeplads, ikke en levende by, hvor handel, kultur og trafik hænger sammen som blodårer i et hjerte. Lukker man én port i længere tid, svækkes pulsen. Derfor er denne sag et skoleeksempel på, hvorfor vi har brug for langsigtet planlægning og konsekvensanalyser, før vi graver – ikke efter. Vi kan ikke blive ved med at lære på den dyre måde. 

Når tilliden mellem erhvervsliv og kommune først smuldrer, er det ikke noget, der kan mures op igen på et par uger. Så ja – det er på tide, at Fredericia lærer at svømme forlæns igen. Med åbne øjne, rettet ryg og med ansvarsfølelse som redningsvest.