Der skal lyttes, når pårørende udtrykker bekymring for deres familie eller ven, der er beboer på et af Fredericias plejehjem. Der skal også lyttes til de ansatte, der knokler en vis del ud af bukserne for at yde en anstændig indsats for borgere der er i en fysisk- og eller psykisk tilstand, der betyder, at de lever og er, på et plejehjem, overladt til den medmenneskelighed og kærlighed – eller fraværet af samme som kommunen yder. 

Det her handler om de rammer, der er så afgørende for beboerne og deres liv og livskvalitet på et plejehjem, hvor de er overladt til pleje døgnet rundt. 

Jeg skriver dette indlæg på vegne af pårørende og ansatte, de uafhængigt har kontaktet mig og bedt mig om hjælp. Jeg hjælper gerne. Det er mit mål, at både beboere, ansatte og pårørende har det godt og ikke konstant skal leve i tristhed, utilstrækkelighed under fraværet af politisk og praktisk lederskab, der inddrager og forstår. Under mine samtaler er jeg også blevet klar over, at der kan være store forskelle på kvaliteten af omsorgen fra ”etage til etage”.

”De siger at min mor er voldelig og taler grimt”. Det er normalt når et menneske er i en tilstand hvor sygdom sætter sine triste spor, eller når mangel på ordentlig organisation og hensyn til et sårbart menneske svigter. En sårbar beboer er afhængig af tryghed og stabilitet og en fast tilknyttet personalegruppe og ikke en ny ”hver gang” og/eller personer der ikke taler dansk. Der er behov for én fast kontaktperson til beboeren og pårørende og der er behov for en synlig ledelse, der har føling med arbejdsgangene. 

Kvaliteten skal generelt styrkes på vores plejehjem. Flere penge kan være et middel, men jeg tager udgangspunkt i de værdier plejehjemmet skal leve op til. Et er smukke værdier på papiret, men hvorledes går det med udførelsen. Der bør sættes standarder for god ledelse. God ledelse sikres via egnede medarbejdere, uddannelse og kontrol af, at lederen forstår og lever op til sine ansvar. Mange gør det, men desværre ikke alle. På medarbejderniveauet bør der også implementeres en efteruddannelses mulighed, der kan motivere medarbejderen og tilføre kvalifikationer, der kan føre til individuel lønfremgang og karriereudvikling. 

Fredericia ligger på den lade side når det drejer sig om nyttejobs (en nytteindsats skal en borger arbejde for sin ydelse ved at udføre en samfundsnyttig opgave. Nytteindsats er et redskab i beskæftigelsesindsatsen). Plejesektoren er et særdeles nyttigt sted at yde sin indsats, uden at tage job fra andre. Nyttejobberen kan være behjælpelig med måltidshjælp, hvor en beboer behøver hjælp til indtagelse af mad og drikke, til at gå ture, til at være selskab, til at lytte og kigge familiealbum, til at give tryghed og meget megetmere. Den faguddannede tager sig naturligvis at de funktioner der omfatter personlig hygiejne med mere.