Under Fredericias historiske hvælv, hvor kulturelle strømme mødes og skaber et væld af kreative muligheder, blev et nyt kapitel skrevet i byens teateranaler. I en by, der allerede er kendt som Danmarks uofficielle musicalhovedstad, samlede entusiaster, kunstnere og visionære sig for at opleve den spirende fremtid i dag.

Med en fornemmelse af at noget stort var under opsejling, blev gæsterne budt velkommen til en dag, hvor Fredericia Musicalteater ikke bare fejrede sin fortid, men også pegede fremad mod en fremtid præget af originale produktioner og internationale ambitioner.

Da man trådte ind i foyeren på Fredericia Musicalteater, blev man mødt af Fredericia Musicalteaters Dennis Kappel og hans kolleger, der bød velkommen til en dag fyldt med musicalmagi. Inde i salen, omdannet til et cafésetup, summede samtalerne i spændt forventning.

Præcis kl. 12:00 trådte Thomas Bay og Martin Skriver på scenen, klar til at guide gæsterne igennem dagens program som konferencierer. De introducerede den længe ventede forestilling, og banede vejen for en dybere samtale med Anders Østergaard og Steen Wrist.

Østergaard, med en umiskendelig glød af stolthed, reflekterede over den unikke energi i teatret. Han hyllede det samarbejde, der har bundet Fredericia Musicalteater, Fredericia Kommune og AHA Creations sammen i en treenighed, og betonede vigtigheden af det historiske øjeblik.

Borgmester Steen Wrist. Foto: AVISEN

Steen Wrist delte denne stolthed og udtrykte, at Fredericia Musicalteater ikke bare var på vej tilbage – det er tilbage med fuld styrke. Han bemærkede det visionære aspekt ved at samle 200 personer til et pressemøde – et bevis på teatrets vitalitet.

Kulturdirektøren fra Tivoli, Frederik Wiedemann, bidrog med et nyt perspektiv, idet han belyste Tivolis rolle i samarbejdet, der denne gang adskilte sig fra traditionen, og hvordan WICKED falder perfekt ind i Tivolis halloween-tema.

Scenen blev endnu mere følelsesladet, da Johanne Milland og Nanna Rossen trådte frem. Som veninder var det en rørende og monumental oplevelse for dem at skulle spille sammen – især i roller, der afspejler deres virkelige venskab.

Højdepunktet var, da Thomas Bay satte sig ved klaveret, og Milland og Rossen fremførte to sange, der efterlod publikum betagede. Efterfølgende blev der åbnet op for dialog mellem pressen og de involverede, mens publikum kunne nyde bobler og kage og mængle i de historiske omgivelser.

Thomas Bay taler og deler hemmeligheden; navnet på den nye musical. Foto: AVISEN

Anders Østergaard: Et partnerskab født af passion for musicalgenren

Anders Østergaard, den tidligere formand for Fredericia Teater og nuværende økonomiske drivkraft bag det nye samarbejde mellem AHA Creations og Fredericia Musicalteater, udstråler en sjælden passion for musicalgenren – en passion, der danner grundlag for det nyeste storslåede projekt på det anerkendte teater. Han var særlig glad for nyheden i dag, der i hans øjne viser, at man mener det seriøst i Fredericia, når man præsenterer musicals fra øverste hylde.

– Det var forløsende, med en stor følelse af glæde og stolthed, at stå her i dag, indleder Anders Østergaard interviewet med AVISEN efter præsentationen. Han er vild med musical, og det betyder noget helt særligt at stå i Fredericia i dag på det teater, han kender så godt, som tidligere formand.

Johanne Milland og Nanna Rossen synger. Foto: AVISEN

– Musicalgenren fylder utrolig meget for mig, og det prøver jeg også at komme ind på i de ord, jeg tog med på scenen i dag. Det er kærligheden til genren, og den energi, det kreative og det livet handler om i virkeligheden. Genren betyder meget for mig, og den kommende forestilling bliver fremragende, forklarer Anders Østergaard.

Valget af Wicked har taget tid. Det rette match skulle være der, og det var det med Broadway-musicalen.

– Vi har valgt den i fællesskab – alle sammen. Vi har været på udkig efter forestillinger, der matcher vores profil i Fredericia, en forestilling, der matcher Fredericia Musicalteater og jeg synes, at vi i fællesskab, har fundet frem en titel, der er på samme høje hylde som Disney-varen er på, siger han og tilføjer:

– Det har været svært at vælge, fordi vi er jo kræsne, og det er vi med rette, fordi vi er dygtige, og vi vil være sikre på, at det materiale, som vi vælger, passer til profilen af, hvad vi kan i Fredericia, som Tivoli i øvrigt også satte flotte ord på.

Økonomien bag disse forestillinger er også på øverste hylde, noget Østergaard og teamet bag har sikret med et finansielt sikkerhedsnet baseret på lærdomme fra tidligere tiders erfaringer. Dette sikkerhedsnet garanterer, at teatret fortsat kan levere forestillinger af høj kvalitet, såsom de tidligere hits Shu-bi-dua, Den Lille Havfrue, og Seebach.

Glæde i salen. Foto: AVISEN

– Økonomien er på samme niveau, som da vi lavede Shu-bi-dua, Den Lille Havfrue, Seebach, Klokkeren fra Notre Dame og så videre. Det slår også fast, at det er en økonomi fra øverste hylde, og i det samarbejde mellem AHA Creations og Fredericia Musicalteater, der holder vi et sikkerhedsnet under projektet, belært af tidligere tiders historie, siger Østergaard, der føler sig hjemme:

– Det er fantastisk at være her i dag. Jeg føler, at jeg er hjemme, når jeg er på Fredericia Musicalteater på adressen i Prinsessegade, og i vores by. Jeg føler aldrig, at jeg har været væk, lyder det fra Anders Østergaard.

Diluckshan Jeyaratnam er tilbage på scenen i Fredericia. Foto: AVISEN

Fredericia har længe været Danmarks uofficielle hovedstad for musicalteater, og dette bliver kun understreget af de seneste bevægelser ved Fredericia Musicalteater.

– Det betyder alt, at kulturen altid lever lige under overfladen i Fredericia; at vi så ser de dygtige profiler og navne komme tilbage på scenen er fantastisk. Fredericia er en hovedstad for musicalteater. Det har vi hele tiden været. Næste mål er at blive ved med at vise det bedste, vi kan. Derudover skal vi tro på, at når vi gør det, så er alt godt. Vi lever og leverer det potentiale, vi er, forklarer Østergaard.

Martin Skriver, AHA Creations. Foto: AVISEN

Men visionerne stopper ikke ved at importere succeser; der er en dybere drøm om selv at producere originale værker. Østergaard reflekterer over tidligere succeser som ‘Shu-bi-dua’ og ‘Seebach’ og lover, at der vil komme mere

– Vi ser til London og New York, der er verdensscenerne, derfor samler vi også forestillinger op fra den hylde. Følgetonnen er en ambition og plan, hvor vi skal producere selv fra bunden af også, som vi gjorde ved Shu-bi-dua og Seebach. Hvor lang tid, der går er svært at sige, men det kan sagtens være efter Wicked, slutter Anders Østergaard.