Det er snart to år siden, at Elgiganten Fredericia så dagens lys. Butikschef Edina Ljeskavica er stolt af sin butik og har mange kunder forbi i løbet af en dag. I dag er man meget mere rådgiver end tidligere, og den ændring kombineres med, at kunderne i dag ofte er meget velinformeret om produkterne.

– Elgiganten Fredericia er en elektronikforretning, hvor vi tilbyder kunderne alt indenfor elektronik, herunder hvidevare, tech, gaming og telefoner. Vi favner alle de spændende produkter, man kan få i dag, forklarer Edina Ljeskavica, der er butikschef i Fredericia.

– Vi har arbejdet strategisk med at favne onlinekunden, men også den fysiske kunde, der kommer ind. For os er det lige meget, hvilken kundetype det er, det vigtige er, at kunden får det, som kunden har behov for. De kunder, der kommer i fysiske butikker vil ofte gerne se produkter, hvad produkterne kan og mange kommer også nysgerrige på den nye teknologi, som vi kan rådgive dem i. Vi har på daglig basis lancerede Apples nye telefoner, VR3 og meget andet, som kunderne gerne vil se. Vi gør det også nemt for kunden ved, at vi har varerne i butikken, tilføjer hun.

Der er sket ændringer i kundemønstre. I dag ved kunderne rigtig meget om produkterne.

– Kunderne er velinformeret nu om dage. Blot sådan noget som smartphone-markedet og telefoner, så er der sket meget. Man er i gang med smartphone nummer 10. Så findes der kunder, der søger vores hjælp til, hvordan man kobler dem til andre devices, men de fleste vil bare se dem “live”, siger Edina Ljeskavica.

Skal man arbejde i branchen i dag, så kræver det samtidig en stor portion viden og nysgerrighed.

– Man skal være meget interesseret i vores produkter, men også kunne vejlede kunderne. Mange kunder spørger også os, hvad vi selv bruger, så vi er blevet mere rådgivere. Da jeg startede i branchen, var jeg nok ikke den store technørd, men man kan dykke ned i mange områder, når man har arbejder her. Gaming, tech, og generel lyst til at lære og dele viden, siger Edina Ljeskavica.

– Jeg har et spændende job. Vi arbejder i et spændende varehus, hvor vi skal arbejde sammen på kryds og tværs af afdelinger. Ingen hverdage er ens, der sker altid noget, som man skal tage sig af. Jeg laver alt fra ledelse til at fylde varer op på hylderne. Jeg tror, at folk er vant til at være i en anden rolle. Vi har nok et andet perspektiv på tingene som generation, så man er med på en anden måde, når man skaber relationer.