Marts måned i 2023 blev en milepæl for Liv Lykkegaard, da hun trådte ind i den betroede stilling som borgerrådgiver i Fredericia Kommune. Hendes vej til denne rolle har været præget af forskellige og værdifulde erfaringer som borgervejleder og veterankoordinator.
I sommeren 2021 stoppede Liv som veterankoordinator i Fredericia Kommune. Nu er hun tilbage på den samme arbejdsplads igen, men denne gang som borgerrådgiver.
– Dette job har genoplivet den nære borgerkontakt, jeg længtes efter i mit daglige arbejde. Med et urokkeligt fokus på at forbedre kvaliteten og udføre det gode arbejde, stræber jeg efter at løfte vores kommune til nye højder, siger Liv.
Hun dykker ned i sine tidligere roller og udtrækker værdifulde læringsdele, som hun har taget med ind i det nye job.
– Jeg har lært vigtigheden i det med at få afstemt samarbejde med borgere og forvaltningen, og inddragelsen af tværfaglige samarbejde både internt og eksternt. Jeg arbejder lidt med en balance med at understøtte og lave ‘hul’ igennem og skabe tillid til og med forvaltningen og borgerne, og udover det fører jeg tilsyn om de overholder lovgivningen, siger Liv Lykkegaard.
Som borgerrådgiver, er det essentielt for Liv at balancere mellem at være en vejleder og en tilsynsførende, alt imens hun bevæger sig fremad. Hun er hurtig til at indrømme, at ingen er fejlfri, og at det altid er vigtigt at fokusere på løsningerne hvilket ofte også er oplevelsen i samarbejdet med forvaltningen, snarere end fejlene. Hun siger med en vis lethed.
– Verden drejer rundt. Jeg laver også fejl. Lad os tage de lavt hængende frugter, og få det til at lykkedes også med fokus på borgernes retssikkerhed siger hun.
Men med nye ansvarsområder, følger også nye udfordringer. For Liv er det at navigere i den nye organisationsstruktur, som hun siger.
– Den øverste del og omkonstrueringen samt afdelingsnavnene skal jeg lige finde rundt i, men nedad i linjerne er der mange gode samarbejdsrelationer.
Borgerrådgiverens rolle er unik og utrolig væsentlig, og Liv anerkender dette fuldt ud.
– Min fornemmeste opgave er at blive arbejdsløs, siger hun.
Det er et udsagn, der lyder paradoksalt ved første øjekast, men det signalerer hendes ambitiøse ønske om at udvikle et system, hvor borgernes behov er så godt mødt, at hendes rådgivende rolle bliver mindre nødvendig. I sin korte tid i stillingen har Liv oplevet en enorm støtte fra både interne og eksterne samarbejdspartnere .
– De har taget godt imod mig. Der har også været rygdækning fra eksterne aktører, og den tidligere borgervejleder har lagt gode ord ind for mig, slår Liv fast.
Liv har dog ikke kun hvilet på sin tidligere erfaring og den velvilje, hun har mødt. Hun har taget aktivt ejerskab over sin rolle.
– Jeg er glad for, jeg ikke er grøn. Jeg har haft snuden i selve profilen før , siger Liv og forklarer, at stillingen er defineret i styrelsesvedtægterne, men vigtigheden ligger i balancen mellem at være en vejleder og mægler for borgerne og kommunen så samspillet og samarbejdet kan lykkedes bedst muligt for alle parter.
Liv har en betydelig baggrund, der har rustet hende til denne position.
– Jeg er uddannet socialrådgiver og har været hele vejen rundt kommunens forskellige afdelinger, og så så har jeg taget en Master i rehabilitering og en coach uddannelse, samt en projektleder uddannelse, og jeg har mange års praktisk erfaring, siger hun.
Hun er også i stand til at trække paralleller mellem hendes tidligere roller og den nuværende.
– Det har ikke været fordi jeg ikke ville arbejde som det i tidernes morgen. Det var en tidsbegrænset stilling som borgervejleder. Der var ikke grundlag for at vi var to. Jeg blev derefter ansat som veterankoordinator, en stilling der rummede mange af de samme elementer, siger Liv Lykkegaard.
For Liv er borgerrådgiverens rolle ikke blot et job, men en mission.
– Funktionen er væsentlig og nødvendig. Man skal sikre sig borgernes rettigheder. Jesper (Jesper Gottlieb, den tidligere borgervejleder, red.) havde gjort et godt stykke arbejde, og det ville jeg gerne fortsætte, siger hun.
Som borgerrådgiver er det essentielt at vedligeholde et tæt forhold til både forvaltningen og det politiske niveau. Liv anerkender dette.
– Det med hele tiden at have løbende forventningsafstemning med forvaltningen og videns dele med det politiske niveau og så hive fat i de lavt hængende frugter, forklarer Liv.
Liv har en omfattende erfaring fra forskellige afdelinger, og det kommer hende til gode nu.
– Det har været det specialiserede område, jobcenter, børn/familie,, og hjælpemidler. Jeg har været rundt om næsten det hele. Dette giver mig en yderst alsidig baggrund, som jeg kan trække på, siger Liv.
Liv anerkender også de emotionelle barrierer, der kan gøre det svært for nogle at søge hjælp for alle mennesker.
– Vi er ikke opdraget til at bede om hjælp. Det kan godt være grænseoverskridende, og folk kan synes, det er flovt at være havnet i systemet, siger Liv og fremhæver, at ingen skal føle skam ved at bede om hjælp, og at det at søge hjælp er en styrke, ikke en svaghed.
Men Livs vision går ud over det individuelle niveau, og hun ser ser potentialet i et stærkere, mere sammenhængende samfund.
– Det kan være med til at løfte et samarbejde, og så er det ikke sårbart, når vi samarbejder på tværs kan vi. kan løfte og understøtte hinanden. I foreningen Retssikkerhed for alle er der allerede et tæt samarbejde, da de er med som besidder i flere af de sager, jeg er inde over, slutter Liv.
Liv Lykkegaard har træffetid mandag og onsdag mellem klokken 10-14, og torsdag mellem kl. 9 -17, hvor det i tidsrummet 9 – 12 er i Medborgerhuset.