Når virksomhederne i Fredericia hvert år samles for at hylde de bedste inden for Corporate Social Responsibility (CSR), er det ikke blot en anerkendelse af et års arbejde. Det er også en fejring af en fornyet forståelse for, hvordan forretning kan og bør fungere i det 21. århundrede. For Linde A/S, der vandt CSR-prisen sidste år, har prisen haft en dyb og varig indvirkning på virksomhedens kultur, dens forhold til samfundet og dens måde at gøre forretning på.
CSR-prisen i Fredericia blev tirsdag eftermiddag uddelt i ADP Loungen i Fredericia Idrætscenter. Arrangementet, der trak en bred skare af det lokale erhvervsliv, bød på mulighed for netværk, underholdning af Thomas Jensen, oplæg af koncernchef Henriette Kort Graversen og introduktion af Business Fredericias nye erhvervsplaymaker, Ruth Axø.
Før uddelingen af dette års pris fik sidste års vinder, Torben Eriksen fra Linde A/S, ordet. Med stor entusiasme og dyb indsigt delte han erfaringerne fra det forgangne år, hvor Linde A/S havde haft æren af at være indehaver af CSR-prisen
– Vi vandt den sidste år, og det bragte glæde i hele virksomheden. Der var en euforisk stemning, og det fejrede vi på behørig vis, fortæller Torben Eriksen.
Men det er ikke kun den umiddelbare glæde ved at vinde, der har haft betydning. Prisen har også skabt en fornyet stolthed og tro på virksomhedens arbejde med CSR.
– At have et arbejde betyder meget socialt, og det giver en noget at tale om, når man kommer hjem, siger Eriksen, og understreger, at prisen har haft en mærkbar indvirkning på virksomhedens kultur. – Det gjorde en kæmpe forskel, ikke mindst i ugerne efter, siger han.
Denne fornyede stolthed og tro har også haft konkrete fordele for Linde A/S, når virksomheden står over for store udbud.
– Stemningen har ændret sig, når vi har haft store udbud og de spørger om vores forhold til CSR. Så viser vi prisen. Det siger det hele, forklarer Eriksen.
CSR-prisen er ikke kun en anerkendelse af Linde A/S’s arbejde indtil nu, men også en opmuntring til at fortsætte og udvikle deres CSR-initiativer.
– Vi har gjort, hvad vi kunne for at leve op til prisen, afslutter Eriksen.
CSR-prisen i Fredericia er således meget mere end en ceremoniel anerkendelse. Den er en påmindelse om vigtigheden af virksomheders sociale ansvar, og dens potentiale for at skabe positiv forandring både internt i virksomhederne og i det omkringliggende samfund. For Linde A/S har prisen været en katalysator for forandring, en kilde til stolthed, og et bevis på, at deres engagement i CSR ikke kun er godt for samfundet, men også for virksomheden selv.