Femern og DanLink er bagud 0–5 til ADP og Dry Port. Femernforbindelsen bliver en teknisk bedrift – men også en logistisk blindgyde. Femern leder tog gennem landet, Fredericia sørge for, der også skabes værdi i landet.
Når Femern åbner (formentlig i 2029), får vi en direkte, elektrificeret jernbanekorridor fra Sverige til Tyskland. Den bliver hurtig og effektiv – men også en ren transitvej, hvor godset kører uden om Jylland og dermed uden om Danmark som logistiknation. Historien gentager sig: DanLink 2.0. Færre stop, mere støj, mindre værdi.
Fredericia – Danmarks logistikmotor, som Jeg vil sikre rette forhold. Styrken ud over et solidt lederskab er: Dybvandskajer, direkte adgang til motorvej og jernbane, et voksende logistik- og energicentrum i Taulov. Vi kan det, Femern ikke kan – stoppe, omlaste, klarere og forædle gods. Her skabes arbejdspladser, her bygges grøn industri, og her omsættes transit til dansk værdi.
Mine udviklingsideer helt uden at være ekspert på området er i 8 hurtige træk:
- Multimodal maks: Skib–bane–vej på samme matrikel med ét bookingsystem og døgnåbne slots.
- Taulov 2.0: Flere højautomatiserede lagre, køl/frys og told-/inspektionsfaciliteter on-site.
- Grøn drift som standard: El-lokomotiver, shore power, biogas og P2X-partnerskaber til import, lagring og bunkring.
- Rail-first: Faste “Fredericia Shuttles” til Aalborg, Aarhus, Esbjerg, Odense og København.
- Data før diesel: Live kapacitetsstyring, sporing og præcise ankomstvinduer – mindre kø, mere flow.
- Kompetencehub: Uddannelsesspor med erhvervsskoler og AMU – logistik, jernbane, told, lagerrobotik og ADR.
- Én dør ind: I stedet for at en virksomhed skal rundt mellem kommune, havn, miljømyndigheder, beredskab, vejmyndighed og erhvervskontor, får de én koordineret indgang – et Fredericia Logistics One-Stop-kontor.
- Global gateway: Fredericia skal kunne klarere varer direkte til og fra oversøiske lande – med told, sikkerhed og fuld digital dokumentation. Ved bevaret den jyske jordforbindelse bliver vi Danmarks mest effektive eksport- og importport HUB, – kan med rette omhu blive globale.
Port of Rotterdam, Port of Antwerp, Port of Hamburg er alle stærke konkurenter tæt på store industrielleområder med et europæisk flodsystem hvor flodpram kapacitenten sammen med landstransporten kan håndtere den transportmæssige side af logistikken.
Fremtiden er: Samarbejde, ikke overlap. Ved at styrke Fredericia som hub undgår vi, at fragmenterer logistikken i tre retninger i Danmark. Femern kan tage transitten. Aarhus og Esbjerg kan tage noget af eksporten. Fredericia skal være knudepunktet, der forbinder det hele – hvor tog, skib og lastbil mødes. Der hvor værdien skabes og bliver i Danmark, men med forbindelser til de øvrige Europæiske HUB’s.




