POLITIK. Lukningen af Danmarks Port har skabt voldsomme reaktioner i Fredericia. Fredericia Shopping, Grundejerforeningen og flere lokale erhvervsdrivende mener, at kommunen handlede uden at inddrage dem. Butikker taler om omsætningsfald på op til 20 procent – men Venstres byrådsmedlem og medlem af Teknisk Udvalg, Kenny Bruun Olsen, fastholder, at arbejdet var akut og ikke kunne vente.
Kunne det vente? Kunne man have talt mere med de erhvervsdrivende inden? De spørgsmål kender Kenny Bruun Olsen godt. Han fortæller, at man har debatteret det hele meget grundigt.
«Ja, og det havde vi faktisk også oppe til diskussion,» siger han og henviser til, at selve lukningen kom hurtigt. «Ikke at de ikke skulle inddrages, men det kom så pludseligt, som det gjorde. Der var flere ting, der spillede ind. For det første skulle arbejdet ske inden frosten kom. For det andet var der folk, der kunne nu. Og for det tredje var Danmarks Port så usikker, at hvis en bil kørte ind i midtsøjlen, ville den formentlig brase sammen. Så når alle de ting pludselig falder sammen, så skal man bare gøre det nu.»
Han erkender, at han selv er frustreret over manglende planlægning. «Jeg er også irriteret over, at vi ikke kunne få en bedre plan for det her. Ja, det er jeg. Men når vi står med en trussel om, at en bil kan køre ind i en pille, og den så vil bryde sammen, så har vi et kæmpe problem.»
Når spørgsmålet falder på dialogen med de erhvervsdrivende, svarer han: «Det er selvfølgelig vigtigt med dialog, men det, der er vigtigst, er, at der ikke sker en ulykke. Jeg vidste aldrig, at Danmarks Port stod så slemt til, som den gjorde. Om det er, fordi nogen ikke har fortalt os det, ved jeg ikke. Men jeg er træt af, at dialogen med forvaltningen er for dårlig. Det skal laves om. Der skal ligge en plan, og vi skal være detaljerede inden, så vi er klar, når sådan noget går i gang.»
På spørgsmålet om, der er udarbejdet en konsekvensvurdering af, hvad lukningen betyder for handel, trafik og byliv, svarer han: «Nej, det tror jeg ikke, der er. Men alle ved, at det er irriterende, og alle ved, at det er noget, man helst vil undgå.»
Da han bliver spurgt, om man så kan sige, at beslutningen er truffet på et fagligt grundlag, siger han: «Det faglige grundlag er, at hvis vi ikke gør det, kan Danmarks Port risikere at styrte sammen, hvis en bil rammer pillen. Det overgår alt. Sikkerheden må komme først.»
Om der er blevet set på alternative løsninger som natarbejde eller etaper, svarer han: «Nej, det har man ikke gjort. Hvis entreprenøren siger, at jeg kan på det her tidspunkt og ikke på andre, så kan det godt være, man skulle have gået videre og spurgt, om de kunne arbejde om natten eller noget andet. Det har man ikke gjort. Og jeg er helt med på, at det kunne være rart, hvis vi havde penge nok til at sige, at I arbejder kun om natten. Men så er der et andet problem: der bor folk rundt omkring, og det støjer også. Det er næsten pest eller kolera.»
Han erkender, at hensynet til de erhvervsdrivende ikke har været det førende. «Ja, men hensynet bliver overrulet af sikkerheden. Det er sådan, jeg ser det.»
Om muligheden for andre løsninger siger han: «Så skulle vi have taget en ny budrunde, og det når vi ikke, inden det bliver vinter. Det er ikke bare sådan lige at gøre. Folk tror, det er nemt, men det er det ikke. Det, der kunne være nemt, var, hvis man havde lavet en hurtigere og bedre analyse af Danmarks Ports tilstand. Men lige pludselig finder vi ud af, at det er skidt, og så skal der ske en masse nu. Vi må ikke ende med et nedstyrt eller et dødsfald. Det ville være helt forfærdeligt.»
Da emnet falder på butikkerne, der mister op til 20 procent af omsætningen, svarer Kenny Bruun Olsen med bekymring: «Det er jeg meget ked af. Virkelig. Vi er her for at skabe gode rammer, og her må jeg sige, at vi skulle have været mere på forkant. Det vil jeg gerne medgive. Men det er sådan noget, vi kun kan blive bedre til. Jeg synes også, at vi på et tidspunkt talte om, at der skulle være en plan på kommunens hjemmeside, så folk kunne se, hvad der skulle ske. Jeg har ikke set den plan, og det har du heller ikke, vel? Så den må vi også få på plads.»
Da spørgsmålet kommer direkte: Skal de erhvervsdrivende bare æde den? svarer han uden tøven: «På nuværende tidspunkt kan vi ikke gøre andet. Det kan man ikke. Når der er fare for nedstyrtning, kan man ikke begynde at tale om omsætning. Det kan man ikke. Det er umuligt.»
Han har selv ikke set den tekniske dokumentation for nedstyrtningsfaren. «Jeg tror, den findes, for ellers havde vi nok ikke fået det at vide. Jeg har ikke set det personligt, men jeg har fået at vide, at hvis ikke vi gør noget nu, kan den ikke holde til påkørsel. Så vil den bare bryde sammen.»
Når han ser tilbage på forløbet, er der ting, han gerne ville have gjort anderledes. «En meget mere detaljeret plan for, hvornår sådan noget skal ske. Man har jo lavet små huller for at se på konstruktionen og metallet. Hvis rosten tager fat i armeringen, så går det galt. De huller blev lavet for lang tid siden, og der burde man have sagt: Her er planen, ellers risikerer vi nedstyrtning. Vi fik bare at vide, at den så skidt ud. Men hvad er skidt? Er det fare 1, 2, 3 eller 4? Det har vi aldrig fået at vide i detaljer, og det bør vi.»
Han mener, at sådanne projekter skal varsles meget tidligere. «Det skal varsles. Men uanset om det var varslet eller ikke, ville det have gjort ondt. Hvis det kunne holde så lang tid, ville vi sikkert også have haft en omsætningsnedgang der. Der vil altid være et fald, når sådanne ting skal laves. Det er bare den sure pligt, som det nu engang er.»
Læs også