15.8 C
Copenhagen
søndag 13. juli 2025
Annonce

Markant færre studenter går direkte videre med uddannelse

0

STUDENT. Blot én ud af ti studenter fra årgang 2024 gik direkte videre med en ny uddannelse, viser en ny analyse fra Danmarks Statistik. Det er et markant fald sammenlignet med tidligere år, hvor tendensen har været, at langt flere valgte at gå i gang med videre studier straks efter studentereksamen.

Ifølge analysen fra Danmarks Statistik er der tale om en klar ændring i unges uddannelsesvaner over det seneste årti. Mens en fjerdedel af studenterne i 2014 fortsatte direkte efter gymnasiet, var det kun omkring ti procent fra sidste års studenterårgang.

Tendensen gælder også, når man kigger på studenter, der tager ét eller to sabbatår. Af studenterne fra 2023-årgangen var blot 27 procent begyndt på en uddannelse ét år efter afsluttet gymnasium. For ti år siden, hos 2013-årgangen, lå dette tal helt oppe på 59 procent. To år efter eksamen var 55 procent af studenterne fra 2022-årgangen i gang med en uddannelse, mod 77 procent af 2012-årgangen.

Stor forskel på tværs af herkomst

Analysen viser også tydelige forskelle, når man ser på studenternes herkomst. Studenter med dansk oprindelse vælger langt hyppigere sabbatår. Kun 8 procent af studenterne med dansk oprindelse gik i gang med en ny uddannelse tre måneder efter studentereksamen i 2024. Blandt studenter med indvandrerbaggrund var tallet væsentligt højere, nemlig 32 procent, mens det blandt efterkommerne var 28 procent.

Universiteterne er stadig mest populære

Når studenterne vælger at læse videre, er universiteterne det foretrukne uddannelsesvalg. Blandt de studenter, der gik direkte videre med uddannelse i 2024, valgte 41 procent at starte på en bacheloruddannelse på universitetet. Professionshøjskolerne fulgte efter med 30 procent. Samtidig valgte 16 procent en erhvervsfaglig uddannelse, og 12 procent startede på en kort videregående uddannelse.

Herkomst spiller også ind på typen af uddannelse, der vælges. Blandt studenter med dansk oprindelse, som gik direkte videre, valgte hele 20 procent en erhvervsfaglig uddannelse. Blandt studenter med indvandrerbaggrund og efterkommere var tallet langt lavere – henholdsvis 4 procent og 3 procent.

Analysen er baseret på data fra Danmarks Statistik, der netop har offentliggjort tallene for studenternes uddannelsesvalg frem mod 2024.

Kilde: Danmarks Statistik (Nyt fra Danmarks Statistik nr. 191, 23. juni 2025)

Annonce

Solid vækst hos Lavazza Danmark: Øget eksport og fokus på kvalitetskaffe driver udviklingen

0

BUSINESS. Lavazza Danmark, der står bag de kendte kaffemærker Merrild og Lavazza, præsenterer et godt regnskab for 2024. Virksomheden oplever solid vækst, der blandt andet skyldes danskernes stigende interesse for kvalitetskaffe og en øget eksportandel.

Virksomheden har oplevet fremgang i alle salgsled – fra dagligvarehandlen til erhvervskunder, restauranter og caféer. Desuden er eksporten vokset fra 51 til 56 procent, hvilket har haft stor betydning for årsresultatet.

Interessen for friskkværnede kaffebønner er steget markant blandt danske forbrugere, som i stigende grad vælger mærkevarer. Merrild holder fortsat en stærk position på markedet for filterkaffe, og brandet markerede i 2024 sit 60-års jubilæum som det mest solgte mærke inden for filterkaffe i Danmark.

Virksomheden har haft en stabil vækst de seneste år, og omsætningen i 2024 steg med 32 procent. Direktør for Lavazza Danmark, Tom Faurschou, fremhæver virksomhedens kvalitetsfokus som afgørende for resultatet:

»Vi er tilfredse med resultatet for 2024, især fordi det har været et udfordrende år med geopolitisk uro, klimamæssige udfordringer og stigende råvarepriser. Alligevel ser vi, at danskerne i stigende grad ønsker kvalitet og den caféoplevelse, de kender, også derhjemme. Det har uden tvivl styrket vores markedsposition.«

Virksomheden oplevede i 2024 desuden vækst i både detailhandel og B2B-segmentet med nye kunder, især inden for restaurationsbranchen.

Attraktiv arbejdsplads med høj medarbejdertilfredshed

Lavazza Danmark beskæftiger i dag 90 medarbejdere og arbejder aktivt for at skabe en arbejdsplads med høj trivsel og inklusion. I 2024 opnåede virksomheden en medarbejdertilfredshed på 97 procent og kom på listen over Danmarks Top 25 virksomheder hos Great Place to Work® i kategorien for virksomheder med 50-499 ansatte.

Virksomheden har introduceret initiativer som GAP FREE-dage med fokus på inklusion, ligestilling af barselsvilkår for mænd og kvinder samt fleksible arbejdstider for seniorer.

»Vi er stolte af vores økonomiske resultater, men vi er mindst lige så stolte af vores arbejdsplads. Vi ønsker, at arbejdslivet skal kunne tilpasses medarbejdernes forskellige livsfaser, og det er vigtigt for os at skabe en kultur, hvor medarbejderne trives,« siger Tom Faurschou.

Fokus på bæredygtighed og ansvarlighed

I den netop offentliggjorte bæredygtighedsrapport fra Lavazza Group beskrives virksomhedens fremskridt inden for miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige indsatser (ESG). Rapporten fremhæver blandt andet Lavazza Foundation, en nonprofit-organisation, der arbejder med projekter i kaffeproducerende lande. Også medarbejdernes ambassadørprogram, som giver indsigt i værdikæden fra kaffeplantage til forbruger, nævnes.

Lokalt samarbejder Lavazza Danmark desuden med flere organisationer, herunder Danmarks Naturfredningsforening, Muskelsvindfonden og senest Fødevarebanken, hvor virksomheden donerer overskudsvarer og kaffe til velgørende formål.

Fakta om årsregnskabet 2024

Annonce

Kæden eller integriteten, hvad vælger du, Tommy?

0

Når man som konservativ spidskandidat, takker nej til, i valgforbundet at skrive under på, at borgmesterkæden ikke må skaffes via socialdemokratiske stemmer, så sender man signalet, at Tommy Rachlitz Nielsen har kig på kæden, koste hvad det vil. Ikke “forhandlingens frihed”. 

Jeg siger: 

Man kan godt få borgmesterkæden ved at gå i seng med modstanderen, men så skal man ikke forvente at kunne se sig selv i spejlet bagefter. 

I stedet for at stå vagt om et fælles borgerligt projekt, melder Det Konservative Folkeparti ud, at:

• De ikke ønsker forandring i Fredericia byråd.

• Man ligner blå, men være rød, for at komme til magten.

• De frygter at tabe indflydelse i et borgerligt fællesskab.

• De holder døren åben for status quo, i ny emballage.

Tommy Rachlitz Nielsen vil hellere have en hånd på rattet i en socialdemokratisk bil end at dele nøglerne til en borgerlig fremtid. Det er ikke lederskab, men overlevelse på magtens bagsæde, samt baglokalepolitik og studehandler hvor borgerne først ser hvad de har stemt på, når rævekagen er skåret. Magt for enhver pris, ikke en tydelig troværdig politisk linje. 

De, som troede, at en stemme på C var en blå stemme kan blive skuffet. Nu ligner det mest af alt en stemme på varm luft og en rød borgmester med en blå roset på låget.

Vælgere, der ønsker et politisk skifte, bemærk Liberal Alliance ikke har solgt løfterne fra sidste valgkamp for ussel mammon. Vi går til valg med ren samvittighed, en klar borgerlig profil og et kandidathold baseret på kvalitet, ikke kvantitet.

Vi ønsker systemskifte, ikke magten for magtens skyld. Vi ønsker at ændre den måde, der føres politik på i Fredericia. Fredericia fortjener bedre. Borger der ønsker klare linjer, ærlig liberal politik og ingen røde rævekager, sæt krydset ved liste I, Liberal alliance. Jeg, Poul Rand står inde for vi ikke svigter vælgerne.

De konservatives landsmålinger halter, Pape-effekten er fordampet, nu forsøger Tommy at iscenesætte en ny udgave af balletten “Den Døende Svane”. Men, skal den politiske ballet virkelig være så ynkelig at se på? det er opportunisme forklædt som “forhandlingsrum.”

Vil Tommy sikre et borgerligt flertal, eller blot en konservativ borgmester?

Den politiske kat har ikke 9 liv.

Annonce

Region Syddanmark sætter ind mod lange ventetider i psykiatrien

0

REGION. Region Syddanmark tager nye skridt for at forbedre indsatsen for borgere med psykiske lidelser. Med etableringen af nye ADHD-klinikker, øget kapacitet i psykiatrisk speciallægepraksis og en ny aftale med praktiserende psykiatere samt børne- og ungdomspsykiatere, der økonomisk tilskynder øget aktivitet, vil regionen nedbringe ventetider og sikre mere sammenhængende behandlingstilbud.

Et centralt initiativ til at reducere ventelisterne er oprettelsen af én til to specialiserede ADHD-klinikker målrettet voksne med let til moderat ADHD. Klinikkerne skal give hurtigere adgang til både udredning og behandling. Klinikkerne vil blive ledet af en speciallæge i psykiatri, suppleret med andre fagprofessionelle som speciallæger i almen medicin og erfarne sygeplejersker. Der vil være særlig fokus på grundig lægelig udredning, så eventuelle samtidige lidelser opdages og behandles korrekt.

Klinikkerne skal arbejde tæt sammen med den regionale behandlingspsykiatri, således at patienter, der har behov for en anden behandling, kan sikres en nem overgang. Den første klinik forventes at åbne ved Friklinikken i Grindsted i sensommeren 2025. Herefter planlægges en anden klinik som forsøgsordning, forudsat at Sundhedsministeriet giver sin godkendelse. Denne klinik forventes etableret i Odense-området.

Der er afsat 10 mio. kr. årligt fra regionens andel af midler fra Sundhedsreformen 2024 til driften af klinikkerne.

Flere speciallæger skal nedbringe ventetider

Samtidig udvides kapaciteten i psykiatrisk speciallægepraksis. Regionen har inden for det seneste halve år udmøntet og besat ydernumre i psykiatri i Svendborg og Vejen. Nu oprettes et nyt ydernummer i den jyske del af regionen, ligesom en eksisterende delepraksis i Nyborg opgraderes med mere kapacitet. Målet er at styrke behandlingstilbuddet og imødekomme stigende efterspørgsel og lange ventetider.

Der oprettes desuden et nyt ydernummer i børne- og ungdomspsykiatrien i enten Haderslev, Sønderborg, Tønder, Aabenraa eller Esbjerg Kommune. Regionen har i dag fire speciallægepraksis i børne- og ungdomspsykiatri.

Regionsrådet har desuden besluttet at indgå en ny aftale med de praktiserende psykiatere samt børne- og ungdomspsykiatere i regionen. Aftalen gør det økonomisk mere attraktivt at behandle flere patienter, idet de økonomiske begrænsninger, som normalt reducerer honorarer ved høj aktivitet, midlertidigt ophæves. Erfaringer fra en lignende aftale i 2024 viste, at dette førte til en markant stigning i antallet af patienter, der blev behandlet.

Politisk opbakning til samlet indsats

Mette Bossen Linnet (V), udvalgsformand for Psykiatri- og Socialudvalget i Region Syddanmark, ser frem til, at patienterne får hurtigere og mere helhedsorienteret hjælp:

»Vi har en klar forpligtelse til at forbedre adgangen til psykiatrisk behandling. Flere psykiatripraksis og en stærkere økonomisk aftale med de nuværende praktiserende psykiatere udgør sammen med de nye ADHD-klinikker en samlet indsats, der kommer til at gøre en mærkbar forskel.«

Pernelle Jensen (V), udvalgsformand for Udvalget for Det Nære Sundhedsvæsen i Region Syddanmark, supplerer:

»Vi ser et stigende behov for psykiatrisk hjælp, og det kalder på målrettede og sammenhængende løsninger. Øget kapacitet i psykiatripraksis styrker det nære sundhedsvæsen, og det specialiserede tilbud til ADHD-udredning og behandling er en hjælp til både borgerne og almen praksis, samtidig med at det aflaster praktiserende psykiatere. Med disse tre initiativer tager vi et stort skridt mod at komme de lange ventetider til livs.«

De tre initiativer spiller tæt sammen med Region Syddanmarks kommende psykiatriplan for 2026-2032 og den nationale 10-årsplan for psykiatrien. Finansieringen sker primært via nationale psykiatrimidler og midler fra sundhedsreformen.

Annonce

Fredericia Håndboldklub klar med spændende opstartsprogram

0

SPORT. Fredericia Håndboldklub er klar med et spændende og ambitiøst opstartsprogram for Ligaherrerne. Programmet starter med en spektakulær kamp mod Champions League-vinderne fra Magdeburg i Harzen, Tyskland, præcis som i 2023, hvor Magdeburg også vandt det prestigefyldte trofæ.

Direktør for Fredericia Håndboldklub, Thomas Renneberg-Larsen, ser med både glæde og humor frem til opgøret:

»Vi starter til Tyskland, hvor vi spiller opvisningskamp mod Magdeburg – nøjagtigt som vi gjorde i 2023, hvor de vandt Champions League. Måske vil de fremadrettet gerne møde os hvert år; det ser jo ud til, at det bringer held og Champions League-trofæer,« siger Thomas Renneberg-Larsen med et glimt i øjet.

FHK åbner opstartsprogrammet i Harzlandhalle i Ilsenburg, Tyskland, den 30. juli kl. 19.30, mod Magdeburg. Derefter fortsætter holdet videre mod Hamburg, hvor modstanderen er HSV Hamburg den 1. august kl. 16.00 i Qbeyond Arena.

Tilbage på dansk grund spilles yderligere fem testkampe i Middelfart Sparekasse Arena, hvor Fredericia-fans får mulighed for at opleve holdet i stærke kampe mod både danske og internationale modstandere:

  • 5. august kl. 18.00: TMS Ringsted
  • 10. august kl. 16.00: Drammen (Norge)
  • 13. august kl. 18.00: SønderjyskE
  • 16. august kl. 13.00: HC Aarhus
  • 21. august kl. 17.30: Ribe-Esbjerg HH

Den 29. august kl. 20.00 er der så for alvor alvor på spil, når turneringen starter med en spændende kamp mod BSH.

Læs også

Annonce

Frivillighed og fællesskab bag kultursucces i Fredericia

0

EVENTS. 2024 blev året, hvor Fredericia Live satte nye rekorder på alle parametre. Foreningen bag byens populære spillesteder Tøjhuset og Eksercerhuset kunne tælle næsten 39.000 solgte billetter til i alt 240 arrangementer. Resultatet blev et solidt overskud på godt 1,45 millioner kroner – men bag tallene gemmer sig en lang historie om hårdt arbejde, frivillighed og en by, der efterhånden har markeret sig tydeligt på det kulturelle Danmarkskort.

Martin Andersen, en af Fredericias fremtrædende kulturprofiler og gennem mere end 20 år formand for Fredericia Live, kender om nogen spillets uberegnelige regler. For koncertlivet handler både om timing, fingerspidsfornemmelse og evnen til at fange øjeblikket, inden det forsvinder igen.

»Når vi laver kultur og arrangerer koncerter, er det jo altid et spil på, hvad publikum har lyst til lige om lidt. Vi håber på det bedste, men først når koncerten er i gang, ved vi helt sikkert, om det var det rigtige valg. Sidste år havde vi heldigvis flere store navne, især i Eksercerhuset, som virkelig trak publikum til. Det var afgørende for vores flotte resultat,« fortæller formanden.

Blandt de koncerter, der særligt bliver mindet med både begejstring og et smil på læben, er sidste sommers optræden med det britiske post-punk band White Lies, der gæstede det populære Open Air. Her stod gæsterne tæt pakket i gården bag Tøjhuset og sang med, så taget nærmest lettede. 

Men succesen kommer ikke af sig selv. Fredericia Live har gennem årene skabt et fundament af frivillige, der sikrer, at hjulene altid kører gnidningsfrit rundt. Kirstine Uhrbrand, som er leder af både Tøjhuset og Eksercerhuset, fremhæver den frivillighed som selve nerven i det hele.

»Jeg kan også bare sige, at det i høj grad er de frivillige i Fredericia Live, der er årsagen til, at det hele kan lade sig gøre. Det ville aldrig være muligt uden de over 100 frivillige og de mange lokale foreninger, som aften efter aften møder op og hjælper med alt fra barer til garderober og døren. Det er noget, vi har opbygget gennem mange år,« fortæller hun, og beskriver, hvordan de frivillige ikke kun vender tilbage år efter år, men også aktivt trækker nye ansigter med ind i kredsen, så Fredericia Live hele tiden fornyer sig. Venskaber opstår og styrkes i pauserne mellem koncerterne, hvor oplevelser og indtryk vendes, og nye planer lægges. 

Men frivilligheden gør det ikke alene. Kirstine Uhrbrand peger også på de mange fredericianere, der trofast bakker op om byens spillesteder. Den lokale opbakning er altafgørende for, at arrangementerne overhovedet kan lade sig gøre.

»Og så betyder det selvfølgelig rigtig meget, at vi har en by, der virkelig bakker op om arrangementerne og køber billetterne. Det er utroligt vigtigt for os,« påpeger hun.

Foreningens store overskud fra sidste år åbner op for nye muligheder. Men frem for at putte pengene på kistebunden, ønsker Fredericia Live at geninvestere overskuddet direkte i husene, til glæde for publikum og frivillige. Således kan koncertstederne løbende forbedre faciliteterne.

»Vores mål er ikke at lave penge – det er at skabe kultur. Derfor geninvesterer vi overskuddet i vedligeholdelse og teknisk udstyr, eller til koncerter, som måske ikke sælger så mange billetter, men har et kunstnerisk højt niveau,« forklarer Martin Andersen. Formanden understreger med eftertryk, at foreningens prioritet ligger klart på kvalitet og kulturel mangfoldighed frem for på de sikre og økonomisk mest rentable løsninger.

Fredericia Live har gennem mange år bygget sit ry op omkring mangfoldigheden. Det spænder bredt – fra store rockkoncerter og populære comedyshows til niche-arrangementer med jazz og blues, der måske ikke fylder husene med hundredvis af publikummer, men som skaber et levende musikmiljø med plads til både det velkendte og det eksperimenterende.

Den udvikling, Fredericia Live har gennemgået de seneste årtier, fortæller også en historie. En historie om at turde satse og om at vokse med opgaven. Det hele begyndte med små, intime koncerter i Pakhuset tilbage i 80’erne. Dengang var musiklivet i byen mere beskedent, og folk fra Fredericia måtte ofte søge mod andre byer for at opleve de store navne. Men med etableringen af Tøjhuset og senere Eksercerhuset, har billedet ændret sig radikalt, forklarer formanden.

»Tidligere måtte folk fra Fredericia tage til andre byer for at opleve de store navne, men nu er det omvendt. Vi oplever, at folk fra Kolding og Vejle kommer hertil for at se koncerter. Det er en fantastisk udvikling, som viser, at Fredericia virkelig er kommet på det kulturelle Danmarkskort,« siger han stolt.

Også Kirstine Uhrbrand mærker tydeligt, at Fredericias kulturtilbud efterhånden giver genklang uden for kommunegrænsen. Hun oplever ligeledes, hvordan musikere og bookingbureauer nu selv henvender sig med et ønske om at vende tilbage til Tøjhuset og Eksercerhuset, fordi de tidligere har haft særligt gode oplevelser i byen.

»Vi hører ofte fra musikere, at de elsker at komme her på grund af det fantastiske værtskab, de oplever hos vores frivillige. Det gør os stolte, og det betyder, at vi lettere kan trække både store og små navne hertil år efter år,« forklarer hun.

Men succesen betyder ikke, at Fredericia Live kan hvile på laurbærrene. Den nære fremtid byder nemlig på en række nye udfordringer. Et ændret økonomisk landskab tegner sig efter kommunens seneste budgetforlig, hvor støtten til kulturinstitutionerne bliver gradvist reduceret. Det betyder, at Fredericia Live i stigende grad må finde midlerne i egne lommer for at holde husene kørende.

»Vi har allerede måttet spare omkring 400.000 kroner i år, og om få år stiger besparelserne yderligere. Det betyder desværre, at vi må bruge flere af vores egne penge på drift i stedet for kulturarrangementer, og det kan ramme både aktivitetsniveauet og kvaliteten på sigt,« advarer Martin Andersen, som ser med bekymring på en fremtid, hvor økonomien kan blive strammere.

Formanden anerkender samtidig, at der rundt omkring i landet er kommet større fokus på, hvad kulturarrangementer betyder for lokalsamfundet – også økonomisk. Og selvom besparelserne presser Fredericia Live, glæder det formanden, hvis spillestedernes aktiviteter kan bidrage positivt til byens øvrige liv.

»Der er jo meget opmærksomhed på, hvad kultur faktisk kan generere økonomisk. Når vi holder arrangementer, er det jo ikke kun os, der nyder godt af det. Restauranterne får fyldte borde, hotellerne har flere overnatninger, og byens butikker mærker også en stigende omsætning. Det er vigtigt at få med i det samlede regnestykke,« understreger Martin Andersen, der håber, at man fra politisk side også vil få øjnene op for de mange positive følgevirkninger af et levende kulturliv i Fredericia.

På trods af budgetnedskæringer og nye usikkerheder ser Kirstine Uhrbrand og Martin Andersen dog fortsat lyst på fremtiden. For gennem årtier har Fredericia Live vist sig at være en forening, der med lige dele kreativitet og stædighed kan navigere igennem svære tider og alligevel skabe de musikalske øjeblikke.

»Vi vil blive ved med at præsentere et bredt og kunstnerisk udfordrende program. Publikum skal opleve det velkendte, men også blive præsenteret for kunstnere og genrer, de måske slet ikke vidste, de ville komme til at holde af,« forklarer hun med et smil og fortsætter:

»Jazzforeningen, som arrangerer 20 frokostjazzer om året, og comedyshows, der samler bredt, er gode eksempler på det. Det handler om at skabe balance, så folk både føler sig hjemme og samtidig bliver udfordret.«

Martin Andersen nikker enig og fremhæver, hvordan succesen også skyldes et samarbejdet mellem Tøjhuset og Eksercerhuset, som giver fleksibilitet og mange muligheder, når programmet lægges.

»De to spillesteder spiller fantastisk sammen. Fra intime jamsessions i Tøjhusets café til store, udsolgte koncerter i Eksercerhuset. Den dynamik betyder, at vi kan tilbyde Fredericia og gæster udefra et bredt og mangfoldigt kulturprogram hele året,« siger formanden.

Men virkeligheden er også, at Fredericia Live nu skal finde kreative løsninger på en fremtid, hvor kommunale kroner bliver færre.

»Vi vil helst bruge vores midler på kultur frem for drift, men økonomien presser os. Derfor skal vi være kreative for at fastholde niveauet og stadig levere oplevelser i særklasse,« understreger han.

Det er med andre ord fortsat ambitionen om at skabe musikalske oplevelser af høj kvalitet, som driver Fredericia Live frem, også når økonomiske realiteter ændrer sig.

Annonce

Tommy Rachlitz Nielsen: De Konservative i Fredericia står stærkere end nogensinde før

0
Tommy Rachlitz Nielsen under Tv-interviewet d. 19. juni 2025
Tommy Rachlitz Nielsen under Tv-interviewet d. 19. juni 2025

POLITIK. Fredericia AVISEN havde torsdag d. 19. juni 2025 besøg på STATIONEN af Tommy Rachlitz Nielsen, gruppeformand og spidskandidat for Det Konservative Folkeparti (C) i Fredericia. Valgkampen i Fredericia er allerede godt i gang, og hos Det Konservative Folkeparti er optimismen stor.

I dette Tv-interview gør Tommy Rachlitz Nielsen status før sommerferien på den politiske situation i Fredericia set blandt andet i lyset af sidste år borgmesterskifte, det alternative budgetforlig for 2025-2026 og den begyndende valgkamp frem mod kommunal- og regionsvalget d. 18. november 2025.

Sidst i artiklen finder du linket til Tv-interviewet, hvor du kan se og lytte til det hele.

En politisk travl periode
Spidskandidat Tommy Rachlitz Nielsen fortæller om en intens periode med travlhed og store forandringer, ikke mindst på grund af tidligere borgmester Steen Wrists afgang.

»Siden vi sidst talte sammen, har der været vanvittig travlt på den politiske front. Steen Wrists afgang, den efterfølgende socialdemokratiske valgkamp og budgetforliget sidste år har skabt politiske dønninger. Det har sat gang i Fredericia på en god måde,« siger Tommy Rachlitz Nielsen.

Står uden for nyt valgforbund
Det Konservative Folkeparti står ikke med i det nyligt etablerede borgerlige valgforbund. Grunden er en klausul, som partiet ikke ønskede at tiltræde.

»Man ønskede at have en klausul med, hvor der står, at man ikke kan blive borgmester på socialdemokratiske mandater. Det vil sige, at vi allerede et halvt år før valget, med en underskrift på et stykke papir, udelukker en 30-40 procent af vælgerne fra at have indflydelse på Fredericias politiske fremtid. Det synes vi ikke er ordentligt,« siger Tommy Rachlitz Nielsen.

Han understreger dog, at partiet stadig ønsker en borgerlig borgmester valgt af borgerlige mandater, men ønsker at bevare muligheden for at forhandle efter valget.

»Hvis vi konservative skriver under på sådan et stykke papir, og de andre partier i valgforbundet indgår en alliance, så kan vi bare sidde med hænderne i skødet på valgnatten og gøre ingenting. Det forringer vores forhandlingsmandat helt vanvittigt,« forklarer han.

Historisk stærkt kandidathold
Tommy Rachlitz Nielsen fortæller desuden, at partiet går til valg med det stærkeste hold nogensinde.

»Vi går virkelig ind i valgkampen med løftet pande. Vi har nogle helt fantastiske kandidater. Et hold, som spænder helt vildt bredt. Vores yngste kandidat fyldte 18 i mandags, vores ældste kandidat er over 80. Vi har repræsentanter fra det offentlige, private erhvervsliv og organisationer,« siger han.

Han lægger vægt på, at partiet er enige om de konservative værdier og står samlet både nu og efter valget.

Klar med politisk program efter sommerferien
Efter sommerferien er Det Konservative Folkeparti klar med deres valgprogram, som er udformet i tæt samarbejde med partiets kandidater.

»Vi har lavet et valgprogram, som vi er ved at lægge sidste hånd på. Det er faktisk ikke så meget et valgprogram. Det er mere et politisk program for, hvordan vi ser de næste fire år, hvad vi gerne vil arbejde med, og hvor vi står på enkelte af de specifikke områder. Det er vi ved at lægge sidste hånd på. Det bliver lavet i tæt samarbejde med vores kandidater. Vi har altid vores kandidater med …….For os er det vigtigt, at alle køber ind på de konservative værdier og vores vision om, hvad vi vil med Fredericia. Vi er et fast sammentømret hold, der virkelig står stærkt frem mod valgkampen,« siger Tommy Rachlitz Nielsen.

De konservative grundværdier
Han fremhæver partiets ordentlighed og ansvarlighed, og at man står fast ved tidligere aftaler og henviser bl.a. til den seneste konstitueringsaftale i forbindelse med sidste valg.

»Når vi giver håndslag på noget og laver en aftale, så står vi ved den. Den kontrakt med vælgerne er rigtig, rigtig vigtig,« understreger han.

Tommy Rachlitz Nielsen ser med stor optimisme frem mod valget og håber på en stærkt udvidet konservativ byrådsgruppe.

»Det er en fantastisk kommune, vi har, og vi tror selvfølgelig, at vi bedst udnytter Fredericias muligheder under konservativ ledelse,« slutter han.

Se og lytte til hele Tv-interviewet via linket nedenfor:

Tv-interview m. Tommy Rachlitz Nielsen d. 19. juni 2025

Annonce

Store forskelle i kommunernes administrationsudgifter: Sådan ligger Trekantområdet placeret

0

ANALYSE. En ny analyse fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed viser, at udgifterne til administration og ledelse varierer betydeligt mellem de danske kommuner. I Trekantområdet ses markante forskelle mellem Middelfart, Fredericia, Vejle og Kolding.

I 2024 brugte landets kommuner samlet set 62,5 mia. kr. på administration og ledelse, svarende til 10.463 kr. pr. indbygger. Det er en stigning på knap 1 procent fra året før.

Analysen, der justerer opgørelsen for en mere præcis sammenligning, understreger store lokale forskelle – også når der tages højde for rammevilkår som kommunernes størrelse og socioøkonomiske situation.

Middelfart holder sig under gennemsnittet

Middelfart Kommune har i 2024 formået at holde sine samlede udgifter til administration og ledelse betydeligt under landsgennemsnittet. Kommunen har især holdt lønudgifterne til administrative støttefunktioner, chefer samt decentrale ledere relativt lave. Dog ses der en vækst i udgifterne til personale, der løser myndighedsopgaver, hvor Middelfart i 2024 bruger 2.741 kr. pr. indbygger mod et forventet niveau på 2.298 kr. pr. indbygger. Det giver kommunen en benchmarkingindikator på 119, hvilket betyder, at netop denne udgiftstype ligger 19% over det forventede niveau baseret på kommunens rammevilkår.

Trods denne stigning på det specifikke område ligger Middelfart Kommune samlet set godt i forhold til resten af landet. Det samlede udgiftsniveau vidner om en effektiv administrativ drift, hvor kommunen i flere kategorier opretholder lavere omkostninger end mange sammenlignelige kommuner. Den samlede omkostningsstyring tyder på en god balance mellem nødvendige investeringer i administrativ kapacitet og hensynet til kommunens økonomiske effektivitet.

Kommunens evne til at holde administrationsudgifterne under landsgennemsnittet indikerer således, at Middelfart har fundet en effektiv måde at organisere administration og ledelse på, hvilket frigør ressourcer til andre kommunale kerneområder og tjenester til gavn for borgerne.

Fredericia tæt på gennemsnittet

Fredericia Kommune ligger i 2024 meget tæt på landsgennemsnittet, når det gælder udgifter til administration og ledelse. Kommunens samlede administrationsudgifter udgør 11.134 kr. pr. indbygger, mens landsgennemsnittet er på 10.463 kr. pr. indbygger. Dermed ligger Fredericia lidt over gennemsnittet, men fortsat relativt stabilt og tæt på landets midterfelt.

Udgifterne til administrative støttefunktioner og chefer ligger lidt under det forventede niveau for kommunen, med 4.852 kr. pr. indbygger mod et forventet beløb på 5.417 kr. pr. indbygger. Her viser Fredericia en effektiv styring med en benchmarkingindikator på 90, hvilket indikerer, at kommunen bruger 10 procent mindre end forventet ud fra dens rammevilkår.

Modsat ser det ud på udgifterne til myndighedspersonale, hvor Fredericia bruger 2.699 kr. pr. indbygger, hvilket er højere end det forventede niveau på 2.435 kr. pr. indbygger. Benchmarkingindikatoren på 111 afspejler således, at Fredericia her ligger 11 procent over det forventede niveau.

Når det gælder decentrale ledere, placerer Fredericia sig igen tæt på det forventede, med en benchmarkingindikator på 96. Dermed bruger kommunen stort set de ressourcer, man kunne forvente, hvilket understreger en balanceret økonomisk styring på dette område.

Samlet set har Fredericia Kommune oplevet en beskeden stigning i administrationsudgifterne fra 2023 til 2024 på blot 0,7 procent. Denne stabilitet antyder, at kommunen har fundet en god balance i sin økonomiske styring, hvor man både tager hensyn til kommunens behov for administrative ressourcer og en ansvarlig budgetlægning. Kommunen befinder sig således i en position, hvor der løbende kan optimeres, men uden markante behov for større tilpasninger i administrationsstrukturen.

Vejle holder niveauet stabilt

Vejle Kommune formår i 2024 at holde niveauet for administrationsudgifter stabilt tæt omkring landsgennemsnittet. Kommunen bruger 10.474 kr. pr. indbygger på administration og ledelse, hvilket er en beskeden stigning på 0,6 procent fra 2023. Dette placerer kommunen marginalt over landsgennemsnittet på 10.463 kr. pr. indbygger.

Når man ser nærmere på detaljerne, fremgår det, at Vejle især ligger lidt højere end gennemsnittet inden for lønudgifter til myndighedspersonale og decentrale ledere. Kommunens udgifter til myndighedspersonale er på 2.762 kr. pr. indbygger, hvilket er noget højere end det forventede niveau på 2.361 kr. pr. indbygger. Dette resulterer i en benchmarkingindikator på 117, der betyder, at Vejle Kommune bruger 17 procent mere end det forventede niveau baseret på kommunens rammevilkår på dette område.

Udgifterne til decentrale ledere ligger dog tættere på det forventede niveau, med en benchmarkingindikator på 102, hvilket betyder, at kommunen kun bruger marginalt mere end forventet på dette område.

Samlet set afspejler Vejle Kommunes udgifter en prioritering af specifikke administrative funktioner, især myndighedspersonalet, hvilket kan skyldes særlige behov eller udfordringer i kommunens opgavevaretagelse på netop dette område. Den generelle stabilitet og relativt begrænsede stigning fra 2023 til 2024 viser samtidig, at kommunen opretholder en fornuftig økonomisk styring med fokus på at balancere nødvendige administrative ressourcer med hensynet til økonomisk ansvarlighed.

Kolding – lidt over gennemsnittet

Kolding Kommune ligger i 2024 lidt over landsgennemsnittet med samlede administrationsudgifter på 10.780 kr. pr. indbygger, hvilket er over landsgennemsnittet på 10.463 kr. pr. indbygger. Kommunens udgifter til især administrative støttefunktioner og chefer samt myndighedspersonale ligger over gennemsnittet.

Kolding Kommune har i 2024 brugt 5.192 kr. pr. indbygger på administrative støttefunktioner og chefer, hvilket overstiger landsgennemsnittet på 4.969 kr. pr. indbygger. Udgifterne til myndighedspersonale er også højere med 2.513 kr. pr. indbygger sammenlignet med gennemsnittets 2.374 kr..

Kommunens benchmarkingindikator viser, at især udgifterne til administrative støttefunktioner og chefer ligger 8% over det forventede niveau baseret på Kolding Kommunes rammevilkår (benchmarkingindikator på 108). Myndighedspersonale ligger 11% højere end forventet (benchmarkingindikator på 111). Samlet set ligger kommunens administrationsudgifter 4% over det forventede niveau (benchmarkingindikator på 104), hvilket antyder, at kommunen står med visse administrative udfordringer, som kræver ekstra ressourcer.

Disse højere udgifter kan skyldes en række faktorer, eksempelvis komplekse myndighedsopgaver, øgede krav til dokumentation og sagsbehandling, eller et ønske om styrkelse af den administrative kapacitet på særlige områder. Samtidig vidner den relativt moderate overskridelse om, at Kolding Kommune arbejder aktivt med økonomistyring, selvom der fortsat findes potentiale for optimering og effektivisering på det administrative område.

Benchmarking peger på potentialer og udfordringer

Analysen fra Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed inkluderer en benchmarkingindikator, der viser, hvorvidt kommunernes faktiske administrationsudgifter ligger over eller under det niveau, som er forventeligt ud fra kommunernes rammevilkår. Disse rammevilkår omfatter blandt andet kommunernes størrelse, demografi og socioøkonomiske forhold, der naturligt påvirker udgiftspresset.

I Trekantområdet fremstår Middelfart Kommune som den, der klarer sig bedst. Med en benchmarkingindikator tæt på det forventede niveau demonstrerer Middelfart god omkostningsstyring og effektiv administration, trods et vist udgiftspres på myndighedsområdet.

I den modsatte ende står Kolding Kommune, der med en benchmarkingindikator på 104 ligger 4% over det forventede niveau. Her er der især større udgifter til administrative støttefunktioner og myndighedspersonale. Dette antyder, at kommunen har potentielle forbedringsmuligheder, hvor en optimering af ressourcerne kunne bidrage til at sænke administrationsudgifterne til et mere forventeligt niveau.

Fredericia og Vejle kommuner placerer sig begge omkring landsgennemsnittet. Fredericia viser god økonomisk styring på flere administrative områder, men har højere udgifter end forventet til myndighedsopgaver. Vejle ligger stabilt, men med betydelige udgifter til myndighedspersonale. Dette kan indikere, at Vejle Kommune oplever særlige opgavemæssige udfordringer, som medfører ekstra behov for administrative ressourcer.

»Selv efter justeringer for rammevilkår er der stadig store forskelle mellem kommunernes udgifter. Middelfart viser god omkostningsstyring, mens Kolding potentielt har rum til forbedringer,« fremgår det af analysen.

Benchmarkingenheden understreger vigtigheden af løbende at følge op på administrationsudgifterne som en central del af kommunernes økonomiske planlægning. Ved at identificere, hvor udgifterne ligger over eller under forventet niveau, får kommunernes ledelser konkrete værktøjer til at forbedre effektiviteten, prioritere ressourcer optimalt og styrke det økonomiske råderum til andre vigtige områder som sundhed, skole og social omsorg.

Annonce

Region Syddanmark klar til sundhedsreformen med ny organisering

0

REGIONEN. Et enigt regionsråd har netop godkendt en ny overordnet organisering, som skal ruste Region Syddanmark til at implementere den kommende sundhedsreform. Den politiske beslutning markerer starten på et stort forandringsarbejde, hvor sundhedstilbud skal bringes tættere på borgerne – og samtidig være mere ensartede på tværs af hele regionen.

Bo Libergren (V). Foto: AVISEN

Ifølge regionsrådsformand Bo Libergren (V) er det afgørende, at organisationen er klar til de nye opgaver, som venter:

»Jeg ser frem til, at vi – på tværs af hele regionen – kan tage fat på at udvikle regionens nye ansvarsområder og de opgaver, som venter. Nu har vi rammerne på plads for, hvordan vores organisation skal se ud, så vi er klar til at løse de nye og vigtige opgaver, som følger med sundhedsreformen,« siger han.

Flere opgaver til sygehusene

Sundhedsreformen indebærer, at sygehusene fremover får ansvar for opgaver, der tidligere har ligget i kommunerne. Det gælder blandt andet akut sygepleje, sundheds- og omsorgspladser, patientrettet forebyggelse og dele af rehabiliteringen og genoptræningen.

Derudover integreres psykiatrien og somatikken tættere på sygehusene, så fysisk og psykisk sygdom behandles mere helhedsorienteret og ligeværdigt.

Som følge af de udvidede ansvarsområder skifter sygehusledelserne også navn og rolle – de bliver fremover til sundheds- og sygehusledelser.

Fire nye sundhedsråd bliver centrale aktører

En væsentlig ændring i den politiske struktur bliver etableringen af fire nye sundhedsråd, som træder i kraft 1. januar 2026. De fire råd vil dække henholdsvis Fyn, Lillebælt-området, Sydvestjylland og Sønderjylland, og består af politikere fra både Region Syddanmark og de lokale kommuner.

»En af de vigtigste opgaver for de kommende sundhedsråd bliver at sikre, at sundhedstilbud i højere grad rykker ud af sygehusene og endnu tættere på borgerne – i nogle tilfælde helt ind i borgerens eget hjem. Det kan eksempelvis være hjemmebehandling frem for ambulante besøg på sygehuset,« siger Bo Libergren.

Sundhedsreformen træder endeligt i kraft 1. januar 2027, men Region Syddanmark går nu forrest med forberedelserne, så både organisation og politiske strukturer er klar til fremtidens sundhedsvæsen. Målet er klart: Flere tilbud tættere på borgeren – og bedre sammenhæng i indsatsen.

Annonce

Tak til de frivillige, der gør en forskel i den sidste tid

0

Tak til alle I frivillige medborgere som med nærvær tager et enormt ansvar når livet for en uhelbredelig syg er ved at rinde ud.

Regionsrådet i Syddanmark, hvor jeg er valgt som regionsrådsmedlem, tog en stor og anerkendende beslutning på dagens regionsrådsmøde.

Sagen handler om de mange frivillige der som medlemmer i Palliativt Frivilligt Netværk og Røde Kors yder en kæmpe indsats for uhelbredelig syge, der er indlagt på Regionens sygehuse.

Palliation er et andet ord for lindring og kan både gælde fysiske, psykiske, sociale eller åndelige lidelser. De mange frivillige supplerer med medmenneskelighed og en stor personlig indsats den lægefaglige sygehusindsats, der har til formål at øge livskvaliteten for mennesker med livstruende sygdom og deres pårørende ved at forebygge og lindre smerte og lidelser. Efter patientens død handler den palliative indsats om at støtte de efterladte. 

Dagens aftale er en forlængelse af en aftale om ”Den sidste tid” der i 2021 blev indgået med Palliativt Frivilligt Netværk og Røde Kors på Fyn om at udvikle/drive et korps af frivillige, der er tilknyttet de specialiserede palliative funktioner på Regionens sygehuse. Erfaringerne med tilbuddene er gode, og derfor vedtog regionsrådet, at aftalerne forlænges med en ny 4-årig periode. Indsatsen udvides så den dækker Fyn og Syd-/Sønderjylland. 

De frivilliges indsats er evalueret af Videnscenter for Rehabilitering og Palliation. Samlet viser evalueringen, at de frivillige yder en værdifuld og individuel støtte og aflastning, som ser ud til at supplere, men også adskille sig fra den støtte og aflastning medarbejderne har mulighed for at tilbyde. Den indsats, de frivillige tilbyder, understøtter og fremmer en helhedsorienteret indsats og omfavner både fysiske, psykosociale og eksistentielle behov.

I min tale på dagens Regionsrådsmøde bad jeg de andre fyrre medlemmer om at vi sammen sender alle jer frivillige en kæmpe tak for jeres store indsats. Tak. 

Aftalerne betyder, at Regionen inden for den afsatte økonomiske ramme yder et økonomisk tilskud til henholdsvis PFN og Røde Kors til at varetage den administrative støtte- /koordinatorfunktion ved at udvikle og drive et netværk af frivillige. Der er indgået en fireårig aftale. Der ydes i 2024-niveau et årligt tilskud på henholdsvis 647.347 kr. til PFN og 701.292 kr. til Røde Kors. 

Annonce