16 C
Copenhagen
torsdag 10. juli 2025

Historisk triumf: Danmark er U21-verdensmestre – og Fredericia har fået en verdensmester

0

SPORT. Det danske M21-herrelandshold i håndbold skrev søndag historie i Polen. For første gang i 20 år kan Danmark igen kalde sig U21-verdensmestre efter en dramatisk finale mod Portugal, hvor Danmark trak det længste strå med en imponerende holdpræstation.

Finalen blev et intenst drama, hvor danskerne havde overtaget det meste af kampen, men aldrig kunne føle sig sikre mod et stærkt portugisisk mandskab, der kæmpede til sidste sekund. Alligevel lykkedes det Danmark at holde fast og sikre guldet med en sejr, der kronede fire års hårdt arbejde for ungdomslandsholdet.

Blandt de nykårede danske verdensmestre er også Fredericias egen Frederik Jægerum. Den talentfulde spiller var en del af VM-truppen, der sikrede guldet, og han kan nu kalde sig verdensmester.

Talentchef i DanskHåndbold, Søren Skaastrup Frydendal, er begejstret og stolt over den præstation, spillerne har leveret:

»Jeg kan ikke være andet end stolt over den præstation, som M21-landsholdet har leveret ved dette mesterskab, og den måde, de har vist deres stærke sammenhold frem. Der skal lyde et kæmpestort tillykke til spillere og ledere, som fuldt fortjent slutter deres tid med ungdomslandsholdene på toppen.«

Han peger samtidig på klubbernes store betydning for spillernes udvikling:

»Jeg vil også gerne sende en stor anerkendelse til klubberne derude. En af grundene til, at spillerne præsterer her på ungdomslandsholdet, er, at de til daglig befinder sig i nogle gode miljøer med dygtige trænere, hvor de hver dag bliver stimuleret med god og udfordrende træning.«

To danskere på All star-holdet

Succesen ved VM blev yderligere understreget af, at to danske spillere kom på turneringens All star-hold: Magnus Pedersen som bedste højre fløj og Nikolaj Larsson som bedste højre back.

Sejren markerer det første VM-guld til Danmarks U21-hold siden 2005. Dengang var det profiler som Henrik Møllgaard, Morten Olsen og René Toft Hansen, der løftede trofæet.

Kulminationen på fire års hårdt arbejde

Årgangen 2004/2005 har på fire år leveret stærke resultater ved internationale mesterskaber:

  • U21 VM 2025: Guld
  • U20 EM 2024: Sølv
  • U19 VM 2023: Sølv
  • U18 EM 2022: 6. plads

»Vi må heller ikke glemme at sende en tanke til de øvrige spillere fra årgangen, der har været med omkring ungdomslandsholdet. Mange har fået landsholdsdebut undervejs, hvilket vidner om en enorm talentmasse,« siger Søren Skaastrup Frydendal og fortsætter:

»Nu bliver det spændende at følge spillernes videre udvikling. Måske vil vi om få år se flere af dem gøre sig gældende på A-landsholdet.«

Talentchefen takker også den tidligere ungdomslandstræner Simon Sørensen, som havde ansvaret for årgangen frem til sidste år, hvorefter Ulrik Kirkely overtog.

Historisk medalje til Færøerne

DanskHåndbold ønsker også et stort tillykke til Færøerne, der sensationelt vandt VM-bronze. Medaljen er den første nogensinde til Færøerne ved et internationalt håndboldmesterskab.

Velkomst i Kastrup

Verdensmestrene lander mandag eftermiddag i Kastrup Lufthavn, hvor der venter en officiel modtagelse af spillerne på Lufthavnstorvet med repræsentanter fra DanskHåndbold, fans og spillernes familier.

Dermed er en fantastisk rejse slut, og for Fredericia betyder det, at man nu har fået en ægte verdensmester at fejre i Frederik Jægerum.

Misrøgten af vandmiljøet skal stoppes!

0

Det har længe været kendt, at landbruget gennem mange år har udledt for mange næringsstoffer til fjorde og bælter – med gispende fisk og anden skade på livet i havet som konsekvens.

Men det har ikke været kendt før nu, at Miljøstyrelsen under skiftende ministre gennem hele 14 år har undladt at fastsætte skærpede grænseværdier for giftstoffer i fx fisk og skaldyr. Det har betydet, at den officielle beskrivelse af vandmiljøets tilstand har været et skønmaleri. Det politiske formål med ikke at handle har øjensynligt været, at industriens skulle skånes for yderligere omkostninger.

Realiteten er at vandmiljøet er i øjeblikket meget hårdt ramt af alt for høje belastninger fra flere sider. Konsekvensen så vi fx sidste år, da Vejle Fjord på det nærmeste blev erklæret død og generelt er hele Lillebæltsområdet nødlidende. Det er simpelthen ikke bæredygtigt, og der er behov for både landspolitiske og lokalpolitiske initiativer.

Hvad angår landbrugets udledning af kvælstof har den såkaldte ”grønne trepart” nu præcise målsætninger for nedbringelse af udledningen til Lillebælt-området. Det vil føre til, at der skal udtages betydelige landbrugsarealer – og allerede i slutningen af i år skal det stå klart, hvilke arealer der bliver tale om.

Men vi har tydeligvis brug for en lige så klar plan for at få industriens belastning af vandmiljøet kraftigt ned – hvad angår tungmetaller, PFAS, hormonforstyrrende stoffer og mange andre giftige kemikalier. Der er brug for langt lavere grænseværdier for en række stoffer og jeg håber virkeligt at Miljøministeriet og Miljøstyrelsen får strammet op.

At Miljøstyrelsen har været for ”flink” over for virksomheder, vidner sagen om evt. direkte spildevandsudledning fra Skærbækværket også om. Her havde Styrelsen givet en tilladelse til udledning til Kolding fjord – en tilladelse som Miljø- og Fødevareklagenævnet netop har underkendt, da fjorden i forvejen er hårdt belastet.

Som SF’er det som en forpligtelse at efterlade et bæredygtigt vandmiljø til de kommende generationer og jeg ser gerne, at Fredericia ambition om at være grøn i verdensklasse bliver andet end pyntegrønt. Noget af ansvaret ligger i Folketing og regering, men lokalt skal vi fx være skarpere på, at vi ikke aktivt tiltrækker forurenende erhverv til kommunen. Vandmiljøet er også et kommunalt ansvar og de lokale partiforeningerne bør lægge maksimalt pres på deres repræsentanter på Christiansborg.

Ole Olsen, SF-kandidat til Fredericia Byråd

Mobilitetsplan – en midtbysdræber?

0

Det kan godt være, at den nye mobilitetsplan “kun” er et udkast. Men indholdet begynder allerede nu at afsløre en retning – og den vækker bekymring.

Jesper Hansen fra Fredericia Shopping har ret, når han siger, at det her ikke handler om små justeringer. Det er forandringer, der kan rykke ved hele midtbyens identitet, trafikmønstre og handel. Og det er ikke ligegyldigt, hvordan og hvornår man inddrager dem, der skal leve med konsekvenserne.

Når der tales om 39 nye ensretninger og hastighedsgrænser på 30 km/t i stort set hele den gamle bykerne, så er det ikke en teknisk justering – det er en enorm ændring af fredericianernes hverdag, vaner, handlemønstre og vores erhvervslivs muligheder. Alligevel sidder man tilbage med en oplevelse af, at planen nærmest bliver præsenteret som en halvfærdig model, hvor borgerne og erhvervslivet først skal høres bagefter. Det er ikke sådan man skaber ejerskab og ansvar for fælles udvikling, og det sætter et stort spørgsmålstegn ved gennemsigtigheden.

Man kan for eksempel undre sig over, hvorfor man vil lukke vejstykket foran Kulturkasernen på Øster Voldgade. Det vil reelt afskære plejens biler fra adgang til gården – men er det mon fordi plejen slet ikke skal have base dér længere? Hvor skal de så holde til, og hvor skal bilerne parkeres? Skal medarbejderne nu bruge tid på at gå langt for at nå bilerne, tid som går fra fru Hansen? Og hvad med elbiler, hvis de skal lades? Gården kunne netop bruges til ladestandere, og være et oplagt skridt mod grøn omstilling. Spørgsmålene er mange, men det centrale er dette: Er vejens muligenedlæggelse i virkeligheden et tegn på, at der allerede er truffet en beslutning om Kulturkasernen – baseret på Realdanias rapport, som offentligheden hverken har set eller hørt om endnu?

Fra budgetforligets side siges der, at beboere indenfor voldene selvfølgelig skal kunne eje og bruge deres bil i midtbyen, men samtidigt at der skal være færre biler i midtbyen. Men hvordan hænger det sammen? Risikere man netop med den indstilling at lave en Koldingmodel, hvor livet i de gamle gader med ét aflives? Hvis en børnefamilie i midtbyen har brug for to biler, skal kommunen så spænde ben for det? Erhvervslivet i midtbyen er afhængigt af tilgængelighed, god logistik og spontane kundestrømme – det harmonerer ikke særlig godt med snørklede veje og trafikale forhindringsbaner.

Når dygtige konsulenter uden lokalkendskab kommer med sådanne bud, så skaber det forståeligt nok en utryghed for erhvervslivet indenfor voldene, og vi risikerer at miste den lokale forankring. Det handler nemlig ikke kun om veje – det handler om hverdag, familieliv, kunder, tilgængelighed og i sidste ende kroner og øre. Trafik ændrer handel og ejendomsværdi. Derfor skal dem, der bor, arbejder og investerer i midtbyen høres tidligere end det i dag er tilfældet. Inddragelse må aldrigvære en formalitet i slutningen af processen, som vi har set ved flere af de seneste sager. Den skal derimod være fundamentet, vi bygger vores skønne by på.

Ekstraordinært møde i Middelfart efter alvorlig kritik af forvaltningen

0

KOMMUNALT. Økonomiudvalget i Middelfart Kommune samles søndag den 29. juni 2025 kl. 20.00 til et hasteindkaldt møde på ML 8 ved Røjle Klint. Baggrunden er en alvorlig kritik af kommunens forvaltning vedrørende håndteringen af Tidlig SFO-ordningen.

Mødet kommer i kølvandet på en nyligt offentliggjort redegørelse, som viser, at kommunens praksis siden 2023 ikke har været i overensstemmelse med Byrådets gældende styrelsesvedtægt. Konkret har kommunen i flere tilfælde fejlagtigt afvist forældres ønsker om at lade deres børn blive i børnehaven frem til skolestart i august, ligesom kommunen forkert har oplyst, at Tidlig SFO er obligatorisk.

Direktør for Børn- og Ungeforvaltningen, Charlotte Houlberg, beklager dybt forløbet, og erkender, at ledelsen har udvist manglende forståelse for styrelsesvedtægtens betydning, samt at der ikke har været en tilfredsstillende administrativ betjening af kommunens politiske udvalg og Byrådet.

Økonomiudvalget forventes at tilslutte sig kritikken, der allerede er fremsat af Skoleudvalget. Samtidig ventes udvalget at anmode om en konkret plan, som sikrer, at den administrative sagsbehandling fremover lever op til kravene om god forvaltningsskik.

Charlotte Houlberg oplyser, at der allerede er iværksat initiativer, som skal styrke administrationens juridiske kompetencer og sikre bedre overholdelse af gældende regler.

Mødet vil blive fulgt tæt af borgere, politikere og medier, da sagen allerede har vakt betydelig offentlig opmærksomhed, herunder omtale i lokale medier som TV2Fyn. Flere forældre, der har været direkte berørt af sagen, er blevet kontaktet personligt af direktøren, der har beklaget den uacceptable håndtering af sagen.

Økonomiudvalgets møde anses som afgørende for genoprettelsen af tilliden mellem kommunens forvaltning og borgerne samt det politiske niveau.

Læs også

Jesper Bjerrisgaard brænder for anlægsgartnerfaget – og for at udvikle Fredericia

0

BUSINESS. I vores serie “Byens Håndværkere” er turen nu kommet til anlægsgartner Jesper Bjerrisgaard, indehaver af anlægsgartnerfirmaet Tefax. Jesper er et kendt ansigt i Fredericia, hvor han i mange år har sat sit tydelige præg på både byens landskab og udviklingen af sit fag.

De bygger vores fremtid – én mursten, én skrue, ét penselstrøg ad gangen. De graver, rydder op, bager lækkerier, designer, tænker, udvikler og skaber. De står klar i morgentågen, før byen vågner, og afslutter dagen med støv på tøjet og et færdigt værk, der vidner om deres håndværk og dedikation. Håndværkerne er hjertet i vores lokalsamfund. De er dem, vi ringer til, når taget lækker, når drømmekøkkenet skal bygges, eller når nye projekter skal blive til virkelighed. Og nu er det blevet tid til at hylde dem.

Velkommen til serien “Byens Håndværkere”, hvor vi sætter spot på byens mange dygtige håndværkere og deres historier. Vi besøger værkstederne, byggepladserne og møder menneskerne bag virksomhederne. Gennem portrætter og fortællinger vil vi præsentere tømreren, der lærte faget fra sin far, elektrikeren, der drømmer om grøn omstilling, maleren, der giver byens vægge nyt liv – og alle de andre håndværkere, der gør en forskel i hverdagen. Serien handler ikke kun om faglighed, men også om de historier, der lever på arbejdspladsen, og om de mennesker, der med passion og hårdt arbejde holder byen i gang.

Jesper Bjerrisgaard er 49 år, født og opvokset i Fredericia, og her har han også sit virke med Anlægsgartnerfirmaet Tefax, der udfører opgaver inden for både anlæg, vedligehold og kloakarbejde. Hans engagement rækker dog langt ud over virksomhedens grænser – Jesper er også formand for Fredericia Håndværkerforening samt næstformand i brancheorganisationen Dansk Anlægsgartnerforening. Dermed spiller han en vigtig rolle i både lokal og national udvikling af anlægsgartnerfaget.

»Det er et enormt bredt fag, og samtidig et fag, hvor man kan se tingene gro og udvikle sig. Det er noget af det bedste ved at være anlægsgartner. Når vi planter et træ, kan vi følge, hvordan det bliver større og smukkere med årene. Hvor andre fag måske gemmer deres håndværk væk, så står vores håndværk frem og bliver kun bedre med tiden,« fortæller Jesper Bjerrisgaard.

Han fremhæver med begejstring glæden ved at arbejde ude i naturen og det givende ved at skabe varige, smukke resultater, som både han selv og kunderne kan nyde godt af mange år frem.

Vi afslutter serien med kåringen af Årets Mesterhåndværker 2025 – en fejring af en særlig håndværker, der ikke blot leverer en ekstraordinær indsats fagligt, men som også gør en positiv forskel for Fredericia. Velkommen til serien “Byens Håndværkere” – følg med, og kom tættere på byens fagfolk og deres historier. Den fjerde artikel i serien er med Anlægsgartnerfirmaet Tefax ApS.

Fokus på uddannelse og fagets fremtid

Hos Tefax er uddannelse af unge anlægsgartnere en vigtig prioritet. I øjeblikket har virksomheden fire elever – både unge og voksne – som sikrer en konstant udvikling af faget:

»Vi har to voksne elever, som bidrager med modenhed og erfaring fra andre brancher, og vi har også to yngre elever, der kommer med nye ideer og energi. Det er vigtigt, at vi får unge mennesker ind i faget, fordi de bringer noget nyt med ind, som vi ældre ikke nødvendigvis tænker på,« siger Jesper Bjerrisgaard.

Eleverne hos Tefax bliver grundigt introduceret til både den grønne del af anlægsgartnerfaget – med beplantning, vedligeholdelse og græsplæner – samt den grå del, der handler om belægninger, trapper, støttemure og kantsten.

»Vi ønsker, at vores elever får en bred uddannelse. Når de afslutter deres fire år og tre måneder lange uddannelse hos os, håber vi, at de har lyst til at blive hos os og fortsætte deres udvikling. Vi sætter stor pris på at forme vores medarbejdere helt fra bunden,« fortæller Jesper.

Personlige relationer gør en forskel

Udover fagligheden er Jesper Bjerrisgaard også stærkt optaget af relationer og netværk. For ham handler anlægsgartnerfaget ikke kun om kvaliteten af arbejdet, men også om den måde, man omgås kunderne på:

»Vi kan alle sammen konkurrere på pris eller reklamer, men det, der virkelig gør forskellen, er personlige relationer. Det at levere lidt mere, end kunden forventer – og gøre det med et smil – er noget, jeg lægger meget stor vægt på. Relationer er alfa og omega i vores fag,« understreger Jesper.

Han fortæller, at virksomheden har medarbejdere, som har været der i årtier, og at denne kontinuitet giver en unik sammenhængskraft og tryghed for kunderne.

Et fag med fremtid og økonomiske fordele

Ifølge Jesper Bjerrisgaard er anlægsgartnerfaget også attraktivt rent økonomisk, fordi elever allerede fra første dag modtager løn – også mens de går i skole:

»Man starter med løn fra første dag, hvilket giver en stor fordel økonomisk. Man kommer tidligere på boligmarkedet og kan hurtigere etablere sig. Håndværksfagene har på den måde en stor økonomisk værdi, som man bør huske på, når man overvejer fremtiden,« siger han.

Afsluttende fastslår Jesper Bjerrisgaard, at han er stolt af at være en del af Fredericias håndværkerfællesskab og det faglige miljø, der hver dag udvikler og former byen:

»Anlægsgartnerfaget er fantastisk. Vi er ude hele året, og vi ser resultaterne af vores arbejde blive smukkere med årene. Derfor håber jeg, at endnu flere unge vil vælge vores fag i fremtiden. Hos os er døren altid åben for interesserede, der gerne vil prøve kræfter med det,« siger Jesper Bjerrisgaard med et stort smil.

Læs også

EWII går sammen med japansk gigant om finsk vindenergi

0

ENERGI. EWII Koncernen, der har hovedsæde i Kolding, træder nu for første gang ind på det finske marked med opførelsen af to vindmølleparker. Projekterne gennemføres i samarbejde med japanske Tokyo Gas, som EWII ejer selskabet TOWII Renewables sammen med.

Det er TOWII Renewables, der skal stå for opførelsen af i alt 12 vindmøller fordelt på to parker i den finske kommune Raahe i Northern Ostrobothnia-regionen. Når møllerne er færdigopførte i første halvdel af 2027, vil de samlet have en kapacitet på cirka 74,4 megawatt.

Administrerende direktør i EWII Koncernen, Lars Bonderup Bjørn, ser investeringen som en vigtig milepæl i selskabets grønne strategi:

»Investeringen i ikke bare én men to finske vindmølleparker er en milepæl for EWII Koncernen og vores joint venture TOWII Renewables. Ambitionen har fra begyndelsen været at udvikle og udbygge kapaciteten af grøn energi, og derfor glæder det mig meget, at vi nu har to konkrete projekter, der rykker den grønne omstilling i et europæisk perspektiv,« siger Lars Bonderup Bjørn.

De finske vindprojekter er tæt på at være færdigudviklede, og TOWII Renewables overtager projekterne med henblik på hurtig realisering. Målet med satsningen er klart. Når vindmøllerne er i drift, er planen at sælge dem videre, og overskuddet herfra skal geninvesteres i nye projekter med fokus på vedvarende energi.

»Der har været megen snak om manglende grøn omstilling i Danmark på det seneste. Den kritik deler vi, og netop derfor er det vigtigt, at vi får gjort noget andre steder end i Danmark. Klimaudfordringerne er globale, og det bidrager til det fælles bedste at få reduceret CO2-udledningerne, uanset om det er i Finland eller Danmark. Derfor kan man også godt forestille sig, at vi kommer til at overveje andre geografier,« siger Lars Bonderup Bjørn.

Med investeringerne i Finland sætter EWII yderligere fart på sin ambition om at blive en væsentlig aktør indenfor grøn energiproduktion i Europa.

17-årige slipper snart for ledsager i bilen – men forældre opfordres til stadig at sidde med

0

TRAFIK. Fra tirsdag den 1. juli bliver det lovligt for 17-årige bilister at køre alene i bilen i dagtimerne uden en erfaren ledsager ved deres side.

De unge bilister har siden 2017 kunnet tage kørekort allerede som 17-årige, men har hidtil været tvunget til at have en voksen, erfaren bilist med som ledsager, indtil de fyldte 18 år.

Den regel bliver nu ændret, da Folketinget ønsker at gøre det lettere for unge i områder, hvor den offentlige transport ikke rækker til. Fra tirsdag kan 17-årige derfor sætte sig bag rattet alene i tidsrummet fra klokken 05 om morgenen til klokken 20 om aftenen.

Uden for det tidsrum er reglerne uændrede, og der skal stadig være en ledsager i bilen.

Men selv om loven bliver ændret, bør forældrene fortsætte med at tage ansvar og bakke op om de unge bilister, mener Rådet for Sikker Trafik.

»Selvom de unge nu må køre selv i dagtimerne, er det ikke det samme som, at de skal. Som forælder kan du stadig bidrage til, at din 17-årige søn eller datter kommer sikkert i gang som bilist. Derfor opfordrer vi til, at forældrene fortsat kører så mange ture som muligt med de 17-årige, så de kan få mange sikre kilometer bag rattet på en tryg måde, ligesom jeg er sikker på, at mange forældre allerede gør med nyudklækkede bilister på 18 år,« siger Jakob Bøving Arendt, administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Ifølge undersøgelser fra Rådet for Sikker Trafik viser det sig, at unge bilister er mere tilbøjelige til at tage risici end ældre og mere erfarne bilister. De kører oftere for hurtigt og er mere tilbøjelige til at lade sig distrahere under kørslen.

Derfor understreger Rådet for Sikker Trafik, at det stadig har stor betydning, at de unge bilister får erfaring sammen med en voksen.

»Det handler ikke om at kontrollere den unge bilist, men om at støtte dem i en god start i deres nye rolle som bilist ved at lære dem om farer og risici og træne mange forskellige situationer i trafikken. Samtidig vil jeg gerne opfordre forældrene til at være tydelig om krav og forventninger til den unge bilist inden hver eneste tur,« siger Jakob Bøving Arendt.

Gode råd til forældre

Rådet for Sikker Trafik anbefaler derfor, at forældre fortsætter med at tage aktiv del i den unge bilists kørsel, også selvom det ikke længere er et lovkrav.

Blandt rådene lyder det, at forældrene bør tale åbent med deres børn om, hvad der opleves som vanskeligt i trafikken, og planlægge varierede køreture i forskelligt vejr, på forskellige tidspunkter af døgnet og i skiftende trafikforhold.

Rådet anbefaler også, at forældrene selv optræder som gode rollemodeller, holder fast i trafikreglerne og tydeligt kommunikerer, at alkohol, mobiltelefoner under kørsel og kørsel uden sikkerhedssele ikke accepteres.

Fakta om nye regler fra 1. juli:

  • 17-årige med kørekort må fra 1. juli køre bil alene mellem klokken 05 og 20.
  • Fra klokken 20 til 05 skal de stadig have en erfaren ledsager på mindst 24 år, som har haft kørekort i mindst fem år.
  • Promillegrænsen sænkes samtidig til 0,2 promille i de første tre år efter, man har fået sit kørekort.

SF fremhæver aftalens grønne element: »Vi tager ansvar for miljøet«

0

POLITIK. Connie Eden fra SF understregede i sin tale torsdag eftermidag, at det fra SF’s side især har været vigtigt at sikre, at aftalen mellem ADP og Brookfield Asset Management understøtter en stærk, bæredygtig og grøn udvikling af selskabet. Hun fremhævede, at den grønne omstilling er en afgørende dagsorden for Fredericia Kommune, og at denne aftale markerer et stort skridt fremad på netop dét område.

»For SF har det hele vejen været centralt, at denne aftale ikke blot handlede om at løse en økonomisk udfordring. Det har været afgørende for os, at ADP med Brookfields indtræden får et stærkt løft i forhold til grøn omstilling og bæredygtighed,« sagde Connie Eden.

Hun pegede på, at Brookfield Asset Management har solid erfaring med grønne løsninger og bæredygtighed på internationalt plan. Denne ekspertise og de erfaringer, som virksomheden kan tilføre ADP, vil kunne sikre, at havnen ikke bare styrker sin konkurrenceevne, men også bliver en rollemodel inden for bæredygtig havnedrift og grøn innovation.

»Vi ved, at der er udfordringer med støj, CO₂-udledninger, luftforurening og hensyn til havmiljøet. Disse ting er ikke kun vigtige for miljøet generelt, men i høj grad også for borgerne i Fredericia. Med Brookfield ombord får vi adgang til vigtig know-how og løsninger, der kan være med til at løse disse udfordringer,« understregede hun.

Connie Eden fremhævede også SF’s store tillid til ADP’s ledelse, og den grundige proces, der ligger bag aftalen:

»Vi har haft stor tillid til direktionen og bestyrelsen undervejs i denne proces. Det har været afgørende, at de har været åbne, transparente og lydhøre over for de bekymringer og spørgsmål, vi som politikere naturligt har haft. Det har været en omfattende proces, men vi har hele vejen igennem været trygge ved, at aftalen blev indgået med ansvarlighed og omtanke.«

Hun understregede også, at aftalen med Brookfield i SF’s optik sikrer en både økonomisk og miljømæssigt ansvarlig fremtid, og at denne kombination af økonomisk vækst og grøn omstilling er afgørende for Fredericia Kommunes fremtidige succes:

»Vi tror på, at denne aftale skaber fundamentet for en stærk, bæredygtig og ansvarlig fremtid for ADP. Det handler om vækst, men en grøn vækst, der gavner både miljøet, vores borgere og vores økonomi. Derfor bakker vi i SF helhjertet op om denne beslutning,« afsluttede Connie Eden.

Stoppet med kvart million i tasken – minister roser toldernes indsats

0

FINANS. Det er almindeligt at pakke lidt ekstra rejsevaluta i tasken, når ferien nærmer sig. Men for nyligt fik tolderne i Københavns Lufthavn i Kastrup en fangst af usædvanlig karakter. I forbindelse med en rutinemæssig kontrol blev en mand stoppet, og da hans bagage blev undersøgt, dukkede en større sum penge op, som fik alarmklokkerne til at ringe.

Tasken indeholdt nemlig ikke mindre end 250.000 kroner i danske sedler og yderligere 6.400 euro – et beløb, som langt overskrider, hvad man normalt tager med på rejse.

Mistanken rettede sig derfor hurtigt mod hvidvask, og sagen blev med det samme overdraget til Københavns Politi, som nu har sigtet manden for hvidvask. Efterforskningen er stadig i gang, og politiet er ved at afdække, hvor pengene stammer fra, og hvad formålet var med at rejse med så mange kontanter.

Fundet blev muligt takket være et tæt samarbejde mellem toldere og sikkerhedspersonale i Københavns Lufthavn.

Skatteminister Rasmus Stoklund glæder sig over Toldstyrelsens indsats og fremhæver, hvor vigtig deres arbejde er for at forhindre ulovlig aktivitet som hvidvask og grænseoverskridende kriminalitet.

»Jeg er glad for, at Toldstyrelsen er med til at løfte en vigtig samfundsopgave, hvor de med deres kontroller sørger for at stikke en kæp i hjulet på kriminelles lyssky foretagender. Fund som dette understreger, hvor vigtigt det er, at vi har en god og effektiv kontrol, og det understreger for mig, at vi hele tiden skal sikre, at kontrolindsatsen er højt prioriteret,« siger skatteminister Rasmus Stoklund.

Det er ikke ulovligt at rejse med store kontantbeløb, men Toldstyrelsen skal have besked, hvis man rejser med et beløb på 10.000 euro (ca. 75.000 kroner) eller mere i kontanter eller lignende værdier. Reglen er indført netop for at forhindre illegale pengestrømme og hvidvask.

I 2023 konfiskerede tolderne kontanter og andre likvide midler for omkring 33 millioner kroner ved de danske grænser. Ifølge myndighederne understreger det behovet for en fortsat høj prioritering af grænsekontrollen, så ulovlige midler stoppes, inden de kan gøre skade på samfundet.

Københavns Politi ønsker ikke at oplyse yderligere detaljer om den konkrete sag, mens efterforskningen fortsat pågår.

Nej til tredje Lillebæltsforbindelse – tænk på miljøet, støjen og borgernes trivsel

0

SF forsøgte – forgæves desværre – at pille en tredje Lillebæltsforbindelse ud af kommuneplanen, da en tredje forbindelse efter SF’s opfattelse er en forkert vej at gå.

Dels vil endnu en bro eller en tunnel udfordre miljøet i Lillebælt. Og det er et Lillebælt som allerede i dag er ramt af fiske- og plantedød når man kigger ned under overfladen.  

En bro eller tunnel mere vil også medføre øget trafikstøj, hvilket borgere i Erritsø, Snoghøj og Sanddal allerede i dag er voldsomt generet af. Man ved at trafikstøj er sundhedsskadeligt. Vurderingen fra Miljøministeriet er at der hvert år dør flere hundrede danskere for tidligt, som følge af trafikstøj. 

Planen om endnu en Lillebæltsforbindelse er en bevidstløs stræben mod mere asfalt. Der er ikke tænkt andre alternativer ind, der kan afhjælpe trafikudfordringerne.  

Efter min opfattelse bør man se på løsninger ift. den kollektive trafik, således behovet for at sætte sig ind i bilen minimeres. Fx kunne et gammelt SF-forslag omkring en person/cykel-el-færge mellem Middelfart C og Fredericia C undersøges – evt. i samarbejde med regionen. I Fredericia har vi indført gratis by-busser. Hvorfor ikke afdække om der kunne laves gratis togtransport mellem Fredericia Station og Middelfart Station? Der er sikkert endnu flere forslag, der kunne komme i spil, som samlet ville gavne trafikudfordringerne. 

Et helt andet element, er at planen ikke indregner hvad konsekvenserne af Femern-forbindelsen betyder for transporten. Det vil uden tvivl betyde noget og bør som minimum afdækkes grundigt. 

SF oplever, at byrådsflertallet i denne sag spiller hasard med miljøet og efterlader mange familier i usikkerhed omkring fremtiden, fordi 1,7 km. asfalt er vigtigere end alt andet.