Karismatisk målmand forlader FHK til sommer

0

Fredericia Håndboldklubs anfører, Emil Tellerup, stopper i klubben til sommer et år før kontraktudløb, da han har fået muligheden for at fortsætte karrieren i en anden klub.

I sommeren 2018 kom Tellerup til FHK. Efter første sæson rykkede klubben op i ligaen, og i alle årene har Tellerup været ankermanden i målet. Særligt i sæsonen 2020/21 var Tellerup en profil i målet, da han med en redningsprocent på 33,1 procent var en af bedste keepere i ligaen. Han blev kun overgået af Søren Rasmussens 33,4 procent.

I denne sæson har Emil Tellerup kunnet se Thorsten Fries være førstevalg i målet, og med tilgangen af Sebastian Frandsen til næste sæson, var der ikke udsigt til meget spilletid. Derfor har anføreren fået grønt lys til at se sig om efter en ny klub. Det er nu sket, da Tellerup har indgået en aftale med en anden ligaklub.

– Tellerup har været en vigtig brik i klubbens målsætning om at blive en del at de bedste herreligahold i Danmark. Det er med blandede følelser, at vi tager afsked med Tellerup efter denne sæson, da han er et utrolig godt menneske. Han er vellidt, altid i godt humør, en super god holdkammerat og et klubmenneske. Derfor er vi også glade for, at vi i samarbejde med Tellerup har fundet en løsning så han kan fortsætte karrieren på højeste niveau, da han helt sikkert har kvaliteterne til det, siger administrerende direktør i FHK, Thomas Renneberg-Larsen.

Inden FHK og Tellerup går hver til sit, er der mål, der skal nåes.

– Vi så senest mod Aalborg, hvordan Emil Tellerup gik hen og blev kampafgørende. Den dedikation han har lagt i at komme tilbage fra den længerevarende skade kom til udtryk der. Sammen med Tellerup vil resten af truppen kæmpe alt det de kan i de sidste fire grundspilskampe og gøre så vi sikrer os en plads i slutspillet og kommer med i kampen om medaljer, fortæller Thomas Renneberg-Larsen.

Det er med vemod, at Emil Tellerup nu drager videre i håndboldkarrieren.

– Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg gerne ville være blevet men klubben har valgt at prioritere anderledes, og det må jeg acceptere. Det er en fed klub med en fed hjemmebane, og jeg ser frem til at spille sæsonen færdig her og indfri vores mål, siger Tellerup.

Den karismatiske keeper peger på den udvikling, som klubben har været igennem, som noget han ser tilbage på.

– Hvert år har klubben skruet op for målsætningen, og vi har indfriet dem hvert år, og det er jeg stolt af. Nu er vi kommet godt i gang med 2023, og så skal den bare have gas i resten af sæsonen, slutter Emil Tellerup.

Emil Tellerup har tidligere i karrieren tørnet ud for klubber som GOG, TM Tønder og Ribe-Esbjerg.

Dødsfald Fredericia den 15. marts 2023

0

Ejler Gustav Pedersen, 1927 – 2023

Poul Erik Andreasen, 1945 – 2023

Kræftsyge patienter hjælper uselvisk andre: ”Jeg kan på en måde ikke forstå, hvor de får styrken fra”

0

Det er første gang nogensinde, at patienter med den mest aggressive kræftform i hjernen, et såkaldt glioblastom, medvirker i udviklingen af et forskningsprojekt. Forskerne bag er fulde af beundring for deltagerne, der ikke selv får glæde af projektet.

Der er hjerneuge i denne uge, og i den anledning holder HjernetumorForeningen deres årlige Hjernetumordag. Her kan man blandt andet høre to forskere og en hjernetumorpatient fortælle om deres projekt med patientinddragelse i forskningen.

Det er ikke første gang, at man i forskningen arbejder med patientinddragelse i forbindelse med udviklingen af nye projekter, men det er første gang nogensinde, at patienter med en grad 4-tumor, glioblastom, inddrages i et forskningsprojekt.

De fleste lever gennemsnitligt 10-15 måneder efter at havde fået diagnosen glioblastom. Nogle lever op til fem år, mens meget få lever længere end det. Alligevel har en gruppe patienter og pårørende meldt sig til at hjælpe forskerne.


– Det har virkelig gjort et stort indtryk på mig, at selvom de har den her alvorlige kræftsygdom, så har de valgt at bruge deres energi på at være med til at udvikle et forskningsprojekt, som de ikke selv får glæde af. De gør det simpelthen for kommende patienters skyld. Det, synes jeg, er meget stærkt – og jeg kan på en måde ikke forstå, hvor de får styrken fra, siger Anne Wilhøft Kristensen, der er den ene af de to forskere fra projektet.


For patientens og projektets skyld


Selve forskningsforsøget handler om at finde frem til den optimale dosis protonterapi og undersøge bivirkninger. Protonterapi er en nyere type strålebehandling, der rammer mere præcist og velafgrænset end andre former for strålebehandling. Behandlingen er indtil nu udelukkende blevet brugt mod mildere kræftformer.
Protonterapi tilbydes kun ét sted i landet, derfor skal patienter, der kommer langvejs fra bo på hotel under det seks uger lange behandlingsforløb.
Det er dette forskningsprojekt, patienterne og de pårørende bliver inddraget i at udvikle. Formålet med at inddrage patienter og pårørende i udviklingen af forskningsprojektet er at få kommende patienter med glioblastom til at deltage i forsøget.

– Det er mennesker i en meget sårbar situation, der netop har fået at vide, at de har en uhelbredelig kræftsygdom, derfor har det stor etisk betydning, hvordan tilbuddet bliver formuleret, ligesom det også har stor betydning for sandsynligheden for, hvor mange der vil sige ja, siger Anne Wilhøft Kristensen.


Føles godt at gøre en forskel


En af dem, der deltager i forskningsprojektet, er Thomas Mark, og han ved, hvor svært det er at forholde sig til informationer og valgmuligheder fra læger og sygeplejersker, mens man har rigeligt at gøre med bare at forholde sig til sin sygdom.

– Jeg synes, det er et fantastisk projekt. Det giver rigtig god mening både for projektet og for patienterne, at vi hjælper med at formulere kommunikationen så forståeligt og menneskeligt som muligt og kan pege på ting, de måske har overset – og så føles det godt at være med til at gøre en forskel og hjælpe med, at kommende patienter får tilbudt den bedst mulige behandling, siger Thomas Mark.
Thomas Mark er ikke i tvivl om, at gruppen med patienter har været med til at gøre projektet bedre og har stor ros til forskerne, der er gode til at lytte til gruppens input.

– Min oplevelse er, at det har gjort en mærkbar forskel, at de har inddraget os i at udforme kommunikationen. Der er blevet tilføjet nogle ting og flyttet rundt på noget. Jeg tror, alle oplever, at vi står med et stærkere produkt, siger Thomas Mark.
Foredraget med Thomas, Anne og Anouk (projektets anden forsker) kan høres lørdag den 18. marts, når HjernetumorForeningen afholder sin Hjernetumordag på Trinity Hotel og Konferencecenter i Fredericia.

Varmecheckens supplerende ansøgningsrunde er åben i de næste otte uger

0
heating element on a wall to adjust

Fra i dag og til 9. maj er det muligt at søge om at få udbetalt en varmecheck for de husstande, der ikke fik udbetalt varmecheck i forbindelse med den automatiske udbetaling i 2022 grundet ikke-selvforskyldte datafejl. De husstande, der kan dokumentere, at de lever op til kriterierne i loven og søger inden for de otte uger, vil være berettiget til at få udbetalt varmecheck.

Varmecheckens supplerende ansøgningsrunde er åben. Ansøgningsrunden følger af Lov om engangstilskud til husstande med lav indkomst og varmekilder omfattet af ekstraordinære prisstigninger i fyringssæsonen 2021-2022. Det er derfor samme oplysninger og skæringsdatoer, der lægges til grund for, hvem der er berettiget til udbetaling af varmechecken.

Varmechecken kan søges via ansøgningsportalen på varmecheck.dk. Her er der vejledning i, hvordan ansøgningen konkret foregår, og om husstanden kan være berettiget til varmechecken.

Fakta: Hvem kan få tildelt varmecheck efter ansøgning

Det er defineret i loven, at husstande skal opfylde en række betingelser for at kunne få udbetalt en varmecheck i den supplerende ansøgningsrunde. Alle husstande, der søger inden for de otte uger og lever op til kravene, vil være berettiget til udbetaling af varmechecken. Der er således ikke tale om et først-til-mølle-princip.

Lovens udformning giver desuden ikke Energistyrelsen mulighed for at foretage individuelle skøn, der rækker ud over nedenstående kriterier:

Husstanden har ikke fået udbetalt en varmecheck i 2022. Husstanden skal i denne sammenhæng forstås som de personer, som var registreret til samme adresse i Det Centrale Personregister (CPR) pr. 1. januar 2022 (baseret på udtræk fra CPR pr. 1. april 2022).

Husstandens samlede indkomst i 2020 må ikke være over 650.000 kr. (706.000 kr. før arbejdsmarkedsbidrag). Oplysningerne er baseret på udtræk fra skat pr. 1. april 2022 for årsopgørelse 2020, og husstanden defineret som de personer, som var registreret til samme adresse i Det Centrale Personregister (CPR) pr. 1. januar 2022.

Husstandens bolig skal pr. 1. januar 2022 være registreret i BBR med en af disse tre varmekilder:

– Naturgas.

– Fjernvarme med høj gas- og/eller elandel (Se lovens § 3, stk. 1 nr. 2 og 3, samt bilag 1.)

– Elektricitet (Det kan eksempelvis være varmepumper som primær varmekilde) medet elforbrug på over 1.500 kWh i december 2021.

– Fjernvarme/blokvarme, hvor den primære opvarmningsform i december 2021 var gas, fjernvarme fra et af de udvalgte fjernvarmenet eller elektricitet med et elforbrug på over 1.500 kWh i december 2021.

Alternativt skal der dokumenteres en fejlregistrering af BBR-varmekilde pr. 1/1-22, som ikke kan henføres til husstanden selv.
Sagsbehandlingen af ansøgningerne sættes i gang i takt med, at ansøgningerne modtages. Udbetalingen af varmechecks forventes løbende fra april og frem, men vil også afhænge af sagsbehandlingstiden for den samlede mængde ansøgninger, som Energistyrelsen modtager.

Ekstra nemt at søge om varmecheck for lejere

En række lejere fik ikke udbetalt varmecheck i den automatiske udbetaling, fordi der var fejl i deres udlejeres BBR-data. For disse borgere gælder det, at det er deres boligselskab eller privat udlejer, der har ansvaret for at holde BBR-oplysningerne opdaterede.

Energistyrelsen har i samarbejde med en række boligselskaber arbejdet for en simpel ansøgningsmodel for de pågældende boligselskabers lejere for at gøre det så nemt som muligt at søge om varmecheck. De pågældende lejere vil kunne søge varmecheck uden at dokumentere deres varmekilde, da boligorganisationen har indsendt dokumentation for, at husstanden lever op til lovens betingelser for varmekilden. Det vil samtidig betyde en hurtigere sagsbehandling og udbetaling af varmechecken.

Sådan foregår ansøgningen

– I ansøgningsportalen kan du se din husstands data, som er indhentet fra Skat, BBR og CPR. Hvis du er uenig i data fra Skat og BBR, skal du kunne dokumentere andre data ved at uploade dokumentation. Her er det igen afgørende, hvordan data var på de bestemte skæringstidspunkter.

– For enkelte husstande har der ikke kunne indhentes data for varmekilden. De manglende data kan uploades i ansøgningsportalen.

– Personer, som er fritaget digital kommunikation, kan søge via en blanket, der findes på varmecheck.dk. Alternativ kan man rette henvendelse til sit lokale borgercenter og spørge om hjælp eller ringe til varmecheckens tlf. support. Det samme gør sig gældende, hvis man søger på vegne af andre.

Europas elmarked har ikke brug for en revolution, men en evolution

0

Historisk høje elpriser har fået EU til at råbe vagt i gevær, og tirsdag har Kommissionen vedtaget en grundlæggende reformering af det europæiske elmarked. Dansk Industri, der repræsenterer den samlede danske energisektor, ser positivt på forslaget, der bevarer de nuværende mekanismer på markedet, som sikrer billigere energi.

I 2022 var de gennemsnitlige priser på strøm mere end dobbelt så høje som i 2021. De historisk høje elpriser har påvirket hele Europa, hvor husholdninger og virksomheder har lidt under konsekvenserne. Det har fået beslutningstagerne i EU til forhandlingsbordet for at finde løsninger, og det er mundet ud i en revision af det europæiske elmarked.

– De seneste 20 år har vi udviklet og høstet store gevinster på et velfungerende europæisk elmarked, der har givet os billig og grøn energi, et effektivt forbrug og ikke mindst forsyningssikkerhed. Energikrisen har sendt elpriserne på himmelflugt, og det er derfor vigtigt, at Kommissionen udvikler elmarkedet på en ansvarlig måde, fastholder investeringslysten i vedvarende energi og samtidig øger tempoet i den grønne omstilling, siger Troels Ranis, branchedirektør i DI Energi.

Snarere end at revolutionere den måde elmarkedet fungerer på, foreslår Kommissionen en evolution, hvor man blandt andet vil øge brugen af mekanismer, der kan reducere voldsomme udsving i elprisen for både forbrugere og virksomheder. Et af disse instrumenter er de langsigtede fastpriskontrakter – de såkaldte Power Purchase Agreements – der sikrer en stabil elpris mellem køber og sælger i en årrække.

– Virksomheder og borgere har det seneste år oplevet konsekvenserne af de store udsving i elprisen. For at beskytte forbrugerne vil Kommissionen fremme brugen af frivillige fastpriskontrakter på strøm. Det er et klart pletskud fra Kommissionens side, da det vil stabilisere elprisen. Samtidig fastholder man den markedsbaserede tilgang, som også fremover vil give den private sektor et incitament til at investere i mere vedvarende energi, siger Troels Ranis.

I 2022 fik dansk erhvervsliv en ekstraregning på 46 mia. kr., som følge af stigningen i energipriserne. De høje energipriser blev udløst af mangel på gas i kølvandet på Ruslands invasion i Ukraine. Branchedirektøren advarer imod indgreb i markedet, der risikerer at gamble med Europas forsyningssikkerhed, som EU ellers tidligere har lagt op til.

– Elpriserne skød i vejret, fordi vi lige pludselig manglede gas. Det velfungerende elmarked har givet os stærke signaler om at spare på energien, som vi jo heldigvis er lykkedes ret godt med. Det har også øget villigheden til at udbygge produktionen af vedvarende energi i Europa, så vi er mindre afhængige af gas og anden energiimport udefra, siger Troels Ranis.

– Der er ikke behov for uigennemtænkte quick fix-løsninger såsom et loft på elpriserne. Det risikerer nemlig at gamble med vores forsyningssikkerhed. Vi bør i stedet se på langsigtede løsninger, der beskytter energiforbrugerne mod prischok, og her er langtidskontrakterne en rigtig god idé, siger Troels Ranis.

Bryggeri vinder CSR-pris

0

Bryggeriet vandt årets CSR-pris for sit vandeffektive bryggeri samt Årets Lancering for lanceringen af 1664 Rosé.

Da hele branchen var samlet ved det årlige brancheeventet, MLDK Mærkevareleverandørerne hev Carlsberg Danmark hele to priser hjem.

Branchen kårede Carlsberg Danmark som vinderen af Mærkeleverandørernes CSR-pris 2022 for sit vandeffektive bryggeri.

– Vi er meget glade og stolte over, at branchen anerkender vores arbejde. Vandgenindvindingsanlægget på vores bryggeri betyder, at vi har reduceret bryggeriets vandforbrug til øl- og sodavandsproduktion til blot 1,4 liter pr. produceret liter, siger Tenna Skov Thorsted, sustainability manager i Carlsberg Danmark.

Vandgenindvindingsanlægget på Carlsbergs bryggeri i Fredericia har gjort det til verdens mest vandeffektive bryggeri. Ved at genanvende 90 % af alt procesvand fra produktionen har Carlsberg Danmark reduceret bryggeriets vandforbrug til øl- og sodavandsproduktion til blot 1,4 liter pr. produceret liter. Anlægget reducerer også bryggeriets energiforbrug med 10% takket være biogasproduktion og recirkulering af varmt vand.

CSR-prisen gives til et brand eller virksomhed, der har markeret sig inden for bæredygtighed gennem lancering af et nyt innovativt produkt, emballageløsning eller ydelse, der på en markant måde viser nye veje til at reducere miljø- og klimabelastningen inden for dagligvarer.

Vandt også Årets Lancering

1664 Rosé blev kåret som vinderen af Årets Lancering 2022 for sin lancering af den frugtige kombination af øl og rosé.

– Vi er meget glade og stolte over den flotte pris. Med 1664 vil vi gerne udfordre rammerne for, hvad et øl-brand kan være og med vores lancering af 1664 Rosé har vi kunnet tilføre noget helt nyt til markedet. Forbrugerne har taget den frugtige og forfriskende smag til sig i stor stil og med vores store tilstedeværelse i sommerens festivalsæson har vi opbygget et stort kendskab, som giver os mulighed for at arbejde videre med produktet, siger Amanda Lunding Smith, brand manager for 1664 hos Carlsberg Danmark. 

Der blev blandt andet lagt vægt på, at 1664 Rosé var nyskabende og formåede at udvide målgruppen ved at kombinere de to stilarter øl og rosé.

Ny undersøgelse: Trods økonomisk krise holder forældre fast i børnenes lommepenge

0
Foto: AVISEN

På trods af den nuværende økonomiske situation holder et stort flertal fast i at give deres børn lommepenge. Det er kun fornuftigt, mener børne- og ungechef i Danske Bank.

Den økonomiske krise har i høj grad haft indflydelse på danske familiers forbrug og hverdagsøkonomi. Mange oplever at måtte spare, hvor spares kan, og at udgifter på alt fra dagligvarer til el, gas, vand og varme er steget eksplosivt.

Selvom det er blevet dyrere at være dansker, holder forældrene dog fast i lommepengene til deres børn. I en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Danske Bank svarer hele 74 % af de adspurgte forældre, at den økonomiske usikkerhed ikke har haft indflydelse på deres barns lommepenge.

Det glæder Anne Juel Jørgensen, der er børne- og ungechef i Danske Bank:

– Mange familier har det seneste år mærket privatøkonomien stramme til som følge af den økonomiske krise, men heldigvis kan vi se, at et af de sidste steder, forældre skærer i budgetterne, er i lommepengene til deres børn. Det er positivt, fordi lommepenge er et af de helt centrale elementer i at lære gode pengevaner på lang sigt, siger hun.

Ifølge hende er gode pengevaner afgørende for at opnå økonomisk ansvarlighed og tryghed gennem resten af livet.

– Forskning i børns pengevaner viser, at ”øvelse gør mester”, og derfor handler lommepenge ikke så meget om selve beløbet, men om, at man som barn får ansvar for og erfaringer med sine egne penge. Lommepenge er altså én af de vigtige byggesten, der kan gøre dig økonomisk ansvarlig senere i livet, forklarer hun.

Den økonomiske krise gør børn bekymrede for familiernes økonomi

Undersøgelsen viser også, at en tredjedel af forældrene oplever, at den økonomiske situation har gjort deres børn bekymrede for familiernes økonomi. Dette bekræfter de bekymringer, som børnene tidligere på året gav udtryk for i en undersøgelse, som YouGov foretog for Danske Bank i januar. Her svarede 50 % af de adspurgte børn og unge mellem 10-17 år, at den økonomiske situation i verden gør dem bekymrede for deres forældres økonomi.

Anne Juel Jørgensen opfordrer derfor danske forældre til at være opmærksomme på at tale med deres børn om penge og økonomi – uanset familiens egen økonomiske situation.

For selvom den økonomiske usikkerhed og stigende priser ikke nødvendigvis har betydet, at ens familie har haft svært ved at betale regningerne eller har måttet foretage benhårde prioriteringer, kan bekymringerne alligevel sive ned til familiens yngste.

– Børnene opfanger lynhurtigt, hvis der er bekymringer i luften, hvad enten det er pengeproblemer i deres egen familie, blandt klassekammerater eller noget, som de hører om i medierne. Det bedste du kan gøre for at holde dine børn trygge, er at tale med dem om penge – selvfølgelig på en måde, som er tilpasset deres alderstrin, forklarer Anne Juel Jørgensen.

Ny bog skal hjælpe forældre med at tale med deres børn om penge og privatøkonomi

Ifølge Anne Juel Jørgensen kan der være flere årsager til, at forældre i dag ikke taler nok om penge og privatøkonomi med deres børn. Nogle forældre mener ganske enkelt, at penge ikke er et emne, der egner sig til at blive drøftet med børn, mens andre mener, at man skal vente til, at børnene er teenagere, før de skal lære om økonomi.

– Det er sådan set et misforstået hensyn, når forældre siger, at de ikke giver deres børn lommepenge, fordi de ikke synes, at børnene skal bekymre sig om penge fra en tidlig alder. For forskning viser, at vores pengevaner grundlægges allerede fra treårs-alderen, så jo tidligere du begynder med at tale med dine børn om penge, jo større er sandsynligheden for, at de bliver i stand til at forstå den økonomiske virkelighed, de er en del af, og dermed udvikler økonomisk ansvarlighed på sigt, forklarer hun.

Anne Juel Jørgensen udkommer med bogen ”Giv dit barn gode pengevaner” på forlaget Lindhardt & Ringhof mandag den 13. marts i forbindelse med Pengeugen. I bogen kommer Anne med en række gode og håndgribelige øvelser og råd til, hvordan forældre kan inddrage og tale med deres børn om pengeforhold.

– Der skal i virkeligheden meget små anledninger til for, at man kan få penge ind i samtalen med sine børn, men det er selvfølgelig lettere sagt end gjort. Jeg håber, at min bog kan hjælpe med at gøre hverdagsøkonomi til et naturligt samtaleemne mellem forældre og børn på linje med lektier og legeaftaler, slutter Anne Juel Jørgensen, børne- og ungechef i Danske Bank.

Byrådet på besøg hos Crossbridge Energy

0

Mandag d. 13. marts gæstede repræsentanter fra Fredericia Byråd Crossbridge Energy raffinaderiet. Byrådet var inviteret efter et ønske om at høre status omkring branden d. 17. december 2022.

CEO Finn Schousboe og produktionschef Flemming Egebjerg briefede repræsentanterne fra Fredericia Kommune. Dette skete på Crossbridge Energys egen brandstation mellem brandbiler, brandudstyr og øvrigt materiel til sikkerheds- og beredskabsindsats.

Branden i det såkaldte TGU anlæg blev slukket på ca. 45 minutter i en koordineret indsats mellem Trekantbrand, Politi og raffinaderiets eget beredskab. To timer efter branden brød ud, kunne raffinaderiet igen åbne for udlevering af produkter til tankbiler, som kører flydende brændstoffer ud til tankstationer i det jysk/fynske område. Den koordinerede Indsats kørte fremragende, og værdien af det kontinuerlige og tætte øvelses-setup omkring netop dette blev vist i praksis. Der skete kun materiel skade ved branden.

Efter grundige undersøgelser af det brandskadede anlæg, så er genopbygningen godt på vej og ventes færdiggjort, så raffinaderiet igen kan køre på fuld kapacitet inden udgangen af marts. For øjeblikket arbejder rigtig mange eksterne folk på at hjælpe med dette genopbygningsarbejde, faktisk har mere end 600 på skift været inde for at hjælpe til. Der arbejdes i døgndrift på opgaven, som omfatter mere end 70 ton stålrør, som skal tilpasses og er i størrelserne fra ½ til 18 tommer, mere end 220 styk (15 ton) ventiler i størrelser fra ½ til 10 tommer. Og der er i øvrigt trukket mere end fem, kilometer nye elkabler.

Designet og opbygningen af anlægget vil grundet uheldet blive ændret, så der indbygges ekstra sikkerhedsbarrierer. Det omfatter blandt andet en ekstra ventil, som ekstra sikkerhed, samt instrumenter, der skal vise, om der er flow i rørstykkerne.

Det beskadigede anlæg er afgrænset til ca. 15 gange 15 meter, men er til gengæld cirka 30 meter højt. Så udefra kan man se en af de helt store kraner stå fast placeret til at løfte tungt grej, rør med videre på plads.

Crossbridge Energy raffinaderiet kører på ca. 80 procents kapacitet for nuværende, og derfor leveres der heller ikke fuld kapacitet på overskudsvarme til fjernvarme. Men også dette vil være tilbage i vante mængder, når TGU’en genopstartes. Raffinaderiet leverer cirka 25 procent af fjernvarmeforbruget i TVIS-området, svarende til mere end 23.000 almindelige husstandes årlige forbrug af fjernvarme.

Tante’s Have solgt

0
Krukker er in og i Tante's Have er der et væld af muligheder. Foto: Andreas Dyhrberg Andreassen, Fredericia AVISEN.

Den kendte planteskole og havecenter, Tante’s Have, på Skærbækvej i Fredericia er solgt til BilligBlomst.

– Det er med både glæde og vemod, at vi kan fortælle, at Tante’s Have er solgt. Det er blevet til 20 gode år i Fredericia. Sidste åbningsdag bliver lørdag d. 10/6-2023. Vi har solgt til BilligBlomst, der overtager pr. d. 1/7-2023, skriver Conny Fredsholt og Michael Rasmussen fra Tante’s Have på virksomhedens hjemmeside. De fortsætter:

– Vi har selvfølgelig fortsat planter til haveprojekterne gennem foråret, hvor sommerblomster m.m. også er en del af dette. Der vil samtidig være gode rabatter på udvalgte varegrupper. Følge med her på siden.

BilligBlomst har butikker 10 steder i Danmark, blandt andet i Kolding. BilligBlomst begyndte egentligt som et engros-firma, der solgte frugt og grønt. Efter en del efterspørgsel udvidede de med salg af billige planter, først i en begrænset periode om foråret, til i dag at være en kæde med nu 11 butikker.

Kvalitet og kundetilfredshed fremfor kvantitet og ekspansion

0
Anders Smidt, Salgskonsulent tv., Bjarke Linderoth, Indehaver mf. og Ermin Balešić, Indehaver th. Foto: AVISEN

Bilhuset Linderoth fejrer i 2023, 20 års jubilæum, virksomhedens grundlægger, Bjarke Linderoth, startede i 2003 og siden 2017 har Ermin Balešić også siddet med bag roret. Siden sommeren 2018, har adressen været Stiftsvej 31 i Vejle, hvor de to kompagnoner slog dørene op til deres nye showroom.

Virksomheden har oplevet nogle turbulente tider, med faktorer som Corona, krig og udsving i Tesla-priserne. Linderoth har dog været i stand til at tilpasse sig og overvinde disse udfordringer. Under nedlukningen var Linderoth, ligesom mange andre virksomheder, tvunget til at lukke døren for kunderne. De var dog i stand til at fortsætte driften via fjerntransaktioner, og da restriktionerne blev ophævet, steg efterspørgslen efter biler voldsomt.

– Vi måtte ikke have kunder i butikken, vi skulle mødes med med dem på en eller anden parkeringsplads og handle. Pludselig lukker alting op igen, vi må få kunder ind og alle de her folk, der lige pludselig sad hjemme og arbejdede eller havde fri eller whatever de havde oceaner af tid, det gjorde, at efterspørgslen på biler den eksploderede, fortæller Ermin Balešić.

Derudover eksploderede prisen på brugte biler på grund af det begrænsede udbud, der skyldtes den manglende mulighed for at få chips til nye biler. Ermin har ikke oplevet noget lignende i sine 17 år i branchen.

– Man kunne ikke få mikrochips til nye biler, det døjer man stadigvæk med i dag, det gjorde at udbuddet af brugte biler var meget begrænset. Som med alt andet udbud og efterspørgsel, så eksploderede prisen på biler. Jeg har været i branchen siden 2006 og jeg har aldrig oplevet noget lignende, siger Ermin.

Det går op og ned i bilbranchen

På det seneste har krigen i Ukraine fået energipriserne til at stige kraftigt, hvilket igen har påvirket Linderoths aktiviteter. Virksomheden fortsætter dog med at holde ud og tilpasser sig de skiftende forhold.

– Prisnedsættelserne på Tesla blev vi også ramt af. For at skære det ud i pap, mange har spurgt os: “Jamen kan I ikke få jeres tab dækket, men det kan vi ikke, vi er en selvstændig forretning. De varer vi køber, som holder her i showroomet dem har vi afregnet, de er købt betalt, risikoen er hundrede procent vores. I januar sælger vi tre Teslaer, som giver os en lussing på cirka 330.000kr tilsammen. Det kunne mærkes i sådan en lille forretning som vores. Men det er jo chancen i branchen, jeg skal ikke sidde her og græde, der er ikke nogen, der skal have ondt af os, det er den chance, man tager, når man arbejder med det, vi gør, uddyber Ermin.

Linderoth fokusere på kvalitet og deres kunders behov. I dag har de otte ansatte, selvom virksomheden måske er lille sammenlignet med andre, men vækstprocenten har været betydelig. Ermin understreger dog, at vækst i kvantitet ikke bør være det primære mål, men derimod vækst i kvalitet.

Vi skal leve af det her både om 10 og 20 år

Fokus ligger på salg og leasing af tyske bilmærker som Audi, BMW, Mercedes, Porsche, foruden elbiler som Tesla og Skoda. Linderoth forsøger ikke at være alt for alle mennesker, i stedet vil de hellere koncentrere sig om det, de er bedst til, nemlig at sælge biler af høj kvalitet.

– Det er en langsigtet forretning og for os er det vigtigt netop at kigge langsigtet, se fremad, fokusere på, at vi gerne skal kunne leve af det her både om 10 og 20 år. Tabene skal bare realiseres og så videre op på hesten. Når det er sagt, så kunne vi mærke sidste uge i februar, første uge i marts, at her er der rigtig gode takter. Om det er det gode vejr, når solen skinner, der giver folk lyst til at købe biler, kan jeg ikke sige, men den første uge i marts har vi solgt otte biler, det er flot for vores størrelse forretninger. Vi sælger cirka 300 biler om året, blandet mellem køb og leasing, fortæller Ermin.

Anders Buch, Værkstedschef tv. og Casper Hansen, Mekaniker. Foto. AVISEN

De bedste til det, de er gode til

Det er medarbejderne, der gør forskellen, når det gælder om at give en fremragende kundeoplevelse. Bilhuset rangerer nummer et i alle bilforhandlerkategorier på Trustpilot, hvilket er en betydelig præstation.

– Det tager lige så lang tid at levere fremragende kundeservice som det gør, at levere en dårlig kundeoplevelse, så hvorfor ikke levere en god oplevelse? Vores engagement og hårde arbejde gennem årene har betalt sig i form af tilfredse kunder, og det har vi planer om at det skal fortsætte med i fremtiden, siger Ermin.

En for hurtig ekspansion kan gå ud over deres evne til at levere det samme niveau af kundeservice, som de er kendt for.

– Der er tit folk, der spørger os om vi ikke skal have en afdeling på Sjælland eller oppe nord på? Jamen, det skal vi ikke. Vi skal ikke være større. Vi skal være endnu bedre til det, vi er bedst til. Vi ligger nummer ét på samtlige bilforhandler kategorier på trustpilot, det har vi brugt seks år på. Set udefra, kan det godt ligne en overnight succes, men det er det ikke, det er hårdt arbejde og dedikation og nogle gode medarbejdere, som arbejder for kundernes tilfredshed, udtaler Ermin Balešić og slutter:

– Noget vi fortsat kan blive bedre til, er at finde de rigtige biler til de rigtige priser. Lige nu, der ved vi ikke, hvad fremtiden bringer, der er så mange impulser derude. Er elbilen den rigtige? Er dieselbilen? På et tidspunkt, der solgte vi 80 procent elbiler og 20 procent fossile. I forbindelse med energiudfordringerne, der har bøtten været vendt på hovedet. Så det er simpelthen utrolig svært at se, hvad der hitter og hvad skal vi skal have på lager, det må vi kæmpe med dagligt.

Linderoth har fokus på kvalitetsservice og engagement, i at give en fremragende kundeoplevelse, det har hidtil været nøglen til succes, en nøgle de tror på også vil give dem succes i fremtiden. Ved at forblive tro mod deres værdier og ikke gå på kompromis med deres serviceniveau, forsøger de at skille sig ud i en yderst konkurrencepræget branche. Om fremtiden for bilbranchen ser grøn ud, kæmper de som mange andre bilforhandlere med at finde ud af, men de er klar til at tilpasse sig, hvad end den bringer.