Lægevagtsaftalen, der trådte i kraft den 1. februar 2023, introducerede en række nye tiltag, som administrationen i samarbejde med sygehuse, kommuner og lægevagten har arbejdet intensivt på at implementere.
Et par af de nye nye tiltag er “akutknappen” samt den såkaldte “call back”-funktion. Disse blev lanceret den 11. april 2023, og deres anvendelse og påvirkning af ventetider har været under nøje overvågning siden. I perioden fra 11. april 2023 til 8. maj 2023 er der foretaget knap 2000 opkald ved brug af akutknappen og omkring 3500 opkald ved hjælp af “call back”-funktionen.
Flertallet af akutknapkaldene placerer sig i begyndelsen af ugen, med de fleste opkald omkring eller lige efter midnat. Siden implementeringen har akutknappen været anvendt i mindre end 10 % af opkaldene til lægevagten, hvilket betyder, at servicemålene for denne funktion har været opfyldt.
Pernelle Jensen (V), fungerende formand for det nære sundhedsvæsen, er glad for denne udvikling:
– Akutknappen bliver ikke misbrugt, som mange var bekymrede for. Tallene viser, at den bliver brugt med respekt og kun i de tilfælde, hvor der er behov for det. Anvendelsen ligger under det forventede niveau, siger Jensen og fortsætter:
– Når det kun er 4 %, så behandles den i hvert fald med respekt. Den anvendes kun ved akut behov. Man kan konkludere, at man ikke bare trykker på den – og det er positivt, da der kan være ventetid.
Det er dog ikke alle dele af det nye system, der har fungeret helt efter planen.
– Der har været udfordringer om natten med at nå at komme igennem indenfor to minutter, men det er en ny funktion og vi regner med, at man på sigt vil opfylde servicemålene, siger Pernelle Jensen og understreger, at dette gælder alle servicemålene for de øvrige opkald, hvor målet er at besvare opkaldene indenfor ti minutter.
I dag den 7. juni afvikles der en beredskabsøvelse med deltagelse af blandt andet Sydøstjyllands Politi og Beredskabsstyrelsen i den nordlige del af Fredericia.
Der vil i den forbindelse være aktivitet i området ved Treldevej, Nordre Kobbelvej og Egeskovvej.
Foruden Sydøstjyllands Politi og Beredskabsstyrelsen deltager TrekantBrand, Region Syddanmark samt Styrelsen for Patientsikkerhed. Formålet med øvelsen er at træne samarbejdet og beredskabet i tilfælde af en hændelse med kemiske eller biologiske stoffer og materialer.
Øvelsen finder sted onsdag den 7. juni i tidsrummet fra klokken 9.00 til 14.00.
På lørdag den 10. juni krydser 10.000 løbere Storebæltsbroen for at fejre broens 25 års fødselsdag. Broen er åben for biltrafik under hele løbet, men turen over Storebælt vil tage længere tid, mens løberne passerer. Kør derfor hjemmefra i god tid og kør gerne over Storebælt før kl. 14 eller efter kl. 21.
I 1998 var Broløbet med til at indvie Storebæltsbroen, og nu er løbere igen klar til at fejre hele Danmarks bro, når den fylder 25 år. Lørdag den 10. juni kl. 16.30 lyder startskuddet til Storebæltsbroens store fødselsdagsløb – et unikt halvmaraton med 10.000 løbere, der krydser bæltet.
Som afslutning på Broløbet oplyses broens 254 meter høje pyloner senere på aften i fødselsdagsfarver. Frem mod fødselsdagen onsdag den 14. juni vil pylonerne ligeledes være klædt i rødt og hvidt fra kl. 23 til kl. 05. ”Det skarpe hjørne” bliver også markeret med dannebrog i betalingsanlægget på selve fødselsdagen.
Broløbets påvirkning af trafikken Under Broløbet vil der være dobbeltrettet trafik i de sydlige spor i retning mod Sjælland, og vejens status ændres fra motorvej til almindelig landevej med hastighed på 80 km/t og overhaling forbudt. Motionsløbet afvikles på broens to nordlige spor med start i Nyborg og mål i Korsør.
Omlægningen sker ca. kl. 15.30 og frem til kl. 21, hvor trafikken forventes at være omlagt til normal trafik igen.
Der vil være kortvarig ventetid under omlægning til dobbeltrettet trafik, da broen lukkes helt for biltrafik i ca. 20 minutter, mens trafikken omlægges. Kør derfor hjemmefra i god tid og passer gerne broen før kl. 14.00.
På en historisk morgen i Porthouse, Fredericia, indgik Fredericia Shipping A/S og ADP A/S en aftale om etablering af et fælles datterselskab – Fredericia Container Terminal A/S. Dette ambitiøse projekt markerer et betydeligt skridt mod fremtiden for Danmarks næststørste containerterminal.
Der var store smil denne morgen på Fredericia Havn, da havneselskabet ADP A/S og Fredericia Shipping A/S præsenterede et nyt historisk samarbejde. Det var næsten som at stå på dækket af et skib, hvor vinden fra havet blæser i ens ansigt og solen stråler varmer i kinderne. Samarbejdet, som parterne selv kalder historisk, blev præsenteret og underskrevet med udsigt til hvad det hele drejede sig om, nemlig havnen. Denne har netop startet endnu et revolutionerende kapitel i sin historie, og dermed sat sin kurs mod en fremtid som en endnu mere vital del af den globale handel.
En ny forbindelse, der på mange måder kan sammenlignes med de stærke bånd, der er blevet smedet mellem Fredericia Shipping og Taulov Dry Port. En forbindelse, der nu er blevet endnu stærkere.
Fra højre: Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S, Christian Herskind, Bestyrelsesformand i ADP A/S, Steen Wrist, Borgmester i Fredericia og næstformand i ADP’s bestyrelse, Niels-Jørgen Andersen, Bestyrelsesformand, Frederica Shipping A/S, Klaus G. Andersen, Adm. Direktør i Fredericia Shipping A/S, Amalie Laigaard Andersen, Area Manager, Fredericia Shipping A/S og Tommy Rachlitz Nielsen gruppeformand for Det Konservative Folkeparti i Fredericia Byråd og bestyrelsesmedlem i ADP A/S
– Vi er på rette vej, vi er ikke i mål. Men når man er på rette vej, så har man lettere ved at nå det rigtige mål. Fredericia Container Terminal, selskabet, skal drifte og udvikle Danmarks næststørste containerterminal. Måske er det for meget at sige, at vi skriver historie. Alt dette havde ikke været muligt uden Fredericia Kommune. Tak til Steen Wrist, sagde bestyrelsesformand for ADP A/S, Christian Herskind.
– På lørdag spiller vi om bronze, i dag går vi efter guldet. Det betyder rigtig meget for mig at finde en aktør, der støtter op om byen. Lige om lidt kan vi det, at vi har fundet en plan for hvordan vi styrer Danmarks 2. største containerhavn. Vi sælger altså ikke ud af arvesølvet. ADP er stadig ADP, fortsatte Steen Wrist, næstformand for ADP A/S og borgmester i Fredericia Kommune.
Det fælles selskab styrker et mangeårigt godt samarbejde, slår direktøren fra Fredericia Shipping A/S fast. Flankeret af hans far Niels-Jørgen Andersen, på den ene side og sin datter, Amalie Laigaard Andersen på den anden, blev det gjort klart at Fredericia ikke er til for havnens skyld, men at havnen skal være til for byens skyld.
– At vi laver et fælles selskab, så kan vi arbejde endnu tættere sammen. Vi som Fredericia Shipping har et stort commitment til at gøre noget for byen. Ganske enkelt får vi ved det nye selskab mere af det samme. Faktisk får ADP jo nu mere medbestemmelse. Før havde de ingen andele i havnen, nu har de det faktisk. For før var vi jo 100% operatør. Som udgangspunkt har det nye selskab ingen ansatte, det fungerer mere som en paraply der udstikker strategi, fortalte Klaus G. Andersen og tilføjede:
– Det virkelig unikke er altså at havnen er med i operatørselskabet. Det skaber ingen arbejdspladser nu, men det skaber muligheder, og over tid måske også arbejdspladser. Det er svært med den her slags ideer, det kan da godt være jeg sagde det første nøgleord, men det er jo fælles det her. Fredericia Shipping har majoritet i selskabet (altså stemme flertal) da de ejer 60%, men ADP har en ganske betydelig aktiepost, på 40%.
ADP A/S er glade for det nye projekt, der giver et væld af fordele og fremhæver at det ikke ses andre steder at på den måde er medarbejder at det operative selskab.
– Vi bliver på linje med at lykkes med at drive det samlede projekt. Nu vil vi helt det samme, og det gennem det samme selskab. I stedet for at arbejde sammen, så er vi nu sammen, i samme enhed. Nu får begge ejere fordel af at kunne effektivisere. Sammen kan vi finde nye kunder, vi kan sammen udvikle vores område, sagde Christian Herskind.
– Men der er jo en sammensætning af interesser, der gør at vi har bestemmelser over forskellige områder. Ja, vi får jo en ejerandel, for egentligt var det jo Fredericia Shipping som ejede den del som ADP nu får andel i. Vi har også ladet os inspirere af udviklingen i TDP, sammen med PFA. Det viser sig altså at de her samarbejder giver gode resultater, fortsatte Herskind.
Ifølge Rune D. Rasmussen, CEO i ADP A/S, vil det nye selskab give en hidtil uset fleksibilitet:
– Kombinationen mellem Taulov og havnen giver os rigtig meget fleksibilitet. Nu kan vi både ind- og udlevere på havnen og i Taulov, det gør togbanen muligt nu, sagde han.
– Driften af Fredericia Havns containerhåndtering vil også i fremtiden bliver drevet af en lokal ejet virksomhed, med lokal arbejdskraft og med lokal forankring. Fredericia Shipping A/S og ADP A/S stifter i fællesskab Fredericia Container Terminal A/S som fremover skal stå for driften. Det er en helt fantastisk løsning som sikrer den lokale forankring og lokale arbejdspladser langt ud i fremtiden. Det nye selskab vil fortsætte arbejdet med at blive Danmarks mest effektive, bæredygtige og konkurrencedygtige containerterminal. Der skal ikke herske nogen tvivl om at det er denne løsning som jeg har foretrukket gennem hele dette lange forløb, så at vi endelig er nået så vidt gør det til en helt fantastisk dag for Fredericia, parterne og undertegnede, sagde Tommy Rachlitz Nielsen, bestyrelsesmedlem fra ADP A/S og gruppeformand for Det Konservative Folkeparti i Fredericia Byråd slutteligt.
Det har aldrig været så dyrt at købe byggematerialer som nu. Priserne på byggematerialer til boligbyggeri er fx steget langt mere end lønudgiften til dem, der skal udføre arbejdet. Men mens nogle materialer stiger voldsomt i pris, falder andre næsten tilsvarende. SMVdanmark forventer ikke, at det generelle prisniveau falder igen.
Skal en del af sommerferien gå med at opføre fx en tilbygning eller et udhus i mursten, bliver det en ekstra dyr affære. De seneste 12 måneder er fx prisen på varer som cement steget med 20 pct. og sten og beton med 13 pct. De stigninger kommer på toppen af i forvejen massive prisstigninger på byggematerialer, der begyndte i starten af 2021, så byggematerialer i snit nu er mere end 20 pct. dyrere end for blot to år siden.
Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.
Med de seneste prisstigninger ligger vi nu på et rekordhøjt niveau. Priser på materialer i Danmark har aldrig været højere, fortæller Martin Kyed, cheføkonom i SMVdanmark.
-Grundlæggende skyldes det enorme prishop, at der under corona blev pumpet flere penge ud i økonomien, og da rejser og restaurantbesøg ovenikøbet blev forhindret, så blev der -populært sagt – i stedet bygget nye køkkener og carporte. Da lagrene af byggematerialer blev brugt op, så begyndte prispresset for alvor, siger han.
Han mener, at prisstigningerne i sidste ende naturligvis vil lande hos kunderne.
-Men det stiller naturligvis krav til byggevirksomhederne om, at de får tilpasset deres priser og kontrakter i tide, så det ikke presser deres rentabilitet, siger Martin Kyed.
Boligmaterialer stikker af fra løn
Ser man specifikt på prisudviklingen på byggematerialer til boligbyggeri, overgår den fuldstændigt udgiften til arbejdsomkostninger. Så når prissedlen på den færdige bolig ser voldsom ud, så er det ikke arbejdslønnen, der er stukket af. Det er udelukkende byggematerialerne, der giver prishoppet. Mens materialeprisen til boligbyggeriet er steget med over 20 pct., er lønomkostningen kun steget med ca. 5 pct. siden starten af 2021.
Nogle materialer bliver billigere
Udgifterne varierer dog betydeligt alt efter, hvilket byggeri man ønsker at kaste sig ud i. For på varer som jern og stål, mineraler og aluminium er priserne faktisk faldet med mellem 13 og 24 pct. de seneste 12 måneder. Det er dog fra et højt prisniveau.
Matin Kyed regner ikke med, vi snart ser et samlet prisfald på materialer.
-Trods prisrekorden virker det som om, niveauet har fundet et nærmest stabilt leje. Og der er stadig høj aktivitet i dele af byggebranchen, så jeg ser ikke billigere materialer for mig. Det er faktisk intet, der peger i den retning.
Du kender dem måske både fra Storm’s Pakhus i Odense eller Paladspassagen Social Dining i Vejle. Nu er de landet hos Urbania Street Food i Fredericia og kan se frem til deres officielle åbningsdag på mandag d. 12. juni fra kl. 11.30.
Du når kun lige at træde indenfor hos street food før du bliver ramt af den fantastiske duft af hjemmebagte pitabrød, der er lavet efter en gammel familieopskrift, som drager flere generationer tilbage i Yasser Rahim Naz’s iranske rødder. Munden løber i vand og du drages frem mod de lækre smagsprøver på disken. Næppe har du smagt et pitabrød med så meget smag – skøn smag! I det gule køkken kan du se frem til pita som man traditionelt kendte det for flere tusinde år siden, der fyldes med enten tandoori marineret eller den græske kylling kombineret med enten avocado creme og saltede peanuts eller tzatziki, sprøde kartoffelchips og græsk yoghurt – og til vegetaren bydes der på lækker falafel med friske tomater, autentisk dressing af mango og tahin toppet med syltede agurker.
-Vi er virkelig glade for at det kunne lade sig gøre at åbne et køkken i Fredericia – og vi synes vores koncept passer perfekt ind hos Urbania Street Food. Vi er meget stolte af vores pita og derfor glæder vi os også meget til at servere dem for vores fredericianske gæster, siger Yasser Rahim Naz, ejer af Yazzy’s Pita.
Køkkenet åbner, til at starte med, som et pop-up køkken for fire måneder. Men er efterspørgslen stor og det viser sig at Fredericia forelsker sig i det autentiske koncept, så udelukker de to ejere ikke, at det kunne blive til en mere permanent løsning.
Yazzy’s store åbningsdag sker på mandag d. 12. juni kl. 11.30, hvor de vil forkæle deres gæster med hele 30% rabat. Urbania Street Food bakker fuldt ud op om deres nye kollegaer og har derfor parret de 30% rabat med en iskold og ganske gratis sodavand ved køb af en pita hos Yazzy’s.
-Vi har glædet os meget til at kunne fortælle om den nye bod på Urbania Street Food. Vi kunne ikke være mere enige i, at det er et madkoncept, som falder fuldstændig i hak med, hvad street food er. Vi er ikke et sekund i tvivl om, at Fredericia vil tage rigtig god imod vores nye venner og derfor bakker vi selvfølgelig op om deres åbningsdag med lidt vådt til ganen, siger medejer af Urbania Street Food, Brian Løkkegaard.
02.09.2021 - Middelfart Kommune - Klimafolkemøde 2 dag
Torsdag den 3 september 2021.
I Middelfart er udviklingen af Klimafolkemødet gået i rivende fart. Fra et beskedent startpunkt for tre år siden, har mødet vokset sig til et centralt knudepunkt i den danske klimadebat. Johannes Lundsfryd, en af hovedkræfterne bag arrangementet, ser tilbage på begyndelsen med et smil.
Johannes Lundsfryd Jensen. Foto: AVISEN
– For tre år siden var vi kun 500 deltagere, der sad i et telt, mens coronaens spøgelse lå over os. Det var første gang, vi afholdt Klimafolkemødet, siger borgmester i Middelfart Kommune Johannes Lundsfryd og fortsætter: – Året efter kom der 10.000, sidste år 21.000, og i år planlægger vi, at der kommer 30.000.
Klimafolkemødet er i dag Danmarks største mødested for den offentlige klimadebat, og et sted hvor borgere, beslutningstagere, brancher og organisationer samles med fokus på at skabe klimahandling sammen. Mødet er gratis og åbent for alle, hvilket er et grundlæggende princip for arrangørerne.
– Vi har et rigtig stærkt program. Vi lægger vægt på debatter af høj kvalitet, og vi er stolte over, at der er 175 organisationer, der er med til at lægge programmet. Programmet er nu klar, siger Lundsfryd.
For Lundsfryd er Klimafolkemødet meget mere end bare et arrangement. Det er et udtryk for en samfundsmæssig bevægelse, hvor alle erkender behovet for fælles indsats for klimaet.
– Vi har ramt tidsånden. Alle ved, at det kræver fælles arbejde på kryds og tværs af samfundet. Vi skal ændre vores vaner, vores adfærd, så vi tager mere hensyn til klimaet – både når vi er derhjemme, når vi er i grupper, og når vi er på arbejde, siger han.
På årets møde vil der være særligt fokus på de unges stemmer.
– Vi skruer op for de unges stemmer, og vi ser frem til, hvad det betyder. Personligt glæder jeg mig til debatter, hvor unge mødes med ældre for at diskutere deres forskellige syn på klimaet og på, hvordan man lever på en måde, der er bedre for klimaet, siger Lundsfryd.
Det er vigtigt at holde fokus på klimaet, selvom der også er mange andre samfundsproblemer at tage sig af, slår borgmesteren fast.
– I mange år har man sagt, at vi kan løse problemer med klimaet, når vi har løst alle de andre samfundsproblemer. Men det kan vi ikke. Selvfølgelig er det vigtigt med skoler, daginstitutioner og ældre. Men det er også vigtigt med klima. Vi kan ikke bare lade en dagsorden ligge fordi, at vi også har andre dagsordener, der er væsentlige i samfundet, slutter Johannes Lundsfryd.
Børn og unge helt ned til 10-års alderen afpresser og truer hinanden i forbindelse med salg og køb af nikotinprodukter som Puff- og Elf Bars. Det er en foruroligende udvikling, der skal standses. Derfor rækker politikere og Fredericia Kommune nu ud til forældrene.
De er ulovlige, smager af jordbær, mint eller slik, de indeholder nikotin – i de værste tilfælde lige så meget som 200 cigaretter – de bliver solgt som smuglervarer og så er de både afhængighedsskabende og sundhedsskadelige.
I øjeblikket er de såkaldte Puff- og Elf Bars populære blandt børn og unge i hele landet, og denne hurtig voksende trend er også kommet til Fredericia Kommune, hvor der er eksempler på episoder med unge i alderen 10 – 14 år, som afpresser og truer hinanden i forbindelse med salg og køb af de ulovlige Puff- og Elf Bars.
– Det er meget foruroligende, at de her ulovlige nikotinprodukterne bliver brugt af børn helt ned til 4. klasse. Det skal vi have sat en stopper for. Men dette er ikke noget, vi som kommune kan løse alene. Derfor vil jeg gerne appellere til alle forældre – tag en snak med jeres børn om, hvilke konsekvenser – både sundhedsmæssige og sociale – det har at bruge de her nikotinprodukter. For selv om det smager af slik så er det IKKE slik. Nærmere tvært imod, siger Pernelle Jensen, der er formand for Unge- og Uddannelsesudvalget.
Og hun bakkes op af udvalgets næstformand Vibe Dyhrberg:
– Det er meget rystende at høre om børn i så ung en alder, der bruger afhængighedsskabende nikotinprodukter. Den udvikling skal vi have vendt. Vi har i høj grad brug for, at forældrene tager et ansvar og taler med deres børn og unge om de her produkter. Mange børn og unge tror nemlig, at det ikke er farligt, fordi det ikke lugter eller smager dårligt. Men børnene skal forstå, at selv et kortvarigt forbrug af nikotinprodukter kan have langvarige fysiske konsekvenser, siger hun.
Frem mod sommerferien modtager alle forældre med børn i 4. til 9. klasse informationsmateriale omkring Puff- og Elf Bars, ligesom der arrangeres forældreinformationsmøder.
Derudover bliver der afholdt informationsmøder for de unge på Ungdommens Hus og på en række af kommunens folkeskoler.
Hvad er Puff- og Elf Bars?
Puff- og Elf Bars er navne på bestemte typer af engangs-e-cigaretter, der er ulovlige at sælge i Danmark.
Puff- og Elf bars indeholder store mængder nikotin, og smager samtidig af eksempelvis slik, mentol eller frugt.
Produkterne er designet til at efterligne følelsen af at ryge en almindelig cigaret ved at levere nikotin og smagsstoffer i dampform, der inhaleres af brugeren.
Selv om det er ulovligt at sælge dem i Danmark, er de lettilgængelige på eksempelvis sociale medier.
Hvorfor er brug af Puff- og Elf Bars bekymrende?
Nikotinafhængighed: Puff- og Elf Bars indeholder nikotin, som er et stærkt afhængighedsskabende stof. Unge, der bruger disse produkter, kan udvikle afhængighed og have svært ved at stoppe med at bruge dem.
Sundhedsrisici: Selvom e-cigaretter betragtes som mindre skadelige end almindelige cigaretter, er der stadig en sundhedsrisiko forbundet med brugen af disse produkter. Nikotin er yderst skadelig for børn og unges hjerner, som er under udvikling. Langvarig brug kan have meget negative konsekvenser.
Usund ungdomskultur: Puff- og Elf Bars er ulovlige at sælge i Danmark. Derfor bliver de ofte solgt som smuglervarer, og handlen fører til en øget risiko for den unge, og dem som måtte overvære det. I Fredericia er unge ned til 10-års-alderen blevet truet i forbindelse med handler af Puff- og Elf Bars.
En potentiel fare lurer på Erritsø Bygade – et hul i vejen, der er stort nok til at fange et cykelforhjul. Hullet blev bemærket og delt på Facebook i går, hvilket fik advarsler til cyklister om at være opmærksomme. Selvom biler måske ikke mærker hullet, kunne det være en seriøs trussel for cyklister.
Så hvordan håndteres sådanne problemer, og hvad sker der, når du giver kommunen besked om et hul i vejen?
Rasmus Overgaard, ingeniør i Vej og Park ved Fredericia Kommune, forklarer:
– Når man opdager et hul i vejen eller noget andet, man mener vi skal tage os af, har vi denne ‘Giv et praj’ løsning.
Appen, der er navngivet “Giv et praj – Fredericia Kommune”, tillader borgere at rapportere fejl. Denne løsning gør det nemmere at indberette problemer til kommunen, samtidig med at den giver en nøjagtig placering, hvilket hjælper kommunen til hurtigere og mere effektivt at reagere på henvendelser fra borgere.
– Vi fik meldingen i går aftens kl. 21.30, og her til morgen kl. 9.00 er der bestilt udbedring, fortsætter Overgaard.
– I dette tilfælde er det bundlaget under asfalten, der er forsvundet, muligvis på grund af vand eller noget andet, der har skyllet bundopbygningen væk. Vi kontakter en entreprenør, som så straks kører derud for at udføre reparationen, hvis det er muligt, eller de dækker af og markerer området.
Når du indgiver et “praj” via appen, vælger du et element og et emne, for eksempel en rampe, en cykelsti, eller i dette tilfælde, asfaltbelægning eller et hul på over 4 cm. Dette system letter kommunikationen og sikrer, at problemet bliver løst så hurtigt som muligt.
Brand- og redningstjenesten TrekantBrand er blevet kaldt ud til en brand på Depotgården i Fredericia, beliggende på Kongensgade 87. Der rapporteres om betydelig røgudvikling fra stedet.
Indtil videre er to slukningskøretøjer ankommet til brandstedet, og indsatslederen fra TrekantBrand er også på stedet. Politiet er ankommet for at assistere med situationen, og en stigevogn er netop ankommet for at hjælpe med slukningsarbejdet.
Indsatsleder fra TrekantBrand, Per Møller, oplyser til AVISEN, at branden skyldtes brugen af en ukrudtsbrænder.
Efter en hurtig og effektiv indsats afsluttede TrekantBrand deres indsats på stedet efter en halv times tid.