SKJULTE SKATTE. Denne gang har vores SoMe- og digitale kreatør, Sasha, været en tur i Skærbæk for at besøge en af områdets små skjulte skatte. Her, helt nede ved vandet, ligger den hyggeligste café – nemlig Café Strandparken.
Café Strandparken er ikke en hvilken som helst café, men en café der drives 100 procent af frivillige kræfter. Det betyder også, at her ikke bare serveres kaffe og hjemmebag, men at stedet også fungerer som et kulturelt samlingspunkt for hele området.
I weekenderne er der altid liv på caféen, og frivillige kræfter står bag en bred vifte af arrangementer, lige fra hyggelig strikkecafé til intime koncerter med lokale kunstnere. Det hele foregår i rolige og naturskønne omgivelser, med udsigt over vandet og en atmosfære af fællesskab og lokal begejstring.
Sasha tog os med om bag caféen, hvor der gemmer sig en hyggelig lille scene, som bruges flittigt til de forskellige arrangementer. Og netop denne stemning gør stedet ideelt til en rolig lørdag formiddag, hvor man kan nyde sin kaffe med udsigt over vandet eller tage et hurtigt spil bordfodbold.
Café Strandparken er også ideelt placeret for både en gåtur på stranden eller en kort tur i skoven, der ligger lige i caféens baghave.
Så trænger man til en hyggelig pause med natur, kultur og lokalt engagement, er Café Strandparken i Skærbæk et oplagt valg. Det var i hvert fald Sashas klare anbefaling efter besøget på dette lille, men stærkt engagerede sted.
Se videoen, hvor vores SoMe- og digitale kreatør Sasha besøger caféen:
Noget går igen i Fredericia Byråd, ineffektiv mødeledelse. Der er en stigende tendens til det, man i folkemunde kalder politisk munddiarré: Lange, svulstige indlæg, der starter med emnet og ender et helt andet sted, eks. Lillebæltforbindelsen, med en tur forbi havnestøj og anekdote om noget, der egentlig burde være sendt som et læserbrev.
Usmageligt, primitivt, direkte dumt og absolut ingen gider høre på det.
Når byrådet samles til møde, er det borgernes tid og skattekroner, vi bruger. Vi må forvente, at møderne bliver styret med respekt for dagsordenen og ikke udvikler sig til åbne mikrofoner der måtte optage den enkelte politikere i et valgår.
Borgmesteren er mødeleder og har ansvaret for, at sagerne behandles sagligt, effektivt og inden for emnets rammer. Alt for ofte oplever vi, at diskussioner flyder ud og bliver til rants om helt andre emner, der hverken er relevante for dagsordenspunktet eller for beslutningsprocessen.
Det er spild af tid for både byrådsmedlemmer, administration og ikke mindst de borgere, der lytter med. Byrådet skylder hinanden og Fredericias borgere en mere professionel og fokuseret møde- og mødeleder kultur, samt at udtage emner fra dagsordenen der burde være behandlet andet sted.
Derfor vil jeg foreslå, at der indføres taletid under byrådsmøderne som det allerede praktiseres i flere andre kommuner.
Eks: Håndbog for kommunalbestyrelsesmedlemmer Langeland Kommune – 3.18. Taletid: Taletiden til Kommunalbestyrelsens møder er ikke ubegrænset. Borgmesteren kan henstille, at medlemmerne fatter sig i korthed. Ingen må tale uden tilladelse fra borgmesteren.
I Aarhus ”Taletiden på vej ned: Aarhus-politikere taler for meget til byrådsmøder
Første talerunde skal ligesom under corona ned fra fem til tre minutter per politiker.
I Fredericia er det hovedsageligt et byrådsmedlem der er storslem, en masse taletid uden at sige noget og sammenblande emnerne. Dette bør mødeleden stoppe. Dette byrådsmedlem spiller direkte borgernes tid. Taletid skaber lige vilkår for alle og tvinger politikerne til at skære ind til benet. Hvis ikke de kan finde ud af at begrænse os selv, så må mødelederen hjælpe på vej.
Politik handler om holdninger, ja, men også om respekt for processen og andres tid. Et skarpt styret møde er ikke et angreb på demokratiet, det er en forudsætning for, at det fungerer.
Mit forslag er: Indfør taletid. Giv hver part 2-3 minutter per indlæg. Hvis man ikke kan formulere sine pointer klart og præcist, så må man øve sig. Det må være slut med at bruge byrådssalen som personlig podcast eller valgkampens lydtapet.
Demokratiet har ikke brug for flere ord, det har brug for mere ansvar.
VEJRET. Onsdag står Danmark over for et voldsomt vejrskifte. Efter flere dage med høj varme, hvor termometret mange steder i Syd- og Østjylland samt på Fyn vil nå over 30 grader, rammer et kraftigt uvejr med risiko for lokale skybrud, voldsom torden, hagl og vindstød af stormstyrke.
Særligt udsat er Trekantområdet, herunder Fredericia, Middelfart, Vejle og Kolding, oplyser Danmarks Meteorologiske Institut (DMI).
Efter en meget varm dag nærmer en koldfront sig landet nordvestfra, og det vil onsdag eftermiddag og aften udløse kraftige regn- og tordenbyger. Fronten vil først ramme områderne omkring Lillebælt og Trekantområdet, før den bevæger sig videre mod Fyn, Sjælland, Lolland og Falster.
DMI oplyser, at kraftige byger kan begynde at opstå spontant allerede fra sidst på eftermiddagen og fortsætte til ud på aftenen.
Ifølge DMI vil bygerne flere steder udvikle sig til skybrud. Et skybrud defineres ved, at der falder mindst 15 mm regn på kun 30 minutter. Onsdag aften ventes der lokalt at kunne falde mellem 15 og 25 mm på kort tid, hvilket kan skabe udfordringer med oversvømmelser på lavtliggende veje og i kældre.
Det gælder især i områder som Fredericia, Middelfart, Vejle og Kolding, hvor borgerne opfordres til at være særligt opmærksomme og tage deres forholdsregler, hvis man har erfaring med tidligere oversvømmelser.
Voldsom torden, hagl og vindstød af stormstyrke
Uvejret ventes også at bringe torden og stedvis kraftige haglbyger med sig. Vindstødene kan lokalt nå stormstyrke med op til 20-30 m/s. Det betyder, at løse genstande, som havemøbler, trampoliner og lignende bør sikres eller fjernes fra åbne områder, oplyser DMI.
Vinden kan desuden skabe vanskelige forhold på Lillebæltsbroerne, hvorfor trafikanter bør være ekstra opmærksomme onsdag aften.
DMI’s officielle varsel gælder i tidsrummet fra onsdag kl. 18:00 til onsdag kl. 23:00. Her er risikoen størst for de voldsomme vejrfænomener.
TRAFIK. Fra i dag er det gratis at køre med bybusserne i Fredericia, og for Danmarksdemokraternes Palle Dahl er det en mærkesag, som endelig bliver realiseret.
»Det er længe ventet. En af mine byrådskolleger har sagt, at vedkommende har kæmpet for det her i mange år. Jeg gik selv til valg sidste gang på gratis bybusser, og nu lykkedes det. Jeg skulle åbenbart vælges ind, før det kom igennem,« siger Palle Dahl med et smil.
Han har selv været ude at prøvekøre de gratis busser og er begejstret for den første tur.
»Det var fantastisk, og jeg glæder mig til at se busserne blive fyldt op. Det er selvfølgelig lidt begrænset lige nu, fordi vi starter på den første dag i børnenes sommerferie. Men folk skal nok lære det,« siger han.
Opfordrer til at parkere udenfor byen
Palle Dahl håber, at flere vil benytte busserne, og han opfordrer både borgere og besøgende til at parkere udenfor centrum og tage bussen ind til byen.
»Alle siger jo, at der mangler parkeringspladser i byen. Så parker udenfor byen, og tag bussen ind. Det koster ikke noget, og så har vi masser af plads til både lokale og besøgende i midtbyen,« siger han.
Ifølge Palle Dahl vil de gratis busser især betyde en stor forbedring for ældre borgere.
»Det er helt sikkert noget, der binder byen sammen. For de ældre, der lever på en ren folkepension, er det en kæmpe fordel. Nu kan de besøge venner og bekendte, tage en kop kaffe, og så hjem igen, helt uden at skulle tænke på penge. Det er fantastisk,« siger han.
TRAFIK. Fra i dag kan fredericianerne køre gratis med bybusserne. Susanne Eilersen fra Dansk Folkeparti var tidligt tirsdag morgen blandt de første passagerer i byens nye, gratis busordning.
»Det er ferietid, men der var stadig folk med bussen, og vi fik en god snak med partikollegerne. Det er tidligt tirsdag morgen, men jeg tror nok, det skal blive en succes, når folk opdager det,« siger Susanne Eilersen.
Hun glæder sig især til at se, hvordan turisterne reagerer på ordningen.
»Som formand for bosætning og turisme er jeg interesseret i, at turisterne får en glædelig overraskelse. De kan bare stige ind og ud af bussen, når de skal rundt til Madsbyparken, Østerstrand eller andre steder. Også familier med små børn kan nu nemt komme rundt uden at skulle tænke på betaling,« siger hun.
Binder byen bedre sammen
Susanne Eilersen er overbevist om, at de gratis busser vil være med til at binde Fredericia bedre sammen.
»Jeg tror, at flere vil bruge bussen til at komme mere rundt i byen. Det gælder både daginstitutioner, pensionister der skal ind på Depotgården, eller dem der vil bruge aktiviteterne i Seniorhuset. Det binder byen bedre sammen,« siger hun.
Samtidig peger Susanne Eilersen på, at næste skridt for det politiske flertal er at se på bussernes ruter og køreplaner.
»Vi arbejder med step to, hvor vi skal sikre, at køreplanen fungerer bedre, så den passer til folks behov, og at busserne kører de rigtige ruter. Vi er optimistiske i hele forligskredsen,« understreger Susanne Eilersen.
Gratis busser har været et ønske fra Dansk Folkeparti gennem mange år, fortæller hun.
»Vi har haft det med til rigtig mange budgetforhandlinger. Desværre fik vi det ikke igennem, da Socialdemokratiet havde borgmesterposten. Der var ikke velvilje dengang, men nu er der heldigvis bred enighed om at gøre bybusserne endnu bedre,« siger Susanne Eilersen.
TRAFIK. Fra i dag er busserne gratis i Fredericia, og Pernelle Jensen fra Venstre var en af politikerne, der fejrede dagen med en hyggelig bustur og uddeling af rundstykker til passagererne.
»Det var en hyggelig tur rundt. Vi delte rundstykker ud til de borgere, der tog bussen, fordi det er blevet gratis fra i dag. Det er vi rigtig glade for,« siger Pernelle Jensen.
For hende handler den gratis busordning især om at gøre hverdagen lettere for borgerne.
»Jeg tror, at gratis busser kan flytte nogle fra bilerne og cyklerne over i bussen, og gøre det nemmere for folk at komme rundt. Særligt børnefamilier får lettere adgang til at komme fra A til B uden at skulle tænke på billetkøb,« siger hun og fortsætter:
»Nu kan man egentlig bare hoppe ind og tage med, og det er rigtig godt.«
Vigtigt for uddannelsesinstitutionerne
Ifølge Pernelle Jensen betyder den nye ordning også meget for byens uddannelsesinstitutioner, da gratis busser gør det lettere og billigere for studerende at komme frem og tilbage.
»Vi vil gerne have, at busserne er tilgængelige, og de bliver mere tilgængelige, hvis man ikke skal betale. Jeg tror, at det med at skulle bestille en billet via en app har været en barriere for mange. Nu behøver man ikke bekymre sig om det,« siger Pernelle Jensen og tilføjer:
»Jeg tror, at bussen fremover vil være et transportmiddel, man oftere tænker på som en reel mulighed.«
Venstre er en del af det politiske flertal, som i budgetforliget sikrede, at ordningen med gratis bybusser i Fredericia blev en realitet.
TRAFIK. Fra i dag kører bybusserne gratis i Fredericia, og det fejrede byrådsmedlem Connie Eden (SF) med en tur i bussen. Ifølge hende er der stor begejstring for ordningen, der både skal hjælpe byens borgere og trække gæster til byen.
»Jeg er utrolig glad, og vi er utrolig glade i SF. Vi håber, at det betyder noget for folks mulighed for at komme rundt, især for dem, der har mindre midler,« siger Connie Eden.
Hun understreger også, at ordningen kan give byen endnu flere besøgende.
»Vi håber, at gratis busser trækker flere gæster til byen, fordi folk ved, at de kan lade bilen stå udenfor byen, hvis de for eksempel camperer. Så kan de tage bussen ind til byen og opleve alle de seværdigheder, vi faktisk har i Fredericia,« siger hun.
En ordning, der kan brede sig
At tilbyde gratis busser er en helt ny ting i Fredericia, og Connie Eden oplever allerede stor interesse for initiativet fra andre byer.
»Det er spændende, og det er også noget, der rygtes. Jeg færdes også i andre byer, og jeg hører, at folk har opdaget, at vi har gratis bybusser i Fredericia. Så jeg tror faktisk, at det måske også er noget, der kan brede sig til andre steder i landet,« forklarer hun.
Hun ser samtidig potentialet for, at flere byer vil følge Fredericias eksempel og satse mere på offentlig transport:
»Så kan det være, vi slipper for den tredje Lillebæltsforbindelse, som nogen frygtelig gerne vil have,« siger Connie Eden med et smil.
Den nye ordning med gratis busser er trådt i kraft i dag og gælder for alle bybuslinjer i Fredericia Kommune.
MENNESKER. At trampe op ad en bjergskråning under en nådesløs sydfransk sol i 45 graders hedebølge kan for mange synes lige så meningsløst som at stable stiger mod himlen eller forsøge at finde hoved og hale i en postmoderne fransk film fra tresserne. Men for 44-årige Morten Lindvig Olsen fra Fredericia blev det selve essensen af mening. Ikke bare fordi det foregik på ikoniske Tour de France-bjerge, som enhver cykelentusiast med respekt for sig selv har stirret misundeligt efter på skærmen hver sommer, men især fordi hvert eneste tråd på pedalerne handlede om en kamp mod en sygdom, der hver eneste dag er en udfordring for 19.000 danskere. En kamp, der pludselig blev Mortens egen, da hans søster Maja sidste år fik konstateret sclerose.
Cykelnerven hedder velgørenhedseventen, og navnet kunne dårligt være mere velvalgt. Det kræver nerver af stål og en solid portion mod at begive sig ud på disse stejle strækninger, der normalt er reserveret verdenseliten i professionel cykelsport. Men for Morten blev nerverne kun ekstra spændt, da han erfarede, at Maja også havde tænkt sig at stille op til eventen. Søskendekærlighedens konkurrencegen slog ind, og motivationen blev skærpet, fortæller han:
»Jeg har behov for at vise min søster, at jeg bakker hende op i det her. Det var faktisk hende, der først bragte Cykelnerven på banen. Jeg havde selv tænkt tanken, men da hun nævnte det, så sagde jeg bare med det samme, at jeg selvfølgelig var med.«
Det er nok svært at finde noget mere rørende end et par søskende, der står skulder ved skulder – eller rettere sagt hjul ved hjul – i kampen mod en sygdom, som endnu ikke har fundet sin overmand. Det er også derfor, Cykelnerven er blevet noget særligt. Her er der nemlig ikke tale om et cykelløb i traditionel forstand med skarpe albuer og høj puls i taktikken, men en fælles, ukuelig vilje, der bygger broer henover selv de stejleste bjergpas. En begivenhed, hvor holdånd nærmest er religion, og hvor hvert eneste opmuntrende ord er lige så vigtigt som det næste tråd på pedalen.
Morten Lindvig Olsen, 44, kæmpede sig op ad de ikoniske Tour de France-bjerge til fordel for kampen mod sclerose – en sag, der er blevet personlig, efter søsteren fik sygdommen.
Morten cyklede for Team Trekanten fra Fredericia, mens søsteren stillede op for Team Midtjylland, men de regionale skel forsvandt hurtigt som dug for solen i Pyrenæerne. Halvdelen af turen tilbagelagde de sammen, og hvor Tourens professionelle ryttere typisk har hinandens ryg som en strategisk manøvre, handlede det for Morten og Maja mere om gensidig støtte og moralsk opbakning. Når bakken blev for stejl, solen for bagende og tanken om at give op sneg sig ind som en uvelkommen gæst, kunne blikket mod hinanden gøre hele forskellen.
»Stemningen dernede var ekstremt positiv. De fleste vidste også godt, hvem jeg var, for når man er nær familie til en deltager, lægger folk hurtigt mærke til det. Men den medfølelse og medvind, man fik kastet i nakken af positive, verbale ting, var virkelig stort. Det var ikke sådan, at der var en konkurrence dernede mellem deltagerne. Det var virkelig en stor fællesskabsfølelse, og alle hjalp hinanden og heppede på hinanden,« fortæller han.
Netop sammenholdet og følelsen af at være ét fælles hold – uanset hvilken by eller hvilket landskab, man var kommet fra – blev helt konkret på den første dags sidste, brutale bjergstigning.
Foto: Privatfoto
For stærkt skulle det vise sig at være, på en måde som Morten knap havde turdet drømme om, da han hjemme i Fredericia i efterårsferien modtog sit officielle træningsprogram og begyndte at tilbagelægge de hundredvis af kilometer, der senere skulle få ham op ad Tourens mest mytologiske tinder. Han havde indstillet sig på at nå toppen, men tvivlen begyndte at gnavne som en stædig mus, da virkeligheden ramte ham med den franske sommers uventede nådesløshed.
Undervejs op ad den første dags sidste bjerg blev tvivlen til en reel krise. Den bagende sol i selskab med stejle stigningsprocenter truede med at tvinge ham til retræte, inden han havde nået det, han ellers havde sat sig for som en ubrydelig aftale med sig selv og søsteren.
»På det sidste bjerg på førstedagen var vi begge ved at give op, min søster og jeg. Vi cyklede hver for sig, og jeg holdt pause og overvejede virkelig at vende om. Jeg sagde til mig selv, at jeg giver det en kilometer mere,« fortæller han og genkalder sig tydeligt øjeblikket, der var nær ved at slå ham ud af sadlen.
Men sommetider har selv hårnålesving en evne til at ændre på skæbnen. I det sekund, han kom ud af sådan et sving, og asfalten igen krængede sig opad, så han sin søster længere nede på bjergsiden. Hun kæmpede en tilsvarende kamp mod højdemeterne og varmen. Og lige dér, midt i selvmedlidenhedens og tvivlens ensomme øjeblik, fandt Morten en ny styrke.
»Jeg tænkte bare, nej, nu giver du altså ikke op. Så jeg ventede, og vi så hinanden i øjnene og sagde ikke et ord, før vi sammen kørte de sidste seks kilometer op. Hun sagde kun: ‘Hold kæft, hvor var det dejligt, du var her. Jeg var lige ved at vende om.’ Og så kørte vi bare stille videre, mens vi kæmpede os igennem varmen.«
Da de to endelig stod sammen på toppen af det franske bjerg, beskriver han øjeblikket som intet mindre end magisk. Et af den slags momenter, der med sikkerhed vil være med ham resten af livet.
»Vi stod begge to med en klump i halsen, og ja, vi kan godt være ærlige at sige, at der også kom lidt vand i øjnene. Det var kæmpestort.«
Foto: Privatfoto
Når øjeblikket på toppen står så stærkt mejslet i erindringen, skyldes det også, at vejen dertil har været brolagt med barndommens drømme og forestillinger. Drømme, der blev født foran fjernsynet i en stue, hvor cykelrytternes legendariske bedrifter blev bevidnet med lige dele beundring og drømmende længsel.
At køre op ad mytiske bjerge som Tourmalet og Hautacam kan for cykelentusiaster nærme sig det religiøse. Bjerge, som enhver ægte Tour-aficionado kan remse op midt om natten, lige så let som familiens fødselsdag, bare med langt mere svedige ansigter og klodsede hjelme. Denne særlige magi gjorde præstationen ekstra stor for Morten, der hidtil kun havde betragtet bjergene fra sikker afstand, komfortabelt placeret i sofaen hjemme i Fredericia, mens Tourens kommentatorer har ledsaget utallige somre.
»Når man har set Tour de France siden man var barn, så kender man jo de her ikoniske bjerge. Det var en fantastisk fornemmelse at stå på toppen og tænke, at jeg også havde kørt op ad dem,« smiler Morten.
Alligevel understreger han hurtigt, at den personlige ambition ikke stod alene, selvom den måske udgjorde rammen om fortællingen. Han var hele vejen fuldt bevidst om, at hver kilometer op ad bjergene gav ham mulighed for at løfte stemmen på vegne af de tusindvis af danskere, der hver dag lever med sclerose, som stadig ikke er kendt nok blandt folk flest, mener han. Og dét var mindst lige så vigtigt for ham som udsigten fra toppen af Tourmalet.
»Scleroseforeningen og Cykelnerven har jo ikke deres store tv-shows som mange andre gode formål. Det her er vores mulighed for at skabe opmærksomhed og samle midler til forskning.«
Han fortæller videre, at han undervejs har mødt folk, der knap nok ved, hvad sclerose er, endsige hvilke konsekvenser sygdommen kan have. Derfor håber han inderligt på, at hans deltagelse, de mange tråd på bjergene, og de penge, der bliver samlet ind, ikke alene støtter forskning, men også skaber et lys i offentlighedens kollektive bevidsthed.
»Jeg håber, vi kan samle midler ind, så forskerne kan komme endnu dybere i arbejdet. Målet er, at fremtidige sclerosepatienter får et bedre liv end tidligere generationer, hvor mange desværre endte i kørestol,« siger han.
Morten fremhæver især, at han drømmer om, at flere virksomheder og organisationer vil få øjnene op for sygdommen og lade støtten flyde mod et formål, der fortjener samme opmærksomhed som andre, mere profilerede sager. Han mener, at den øgede fokus på sclerose kan bidrage til, at det, der i dag er en kronisk diagnose, på sigt måske bliver en sygdom, der kan kureres eller i hvert fald behandles langt mere effektivt end i dag.
»Der er forskning på vej, som indikerer, at der kan komme endnu bedre medicin,« fortæller han og fortsætter med en intens overbevisning:
»Det skal virkelig bare boostes, så fremtidige sclerosepatienter kan få et endnu bedre liv. Det handler jo også om at skabe noget håb.«
Foto: Privatfoto
Håbet. Det lille ord med den store betydning. Det ord, som findes gemt i hvert eneste hjerteslag, når bjergets top synes længere væk end nogensinde før. For Morten er håbet blevet mere end en følelse. Det er blevet hans rettesnor i en hverdag, der fortsætter, når han har forladt bjergene og stillet cyklen væk.
Den fysiske udfordring og den mentale kamp har på afgørende vis forandret og forstærket hans forhold til søsteren Maja. Ikke bare fordi de har delt noget så intensivt som fire dages smertefuld kamp mod stejle stigninger og brutal varme, men fordi det fælles mål, der lå bag hver pedalomdrejning, har gjort dem endnu tættere. En nærhed skabt i de ordløse minutter, hvor kampen for at nå toppen blev et fælles løfte.
Og kampen – den stopper ikke her, forsikrer han.
»Jeg vil gøre alt, jeg kan, for at min søsters fremtid kan blive lysere. Det betyder noget at vide, at jeg gør en forskel, også selvom det måske kun er en lille én,« bemærker han.
I hverdagen, langt væk fra de spektakulære franske udsigter, hvor der hverken findes Tour-bjerge eller sveddryppende opstigninger, fortsætter støtten i form af konkrete handlinger. Moralsk opbakning går hånd i hånd med den praktiske hjælp, for livet med en sygdom som sclerose handler ikke alene om fremtidens håb, men i høj grad også om nutidens udfordringer.
»Hvis hun har behov for hjælp til at få passet sine børn, så hun kan træne, så kommer jeg selvfølgelig og passer dem. Det er vigtigt, hun får trænet, fordi forskning viser, det kan reducere risikoen for de værste symptomer. Jeg vil altid være der for hende.«
Hans stemme er rolig, men beslutsomheden står malet i ordene. Når han siger, at han altid vil være der, handler det ikke kun om søskendebånd, men om det løfte, der ligger mellem linjerne i enhver kærlig relation. Et løfte om, at intet bjerg er for stejlt, og ingen udfordring er for stor, når det handler om at være der for dem, vi elsker.
Og måske er netop dét det største, Morten Lindvig Olsen har taget med sig hjem fra Tourens bjergpas. Ikke bare oplevelsen af legendariske stigninger, men bevidstheden om, at han med hver en indsats, hver en lille håndsrækning og hvert et ord bidrager til en fremtid, hvor sygdommen ikke længere får lov at diktere hans søsters liv.
For bag sved, smerte og cykelhjul, der snurrer rundt på varme franske landeveje, gemmer sig en langt dybere kamp, nemlig kampen for det liv, vi deler med dem, vi elsker mest. Og den kamp – den slutter aldrig. Den fortsætter i morgen, i overmorgen og alle de dage, der følger efter, afslutter han.
BUSINESS. Selected Car Group har netop afsluttet et regnskabsår præget af strategiske ændringer, der har resulteret i en omsætning på 2,9 milliarder kroner og et resultat før skat på 21,3 millioner kroner, trods et udfordrende marked præget af høje renter og en accelereret elektrificering af bilbranchen.
Selskabet har gennemført en omfattende transformation med nye forretningsområder, nye finansieringsmuligheder og en tydelig international ekspansion. Målet er klart: at styrke positionen som en af Danmarks førende aktører inden for premium- og sportssegmentet.
CEO Jens Christian Tangbæk udtaler:
»2024/2025 har været transformationens år for Selected Car Group. Vi har navigeret i et udfordrende marked og alligevel formået at levere et solidt resultat. Det vidner om styrken i vores organisation og den passion, der driver os.«
Nye forretningsområder sikrer vækst
Som led i strategien Gearing Up Together har Selected Car Group lanceret flere nye initiativer, herunder Premium Leasing, der målretter sig mod forhandlerpartnerskaber, og A-Leasing Vans, som henvender sig til erhvervssegmentet. Begge initiativer skaber nye vækstmuligheder for koncernen.
Selected Car Group har også arbejdet målrettet på at digitalisere forretningsprocesser for at frigive tid til kundepleje og rådgivning:
»Vi har skabt en mere strømlinet og digital organisation. Vores mål er klart: Vi vil forblive førende i Danmark inden for premium- og sportssegmentet og samtidig udvikle vores produktportefølje i takt med markedets behov,« forklarer Jens Christian Tangbæk.
Fremtidssikret finansiering med Jyske Finans
Et afgørende element i årets strategiske ændringer er en ny finansieringsaftale med Jyske Finans. CFO Dennis Vestergaard Hansen fremhæver, at aftalen er vigtig for virksomhedens fremtidige vækst:
»Med den nye finansieringsstruktur frigiver vi værdifuld kapacitet til at skalere forretningen, indgå endnu flere leasingaftaler og åbne døren til nye markeder. Samarbejdet med Jyske Finans er en afgørende brik i vores strategi, og det sikrer, at Selected Car Group fortsat vil være en markant aktør på det danske bilmarked.«
International ekspansion med showroom i Düsseldorf
Selected Car Group har desuden åbnet sit første internationale showroom i Classic Remise, Düsseldorf, der skal fungere som et brohoved til det europæiske marked.
»Showroomet i Düsseldorf er et vigtigt skridt mod en international kundebase. Det er ikke kun en investering i en lokation, men en investering i fremtiden,« siger Jens Christian Tangbæk.
Ambitioner for fremtiden
Selected Car Group går det nye regnskabsår i møde med fortsat fokus på vækst, innovation og øget kundeværdi:
»Vi ryster ikke på hånden. Vores investeringer i organisationen, nye forretningsområder og international tilstedeværelse er frø, vi har sået, som vil give afkast på den lange bane,« afslutter Jens Christian Tangbæk.
KRIMI. Et syrisk ægtepar er ved Retten i Kolding blevet idømt fængselsstraffe, efter at de sidste år bortførte deres to tvangsanbragte børn fra et opholdssted ved Vejle og tog dem med ud af landet.
Bortførelsen fandt sted den 15. februar 2024, da den 38-årige mor hentede sine børn på opholdsstedet til et aftalt, men uovervåget samvær. I stedet for at aflevere børnene tilbage, tog hun sammen med den 40-årige far børnene med sig til Tyskland.
På tidspunktet for bortførelsen var børnene syv og elleve år gamle.
Familien opholdt sig herefter i Tyskland, hvor den 38-årige mor blev tilbageholdt af tysk politi den 30. april 2024.
Tirsdag faldt der så dom i sagen. Den 40-årige far fik otte måneders fængsel, mens moren blev idømt seks måneders fængsel. Begge fik samtidig en advarsel om udvisning af Danmark.
En tredje person, en 41-årig syrisk mand, blev også dømt for at have hjulpet med bortførelsen ved at låne sin bil til ægteparret. Han fik 30 dages fængsel samt en advarsel om udvisning.
Siv Lund Mygind, anklager ved Sydøstjyllands Politi, er tilfreds med rettens afgørelse.
»Jeg er meget tilfreds med, at retten har været enig med anklagemyndigheden i, at ægteparret var skyldig i sagens forhold og blev idømt en fængselsstraf for at have bortført børnene og ført dem ud af landet,« siger hun.