UDDANNELSE. Uddannelse og trivsel blandt unge har længe været på dagsordenen, men nye tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) viser, at udfordringerne er større end først antaget. Ikke siden 2012 har så mange elever dumpet folkeskolens afgangsprøver i enten dansk eller matematik, og i Trekantområdet er det særligt Fredericia Kommune, der skiller sig negativt ud.
I Fredericia dumpede hele 17,6 procent af eleverne i enten dansk eller matematik ved årets afgangsprøver. Det er langt over landsgennemsnittet på 11,8 procent, og det betyder, at 425 elever forlader folkeskolen uden at bestå begge centrale fag. På trods af de dystre tal er der dog også en lille grund til optimisme. Fredericia Kommune oplevede nemlig en forbedring på ét procentpoint sammenlignet med sidste år, hvilket betyder, at der trods alt er færre elever, der nu forlader folkeskolen uden at have bestået i dansk og matematik.
Situationen med det stigende antal elever, der dumper, bekymrer analysechef hos AE, Emilie Damm Klarskov, der kalder udviklingen et samfundsproblem.
»Det er et samfundsproblem, at hver ottende elev ikke har faglige forudsætninger til at bestå folkeskolens afgangsprøve,« siger hun og understreger samtidig, at udfordringen især rammer elever fra socialt udfordrede hjem:
»Unge, der ikke kan læse, skrive og regne på et tilstrækkeligt niveau, har svært ved at gennemføre en ungdomsuddannelse. Hvis vi ikke vil efterlade en stor del af vores unge på perronen, kræver det investeringer i folkeskolen.«
Fredericia skiller sig især ud i sammenligning med nabokommunerne i Trekantområdet. I Kolding er det 11,8 procent, der ikke består, mens Middelfart ligger på 11,4 procent, Vejle på 11,6 procent, og Billund klarer sig bedst med blot 10,2 procent af eleverne, der ikke består.

Det lokale billede viser også store forskelle i udviklingen det seneste år. Hvor Fredericia har oplevet den mindre forbedring, har Vejen Kommune oplevet en markant negativ udvikling med en stigning på 4,7 procentpoint – en andel på hele 15,7 procent elever, der dumper.
»Analysen understreger, at socioøkonomi har en stor betydning for, hvordan børn klarer sig i skolen. Så når befolkningssammensætningen er så forskellig, som den er rundt omkring i kommunerne, så slår det også igennem i de faglige præstationer,« siger Emilie Damm Klarskov.
Allerød Kommune klarer sig bedst på landsplan med kun 3,3 procent dumpede elever. Modsat topper Lolland Kommune den kedelige liste med hele 27,9 procent.
Analysen kommer på baggrund af, at regeringen sidste år indgik en aftale om mere praktisk orienteret undervisning og investeringer på 500 millioner kroner målrettet intensiv undervisning af de svageste elever.
Analysens hovedkonklusioner
- 11,8 procent af folkeskoleeleverne i 9. klasse bestod ikke både dansk og matematik ved de lovbundne prøver i skoleåret 2023/24. Det er en stigning på ca. 1 procentpoint ift. skoleåret 2022/23. Ikke siden 2012 har andelen været så høj.
- Andelen er steget på tværs af alle sociale klasser, men mest blandt elever, der er vokset op i arbejderklassen eller klassen uden for arbejdsmarkedet. 15,3 procent af folkeskoleeleverne fra arbejderklassen bestod ikke både dansk og matematik, og blandt folkeskoleelever fra familier, der er langt fra arbejdsmarkedet, gjaldt det 25,2 procent.
- Andelen var højere end i 2022/23 i alle landsdele bortset fra Syd- og Vestsjælland og Bornholm. På kommunalt niveau steg andelen i 65 kommuner.
- Andelen er højst i Lolland Kommune, hvor 27,9 procent af eleverne ikke bestod afgangsprøven. I kommunerne Ishøj, Halsnæs, Odsherred, Ringsted, Vordingborg og Guldborgsund bestod lidt mere end 20 procent af eleverne ikke både dansk og matematik.
Tabel: Se tallene for din kommune
Tabellen viser, hvor stor en andel af folkeskoleeleverne i 9. klasse, der ikke bestod både dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve i skoleåret 2023/24.
Kommune | Andel, der ikke bestod både dansk og matematik i skoleåret 2023/24 | Forskel i forhold til året forinden | Samlet antal folkeskoleelever i kommunen |
Landsplan | 11,8 pct. | 1,0 procentpoint | |
Albertslund | 13,2 pct. | -5,7 procentpoint | 265 elever |
Allerød | 3,3 pct. | 0,1 procentpoint | 305 elever |
Assens | 11,3 pct. | 3,1 procentpoint | 310 elever |
Ballerup | 13,1 pct. | 3,5 procentpoint | 495 elever |
Billund | 10,2 pct. | 0,4 procentpoint | 245 elever |
Bornholm | 13,0 pct. | -7,9 procentpoint | 230 elever |
Brøndby | 15,3 pct. | 6,6 procentpoint | 295 elever |
Brønderslev | 9,5 pct. | -0,1 procentpoint | 370 elever |
Dragør | 5,7 pct. | -0,2 procentpoint | 175 elever |
Egedal | 10,9 pct. | 2,5 procentpoint | 460 elever |
Esbjerg | 14,3 pct. | 1,2 procentpoint | 980 elever |
Favrskov | 7,4 pct. | -1,4 procentpoint | 540 elever |
Faxe | 12,9 pct. | -4,7 procentpoint | 310 elever |
Fredensborg | 10,0 pct. | 2,0 procentpoint | 350 elever |
Fredericia | 17,6 pct. | -1,0 procentpoint | 425 elever |
Frederiksberg | 7,6 pct. | -0,7 procentpoint | 660 elever |
Frederikshavn | 12,4 pct. | 1,6 procentpoint | 445 elever |
Frederikssund | 14,1 pct. | -1,5 procentpoint | 425 elever |
Furesø | 8,6 pct. | 0,1 procentpoint | 405 elever |
Faaborg-Midtfyn | 14,7 pct. | 3,1 procentpoint | 375 elever |
Gentofte | 4,6 pct. | 2,4 procentpoint | 655 elever |
Gladsaxe | 7,9 pct. | 1,0 procentpoint | 630 elever |
Glostrup | 14,7 pct. | 0,4 procentpoint | 170 elever |
Greve | 12,0 pct. | 2,1 procentpoint | 500 elever |
Gribskov | 8,3 pct. | -4,2 procentpoint | 300 elever |
Guldborgsund | 21,6 pct. | 4,6 procentpoint | 440 elever |
Haderslev | 11,8 pct. | -3,3 procentpoint | 380 elever |
Halsnæs | 20,0 pct. | 1,8 procentpoint | 225 elever |
Hedensted | 13,4 pct. | 4,1 procentpoint | 410 elever |
Helsingør | 10,7 pct. | 3,3 procentpoint | 515 elever |
Herlev | 15,2 pct. | 7,5 procentpoint | 230 elever |
Herning | 8,3 pct. | -2,3 procentpoint | 660 elever |
Hillerød | 10,0 pct. | -2,4 procentpoint | 450 elever |
Hjørring | 16,8 pct. | 5,3 procentpoint | 535 elever |
Holbæk | 19,0 pct. | 0,8 procentpoint | 500 elever |
Holstebro | 11,0 pct. | 0,7 procentpoint | 410 elever |
Horsens | 11,3 pct. | 0,3 procentpoint | 800 elever |
Hvidovre | 12,4 pct. | -1,9 procentpoint | 525 elever |
Høje-Taastrup | 16,5 pct. | 1,7 procentpoint | 425 elever |
Hørsholm | 5,6 pct. | 0,9 procentpoint | 180 elever |
Ikast-Brande | 16,0 pct. | 2,3 procentpoint | 375 elever |
Ishøj | 19,0 pct. | 4,4 procentpoint | 210 elever |
Jammerbugt | 15,2 pct. | 3,7 procentpoint | 330 elever |
Kalundborg | 14,3 pct. | -5,1 procentpoint | 315 elever |
Kerteminde | 10,3 pct. | 0,3 procentpoint | 195 elever |
Kolding | 11,8 pct. | 0,9 procentpoint | 805 elever |
København | 12,0 pct. | 1,6 procentpoint | 3490 elever |
Køge | 7,8 pct. | -0,6 procentpoint | 515 elever |
Langeland | 17,6 pct. | 1,0 procentpoint | 85 elever |
Lejre | 8,9 pct. | -1,3 procentpoint | 280 elever |
Lemvig | 10,3 pct. | -0,4 procentpoint | 145 elever |
Lolland | 27,9 pct. | -4,1 procentpoint | 215 elever |
Lyngby-Taarbæk | 4,8 pct. | 0,4 procentpoint | 525 elever |
Mariagerfjord | 7,1 pct. | -1,6 procentpoint | 350 elever |
Middelfart | 11,4 pct. | 1,4 procentpoint | 350 elever |
Morsø | 14,8 pct. | 1,9 procentpoint | 135 elever |
Norddjurs | 13,0 pct. | 2,4 procentpoint | 230 elever |
Nordfyns | 12,3 pct. | -1,3 procentpoint | 285 elever |
Nyborg | 15,9 pct. | 8,8 procentpoint | 220 elever |
Næstved | 16,8 pct. | 1,9 procentpoint | 715 elever |
Odder | 12,1 pct. | 1,3 procentpoint | 165 elever |
Odense | 11,9 pct. | 2,1 procentpoint | 1515 elever |
Odsherred | 20,0 pct. | -2,5 procentpoint | 200 elever |
Randers | 16,8 pct. | 4,7 procentpoint | 685 elever |
Rebild | 7,1 pct. | 0,2 procentpoint | 350 elever |
Ringkøbing-Skjern | 16,0 pct. | 1,7 procentpoint | 375 elever |
Ringsted | 21,8 pct. | -5,3 procentpoint | 275 elever |
Roskilde | 9,4 pct. | 2,9 procentpoint | 795 elever |
Rudersdal | 7,8 pct. | 2,6 procentpoint | 580 elever |
Rødovre | 13,2 pct. | 3,8 procentpoint | 340 elever |
Silkeborg | 7,6 pct. | 2,0 procentpoint | 855 elever |
Skanderborg | 10,2 pct. | 4,3 procentpoint | 635 elever |
Skive | 9,5 pct. | 2,1 procentpoint | 370 elever |
Slagelse | 12,5 pct. | 1,3 procentpoint | 560 elever |
Solrød | 8,2 pct. | 3,6 procentpoint | 245 elever |
Sorø | 17,3 pct. | 2,2 procentpoint | 260 elever |
Stevns | 11,6 pct. | 2,0 procentpoint | 215 elever |
Struer | 13,9 pct. | 5,3 procentpoint | 180 elever |
Svendborg | 16,1 pct. | 3,4 procentpoint | 465 elever |
Syddjurs | 14,5 pct. | 3,9 procentpoint | 345 elever |
Sønderborg | 11,2 pct. | -2,7 procentpoint | 490 elever |
Thisted | 13,3 pct. | 2,1 procentpoint | 375 elever |
Tønder | 14,3 pct. | -3,1 procentpoint | 245 elever |
Tårnby | 11,7 pct. | 1,1 procentpoint | 470 elever |
Vallensbæk | 10,5 pct. | 2,6 procentpoint | 190 elever |
Varde | 14,3 pct. | 2,2 procentpoint | 420 elever |
Vejen | 15,7 pct. | 4,7 procentpoint | 415 elever |
Vejle | 11,6 pct. | 1,2 procentpoint | 990 elever |
Vesthimmerlands | 13,2 pct. | 3,8 procentpoint | 265 elever |
Viborg | 11,8 pct. | 1,8 procentpoint | 890 elever |
Vordingborg | 20,3 pct. | -2,4 procentpoint | 320 elever |
Aabenraa | 13,2 pct. | -3,1 procentpoint | 380 elever |
Aalborg | 7,4 pct. | -0,5 procentpoint | 1690 elever |
Aarhus | 9,5 pct. | -0,2 procentpoint | 2375 elever |
Kilde: AE pba. Danmarks Statistiks registre
Anmærkning: Afgrænset til elever, der gik i 9. klasse på en folkeskole. Efterskoler, privatskoler og specialskoler er udeladt. Elever i specialklasser på folkeskoler er ligeledes udeladt.