Årets første weekend i bilforretningerne var en succes med mange besøgende og underskrifter på bilsalg. Kigger vi ind i anden weekend var interessen måske faldet, men på niveau med sidste år, men hvad betyder det, når et populært bilbrand som Tesla sætter priserne voldsomt ned?

På trods af dette forventes bilbranchens udfordringer at fortsætte med lange leveringstider, produktionsskifte fra fossile brændstoffer til elbiler og mangel på komponenter. Salget af brugte biler har været en redningsplanke for mange nybilsforhandlere i det seneste år.

– Vi har haft en flyvende start på året, fortæller Jon Slot Hansen, medindehaver, hos Kraft Biler.

Det er dog ikke alle, der deler denne opfattelse, da nogle eksperter mener, at salget af brugte biler måske ikke vil blive påvirket i så høj grad. Salget af nye biler i 2023 forventes at blive vanskeligt for bilforhandlerne efter et fald i salget af nye biler i 2022, som ikke er set siden finanskrisen i 2009. 

– Det er ikke forbrugerne, der vil drive markedet. I stedet vil salget blive løftet af erhvervslivet, som, krise eller ej, hele tiden er i konstant forandring i bilparken, udtalte Ilyas Dogru, forbrugerøkonom hos FDM, tidligere i år til finans.dk.

Dette står i modsætning til forbrugermarkedet, som er blevet negativt påvirket af de nuværende økonomiske udfordringer og prisstigningerne. Alt i alt er det danske bilmarked i forandring, og det forventes at fortsætte i 2023 med flere elbiler på vejene, større konkurrence og lavere priser. Det kan være en god tid for købere, men det kan også skabe udfordringer for forhandlere og importører.

– Brugtvognsmarkedet bar forhandlerne igennem sidste år, nyvognsforhandlerne kæmpede med leveringerne af nye biler. Brugtvognmarkedet var ikke skidt for nogen sidste år, hvis man havde de rigtige biler og de rigtige priser, siger Jon Slot Hansen fra kraft biler.

Direktøren for DI Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen er enig og uddyber:

– Salget af brugte biler har været en redningsplanke for mange bilforhandlere af nye biler i det seneste år. På grund af leveringsproblemer med helt nye biler har forhandlerne fokuseret på at sælge nyere brugte biler fra udlandet. Det har været en rentabel forretning i en stor del af 2022, men forventes ikke at blive lige så succesfuld i 2023, lød forventningerne fra Thomas Møller Sørensen, til finans.dk. 

Tesla har sænket priserne med op mod 100.000 kroner

Tesla Model 3 og Model Y har været populære valg blandt danskerne, og det har resulteret i mange importerede biler fra udlandet. Det er netop disse modeller, Tesla har sænket priserne på. Dette har også ført til et fald i priserne på brugte Tesla-biler. Men nu kan det hele ændre sig, da Tesla pludselig har besluttet at sænke priserne på deres biler i Danmark. Dette kan føre til en øget konkurrence i det danske bilmarked og kan også føre til et fald i priserne på brugte Tesla-biler.

Samtidig med dette, forventes det, at flere bilproducenter vil følge i Teslas fodspor og begynde at sælge elbiler til lavere priser. Dette kan føre til en øget konkurrence i det danske bilmarked og kan også føre til et fald i priserne på brugte elbiler.

– Det er en selvfølgelighed, når Tesla går ud og og smider sådan en prisbombe, som de gør på deres biler i disse uger. Det får klart vores kunder til at afvente. Det kan godt mærkes, at Tesla har sat priserne så markant ned, fortæller Karsten Christensen, direktør for Fredericia Auto-service A/S.

Er det massevis af elbiler, der skal sættes ned nu, både nye og brugte? 

– Det er jo det, der sker ja. Her i starten er der rigtig mange af mine kolleger, som har både 30, 40 og 50 Teslaer stående, så kan du gange det med 100.000 kroner pr bil. Det vil også betyde, at det ikke er alle, der overlever, hvilket ikke er så godt. Det er simpel matematik, kan man sige, så for vores vedkomne er det godt, vi ikke lige har nogle af dem, slutter Karsten Christensen.

Lokalt er starten på 2023 gået nogenlunde, men ingen kan spå om, hvad fremtiden vil bringe til bilmarkedet. Lige nu kan man dog se, at søgningerne på eksempelvis Tesla er strøget i vejret på Google og de sociale medier, hvilket kan betyde et øget salg af denne model, hvilket vil presse de øvrige bilproducenter til at sætte deres biler ned også, hvilket gør ondt på slutforhandlerene.