Af Karsten Byrgesen, Politiker, Regionsrådsmedlem Region Syddanmark og byrådsmedlem i Fredericia
Nej tak til at reducere hastighedsgrænsen indenfor Fredericias bygrænse til 30 kilometer i timen og net tak til at forbyde kørsel med benzin- og dieselbiler indenfor bygrænsen i Fredericia.
Jeg har noteret mig, at det lokale Socialdemokrati i Fredericia ved formanden for Teknisk udvalg – John Nyborg – finder det sympatisk at foreslå en 30 kilometer i timen grænse i Fredericia og samtidigt at overveje, at typegodkendte og synede benzin- og dieselkøretøjer helt skal forbydes i bybilledet.
Der er flere og mere påtrængende opgaver at tage fat på end at skabe kaos i den lokale trafik og trafikafvikling.
Jeg er bekendt med, at der i den kommunale forvaltning er en parathed til at ”chikanere” trafikken. Et eksempel på det er Nymarksvej og 6. Julivej, hvor der hver dag skabes farlige situationer og frustration når køretøjer skal zigzagge sig igennem chikanerne.
Fredericia kommune investerer meget store summer i, at vi kan udvikle sikre cykelveje i form af cykelstier. Det er en udvikling der fortsætter, men der skal være lighed i trafikafviklingen. Antallet af motorkøretøjer stiger fordi vores positive vilje til at være fleksible i forhold til arbejde- studie og fritid, er et nutidigt vilkår. Hertil kommer enkeltpersoners og familiers ønske om personlig valgfrihed ved valg af transportmiddel.
Hvis vi skulle følge den ”sympatiske” ide om at etablere en 30 Km/t zone i Fredericia kommune vil det samtidigt betyde en stram politimæssig kontrol, der nu også vil ramme cyklister, der ikke sjældent kører mere end 30 Km/t.
På Politiets hjemmeside er taksten for at køre 31 km/t i en 30 km/t zone 1200,- kr. Kommer hastigheden op på 36 km/t (20-29% overskridelse) er bøden kr. 1800,- plus et tillæg på 30% på kr. 1200,-, altså 3000 kr. for at køre 36 km/t! Det vil give rynker i mange bilisters ansigter og pengepunge.
Jeg anerkender Cyklistforbundets lobbyarbejde om ”at få ændret Færdselsloven, så 30 km/t bliver den nye normalhastighed i byområder, og hurtigere og farligere hastighed bliver undtagelsen”, men jeg deler ikke opfattelsen af, at gøre biler og bilister til noget skamfuldt der skal generes mest muligt og at bymæssige områder skal gøres til trafikideologiske kamppladser.