Der var tilfredse smil til dagens fremmøde i MesseC, hvor havneselskabet ADP A/S, TDP A/S og datterselskaber holdt generalforsamling. Endnu et rekordstort regnskab blev præsenteret.
På trods af øgede geopolitiske spændinger, stigende renter og truslen om recession formåede ADP at fastholde godsomsætningen på niveau med 2022, og oveni det indtog ADP også nye markedsandele og øgede nettoomsætningen med intet mindre end 22 procent ift. 2022.
Driftsresultatet gik frem med 40 procent, og ADP satte punktum for 2023 med et samlet rekordresultat efter skat på 120,7 MDKK.
Årsregnskabet og den store indsats fra medarbejdere, ledelse og aktionærer i ADP går ikke ubemærket hen hos bestyrelsen:
– De geopolitiske spændinger i verden medførte rentestigninger og trussel om recession. Det har selvfølgelig påvirket transportbranchen. Men på trods af det og selv med et højt investeringsniveau har ADP for femte år i træk haft en rekordhøj vækst i omsætning og indtjening og dermed præsenteret et yderst tilfredsstillende regnskab, fastslår Christian Herskind, bestyrelsesformand ADP A/S og fortsætter:
– ADP og aktionærerne formår at stå sammen om et værdiskabende samarbejde, der er til stor gavn for nærområder og ejerkommuner. Samarbejdet er ligeledes til gavn for hele Danmark, da det understøtter vækst og udvikling i det mest centrale multimodale trafikknudepunkt i Danmark, hvor der i øvrigt også er nogle af de bedste forudsætninger for at gøre Danmark til et grønt foregangsland.
2023 var milepælenes år
– Der er milepæle nok at tage af i 2023, indleder Rune D. Rasmussen, adm. direktør ADP.
Havneudvidelsen blev sat i gang, og det nye selskab Fredericia Container Terminal A/S – etableret mellem ADP og Fredericia Shipping – skal fremtidssikre kapaciteten til den store udvikling på containergods.
Containerterminalen er den første i Danmark med direkte opkobling mellem havn og baglandsterminal i Taulov Dry Port. Hvor der i 2023 blev taget første spadestik til Mærsks nye lavemissionslager, og hvor Bestseller tog deres 60.000 m2 lager i brug. Det var også i 2023, at ADP’s datterselskab, ADP Energy Infrastructure A/S, blev etableret.
Det er ikke uden overdrivelse, at der var milepæle nok sidste år. I 2024 handler det om at materialisere og udvikle på projekterne:
– Vi har søsat en del succesfulde projekter i 2023, og nu skal vi koncentrere os om at følge dem til dørs og materialisere dem. Der er stor interesse i arealleje på Nyborg Havn, som vi skal udvikle endnu mere på i 2024. Ellers gælder det om færdiggørelse af de sidste 97.000 m2 moderne lagerfaciliteter i Taulov. Vi skal materialisere ADP EI, hvor vi forventer at kunne fremvise vores centrale rolle i den grønne værdikæde i relation til transport af CO2 og senere grønne brændstoffer. Og så skal vi udvikle vores klassiske havneforretning, hvor aktiviteterne på Fredericia Havn og i Taulov Dry Port udbygger vores position til at blive ét af Danmarks nationale containerhubs med international tilgængelighed, siger Rune D. Rasmussen og sender en tak til alle medarbejderne:
– Der har været fuldt tryk på aktiviteten i 2023, og vi har kun kunne lykkedes med at nå så langt pga. en eminent holdindsats. Det giver et rygstød at vide, at vi som organisation kan løfte i flok og i den grad nå så mange vigtige mål og milepæle.
Vækst i ADP skaber ringe i vandet
Den fortsatte vækst hos ADP er til stor glæde hos koncernens næstformand og borgmester i Fredericia, Steen Wrist, der peger på havneaktiviteterne i både Nyborg og Fredericia, som en stor samfundsmæssig gevinst, der spreder ringe i vandet:
– I Fredericia er vi stolte over ADP’s resultater, som ledelsen og medarbejderne fortjener fuld anerkendelse for. Det skaber stor gevinst for ejerkommunerne at have en erhvervsdriver på den måde, fordi der både i Fredericia og Nyborg er tilgang af nye virksomheder og dermed flere arbejdspladser og endnu mere aktivitet i byerne. ADP understøtter flere tusinde fuldtidsjobs i ejerkommunerne, og det tal stiger gradvist med væksten, afslutter Steen Wrist.
Faktaboks: 2023 mængder håndteret hos ADP
I 2023 har ADP håndteret følgende:
5.257.000 tons flydende bulk (råolie, flydende gødning osv.)
1.511.000 tons fast bulk, som kan være træpiller, skrot, vejsalt osv. – 101.036 Teu (20-fodscontainere)
13.035 trailere