Fredericias beslutning om at gøre buskørsel gratis fra 1. juli 2025 har skabt debat i Sydtrafiks bestyrelse, hvor forslaget skulle godkendes. Mens flertallet i bestyrelsen, herunder Fredericias repræsentant John Nyborg (A), stemte for, valgte Aabenraas borgmester, Jan Riber Jakobsen (C), at stemme imod. Jakobsen begrunder sin modstand med processen, der førte til beslutningen, og mener, at det kunne have været håndteret mere hensigtsmæssigt.
Aabenraas borgmester, Jan Riber Jakobsen (C), stillede sig kritisk over for processen bag Fredericias beslutning om gratis buskørsel. Ifølge Jakobsen burde forslaget have været drøftet mere grundigt i Sydtrafiks bestyrelse, inden Fredericia Byråd traf deres beslutning. For ham handler det ikke kun om selve initiativet, men også om måden, det blev håndteret på, hvilket han uddyber:
– Jeg havde gerne set, at man havde haft drøftelsen tidligere i forløbet. Nu kommer man på bagkant af, at man i et byråd beslutter, at man gør sådan her. Det føles lidt skævt at bage det på, siger Jan Riber Jakobsen til Syd AVISEN. Han fremhæver særligt, at Fredericias beslutning påvirker busruter, der krydser bygrænsen, og peger på, at dette skabte behov for en præcisering i Sydtrafiks bestyrelse.
Fredericia Byråd vedtog den gratis buskørsel som en prøvehandling i forbindelse med budgettet for 2025-2028. Målet er at styrke den kollektive trafik og gøre det lettere for byens borgere at vælge bus frem for bil. Tiltaget omfatter bybusser og skoleruter, som primært opererer inden for kommunegrænsen, og Fredericia Kommune har forpligtet sig til at dække de økonomiske konsekvenser, herunder tabte billetindtægter og eventuelle teknologiinvesteringer.
Den samlede omkostning vurderes at beløbe sig til cirka 8,5 millioner kroner årligt. Jan Riber Jakobsen anerkender, at Sydtrafiks øvrige kommuner og Region Syddanmark ikke skal bære udgifterne, men fastholder sin kritik af forløbet.
– Jeg synes godt, at man kunne have sendt signalet ind i bestyrelsen, før man tog det op i budgettet i Fredericia, siger han og understreger, at hans stemme imod skal ses som en protest mod processen snarere end selve ideen.
Fredericias repræsentant i Sydtrafik, John Nyborg, stemte for forslaget, men som Jakobsen påpeger, var han ikke en del af byrådets budgetforhandlinger. Til trods for uenigheden blev beslutningen om gratis buskørsel enstemmigt godkendt med undtagelse af Jaksobsens protest.
I juli 2025 kan fredericianere køre gratis i bus.