Skærsommer er jo de lange lyse dage, som vi sådan længes efter. Førhen navnet på juni måned. Sommeren står for døren, og der er amoriner i luften – noget i gære. Det er der så sandelig også i Teater Malstrøms opførelse af William Shakespeares EN SKÆRSOMMERNATSDRØM. Denne romantiske komedie er fyldt med kærlighed, had, drama, humor, alfer, magi og masser af forvikling og forvandling.

Handling

”Helena er forelsket i Demetrius. Men Demetrius er forelsket i Hermia, og det er Lysander også. Selvom Hermia også er forelsket i Lysander, vil hendes far have, at hun skal giftes med Demetrius. Da Hermia og Lysander i al hemmelighed forsøger at stikke af en skærsommernat, bliver de forfulgt af Demetrius, der er opslugt af jalousi og i øvrigt forfulgt af den ulykkeligt forelskede Helena (Forlagsbeskrivelse)”.

Præstationer

De fire unge: Den smukke, attraktive, sødmefyldte Hermia (Julie H. M. Christensen), som er forelsket i den pæne aktive ungersvend Lysander (Simon Ellehave Jensen). Den jaloux udtryksfulde Demetrius (Mikkel N. Phillipsen), som Hermias far havde bestemt for hende, er eftertragtet af fravalgte skrøbelige Helena (Camilla Gyldenlev). Alle fire udfører en glimrende præstation med indlevelse i netop deres karakter.

Hertug Theseus af Athen og alfekongen Oberon (Clemens William Fischer), med Theseus’ tilkomne Hippolyta og alfedronningen Titania (Line Frank Karlson) er overbevisende i deres dobbeltroller.  

Foto: Tina Liv

Alfen Puk (Esmeralda Holm-Sørensen) udreder alt kaosset. Er muligvis hovedpersonen, der har stor indflydelse i handlingen, men også i sidste ende pirker til og belærer tilskueren.

Det hylende morsomme æsel og den bevidst overkarikerede Bottom (Mikkel G. Aarestrup) – de(t) morsomste i stykket – sammen med de gæve håndværkere (Amalie Bylov, Bjarne Pedersen, Sidsel Nygaard Jensen, Trille Jensen, Tanja Elken Daneland), må finde sig i de adeliges nedladende bemærkninger, da de forsøger at gennemføre deres dilettantiske skuespil.

De tre yndige alfer (Natasha Paulsen, Oona Gauler-Roepstorff, Teresa Holm-Sørensen) vimser koket rundt i den frodige skov som små luftige sylfider.

Rune Daugaards (instruktion) og Daniel Stoof Jensen (instruktørassistent) har fået det rette frem i skuespillerne og alt fra de forskelligeparalleluniverser.

Foto: Tina Liv

Shakespeare

Dette over 400 år gamle stykke er et af Shakespeares mest populære og er opført utallige gange verden over, også som ballet med musik bl.a. af Mendelssohn-Bartholdy, ligesom komedien er filmatiseret flere gange.

Malstrøm holder sig stort set til det oprindelige stykke med klassiske kostumer (Anna Juul Holm)  og scenografi (Møller Jørgensen) uden mange moderne svinkeærinder. Og (desværre) uden musik. Stemningen er mystisk, dyster og gådefuld.

Foto: Tina Liv

En højpandet forklaring

Den nørdede højpandede forklaring om den Shakespearske tekst:

Teksten fremføres per(-)vers med rytme. Jambisk pentameter! Tryksvag-trykstærk x 5, som:

Da dum da dum da dum da dum da dum.

Prøv: Teater Malstrøm gør det skide godt!

Denne gamle engelske lyriske form er umiddelbar lidt sær, men den vender man sig hurtigt til, og den tilfører også stykket et komisk tvist.

Mange har plagieret eller hugget lunser fra Shakespeare, men han var selv inspireret af andre og ”lånte” også.

»En sindssyg, en forelsket og en digter består af lutter hidsig fantasi«. Shakespeares programerklæring for kunstens skabende kraft.

Den forelskede befinder sig i en yderposition i sit liv og er ikke helt tilregnelig. Når følelserne bryder igennem, går intellektet på pause. Fantasien smadrer de stivnede konstruktioner, rokker til virkeligheden – der sker noget.

Foto: Tina Liv

5 stjerner.

Forestillingen spiller i Det Bruunske Pakhus frem til den 6. april.