Sådan begynder eventyret om den lille dreng med trommestikkerne: Der var engang en lille dreng, hans trommestikker var alt for ham, med dem i hånden, kunne han alt, han kunne følge musikken, som om den var hans egen skabte. En dag kom den gode fe forbi, hun var klædt i silke og var meget fin, hun så drengen og hans stikker og smilede lidt, hun sagde, “du kan blive berømt, hvis du vil og øver dig”. Sådan kunne historien om Jesper starte, måske den gjorde det?

En musiker er et almindeligt menneske, bare med sjove arbejdstider og steder. Men denne musiker er noget helt specielt. Hans navn er Jesper Lind.

Spørg Jesper Lind, siger Søgge, Jesper hvem siger jeg? En hurtig udveksling af telefonnumre med Søgge og Jesper er i røret endda i Fredericia. På rekordtid sidder denne fæstningsdreng over for mig i AVISENs lokaler med sit uskyldige Mona Lisa-smil og fortæller stille og roligt om sit liv og virke.

Som musikanmelder skammer jeg mig over ikke at have haft kendskab til Jesper tidligere, han har jo prøvet det hele og kan det meste, alle kender Søgge, mange kender Jesper. Jesper, den stille mand, der som den lille pige med svovlstikkerne sidder bag trommerne med trommestikkerne og venter på det hele skal starte, dog uden at være i armod, hverken musikalsk eller på anden måde. Jesper siger, han har den bedste plads i huset, han kan se hele bandet.

Jespers musikalske CV kan give selv den sejeste anmelder åndenød, hvis den skulle læses op. Selvom Jesper er en succesfuld musiker, er han en almindelig person med almindelige interesser, drømme og børn, han virker faktisk lidt genert. Jesper er fæstningsdreng årgang 74, født i Fredericia, familien flyttede senere til Snoghøj, og Jesper flyttede igen til byen som 17-årig.

Efterfølgende flyttede han i 1996 til København for at dyrke musikken og gå på konservatoriet. Han kendte ingen i København udover Thomas Duus, der også er trommeslager fra Fredericia. Jesper stoppede kort efter på konservatoriet og begyndte at spille med blandt andet Kira & The Kindred Spirits og Tim Christensen og flyttede derefter til London i 2008, hvor han arbejdede i studier og turnerede, i 2012 gik turen videre til Oslo, hvorfra han turnerede med forskellige artister i Europa, Grønland, Island, USA og Japan. Efter ca. 1.5 år gik turen igen til Danmark og København, hvor han nu bor.

Jesper har ikke glemt Fredericia, en del af familien er i byen, så både Jesper og datteren besøger byen, når muligheden er der. Det er dog København og London, der giver Jesper muligheden for at leve af musikken, Fredericia er et godt og roligt fristed med skov og vand, han kobler godt af her. Jesper nævner Fredericia som ”hjemme”, når talen falder på byen, trods han har boet i længere tid i København og i udlandet end sin hjemby. Livet som forældre og turnerende musiker er udfordrende, men Jesper nævner bla. at kollegaer i England og andre steder som også er forældre og kender til udfordringerne, Jesper er til gengæld fuldtidsfar, når han er hjemme og kan bruge alt sin tid på det.

Jesper er en glad mand, der har fundet det rigtige job, trods udfordringer er det gået godt. Som ”side man”, sessionmusiker og fast tilknyttet Kira and The Kindrid Spirits, og andre bands. Han er en mand, man kan ringe til, når man mangler en god trommeslager til et givent job.

Under Corona har han indspillet trommer sammen med Søgge, som han har sendt til studier andre steder og på den måde indspillet plader, på trods af det ikke var muligt af rejse i perioden. Jesper har et lille studie, han kan indspille i, han har bla. indspillet trommer til Nick Cave and the Bad Seeds guitarist, George Vjestica.

På spørgsmålet om, hvordan han blev inspireret til trommerne, er svaret The Who’s Kieth Moon. Kendere ved dette var en sand vildbasse bag stikkerne. Som teenager øvede han sig rigtig meget bla. i den gamle lydmur, stedet hvor alle mødtes for at snakke med ligesindede. Nu om dage er øvning ikke så meget en udfordring, da Jesper kan det meste og vedligeholder færdighederne ved at være på live job eller i studiet.

Jesper nævner færdigheder. Færdighederne i mange musiske sammenhænge er rigtig godt. Men når besætningen i Kira mødes og spiller sammen, opstår der en særlig magi, de kan et eller andet samlet som de individuelt formår at få ud. Musikkens magi antager denne anmelder?

Privat hører Jesper mange genre musik, han har også spillet alt fra folk, hip hop, big band til den tungere rock, kort sagt en musiker med Jam i blodet. Den største inspiration findes ikke i trommerne for Jesper, han svinger i den periode han er i, er inspireret af alt omkring ham i livet, særligt i andre kulturer, det er inspirerende at rejse. Jesper nævner, han er mest til vokalmusik, hvor han kan forholde sig til teksten, han spænder vidt og nævner, at der er musik til en hver stemning, glad, melankolsk, oprørsk, romantisk, klassisk, punk osv. Hans store idoler som teenager var Deep Purple, Led Zeppelin, Bowie, og Joni Mitchell mf. Senere lyttede han meget til elektronisk musik. Efter en søgen i det store musikalske felt siger Jesper han helst ikke vil fremhæve en bestemt artist, der er for mange at nævne som inspirator.

Tidligere var Jespers spille stil mere kontant og højlydt, nu er han mere raffineret for blandt andet ikke at komme i vejen for vokalen, ved indspilning i studiet, spiller han blødt og bruger elektronikke til at ”gaine up”, blødt og dynamisk er kode ordet med finpudsning af teknikker og ”swing” kort sagt, smag fulgt og dynamisk, han slår ikke på trommer han spiller på trommer og prøver på ikke at overspille for at give plads til alle. Jesper varmer ikke op til et job, han prøver at have det godt og være mentalt klar. Det vel ikke helt fair at spørge en person med så mange store job i bagagen, hvad der er det mest memorable, men jeg udsatte Jesper for spørgsmålet og svaret kom rimeligt hurtigt; Wembly Arena, Graham Norton Show, Roskilde festival, Koncerter i DR’s Koncertsal, og i Forum.

Jesper har spillet et utal af store jobs og det er færdige produktioner, hvor alt er perfekt også monitor mv. men det kan da gå galt og Jesper nævner et job på Silverstone, hvor de måtte stoppe kort inde i et nummer, pga. tekniske problemer, musikerne grinede lidt af deres fejl, det gav en varm stemning og publikum slap sig mere løs efterfølgende, det er menneskeligt at fejle.

Gode råd, som Jesper har fået er kort og godt det skal svinge. Jesper har flere trommesæt bla. et gammelt Slingerland fra midt 70’r der står i London, denne anmelder ved af erfaring der er noget særligt ved Slingerland Drums, 2 mere af dem der står i DK, samt et Gretsch sæt fra 59 i flere forskellige størrelser. Bækner er primært Zildjian.

En lære i turnelivet er de praktiske ting, der er mange udfordringer check in og ud, køre i en ”nightliner” bus med mange andre i mange timer, så tiden til være alene og se ting er begrænset, Logistikken og planlægningen er vigtigt.

Et råd til de unge er: Brug sociale medier og have et godt ”content”, da hele verden nu er en arbejdsplads, øv jer meget først, lyt til forskellige musik, spil med en masse mennesker ”don’t be an asshole”, behandle alle ordentligt og respektfuld ikke mindst overfor crewet som stiller op og pakker ned, de arbejder for dig. Få så meget erfaring som muligt, nogen hører om nogen, ”word to mouth”, og derfor er sociale medier en vigtig del af det hele. Tro på dig selv og skub janteloven til side.

Jesper spillede med Tim Christensen for Paul McCartney til hans 70 års dag, trommeslageren fra Wings Denny Seiwell kontaktede derefter Jesper, sagde det lyder godt, MEN sagde også, at Jesper ikke havde behøvet at få det til at se så let ud. Jesper har også minder fra Abbey Road studiet og Ennio Morricone’s studie i Rom og mange andre steder. Her kom vi til at tale om mikrofoner, men det bliver nok for nørdet for de fleste læsere.

Jespers musikalske CV er enorm og kan ikke bringes i helhed her, men et uddrager: Jesper har spillet på adskillige platin- og guldsælgende plader og no.1 plader på det officielle UK album salgsliste med forskellige kunstnere inkl. Nile Rodgers, John Oates, Tracy Bonham, Mike Viola, Jack Savoretti, Gemma Hayes, Glenn Hughes (Deep Purple), George Vjestica (Nick Cave and the Bad Seeds), Sam Dixon (Adele), Yuna, The BBC Concert Orchestra osv. med prisbelønnet prisvindende producere, bl.a. Pharell Williams, Nile Rodgers, Mark Ralph, Cam Blackwood, Steve Robson, Tore Johansson for følgende selskaber: EMI London, Virgin Music UK, Universal Music UK Canada og Tyskland, Motown Records, BMG, Verve Records, Crunchy Frog og Island Records. Optaget i nogle af de bedste studier i verden inkl. Abbey Road Studios, Rak Studios, Kensaltown Studios og Eastcote Studio London, Village Music Forum Rom osv.

Jesper har spillet over 2000 koncerter, herunder udsolgte koncerter i Wembley Arena, O2 Arena, Odeon of Herodes Atticus på Akropolis, Blue Note og festivaler rundt om i verden inkl. Glastonbury, Montreaux Jazz Festival, BST Hyde Park og Zermatt Unplugged mv.

Denne fæstningsdreng er ikke en almindelig ”all round” musiker, ”Mr. Drummer” er ikke bare en talentfuld musiker, han er også yderst en venlig og imødekommende person. Det stille Mona Lisa smil og gode humør smitter. Selvom Jesper har opnået succes som musiker, er han en jordnær og ydmyg fæstningsdreng.

Jesper Lind (født 1974) en dansk trommeslager som det har været en ære at møde og tale med.

Læs mere om Jesper her:

https://www.instagram.com/jesperlinddk/ og https://www.facebook.com/jesper.lind.75

Konklusion: Den lille dreng med trommestikkerne rejste langt og bredt, og spillede for mennesker i hver en krog af planeten, han glemte aldrig sin lille hjemby og familie, samt den musik han frembragte der, som var helt unik. Er man lille og svag, så kan man med lidt tro og øvelse nå helt op på livets trone og stå, og han levede lykkelig til sine dages ende. Snip snap snude – Eventyret er ude.