Der er formiddag på DB-terminalen i Taulov. Solens stråler leger med metaloverfladerne på de imponerende godstog, der står klar til at begive sig ud på dagens første tur. Et af disse tog har særlig opmærksomhed.

Dagens mission: at køre flere ture mellem Fredericia Havn og Taulov-terminalen – en vigtig operation for Fredericia Shipping og DB Cargo.

– Det tog, vi skal køre i dag, har tomme vogne og er på opgave for at hente containere fra havnen. Toget er relativt kort, kun 297 meter langt, forklarer Lars La Cour, lokomotivinstruktør hos DB Cargo, og tilføjer:

– Når vi kører med de virkelig store tog, strækker de sig op til 835 meter i længden. Så i den sammenhæng er toget, vi har i dag, bestemt i den ‘lille’ ende. Men lad dig ikke narre af størrelsen, selv dette ‘lille’ tog rummer en imponerende kraft på 3900 hestekræfter.

Lokomotivføreren, Jess Petersen, er en sand kender af jernbanesystemet. Han har et indgående kendskab til hver centimeter af de ti kilometer, der forbinder DB-terminalen med Fredericia Shipping på havnen i Fredericia.

– Vores tog er udstyret med flere forskellige typer bremser, herunder én for hele toget og en separat for lokomotivet. Disse mekanismer er vitale for vores operationer, da vi således kan bremse de forskellige dele individuelt, forklarer Lars La Cour, mens Jess nikker, uden at flytte fokus fra sporet.

Lars har i mellemtiden fundet et faktaark frem om lokomotivet, vi i dagens anledning er med i.

– Hvad angår lokomotivet, det er en ægte klassiker fra 1978. Det er faktisk et af de sidste i sin generation, der endnu ikke er blevet renoveret. Typisk bliver lokomotiverne sendt til Sverige, én ad gangen, hvor de undergår omfattende renoveringer – alt fra motorer til generatorer og førerhuse bliver opdateret til moderne standarder, det gør det dog ikke mindre imponerende, fortæller han.

Efter skoven ændres landskabet drastisk. Fra det grønne og frodige skovlandskab til Fredericias kendte station. Her kører toget først frem ad det ene spor, hvorefter det bakker ned ad det yderste spor til højre – det spor, der leder ned til havnen. Vi passerer det gamle vandtårn, der i sin tid forsynede damplokomotiverne med vand. Det minder os om jernbanens historie, en historie i konstant udvikling.

– Vi opererer stadig på det ældre signaleringssystem i øjeblikket. Men forandring er på vej; vi forventer at overgå til det moderne signaleringssystem senest i 2028, siger han og fortsætter:

– DB Cargo er allerede proaktiv i forhold til denne overgang. Vi er i fuld gang med at uddanne vores personale til at navigere og bruge det nye system effektivt. Vi er dedikerede til at holde os ajour med de nyeste teknologiske fremskridt i jernbaneindustrien, for at sikre en glidende og effektiv service for vores kunder. Derfor har vi faktisk også lige nu et lokomotiv til låns, som kører med det nye system.

Turen fortsætter under Prangervej, hvor Banedanmark har et lager af nye skinner liggende, inden vi ankommer til havnen. Her kan kun halvdelen af vognene holde, så nogle vogne bliver sat af, mens resten køres ned for at blive lastet.

– Lige som vi triller ind på havneområdet, markerer vi vores ankomst med et brøl fra lokomotivets horn, vi kan aldrig være for sikre. Der kunne være en truck eller andet køretøj, der krydser vores vej. Så vores hornsignaler tjener som en venlig, men vigtig, påmindelse for alle om at være opmærksomme på deres omgivelser, siger Lars La Cour.

For Thomas Andersen, rangsisten, er hver dag en ny udfordring. Han har ansvaret for at tjekke, at containerne er korrekt placeret, at vognene kobles korrekt fra og til, samt at bremserne fungerer. Da den app-betjente port ikke vil åbne, må han hurtigt afsted for at åbne den med hans nøgle.

– Vi er stødt på en mindre udfordring, da porten til havneområdet beslutter sig for at give os lidt modstand. Det ser ud til, jeg er nødt til at åbne den manuelt, siger han over radioen med et lille smil.

Bare sekunder efter vi ser hans gule uniform ud af lokomotivets forrude, går han mod en diskret nøgleboks placeret langs sporet. Han drejer hurtigt nøglen i boksen, en simpel handling, som sætter en kompleks kæde af hændelser i gang. Signalerne skifter langsomt til rød for trafikken og til grøn for lokomotivet, derefter igangsætter den åbningen af den ellers så genstridige port.

Denne tur handler om mere end bare at køre mellem to terminaler. Det er en mission om at forbinde to lokationer, om at flytte gods effektivt og sikkert, og om at respektere det område, der gør det hele muligt.

Amalie Laigaard Andersen, Area Manager hos Fredericia Shipping, der har været en del af processen siden det første testtog kørte i efteråret, men selv kører med for første gang, er optimistisk:

– Vi begyndte med denne rute cirka en gang om ugen for to måneder siden, som en måde at afprøve konceptet og evaluere dets potentiale. Det er vigtigt for os, at vores kunder på sigt bliver engageret i denne proces, da de skal være indstillet på at levere og modtage varer i Taulov. Jeg har tiltro til, at mange af dem er i stand til at se de logistiske fordele, idet Taulov-terminalen ligger strategisk godt placeret lige ved motorvejen.

Da vores rejse runder af, bliver det tydeligt, at det ikke blot var en simpel forflytning mellem to terminaler vi har været med til. Det var en ekspedition gennem tid, teknologi, og menneskelig indsats – et ægte testamente til den indgribende vækst og udvikling, der udgør hjertet af Fredericia Shipping.

Jess, der med 37 års erfaring som lokomotivfører, ønsker os en god dag og sætter et sidste punktum for oplevelsen, som er mere kompliceret end man kan fristes til at antage.

– Ethvert aspekt ved jernbaneinfrastrukturen skal være underlagt den mest grundige og omhyggelige kontrol. Prisen på hver eneste komponent er proportionalt højere end for andre brancher – faktisk kan man sige, at man skal gange med pi. Hvert element skal godkendes, hver svejsning skal røntgenfotograferes. Vi er yderst omhyggelige med at teste alt det, vi bruger. Det er med god grund, for sikkerheden er altafgørende. Fredericia by ligger lige ved siden af vores spor, og det er en nabo, vi både værdsætter og passer utrolig godt på.

Der er en integritet bag driften af banen, men også en dyb stolthed og kærlighed til arbejdet, som Jess og hans kollegaer næres af. Denne lidenskab, den respekt for det arbejde de udfører, er noget, der gennemsyrer alle vi mødte på turen. Det er ikke bare en smart ide at flytte gods med tog mellem de to terminaler, det giver utrolig god mening, og udførelsen kan kun siges at være til topkarakter.