TRAFIK. Torsdag den 11. september 2025 blev en historisk dag for DSB og de danske togpassagerer. DSB kunne nemlig meddele, at det allerførste IC5-tog nu er ankommet til Danmark.
»Fremtiden er landet,« skrev DSB i et opslag på sociale medier, hvor de markerede begivenheden med både flag og konfetti.
IC5 er en helt ny generation af eltog, der skal være rygraden i DSB’s fremtidige togdrift. Toget er udviklet af den franske togproducent Alstom og bygger på den såkaldte Coradia Stream-platform.
Klar til passagerer i 2027
Selvom toget nu er ankommet til Danmark, vil der gå lidt tid, før passagererne kan sætte sig til rette i de nye vogne. Det første IC5 skal nu gennemgå en længere periode med testkørsler og godkendelser, før de nye eltog kan sættes i drift.
DSB forventer, at IC5-togene vil være klar til passagerdrift fra 2027.
Når det sker, får danskerne adgang til et moderne tog, der kan køre op til 200 km/t, har plads til omkring 300 passagerer og tilbyder både lav indstigning, cykelpladser og faciliteter til kørestolsbrugere.
Et afløser for diesel
IC5-togene er en central del af DSB’s strategi om at udfase de gamle dieseltog, herunder de klassiske IC3-tog. Med IC5 går Danmark et skridt tættere på en mere bæredygtig jernbane, hvor al togdrift i fremtiden skal være elektrisk.
I alt har DSB bestilt omkring 150 IC5-togsæt til en samlet investering på mere end 20 milliarder kroner, inklusive vedligeholdelse. Det gør anskaffelsen til den største i DSB’s historie.
Løfter komfort og teknologi
Ifølge DSB vil IC5-togene løfte standarden for både komfort og teknologi. De bliver udstyret med moderne interiør, rummelige flexområder og en skandinavisk inspireret designlinje, der allerede har modtaget en international Red Dot Design Award.
Med dagens ankomst er fremtidens tog i Danmark ikke længere blot en plan på tegnebrættet – men en realitet, der nu skal testes, finpudses og gøres klar til de tusindvis af daglige rejsende.